Analiza HotNews.ro

Rusia si Europa - razboi energetic de uzura

de Marian Chiriac     HotNews.ro
Marţi, 5 februarie 2008, 19:40 Economie | Energie

Cele doua conducte prin care Rusia controleaza Europa
Foto: Hotnews
Rusia e in "razboi" cu Europa. Pare de necrezut, insa acesta este adevarul. Dar acest "razboi" - nedeclarat, nesesizabil pentru cei mai multi - e in fapt doar o disputa economica ce are ca principala miza resursele energetice. Moscova se foloseste de puterea energetica pentru a readuce sub influenta sa cit mai multe tari din Europa de est si, totodata, pentru a recistiga influenta politica, pierduta o data cu prabusirea Uniunii Sovietice. In tot acest joc, Romania pare in acest moment sa se afle intr-o pozitie neutra, desi perdanta din punct de vedere economic.

Rusia a avut mai mereu o relatie stranie cu Europa, cel mai adesea una conflictuala. Exemple in istorie sunt numeroase, si se pot regasi incepind cu vremea tarilor si terminind cu perioada razboiului rece. Acum, singura diferenta este ca Moscova nu mai foloseste tancurile Armatei Rosii pentru a se impune, ci doar resursele energetice. Iar acestea din urma sunt o arma teribila in conditiile in care cele 27 de tari ale Uniunii Europene depind in proportie de circa 25% de livrarile rusesti de gaze naturale si petrol.

"O astfel de dependenta nu este totusi suficienta pentru ca Rusia sa se impuna in fata Europei, dar cu certitudine Moscova isi poate face astfel simtita prezenta", este concluzia unei analize realizate de agentia Stratfor. Nu este inca sigur cine va fi cistigatorul insa - daca ne uitam doar la confruntarea din domeniul gazelor naturale - se poate spune ca va fi o disputa apriga.

Baumgarten

Rusia se afla intr-o vadita graba de a se impune cit mai mult in Europa, cel putin in partea sa centrala si estica. Mai multe evenimente recente sunt argumente in acest sens. Luna trecuta, cea mai mare companie energetica ruseasca, Gazprom, a semnat un acord de cooperare cu firma austriaca OMV pentru asocierea la centrul de tranzactionare a gazelor naturale de la Baumgarten.

Gazprom va avea o participatie de 50 la suta in cadrul Hub-ului Central European de Gaze Naturale si, in comun, cele doua companii vor derula proiecte de stocare a gazelor naturale in Austria si in tarile invecinate. Aproximativ o treime din totalul exporturilor de gaz ale Rusiei catre Europa Occidentala sunt deja transportate prin aceasta importanta platforma.

Hub-ul Central European de Gaze Naturale este unul dintre primele trei ca marime din Europa continentala, tinta urmarita este extinderea si dezvoltarea acestuia pentru a deveni centrul de tranzactionare a gazelor naturale numarul unu in Europa continentala prin crearea unei piete internationale.

Prin acest acord, Gazprom va avea influenta in administrarea tuturor conductelor de gaze care trec prin Europa Centrala, asta deoarece la Baumgarten ajunge prin Slovacia si Ucraina cea mai mare magistrala a exportului rus de gaze spre Europa Occidentala. De aici, materia prima pleaca nu numai in Austria, ci si in Italia, Germania, Elvetia si Ungaria.

La Baumgarten va fi si capatul gazoductului Nabucco, care prin Turcia, Bulgaria, Romania si Ungaria va pompa gazul de la producatorii din Orientul Apropiat si de la Marea Caspica. Nu este exclus ca acum aceste planuri sa se schimbe. In Austria s-ar afla si capatul gazoductului South Stream, concurentul lui Nabucco, pe care Gazprom impreuna cu concernul italian Eni vrea sa il construiasca pe fundul Marii Negre inspre Balcani.

In viitor, centrul ruso-austriac din Baumgarten, administrind gazul din depozitele subterane in alte state, poate comercializa si gazul pompat prin Baltica de conducta ruso-germana Nord Stream. Ramificatiile principale ale acestei conducte prin Germania vor trece prin Cehia si vor ajunge la granita Austriei cu Germania.

South si North Stream

Uneori, o simpla privire aruncata pe o harta face mai mult decit o mie de cuvinte. In ilustratia alaturata sunt prezentate traseele a doua viitoare conducte ce vor transporta gaze naturale din Rusia catre Europa: North Stream, care va trece pe sub Marea Baltica, unind Sankt Petersburg de Germania, si South Stream care la rindul sau va traversa fundul Marii Negre, unind orasul Novorossisk de Bulgaria. Odata puse in functiune cele doua gazoducte, dependenta Uniunii Europene de livrarile rusesti de gaze va creste de la 25 la 35 la suta.

Ceea ce surprinde insa este faptul ca amindoua conductele sunt construite pe sub apa, in conditiile in care Rusia are legatura terestra cu tarile europene. Asta pentru ca, grosso-modo, costurile legate de construirea unei conducte pe fundul oceanului este de circa trei ori mai mare decit in cazul unui gazoduct terestru. In plus, North Stream va fi cea mai lunga conducta de acest gen, in timp ce South Stream va fi gazoductul aflat la cea mai mare adincime.

Desi din punct de vedere economic sunt costisitoare, Rusia nu renunta totusi la aceste proiecte. De ce oare? Raspunsul este destul de simplu: nu banii sunt problema. Cresterea constanta a pretului petrolului, existenta unor mari rezerve energetice, dependenta Europei de livrarile rusesti pun Moscova in situatia de a nu tine cont de bani ci doar de a isi promova, pe termen lung, interesele politice si economice. Pe de alta parte, Moscova este destul de abila de a suplini lipsa capacitatilor tehnice de a construi aceste gazoducte prin atragerea unor companii occidentale. Astfel, constructia South Stream se va face impreuna cu italienii de la Eni, iar a North Stream alaturi de BASF, Gasunie si E.On.

In plus, Rusia nu ezita sa isi foloseasca si forta politica pentru a isi crea avantaje economice. Lucrul acesta este cel mai evident in relatia cu Serbia, unde - pe linga cooptarea Belgradului in proiectul South Stream - s-a reusit cumpararea celei mai mari companii petroliere sirbesti la un pret mult sub cel al pietei, Moscova oferind in schimb Serbiei sprijin in problema Kosovo. Rusia incearca sa se impuna si in Bulgaria, unde pe linga atragerea tarii in proiectul South Stream, s-a reusit si obtinerea contractului de construire a unor reactoare nucleare la Belene.

Ce pregateste Europa?

Cind in iarna anului 2006, Rusia a decis sa opreasca livrarile de gaze catre Ucraina (invocind motive economice, dar totodata incercind sa influenteze situatia politica din acea tara) Europa a realizat brusc ca si ea este pusa intr-o situatie dificila, atita timp cit nu mai primea la rindul sau gaz rusesc. Acel moment a fost hotaritor in ceea ce priveste lansarea a numeroase initiative si planuri al caror scop este tocmai reducerea dependentei de resursele energetice rusesti.

De atunci, UE a inceput sa discute despre gasirea unor trasee alternative, in mai multe tari s-a inceput constructia unor depozite pentru gaze lichefiate (care,de fapt, sunt ceva mai scumpe), s-au relansat planuri de constructie a unor noi centrale nucleare sau s-a adoptat o strategie globala care isi propune promovarea energiilor alternative si a eficientei energetice. E drept ca multe din obiectivele cuprinse in strategie intra in contradictie tocmai cu planurile UE de reducere a emisiilor de carbon, dar cel putin documentul este unul generos in intentii. Pe scurt, Uniunea Europeana vrea sa isi reduca dependenta de livrarile energetice din Rusia si, totodata, sa reduca consumul energetic cu circa 20 la suta.

Cu foarte putine exceptii, toate cele mentionate mai sus sunt inca o lista de planuri pe termen mediu sau scurt. Si totusi, UE apreciaza ca in circa trei ani va reusi sa contracareze planurile rusesti. Intai de toate, gazoductul South Stream va avea probabil un concurent serios in Nabucco, conducta ce va aduce gaze naturale dinspre regiunea caucaziana si, eventual, Iran cu destinatia finala Europa Occidentala. Proiectul Nabucco, despre care totusi se tot vorbeste de ani de zile, ar urma sa includa si Romania.

