​Complexul Energetic Hunedoara, companie cu peste 6.000 de angajati, este intr-o situatie atat de grava incat este posibila intrarea in faliment inainte de aplicarea unui plan de reorganizare, se arata in raportul privind cauzele insolventei, realizat de administratorul judiciar GMC SPRL. Datoriile de peste 1,5 miliarde de lei ar putea fi platite intr-un interval de 34 de ani. In plus, societatea nu mai indeplineste conditiile legale de mediu pentru a functiona. Administratorul judiciar propune interventia Guvernului pentru un plan de reorganizaresi stergerea datoriei. CE Hunedoara poate intra in faliment chiar inainte de implementarea vreunui plan de reorganizare.

  • Vezi raportul atasat

"La prima vedere situatia economico-financiara a CEH SA este dezastruoasa,starea de faliment fiind evidenta cel putin din urmatoarele motive: - Implementarea cu succes a unui Plan de reorganizare presupune achitarea ,chiar si partiala a datoriilor intr-un interval de 34 ani. Ori intarzierea cu care s-a declansat procedura de insolventa la CEH SA a facut sa se ajunga la un nivel foarte ridicat al datoriilor- estimat la peste 1.500 milioane lei, cu mici sanse de a fi achitate", se arata in raport.

Achitarea,chiar si partiala a datoriilor presupune realizarea de profit din activitatea curenta,ca sursa pentru achitarea acestora. Insa in cazul CEH SA este observata imposibilitatea societatii de a limita pierderile curente, chiar si dupa deschiderea procedurii de insolventa societatea inregistrand luna de luna pierderi.

Desi organizata ca si societate comerciala - cu scopul ca din activitatea curenta sa obtina profit,mentalitatea celor implicati in activitatea CEH SA - administratori,directori,lideri de sindicat,salariati,furnizori,clienti etc.a fost aceea de beneficiari ai unei societati de binefacere, precizeaza administratorul judiciar.

Societatea nu indeplineste conditiile pentru a mai putea functiona din punct de vedere al legislatiei de mediu, deoarece nu are resursele necesare pentru a achizitiona certificatele de emisii de gaze cu efect de sera aferente functionarii in anul 2015. Conform raportului intocmit de verificatorul acreditat este necesar a fi achizitionat un numar de 1.674.596 certificate de emisii de gaze cu efect de sera in suma de aproximativ 35.769.370 lei. Mai mult, aceasta suma urmeaza a se adauga sumei stabilita anul trecut de catre Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor prin Administratia Fondului de Mediu care a emis Decizia 129916/26 noiembrie 2015 prin care a aplicat SOCIETATII COMPLEXUL ENERGETIC HUNEDOARA SA SA penalitati in suma de 538.216.725 lei ca urmare a faptului ca societatea nu a restituit certificatele de emisii de gaze cu efect de sera pana la data de 30 aprilie 2015.

Cele doua termocentrale nu au autorizatie de mediu,iar Garda de Mediu a dispus deja suspendarea activitatii lor,masura contestata de catre CEH in instanta. Societatea nu are nici posibilitatea de a achita diferenta de pret pentru finalizarea investitiilor de mediu la Termocentrala Paroseni,iar la termocentrala Deva aceste investitii nici macar nu au inceput.

Potrivit administratorului judiciar, exista cateva atuuri pe care CEH se poate baza pentru a obtine sprijinul politic, de la nivel guvernamental, pentru un nou inceput. Valea Jiului este o zona monoindustriala in care ponderea activitatii economice graviteaza in jurul CEH. Prin amploarea sa, activitatea de explotare a carbunelui nu poate fi oprita, pur si simplu, fara a fi luate masuri de conservare si securizare a minelor, actiune costisitoare ce necesita implicarea guvernului.

Ponderea mare la masa credala, a creantei detinute de Ministerul Finantelor Publice (peste 1 miliard de lei), institutie ce poate decide aprobarea unui Plan de Reorganizare, considera administratorul judiciar. De altfel,testul creditorului privat diligent,introdus prin Legea 85/2014 va indica cu certitudine creditorului majoritar avantajele aprobarii unui Plan de Reorganizare fata de situatia falimentului.

In opinia administratorului judiciar, un Plan de Reorganizare poate sa prevada

compensarea datoriilor catre statul roman prin Ministerul Finantelor Publice prin preluarea in contul crentei a exploatarilor miniere, in cuantumul rezultat in urma unui raport de evaluare,exploatari ce se pot constitui apoi ca o societate de inchidere a minelor beneficiind de ajutor de stat,cel putin pana in 2018. - aprobarea de catre creditori a finalizarii investitiilor de mediu la Termocentrala de la Paroseni ,a carei valoare de piata ar creste astfel si care ar putea fi valorificata in cadrul Planului de Reorganizare.

cu o parte din sumele astfel obtinute s-ar putea realiza investitiile de mediu necesare la grupurile 3 si 4 de la Termocentrala Mintia,redevenind astfel functionala. Bineinteles,pot exista si alte scenarii,creditorii vor hotara prin votul lor maniera de reorganizare a CEH,dar este cert ca prin forte proprii,fara o interventie la nivel guvernamental CEH nu se poate reorganiza. De aceea,in baza prevederilor art.97 al.(3) din Legea 85/2014 recomandam ca Planul de reorganizare sa fie propus de catre debitor,cu sprijinul guvernului,urmand ca administratorul judiciar sa colaboreze la intocmirea si implementarea acestuia.

"Bineinteles,toate acestea s-ar putea realiza numai daca CEH va rezista si nu va intra in faliment direct in perioada de observatie,fara a mai ajunge la implementarea unui Plan de Reorganizare.Iar aceasta se poate face doar printr-o restructurare masiva a tuturor compartimentelor societatii,prin reducerea la strictul necesar a tuturor cheltuielilor,atat a celor materiale cat mai ales a celor cu munca vie,acestea din urma atat prin eliminarea din organigrame a tuturor posturilor inutile si care nu au legatura cu productia cat si prin ajustarea drastica a salariilor", se precizeaza in raport.