ANALIZA Transgaz percepe tarife nejustificat de mari. Banii merg spre actionarii companiei si nu spre investitiile necesare in infrastructura imbatranita

de Claudia Pirvoiu     HotNews.ro
Marţi, 17 mai 2016, 16:09 Economie | Energie

Lucrari la retea de gaze naturale, sub program
Foto: AGERPRES
 documente
(17 Mai 2016) PDF, 14MB
Transgaz, companie care detine monopolul in transportul gazelor, se lauda de cativa ani cu rate foarte mari de profit, care ar justifica si bonusurile uriase, de milioane de lei, pe care le primesc sefii companiei. Mai putin se pune problema ca aceste profituri sunt obtinute din tarifele mari la gaze, intreaga activitate de transport fiind reglementata de catre ANRE. Pe scurt, este o companie fara concurenta, ale carei venituri sunt garantate prin tarifele reglementate.

Informatii pe scurt

  • Tarifele de transport practicate de Transgaz si aprobate de autoritatea de reglementare au crescut constant, an de an, regasindu-se in facturile la consumatorul final. Acestea ar trebui sa justifice investitiile Transgaz.
  • Transgaz nu realizeaza investitii, fiind mult sub cele prevazute in programul anual, reteaua de transport ajungand intr-o stare de dregradare avansata
  • Conform ordinelor ANRE, profitul ar trebui limitat la 7,72% din valoarea capitalului investit, in conditiile in care activitatea Transgaz este reglementata. Insa, rata profitului Transgaz este mult peste aceasta limita.
  • Mai departe, profitul este distribuit in mare parte actionarilor, statul roman detinand prin Ministerul Economiei 58% din participatii.
  • Invocand profitul mare, conducerea Transgaz primeste bonusuri de performanta foarte mari. Doar directorul general a primit in 2015 un bonus de aproape 1,5 milioane de lei.
  • Transgaz nu a reusit nici pana acum sa faca lucrarile de interconectare, conform proiectelor vechi de multi ani, precum conducta dintre Giurgiu si Ruse (Bulgaria)

Transgaz nu reuseste sa termine conductele de interconectare cu tarile vecine si nici sa faca investitii in infrastructura imbatranita, iar profitul (mult peste limitele impuse de ANRE) merge ca dividende la actionari.

Pe de alta parte, nici compania nu investeste cat isi programeaza. E ca un cerc vicios, insa bine controlat de catre autoritati, lucrurile fiind relativ simple. ANRE (arbitrul pietei de energie) stabileste tarife mari de transport, care ar trebui sa justifice investitiile Transgaz. Tarifele se regasesc mai departe in facturile la gaze. Compania obtine profituri uriase din tarife reglementate, iar investitii nu face. Actionarii profita, si cei privati, si cel de stat, si isi distribuie dividende mari. Pentru ei este convenabil. Fara prea mari eforturi, sume mari de bani ajung in conturile actionarilor privati, iar dividendele cuvenite Ministerului Economiei se fac venituri la bugetul de stat. La bugetul de stat este mare nevoie de bani, mai ales in conditiile in care trebuie gasite resurse pentru punerea in aplicare a unor legi votate in Parlament, precum majorarea alocatiilor pentru cresterea copiilor.

Din profitul net de 488,7 milioane de lei obtinut in 2015, Adunarea Generala a Actionarilor a aprobat la sfarsitul lui aprilie a.c. distribuirea de dividende in valoare de 325 milioane de lei (reprezentand 65%), in urma unei propuneri semnate de ministrul economiei Costin Grigore Borc. Anterior, conform convocatorului AGA transmis de Consiliul de Administratie pentru sedinta din 29 aprilie s-a propus distribuirea de dividende de 250 de milioane de lei, cam jumatate din profit. Practic, ministrul Economiei a cerut mai mult decat s-a propus initial.
  • Investitii mult sub program
In 2015, a fost indeplinit doar 41% din programul de investitii si doar 16,4% din cele de reparatii si reabilitari. Motivele lipsei investitiilor sunt reluate de companie de la an la an. Sunt cam aceleasi in fiecare raport al administratorilor.

Investitii sub program au fost si in 2015, si in 2014, si in 2013. Si situatia continua. In primele trei luni din 2016, cheltuielile totale de investitii au fost de 12 milioane de lei, adica 30% din program, arata raportul pe primul trimestru.