In plus, pentru a contracara "factorul rusesc" Uniunea Europeana isi propune sa creasca construirea de noi capacitati de stocare a gazelor naturale lichefiate (la un volum de circa 59 miliarde mc pe an), sa creasca importurile de gaze din Norvegia (dintr-un nou zacamint, care are o capacitate de circa 20 miliarde mc pe an) si sa exploateze noi resurse din nordul Africii (din Algeria si Libia, de unde capacitatile de livrare pot ajunge la circa 27 de miliarde mc pe an).

Daca Europa va reusi sa duca toate aceste proiecte la bun sfirsit, pina in anul 2010, asa cum si-a propus, se poate spune ca va reusi sa isi reduca simtitor dependenta de livrarile energetice rusesti. Altfel, scenariul din iarna lui 2006 se poate oricind repeta. 





















Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

6283 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    egoismele nationale (Marţi, 5 februarie 2008, 21:52)

    anonim [anonim]

    rusia stie ca timpul este impotriva ei... asia se ridica amenintatoare... china va schimba treptat ecuatia iar micile state din estul europei nu vor avea nimc de oferit decat propriile egoisme in numele unei europe tot mai faramitate...
    • 0 (0 voturi)    
      Concurenta invioreaza afacerea (Miercuri, 6 februarie 2008, 0:15)

      Tina [anonim] i-a raspuns lui anonim

      China se dezvolta si are nevoie de tot mai multa energie, pe care in viitor o poate avea si din Rusia, prin Siberia . Asa ca Rusia, bogata in energie, va urmari sa-si extinta posibiliatile de livrare si sa nu mai depinda doar de exportul energiei spre Europa. Iar Europa prin proiectul Nabucco va cauta sa aiba alternativa la energia provenita din Rusia. Concurenta nu aduce decit avantaje tuturor, de aceea este exagerat sa se vorbeasca chiar si in ghilimele de razboi, . Europa are nevoie de gaz, iar Rusia il are.
  • 0 (0 voturi)    
    rusine europenilor care au tradat... (Marţi, 5 februarie 2008, 21:58)

    bogdan [anonim]

    excelent articol...reies tradatorii ideii de Europa : Austria Germania si Italia. toti au facut partizanat cu Rusia in detrimentul Europei. Shame on them! sa vedem unde se va situa Romania in acest cleste energetic...deocamdata e de partea Europei, cu Nabucco...
    • 0 (0 voturi)    
      Fiecare tara isi urmareste interesele (Miercuri, 6 februarie 2008, 0:23)

      Tina [anonim] i-a raspuns lui bogdan

      Daca ar fi desteapta, Romania ar participa si la Nabucco si la alt proiect cu Rusia. Asa ar avea alternative, din regiunea Marii Caspice si din Rusia. Cu cit exista mai multa concurenta cu atit mai bine. In interiorul UE fiecare tara se orienteaza in primul rind sa-si acopere propriile necesitati.
      • 0 (0 voturi)    
        Sa nu uitam (Miercuri, 6 februarie 2008, 6:21)

        Ionescu I. [anonim] i-a raspuns lui Tina

        Sa nu uitam ca rusii nu ne vad cu ochi buni, din cauza problemei Basarabiei.Unii pun succesul mai mic al nostru in relatiile cu Rusia, comparativ cu cele ale Bulgariei, pe seama unei politici externe gresite a lui Basescu.Nu este asa. Si inainte de '89 bulgarii erau preferatii rusilor(erau avantajati masiv in relatii de toate felurile). Stim ca bulgarii au alfabet chirilic, ca, daca stiti limba rusa, intelegeti si bulgara, asa cum intelegem noi italiana, spaniola.Cunoasteti planul lui Petru cel Mare de a intinde Rusia pina la Adriatica. Cu bulgarii si sarbii s-ar mai intelege ei, rusii.
        • 0 (0 voturi)    
          mda (Miercuri, 6 februarie 2008, 14:11)

          paulica [anonim] i-a raspuns lui Ionescu I.

