Cei care se fac vinovati de disparitia RAAN se prefac, astazi, ca nu inteleg despre ce este vorba sau striga in gura mare ca e in pericol securitatea energetica nationala, atrage atentia ministrul Energiei, Victor Grigorescu, intr-un comunicat de presa, transmis sambata si citat de Agerpres.

Victor Grigorescu, ministrul energieiFoto: AGERPRES

"Situatia Regiei Autonome pentru Activitati Nucleare este un caz-scoala atunci cand vorbim despre cum se poate ingropa o companie de stat vitala pentru sistemul energetic. An dupa an s-au luat decizii gresite si paguboase. Nu s-a intervenit nici macar in ultima clipa pentru a se mai salva ce se mai poate salva, dar in schimb se plange de grija companiei, dupa ce justitia s-a pronuntat in favoarea falimentului chiar de catre cei ar fi trebuit sa aiba grija sa nu se ajunga aici. Cu tot regretul, trebuie spus ca oricat de mult ne-am dori sa salvam RAAN, justitia si-a spus cuvantul. E o lectie cat se poate de dura pe care, daca nu o invatam, o vom repeta si in alte cazuri (...) Cei care se fac vinovati de disparitia RAAN se prefac, astazi, ca nu inteleg despre ce este vorba sau striga in gura mare ca e in pericol securitatea energetica nationala. Se speculeaza si se arunca perdele de fum in speranta ca se vor crea tensiuni sociale in incercarea de a gasi un tap ispasitor pentru propriile greseli. E necesara o schimbare de gandire si actiune in activitatea energetica daca nu vrem sa mai experimentam astfel de falimente. Va asigur ca noi, la Ministerul Energiei, am inteles acest lucru si ca actionam in consecinta, in ciuda atacurilor nefondate la care suntem supusi", a afirmat Grigorescu.

Potrivit ministrului Energiei, Romania are un sistem energetic solid, insa in domeniul energetic nu trebuie sa se actioneze politic, iar speculatiile nu sunt binevenite.

"Poate ar fi momentul sa pricepem ca in energie nu se actioneaza politic si ca o actiune facuta sub presiune, astazi, va fi platita tot de noi ca societate maine. Se fac prea multe speculatii si sunt prea multe decizii care au fost luate pe cu totul alte considerente decat cele legate de securitatea energetica. Romania are un sisteme energetic solid, dar nu ne permitem sa ne jucam cu el dupa bunul plac al unor interese locale sau particulare", a subliniat ministrul Energiei.

Ministerul Energiei mai mentioneaza, sambata, in comunicatul citat, ca, in luna ianuarie a acestui an, instanta s-a pronuntat favorabil in ceea ce priveste falimentul Regiei Autonome pentru Activitati Nucleare (RAAN). Decizia a fost suspendata in urma unui apel initiat de administratorul judiciar. Falimentul ar fi survenit dupa doi ani si patru luni de la intrarea in insolventa a RAAN si in urma unei serii lungi de nereguli, contracte paguboase si lipsa de interes a celor care au condus aceasta companie in ultimii zece ani.

"Au fost contractate mai multe imprumuturi la banci care au fost directionate catre achizitii si lucrari fara acoperire sau inutile. S-au acumulat datorii uriase si nejustificate care au dus RAAN in insolventa. Managementul defectuos a continuat chiar si pe perioada insolventei, fapt ce a impins spre faliment Regia. S-au recunoscut la masa credala datorii de 44,37 milioane de lei, fara acoperire legala, pretinse de o firma a carui patron este cercetat intr-un dosar de evaziune fiscala, spalare de bani si constituirea unui grup infractional. Contractele si zecile de acte aditionale pe care firma in cauza le-a incheiat cu RAAN, in perioada 2009 - 2012, sunt acum in atentia DIICOT. Directori ai Regiei sunt cercetati penal pentru abuz in serciviu si pentru prejudicierea societatii cu peste 23 milioane de lei. Iar aceste fapte sunt o mica parte din neregulile constatate, de exemplu, de Curtea de Conturi in rapoartele sale. In mod firesc, administratorul judiciar ar fi trebuit sa denunte astfel de contracte. Acest lucru nu s-a intamplat, singura grija a administratorului fiind incasarea onorariului de aproximativ 850.000 de dolari, doar in primul an de insolventa", precizeaza ministerul de resort.