In 2015, pentru programul de reparatii, reabilitate si servicii de mentenanta s-au alocat 129,1 milioane de lei, din care s-au cheltuit doar 28,8 milioane de lei (22.3%). Pe partea de reparatii si reabilitari s-a realizat doar 16,4% din program. Cum explica reprezentantii companiei situatia, potrivit raportului administratorilor pe 2015? Spun ca valorile modeste inregistrate la lucrarile de reparatii/reabilitari sunt cauzate in unele cazuri de insolventa sau falimentul unor constructori. In alte cazuri, lucrarile sunt in procedura de achizitie sau proiectare. Pe partea de servicii de mentenanta, nerealizarile reprezinta economii la buget, in opinia administratorilor. (Vezi documentul atasat)

Nici programul de investitii nu a fost indeplinit. Fata de valoarea totala a programului de 525,3 milioane de lei, realizarile au fost de 214,4 milioane de lei, ceea ce reprezinta un grad de realizare de 40,8%. Cauzele invocate de administratori, cam aceleasi ca si in ceilalti ani, constau in principal in probleme de natura juridica privind accesul la teren, autorizatii neobtinute in timp util si schimbarea de care ANRMAP a procedurile de validare a licitatiilor. Nici in alti ani nu a fost respectat programul de investitii. In 2014, totalul cheltuielilor cu investitiile a fost de 151,7 milioane de lei (40% din program), cu 51,9 milioane mai scazut decat in 2013.
  • Retele de transport gaze: defecte, deteriorari
Raportul administratorilor pe 2015 arata o situatie ingrijoratoare in privinta infrastructurii companiei. "Verificarile efectuate pentru circa 3.310 kilometri (din 13.306 kilometri in total) pun in evidenta niveluri destul de ridicate ale defectelor materialului tubular, cauzate in principal de durata mare de functionare a conductelor coroborat cu starea tehnica a izolatiei active, realizata pentru aproximativ 79,5% din conducte dintr-un sistem pe baza de bitum, actualmente imbatranita si deteriorata, ceea ce conduce si la cresterea consumului de energie electrica inregistrat la cele 1.039 statii de protectie catodica a conductelor. Aproximativ 96% din conductele si racordurile aflate in exploatare sunt protejate catodic".

Statiile de comprimare de la Silistea si Vintu sunt dotate cu echipamente si instalatii realizate in anii '70, depasite moral si trebuie avute in vedere strategii de modernizare/reabilitare.

"Dispecerizarea gazelor in Sistemul National de Transport se realizeaza prin manevre in nodurile de interconectare al principalelor conducte. Majoritatea nodurilor sunt dotate in special cu robinete de manevra cu actionare manuala si echipamente pentru urmarirea parametrilor, cele mai multe fiind depasite din punct de vedere al performantelor si al sigurantei in exploatare. Din nodurile tehnologice existente, doar 20% sunt noi sau reabilitate".

Cu toate acestea, administratorii introduc o fraza mai linistitoare: "Desi infrastructura este destul de invechita, starea tehnica a sistemului se mentine la un nivel corespunzator ca urmare a faptului ca exploatarea se desfasoara pe baza unui sistem de mentenanta preponderent preventiv planificat si corectiv si pe baza unor programe de modernizare". Programe nerespectate, de altfel.
  • Tarifele si profitul
Conform unui ordin al ANRE, profitul reglementat ar trebui limitat la 7,72% din valoarea capitalului investit in aceasta activitate si de 9,12% pentru investitiile puse in functiune dupa data de 1 iulie 2012. Avand in vedere limitele, daca in anul anterior s-a obtinut un venit reglementat mai mare decat cel aprobat, diferenta se scade din venitul reglementat al anului urmator. Daca in anul anterior s-a obtinut un venit reglementat mai mic decat cel aprobat, diferenta se adauga la venitul reglementat al anului anterior.

Insa, sunt greu de explicat tarifele mari practicate de Transgaz si aprobate de ANRE. Rata profitului brut a fost de 38,39% in 2015, iar rata rentabilitatii capitalului a fost de 13,7%. Cam aceleasi valori au fost inregistrate si in 2014. Reamintim ca profitul net a fost 488,7 milioane de lei, venituri din exploatare ajungand la 1,66 miliarde lei in 2015.