          Sa nu uitam si ca UE nu va sprijini Romania daca ar porni intr-un proiect cu Rusia. Si resurse propri nu ar avea nici in 50 de ani Romania pentru o conducta de asemenea marime.
    • 0 (0 voturi)    
      nu uitati de bunii nostri vecini bulgari (Miercuri, 6 februarie 2008, 14:09)

      paulica [anonim] i-a raspuns lui bogdan

      ai uitat sa-i mentionezi in lista europenilor care au tradat Uniunea Euroeana pe bulgari. Asta pentru ca ei au semnat de curand acordul cu Rusia pentru constructia South Stream.
  • 0 (0 voturi)    
    fapte, nu vorbe (Marţi, 5 februarie 2008, 23:11)

    Ivan [anonim]

    Europa face planuri, insa nu a realizat inca nimic practic. Rusia s-a gandit in 2007 sa faca cele 2 gazoducte, deja s-au semnat contractele si in curand incepe lucrul. Asa ca nu vad cum o sa se indeplineasca planurile Europei pana in 2010!
    • 0 (0 voturi)    
      Mda.Ai dreptate. (Miercuri, 6 februarie 2008, 1:39)

      Alex [anonim] i-a raspuns lui Ivan

      In UE mereu se iau masuri doar teoretice.Trec foarte greu la practica.
  • 0 (0 voturi)    
    Documentati-va (Marţi, 5 februarie 2008, 23:18)

    sase [anonim]

    Ce analiza e asta? Cum adica pozitie neutra, cand Romania e parte a Nabucco? Cum adica perdanta din punct de vedere economic, cand noi ne asiguram din surse proprii 50% din necesarul de gaze. Si o mica intrebare pentru analistul dvs - cum se face o conducta la 2200 de metri adancime? Asta cand maximul ce s+a facut la nivel mondial e de 300 de metri?
  • 0 (0 voturi)    
    Rusine intelectualilor (Miercuri, 6 februarie 2008, 1:07)

    Cetateanul [anonim]

    Rusine politicienilor si jurnalistilor, care stiu ca zacamintele fosile sunt finite, ca oameni cu mare renume in lumea energiei se indoiesc ca vom reusi sa facem tranzitia cu succes,iar energiile alternative sunt prea subtiri ca sa poata acoperi cererea a 10 miliarde de persoane care vor exista pe pamant destul de curand. Gogoasa care se vinde naivilor ca in momentul in care energia va fi scumpa energiile alternative vor fi rentabile are un punct debil. Ca sa ai energie alternativa pe glob iti trebuiesc cantitati imense de material tehnologic nou (placi solare, eoliene etc) toata flota de masini, tractoare, avioane, si vapoare schimbata , ei bine ca sa construim tot ce a facut omenirea in ultimii 20 ani ne trebuie in principiu energie clasica fosila ca sa construim o lume noua. (pe care nici macar nu stim cu s-o facem). Adica ne mai trebuiesc vor 15-20 ani ca sa avem cunostintele tehnologice necesare si abia atunci sa avem inca rezerve de energie fosila suficienta ca sa facem tranzitia. La ce-ti folosesc munti de bani pe planeta Marte daca in subsol nu gasesti petrol si gaze ca sa construiesti placi solare? Si unde sunt naivii care cred ca o placa fotovoltaica din siliciu nu are nevoie de multa energie pt. a fi facuta? daca siliciul este nisip deci material ieftin de ce costa aproape 1000 de euro? Hidrogenul nu-i o sursa de energie primara sau ati vazut voi zacaminte de hidrogen? Energia fotovoltaica este de 10 ori mai scumpa, chiar credeti ca este este usor sa facem cheltuieli cat 10 reactoare de la Cernavoda ca sa obtinem energia unui singur reactor (8% din energia electrica) si daca ar fi doar energia electrica m-as declara optimist total. Cine nu stie ii amintesc ca o parlita de masina 90 hp este echivalentul a vro 70 mii Wati. Cate placi solare avem nevoie pt. un tir de 400 cai putere? Placi care dau energie mai consistenta la jumatatea zilei , vara si sa nu fie nori.
    • 0 (0 voturi)    
      Nu stam prea bine, pe plan mondial (Miercuri, 6 februarie 2008, 6:44)