In ceea ce priveste situatia managementului ape grele pe intreaga perioada de operare a unitatilor 1 - 4 de la CNE Cernavoda, acest lucru a facut si face obiectul mai multor consultari intre Ministerul Energiei si Ministerul de Interne - ANRSPS (Administratia Nationala a Rezervelor de Stat si Probleme Speciale) pentru identificarea unei solutii organizatorice si functionale care sa efectueze aceasta operatiune, cu atat mai mult cu cat aceasta nu se poate desfasura decat cu finantare integral de la bugetul de stat.

Conform sursei citate, la ora actuala, contractul de depozitare in custodie a cantitatilor de apa grea achizitionate la rezerva de stat incheiat intre ANRSPS si RAAN se precizeaza obligatia RAAN de a depozita si mentine cu titlu gratuit cantitatile de apa grea din rezerva de stat aflate in custodie. Deoarece procedura de intrare in faliment a RAAN este suspendata, mai intai de toate, instanta trebuie sa lamureasca situatia juridica a RAAN.

"Prevederile legislatiei aplicabile in domeniul producerii, utilizarii si preluarii la rezerva de stat a apei grele sunt clare si definesc rolurile institutiilor implicate in acest domeniu, in speta Ministerul Energiei, Administratia Nationala a Rezervelor de Stat si Probleme Speciale, aflata sub autoritatea Ministerului Afacerilor Interne, sau alti operatori cu atributii specifice. Am dori sa mai facem o precizare necesara atunci cand se discuta despre cantitatile de apa grea necesare sistemului energetic national, despre depozitarea ei si alte elemente de acest gen. Reamintim ca aceste date sunt clasificate secret de stat si ca regimul lor specific are menirea de a proteja securitatea sistemului energetic. Orice speculatie folosind astfel de date este lipsita de temei si poate pune in pericol aspecte importante ale activitatii din zona nucleara. Nu este cazul sa existe ingrijorari in acest domeniu, pentru ca s-au luat si se iau toate masurile de protectie, iar cei care isi inchipuie ca rezervele de apa grea sunt tratate cu lejeritate se insala", se arata in punctul de vedere al Ministerului Energiei.

In cursul lunii februarie, Nuclearelectrica a anuntat faptul ca a decis sa cumpere combustibil nuclear de la o firma din Canada, Cameco Inc, pentru ca pretul a fost mai bun decat cel al Companiei Nationale a Uraniului ("CNU"). Nuclearelectrica a precizat, intr-un comunicat de presa, ca a incheiat in anul 2014 un contract de furnizare de pulbere sinterizabila de UO2 cu Compania Nationala a Uraniului ("CNU") pentru o perioada de 36 de luni la un pret de 475 lei/kg UO2, pret ce putea fi ajustat cel mult o data la 12 luni, prin negociere, in situatii justificate, incheindu-se in acest sens acte aditionale la contract cu acordul partilor.

Conform Nuclearelectrica, CNU a livrat, conform contractului, UO2 la pretul negociat de 475 lei/kg UO2 o perioada de aproximativ 2 ani. In luna noiembrie 2015, CNU a notificat SNN ca nu mai poate realiza livrarea de UO2 la pretul negociat si agreat cu SNN de 475 lei/kg si a pus in vedere SNN ca nu va realiza livrarea efectiva de UO2 aferenta lunii decembrie 2015.

Pe 28 ianuarie, Tribunalul Mehedinti a decis intrarea RAAN in faliment, la solicitarea comitetului creditorilor. Administratorul judiciar, Tudor si Asociatii, si cel special, Ion Sarbulescu, au facut apel la aceasta sentinta. Lichidator judiciar provizoriu fusese desemnata firma Euro Insol.

Ulterior, in data de 3 februarie 2016, Curtea de Apel Craiova a decis suspendarea provizorie a falimentului Regiei Autonome pentru Activitati Nucleare (RAAN) pana la solutionarea contestatiei depuse de administratorului judiciar si de cel special. Decizia Curtii de Apel Craiova este fara cale de atac. Prin urmare, pana la o decizie a instantei cu privire la contestatiile depuse, RAAN se intoarce in procedura de insolventa.