Tarifele de transport au tot crescut. La fel si cele de rezervari de capacitate. De exemplu, in perioada 2009-2014, tariful de transport a crescut cu 43%, potrivit Economica.net. Mai departe, acesta s-a regasit in facturile catre clientii finali.

Anul trecut, nu au mai crescut tarifele de transport, insa au fost majorate tarifele de rezervare anuala de capacitate pentru importul de gaze realizat prin interconectarea cu sistemul de transport din Ungaria de la Csanadpalota, cu 122%, de la 1,35 la 3 lei/MWh/h, si cele pentru rezervarea capacitatii de export catre Republica Moldova, prin interconectarea de la Ungheni, cu 113%, de la 0,38 la 0,81 lei/MWh/h, potrivit Focus Energetic. A fost majorat semnificativ si tariful de rezervare anuala de capacitate pentru gazele extrase din perimetrele de productie si introduse in sistemul national de transport al Transgaz de catre producatorii romani de gaze, respectiv cu 86%, de la 0,50 la 0,93 lei/MWh/h. Cu 20% a fost majorat tariful de rezervare anuala de capacitate pentru gazele care ies din sistemul national de transport al Transgaz catre sistemele de distributie, conductele din amonte, precum si catre clientii finali racordati direct la reteaua de conducte a Transgaz, mai arata Focus Energetic.
  • 1,5 milioane lei, bonus pentru directorul general
In cursul anului 2015 s-au platit remuneratii fixe de 216.598 lei pentru directorul general Petru Vaduva, de 32.650 de lei pentru presedintele Consiiului de Administratie si de 102.271 lei pentru trei membri din Consiliul de Administratie. Insa, acestia primesc si bonusuri, care - potrivit unor opinii din piata - sunt nejustificat de mari in conditiile in care administreaza o companie a carei activitate se bazeaza pe reglementarile ANRE. Pentru directorul general Petru Vaduva au fost aprobate bonusuri de aproape 1,5 milioane lei, iar pentru presedintele CA Ion Sterian 610 mii lei. Trei membri ai CA au primit cate 239 mii lei.

Pana in 2012 cand a ajuns director general al Transgaz, Petru Vaduva lucrat cativa ani la Moscova, in functii de conducere la doua companii financiare. Intre 2001 si 2002 a fost strategist global si managing director la compania financiara rusa Uralsib. Intre 1995 si 1997 a lucrat la Renaissance Capital, cea mai mare banca de investitii din Rusia, in calitate de Managing Director al Grupului de Analiza a Investitiilor de Capital in Piete Emergente.
  • Proiecte de investitii sunt, deocamdata doar pe hartie, trebuie doar puse in aplicare
Exista un plan de dezvoltare al sistemului de transport gaze naturale pe 10 ani (2014-2023), aprobat de ANRE la sfarsitul lui 2014. Romania ar putea juca un rol definitoriu in regiune, se arata in raportul administratorilor, avand in vedere pozitia geostrategica favorabila si descoperirile din Marea Neagra. In acest context, Transgaz ar vrea sa implementeze un plan de dezvoltare al infrastructurii de transport de 1,5 miliarde de euro. Mai exact, a planificat dezvoltarea pe teritoriul Romaniei a doua culoare de transport (unul sudic Danubian, intr-o prima etapa, si unul central, intr-o a doua etapa, in caz ca exploatarea din Marea Neagra excede estimarile actuale) care vor asigura legatura intre rezervele de gaze din zona Marii Negre si pietele central-vest europene.

Un proiect ar fi coridorul Bulgaria-Romania-Ungaria-Austria (BRUA), estimat la 547,4 milioane de euro, termenul de finalizare fiind estimat la 2020. In acest caz ar fi necesara constructia unei conducte de 528 km pe traseul Podisor-Corbu-Hateg-Horia si a trei statii noi de comprimare. In septembrie 2015, Transgaz a semnat cu Agentia pentru Dezvoltare si Comert a Statelor Unite (USTDA) un acord de finantare de 956.000 dolari pentru elaborarea studiilor de fezabilitate. Acest proiect ar urma sa beneficieze de finantare europeana de 179 de milioane de euro, prin programul "Connecting Europe Facility".

Un alt proiect este dezvoltarea coridorului sudic pentru preluarea gazelor din Marea Neagra (conducta Tuzla-Podisor). Ar urma sa faca legatura intre gazele disponibile la tarmul Marii Negre si coridorul BRUA, asigurandu-se posibilitatea dirijarii gazelor spre Bulgaria si Ungaria prin interconectarile Giurgiu-Ruse (cu Bulgaria) si Nadlac-Szeged (cu Ungaria). Costul proiectului ar fi de 278,3 milioane de euro, iar termenul de finalizare 2020.

Deocamdata, Romania nu inregistreaza prea mari progrese in ce priveste interconectarile, cu toate ca despre acestea se discuta de cativa ani. Pentru Giurgiu-Ruse se tot poarta discutii, proiectul fiind in curs de realizare de peste cinci ani, iar pe Nadlac-Szeged se pot face doar importuri.

Inca un proiect ar fi coridorul central Isaccea-Onesti-Coroi-Hateg-Horia, in ipoteza in care capacitatile de transport necesare valorificarii gazelor din Marea Neagra pe pietele central-vest europene depasesc potentialul de transport al coridorului sudic. Proiectul consta in reabilitarea si inlocuirea unor tronsoane si construirea unei statii sau doua de comprimare, valoarea investitiei fiind estimata la 544 milioane de euro.

Un alt proiect ar mai fi cresterea capacitatii de transport in regiunea de nord-est a tarii si pe interconectorul Romania-Republica Moldova, valoarea investitiei fiind estimata la 119,1 milioane de euro. Este un proiect greu de explicat in conditiile in care interconectorul Iasi-Ungheni sta nefolosit, nefiind realizate exporturi. Cata vreme nu este realizata o conducta de transport intre Ungheni si Chisinau, interconectorul este doar o investitie inutila. Trebuie spus ca responsabilitatea conductei Ungheni - Chisinau o are guvernul Republicii Moldova.


Citeste mai multe despre   









6203 vizualizari
  • -12 (26 voturi)    
    simplu (Marţi, 17 mai 2016, 16:20)

    Mazeta [utilizator]

    Să vorbească dna Kovesi cu fra-su, care este director la Transgaz, și sigur se rezolvă problema.
    • -6 (8 voturi)    
      Ai baut aghiazma? (Marţi, 17 mai 2016, 17:43)

      Locke Lamora [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      Sa vorbeasca cu Phutin ai vrut sa spui, nu?
    • +1 (7 voturi)    
      bati campii! (Marţi, 17 mai 2016, 19:47)

      paranoid_android [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      .
  • +8 (12 voturi)    
    mda (Marţi, 17 mai 2016, 16:25)

    SoulSearcher [utilizator]

    omul care a lucrat numai prin companii rusesti e seful transportului de gaz din romania

    mi se pare normal... pentru romania evident
    • +2 (2 voturi)    
      numit in 2012.. (Marţi, 17 mai 2016, 22:32)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui SoulSearcher

      cand a venit Ponta, a platit factura rusilor pentru scandalul facut de Dogaru si amicii ca sa dea jos guvernul Boc. era singura lor sansa de a castiga alegerile.
      desi Basescu a fost presedinte 10 ani, PSD nu a fost NICIODATA in opozitie inainte de alegerile parlamentare. cum ar mai fi putut Dragnea sa-si numere mortii in Teleorman sau Voiculescu sa castige la senat cu voturi in Bucuresti?.. intre timp puterea s-a consolidat in USL, alianta care functioneaza si azi in spatele usilor inchise din parlament.
  • +9 (13 voturi)    
    Cum au ajuns sa fie unii actionari la Transgaz ??? (Marţi, 17 mai 2016, 16:29)

    cartofil [utilizator]

    Au fost improprietariti, in dauna celorlalti romani, de catre statul mafiot roman. Procesul de transfer al actiunilor a fost o alta mare porcarie, unde ar trebui sa faca cercetari DNA - sa vada procedeul prin care cetatenii romani au devenit actionari Transgaz.
  • +10 (14 voturi)    
    nu stiti contextul total (Marţi, 17 mai 2016, 16:50)

    levierul [utilizator]

    fiecare guvern care are nevoie de bani, baga conturile Transgaz in trezorerie. Spre exemplu, Ponta a mutat Transgaz direct din Ministerul Industriilor (de ce era acolo, iar o discutie), in Ministerul de Finante!?! Pai ce legatura are? Simplu, lichiditatile enorme ale Transgaz. De ce are Transgaz lichiditati? Pentru ca niciodata, niciun ministru, nu a aprobat investitii. Banii Transgaz sunt folositi de catre guvernanti in cu totul alte scopuri si astfel, nu se fac investitii. Cam asta sta treaba la multe alte capitole.
  • +9 (9 voturi)    
    obiective (Marţi, 17 mai 2016, 16:51)

    zigot [utilizator]

    acesti domni, cand sunt instalati pe post, nu au obiective de realizat?
    castigurile trebuiesc corelate strict cu realizarile, iar ptr obtinerea posturilor de conducere nu se organizeaza concursuri?
    spun ceva nou ptr o societate normala?
    dl boric are actiuni aici?
    cred ca si parlamentarii sunt invidiosi pe rasfatul de la transgaz!
  • +5 (5 voturi)    
    Pareri . (Marţi, 17 mai 2016, 17:18)

    Andrei_Fieraru [utilizator]

    Cam aceleasi obiceiuri si la Transelectrica . Societatea statului nu plateste cu lunile pe furnizorii de electricitate , cu banii respectivi se capitalizeza si participa la licitatii internationale unde este nevoie de bonitate si plati in avans . In restul timpului , banii datorati la facturi scadente cu luni bune in urma stau la Trezorerie de unde guvernul imparte in stanga si-n dreapta , lasand pe ultimul loc fraierii de privati care sunt pusi sa-si ia credite si sa plateasca obligatiile fiscale . Dupa aia , guvernantii fac caz de lipsa de conformare fiscala si sar de fund in sus cand afla de cazuri gen Panama . Noroc ca romanul gaseste solutii la orice . Pe barba statului , evident .
  • -1 (5 voturi)    
    Transgaz, Romgaz, Hidroelectrica, Petrom (Marţi, 17 mai 2016, 17:36)

    Razvan_M [utilizator]

    Problema Transgaz nu consta doar in lipsa investitiilor in conducte. Rezervele romanesti certe de gaz ne ajung pentru vreo 10 ani. Daca mai si exportam.... terminam relativ repede cu gazul romanesc ieftin. Asta este o resursa strategica pentru Romania si cred ca lipsa investitiilor este o modalitate de taraganare a exporturilor catre UE.

    Romgaz si Petrom au rezerve certe de gaz pt. urmatorii 10 ani, aproximativ. Rezervele descoperite in Marea Neagra necesita investitii de miliarde euro pe care in momentul de fatza doar Petrom si le permite. Ca sa aduca gazele extrase din Marea Neagra, Transgaz trebuie sa contribuie la investitii cu sute de milioane de euro.
    Producatorului privat Petrom isi permite sa faca investitiile necesare cu conditia ca pretul petrolului sa se apropie iar de 100 $ pe baril. Producatorii de stat, care nu prea au niciun fel de strategie pe termen lung, nu-si permit sa faca decat ce le cere Guvernul. Iar guvernele din ultimii ani au utilizat aceste companii de stat ca pusculite pentru bugetul statului si pentru Partidul aflat la putere.
    Este simplu sa ne imaginam momentul in care Romgaz va ramane fara rezerve de gaz, deci fara surse de venit. Daca privim dincolo de urmatorii 10 ani, compania va avea putine motive sa mai existe, in ritmul actual. Iar Transgaz va fi nevoit sa transporte gaze doar pentru Gazprom si pentru Petrom.
    Mai mult, daca consumul de gaze scade si mai mult datorita utilizarii de energie electrica, atunci veniturile Transgaz ar putea scadea, iar niste investitii masive in infrastructura s-ar putea dovedi erori strategice.

    Momentan Transgaz este asadar o companie de stat ce ofera dividende mari, dar venind la pachet cu lipsa de predictibilitate asociata companiilor de stat din Romania. Sunt putini investitorii care-si permit sa cumpere actiuni la o companie care nu are potential de crestere si al carui profit este dependent de taxa pe stalp si alte asemenea stupizenii.
  • 0 (2 voturi)    
    Mafie transgaz la brat cu mafia politica !! (Marţi, 17 mai 2016, 19:04)

    andreesanu [utilizator]

    Transgaz firma de stat in stat !!,o doare-n cot de guverne !!,ele vin si pleaca ,mulg cat pot si unii si altii tot de la noi aia multi si prosti !!,prosti ca-i suportam de 26 de ani sa ne bage mana in buzunare.
  • +2 (4 voturi)    
    Pe tovarasi, cu manie proletara (Marţi, 17 mai 2016, 22:34)

    VGoldy [utilizator]

    Sunt actionar persoana fizica, am cumparat actiuni Transgaz de pe bursa din micile economii. Observ un articol foarte tendentios, autorul uita:
    - ca Transgaz este listata la bursa si ORICINE poate cumpara actiuni daca este o companie atat de buna, face profit si plateste dividende; faptul ca randamentul dividendului este peste 10% ar trebui sa spuna multe...;
    - actionarii stabilesc ceea ce managerii trebuie sa faca, iar daca nu executa ii pot CONCEDIA imediat; actionarul majoritar este Statul Roman...; nu utati ca Statul Roman a refuzat dividende, bani de la companiile proprii, in conditiile in care nu au cu ce sa plateasca indemnizatiile pentru copii (vezi legea aprobata pentru mame dar pe care nu vor sa o aplice; pentru companie, va las sa studiati, dar e tot pe bursa).
    Din pacate genul acesta de gandire neocomunista este cea mai mare problema a Romaniei in 2016. In loc sa ne gandim cum putem sa facem mai bine, este foarte simplu sa criticam. Puterea este la actionari, nu la manageri !!!
    Haterii au microfonul! Actionarul Out!
  • +4 (4 voturi)    
    Ba pardon! (Miercuri, 18 mai 2016, 0:57)

    MorticiaDi Medici [anonim]

    Ba pardon ca Transgaz face paguba pentru investitorii privati. Orice actionar zdravand nu poate fi decat nemultumit de faptul ca o conducere a unei companii nu este in stare sa produca valoare pentru investitori (cresterea pretului actiunilor este principalul indicator).

    Dividendele nu pot niciodata compensa prabusirea pretului pe piata. Chiar presupunand ca ar mentine constante dividende in valoare absoluta iti recuperezi investitia initiala in minim 10 ani ca sa nu mai vorbim de costurile de oportunitate. La asemenea "investitie" mai bine iti tineai banii in depozite bancare.

    La ce se vede pe piata, in curand onor Transgaz va strapunge suportul si se va prabusi ca un bolovan stricat, facand praf banii investitorilor care au facut prostia sa creada ca jegul respectiv este o afacere onorabila gestionata cu buna-credinta. Cand de fapt este evident deja ca toti de acolo actioneaza cu rea-credinta cu intentia evidenta de a pune pe butuci compania. Merita dati in judecata (Transgaz si Statul Roman) de actionarii privati: doar ca sunt sanse ca te termina sistemul din moment ce este evident ca este "politica de stat".

    Ca statul roman are o politica activa de promovare a unei culturi economice bazate pe jaf si distrugere de valoare, o stim deja cu totii: au avut grija sa distruga valoare si sa vanda pe nimic totul. Ca de fapt CA-urile sunt acolo doar pentru a incasa bani (inteleg ca sunt cota parte din veniturile Directorului General), o stim cu totii. La ce performanta au, ar putea sa puna si femeia de serviciu pe post de membru in CA sau in Directorat, ca greu ar putea sa faca paguba mai mare. A se citi si ca imi este ciuda ca pe mine nu m-a cautat nici dreak sa ma faca membru prin CA, dar in schimb au grija sa-mi distruga banii!

    Ca Romania este o tara saraca si care va ramane saraca nu ma mai mira: pur si implu doar oligopatii au acces la functii inalte pe la stat (al dreak de bine platite).
    • +1 (1 vot)    
      De acord (Miercuri, 18 mai 2016, 13:25)

      Razvan_M [utilizator] i-a raspuns lui MorticiaDi Medici

      Vad multe, multe comentarii care vorbesc despre companiile de stat ca si cum ar fi bunuri ale intregului popor si atat.

      In primul rand, companiile care sunt societati pe actiuni si au actionari privati trebuie sa raspunda in fata actionarilor. Actionarul majoritar, statul roman, poate sa considere ca interesul poporului este ca o companie de stat sa dea profituri catre stat sau sa scada pretul serviciilor livrate.
      Problema este ca serviciile livrate de cateva companii din domeniul energiei sunt livrate doar atata timp cat avem sursa de energie respectiva. Dupa asta compania ramane cu stalpii, putzurile, sondele si zidurile. Daca companiile din domeniul energiei nu au strategii de dezvoltare, atunci doar directorii si trepadusii lor castiga din aceste afaceri.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă