Asociatia Furnizorilor de Energie Electrica din Romania (AFEER) critica modificarile aduse asupra Legii energiei 123/2012 in Parlament. "Apreciem ca punerea in aplicare a noilor modificari poate crea premisele unor interpretari si aplicari abuzive ori eronate. Ne exprimam surprinderea fata de modul in care s-a decis aprobarea unor amendamente, care- in opinia noastra- pot produce controverse si pot crea disfunctionalitati pe piata energiei", se arata intr-un comunicat al AFEER.

Cu toate ca Presedintia a solicitat reexaminarea modificarilor, acestea au fost readoptate de plenul Parlamentului, aproape identic cu varianta initiala, in pofida semnalelor autoritatilor si AFEER, se mai arata in comunicat. Reamintim ca Presedintia a retrimis modificarile legii in Parlament pentru reexaminare, deoarece acestea ar afecta piata concurentiala.

"Un demers laudabil al Comisiei pentru industrii si servicii din Camera Deputatilor, de a invita la consultari asupra modificarilor la Legea 123/2012 toti actorii pietei, a fost stopat brusc. Reprezentantii AFEER au participat activ la toate consultarile ce au fost organizate la Parlament, au venit cu propriile amendamente, pentru ca, apoi, propunerile sa nu fie luate in considerare. Mai mult, am constatat ca, intempestiv, au fost luate in dezbatere si aprobate anumite propuneri venite, conform informatiilor mass media, din partea unei singure companii, aceste noi reguli putand afecta activitatea furnizorilor de energie electrica. In plus, la dezbaterile privind reexaminarea legii au fost prezenti, conform informatiilor noastre, doar reprezentantii aceleiasi companii, niciun alt participant la piata nefiind invitat", precizeaza AFEER.

Potrivit asociatiei, prin modificarile aduse la Legea 123/2012 (alin. 3 al art. 29) se confera dreptul producatorilor de a incheia contracte cu alti producatori, realizand un mixt energetic, in scopul de a oferta apoi energia electrica pe piata interna sau la export, dar cu respectarea "art. 28 si a celorlalte prevederi legale in vigoare". Se remarca faptul ca art. 28 din Legea nr. 123/2012, la care se face trimitere in mod expres, reglementeaza obligatiile producatorilor de energie electrica, iar lit. c a acestui text de lege prevede obligatia acestora de a oferta "public si nediscriminatoriu pe piata concurentiala intreaga energie electrica disponibila". AFEER considera ca intre cele doua dispozitii ale legii exista o incompatibilitate evidenta, ceea ce va conduce la interpretari si disfunctionalitati pe piata.

O alta modificare adusa legii vizeaza publicarea atat a preturilor, cat si a cantitatilor stabilite in urma tranzactiilor efectuate pe toate pietele centralizate de energie electrica, iar pentru contractele de pe piata reglementata sau de export- publicarea integrala a acestora, cu precizarea ca se va realiza in conformitate cu reglementarile ANRE. Consideram ca nu se justifica transmiterea acestor informatii la OPCOM si obligarea acestuia de a le face publice, fiind vorba despre tranzactii derulate pe piete pe care nu le opereaza. Participantii la piata transmit deja catre ANRE informatiile referitoare la tranzactii, in baza regulamentului REMIT. Reprezentantii AFEER atrag atentia asupra faptului ca toate contractele incheiate, in special cu partenerii externi, pe baza contractului standard de furnizare a energiei agreat la nivel european (contract EFET-European Federation of Energy Traders) contin clauze de confidentialitate, precum si sanctiuni, care merg pana la rezilierea contractului in caz de nerespectare a prevederilor contractuale.

"O formulare vaga se regaseste in textul care vizeaza promovarea utilizarii surselor regenerabile de energie in cel mai eficient mod, astfel incat sa se obtina cel mai mic pret posibil la consumator. Pretul practicat pe piata este cel care da masura eficientei si competitivitatii, fiind evident ca fiecare participant la piata are ca principal obiectiv practicarea pretului cel mai mic, astfel incat o prevedere expresa in acest sens nu are o justificare evidenta, ci, mai mult, creeaza premisele unor posibile abuzuri ori interpretari eronate", a declarat Ion Lungu, Presedinte AFEER.

In ceea ce priveste introducerea prevederii conform careia: "Siguranta SEN- asigurarea continuitatii in alimentare de catre operatorul de transport si de sistem a unui mixt de producere si a serviciilor tehnologice de sistem, astfel incat sa poata fi suplinita iesirea din functie a oricarei capacitati energetice, fara a se deconecta consumatori de la retea", AFEER spune ca aceasta vine in contradictie cu regulile europene, deoarece OTS (operatorul de transport si de sistem) nu are dreptul sa se implice in activitatea de producere a energiei electrice.

AFEER mai arata ca singura modificare ceruta de Presedintie si aprobata de Camera Deputatilor se refera la mentinerea stocurilor. Acum, articolul prevede ca producatorii au obligatia "sa mentina o rezerva de combustibil la un nivel suficient sau, dupa caz, o rezerva suficienta de apa, pentru asigurarea sigurantei SEN (n.b. ¬ singura modificare operata de parlamentari fata de varianta initiala transmisa la promulgare) si pentru indeplinirea obligatiilor de productie si furnizare continua a energiei electrice, care se remunereaza conform cu reglementarile in vigoare". AFEER considera ca o astfel de propunere este de natura sa genereze cresterea preturilor la consumatorul final, aceeasi activitate urmand a fi platita de doua ori. Costurile care rezulta din aceasta obligatie sunt deja incluse in pretul de vanzare a energiei electrice practicate de catre fiecare producator.

AFEER solicita ca Legea energiei si gazelor naturale sa fie echitabila, sa asigure o competitie corecta, sa reintroduca posibilitatea tuturor participantilor la piata, nu doar a producatorilor, de a incheia contracte bilaterale negociate direct, sa fie compatibila cu reglementarile din majoritatea statelor europene. De asemenea, considera ca este necesara adoptarea unor reglementari secundare complete si clarificatoare, care sa acopere in mod justificat si echitabil aspectele semnalate.

Comisia Europeana ar putea declansa o procedura de infringement impotriva Romaniei, intrucat modificarile aduse Legii energiei in Parlament sunt susceptibile ca ar afecta concurenta in piata, a declarat, pentru Agerpres, Corina Popescu, secretar de stat in cadrul Ministerului Energiei.

"Guvernul a trimis Parlamentului un punct de vedere in privinta acestor modificari ale legislatiei. Exista si o scrisoare din partea Comisiei Europene, care arata ca prevederile sunt susceptibile ca ar afecta concurenta in piata, asa ca riscam declansarea unei proceduri de infringement. Nu vrem sa ajungem aici, dar este o decizie a Parlamentului", a spus Corina Popescu.

Plenul Camerei Deputatilor a adoptat pe 10 octombrie reexaminarea, la cererea Presedintelui Romaniei, a Legii pentru modificarea si completarea Legii energiei electrice si a gazelor naturale nr.123/2012, potrivit unui comunicat de presa al Camerei.

Aceasta dupa ce in luna septembrie, Senatul a respins cererea de reexaminare a Legii energiei electrice si gazelor naturale, transmisa de presedintele Klaus Iohannis in luna iulie, in care atragea atentia ca, prin noile prevederi, ar putea fi afectata competitia de pe piata energiei si ar putea fi periclitata furnizarea energiei electrice in perioadele cu temperaturi extreme, informeaza News.ro.

Presedintele Klaus Iohannis a cerut, in luna iulie, Parlamentului sa reexamineze noua forma a Legii energiei electrice si gazelor naturale invocand faptul ca ar putea fi afectata competitia de pe piata energiei si ar putea fi periclitata furnizarea energiei electrice in perioadele cu temperaturi extreme.

"In opinia noastra, unele dintre prevederile legii mentionate sunt neclare si, prin aceasta, pot genera o serie de consecinte cu un potential efect negativ in domeniu, motiv pentru care se impune reexaminarea de catre Parlament a actului normativ transmis la promulgare", arata presedintele in cererea de reexaminare.

Seful statului atragea atentia ca "un alineat nou introdus de catre Parlament la articolul 29 permite producatorilor de energie sa incheie acorduri cu alti producatori si sa realizeze un mix energetic, cu mai multe surse de generare, pentru a oferta pe piata interna sau la export energia electrica, al caror efect ar putea fi limitarea competitiei de pe piata, cu consecinte negative asupra consumatorului".