      Ionescu I. [anonim] i-a raspuns lui Cetateanul

      Aveti perfecta dreptate. Cunoasteti foarte bine problema surselor de energie.Consumatorii industriali nu pot fi asigurati cu energia electrica produsa din celule fotovoltaice, din energia vantului, din cea geotermala, etc.. Din nefericire, sursele de energie hidroelectrica sunt limitate, extinderea acesteia la rauri cu capacitate energetica redusa implica lucrari cu costuri foarte ridicate.Singura sursa pe masura necesitatilor de consum importante este inca cea conventionala :gazul, titeiul, carbunele, impreuna cu energia nucleara care ne ingrijoreaza cu problemele de securitate si cu faptul ca nu a rezovat inca problema depozitarii definitive a reziduurilor cu foarte mare risc de iradiere, precum si problema decontaminarii radioactive a centralelor ce vor fi dezafectate, al caror numar va fi din ce in ce mai mare. Tot fuziunea nucleara ne-ar salva, dar...
    • 0 (0 voturi)    
      de acord, cetateanule... (Miercuri, 6 februarie 2008, 7:08)

      judex [anonim] i-a raspuns lui Cetateanul

      vezi, te tog, si raspunsul pe care l-am dat Tinei
  • 0 (0 voturi)    
    ue.....nu e (Miercuri, 6 februarie 2008, 11:38)

    baronul stanganbuch [utilizator]

    1.ue are mare grija cum trebuie se fie brichetele, ce etichete trebuie sa aiba orice, cum sa dam cit mai muti bani si drepturi la homo, lesbi, rrrromi, ciuhapi care nu muncesc, dar puiesc(si din cind in cind mai pun o bombita, ceva), sa adormim porcii, sa nu se fumeze, etc, etc, dar nu poate impune o politica energetica comuna, care ar fi fost de o importanta capitala pt viitorul constructiei europene, ca grup de state solidare la bine si la rau.
    2.o mare parte a clasei politice si a birocratiei europene doreste, de fapt, o dependenta cit mai mare de rusia. Motivele le cunoastem foarte bine( vezi mai ales cazul fostului cancelar schroder - pt care imoral ar fi cel mai blind cuvint).
  • 0 (0 voturi)    
    Unii n-au dar doresc ce au altii (Miercuri, 6 februarie 2008, 15:01)

    Din Kaliningrad pana-n Transnistria [anonim]

    Razboi sa nu razboi, dar situatia e ca Europa nu are gaz si Rusia are. Europa ar vrea cam gratis, Rusii le dau gaz asa, ca sa inteleaga Bruxelul si restul cine e "Stapanul Gazelor". Ideea e ca Europa daca renunta la gazul rusesc e in rahat fiindca China si India "sug" gazul mondial la greu de pe unde mai este si alte piete sunt deja "booked -up" daca nu renunta tot e in rahat fiindca creste dependenta fata de Moscova.
  • 0 (0 voturi)    
    Dependentele astea sunt relative (Miercuri, 6 februarie 2008, 17:35)

    Einstein [anonim]

    sa zisa dependenta a Europei de livrarile rusesti de petrol si gaze naturale e o exagerare propagandistica de vreme ce 75% din necesarul ei este asigurat de alte resurse decat cele rusesti. Mai mult chiar, pentru toti furnizorii Europei, aceasta este principalul lor client, care le cumpara cea mai mare parte a productiei. Europa este principala lor sursa de bani. Ei sunt mai dependenti de Europa decat invers.
    In iarna lui 2006 s-a pus problema technica de a stopa livrarile catre Ucraina, fara a le reduce pe cele catre Europa occidentala, adica fara a reduce incasarile valutare. Aici trebuie cautata nasterea idei conductelor ocolitoare, submarine. Aceste conducte trebuie sa restabileasca increderea partenerilor occidentali, pastrand totodata posibilitatea de a sista livrarile catre anumiti eventuali indezirabili. Fireste ca ne punem intrebarae dece conducta sudica nu vine la noi, ca ar fi mai scurta, sau suntem si noi pe aceiasi lista cu Ucraina? Intr-un astfel de caz replica nu poate fi decat Nabuco. La asta s-a referit si Sarko cand a spus ca nu ne va trada.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică