Petrom a anuntat miercuri ca mareste pretul de referinta al benzinei cu 9 bani pe litru, evolutie datorata bineinteles contextului international nefavorabil. Este a patra crestere din acest an, pretul benzinei Premium fara plumb 95 urcand de la 2,75 lei in 22 decembrie, la 3,25 lei acum, deci un plus de 50 de bani sau 18% in mai putin de doua luni, insa o parte din aceasta diferenta de 18 bani s-a datorat atat cresterii accizelor cat si trecerii la standardul euro 5.

Probabil multi dintre soferi sunt exasperati de faptul ca in Romania, pretul benzinei se coreleaza cu pretul barilului de petrol doar cand acesta creste insa cand preturile externe scad, Petrom nu se grabeste deloc sa reduca costul benzinei iar pentru a vedea cum stau de fapt lucrurile, m-am gandit ca ar fi util sa calculez nivelul de pret la care ar trebui sa cumparam litrul de carburant luand in considerare evolutia cotatiilor petrolului pe pietele externe.

Cifrele vorbesc

In luna iulie a anului trecut, pretul barilului de petrol a depasit valoarea de $147, moment in care pretul litrului de banzina practicat de catre Petrom se situa la 4 ron. Intre timp, situatia la nivel international s-a schimbat radical, ceea ce a determinat o cadere abrupta a pretului petrolului pana in jurul nivelului de $40 de dolari/baril (ieri a fost $37), palier in jurul caruia evolueaza de cateva saptamani. In acest moment, pretul benzinei Premium fara plumb 95 se situeaza la 3,25 ron/litru.

La o prima analiza vedem ca desi pretul petrolului a scazut cu 72,8%, pretul benzinei in RO nu a scazut decat cu 18,7%. Petrom a justificat intotdeauna cresterea preturilor prin scumpirea petrolului pe plan mondial (iar in ultima vreme si prin deprecierea monedei nationale in raport cu dolarul) insa voi intra putin in detalii pentru a va demonstra ca aceste scumpiri nu au decat o mica influenta asupra pretului la care aceasta companie comercializeaza benzina pe piata interna.

Datele legate de piata carburantilor arata ca aproximativ 65% din petrolul consumat in Romania provine din import si doar 35% din productia interna iar in aceste conditii, ne-am astepta ca influenta cotatiilor internationale sa se reflecte in primul rand asupra celor doua treimi din litrul de benzina cat reprezinta importurile.

Pe de alta parte insa, conform datelor publicate de Petrom, in primele noua luni ale anului trecut doar 26% din petrolul procesat a fost din import si 75% din productia interna deci la nivelul companiei, pretul extern si cursul valutar nu influenteaza decat 25% din productie, comparativ cu 65% la nivelul pietei.

Mai mult, desi in primele trei trimestre a importat 1,3 milioane tone de petrol, a exportat 1,2 milioane tone produse finite ceea ce inseamna ca toata cantitatea importata a fost prelucrata si apoi exportata (de fapt au exportat mai mult decat au importat) situatie din care tragem doua concluzii: (i) cresterea pretului international al petrolului nu a avut nicio influenta la nivelul firmei pentru ca desi au platit mai mult pe importuri, au incasat mai mult pe exporturi si (ii) daca tot petrolul importat a fost exportat, inseamna ca in tara au vandut doar petrol romanesc, deci influenta factorilor externi este apropiata de zero.

Pentru a calcula pretul corect al benzinei, voi lua in considerare un consum de 65% petrol din import si 35% din productia interna, respectiv proportia existenta la nivelul intregii piete. Desi o asemenea ipoteza este extrem de avantajoasa pentru Petrom - am explicat mai sus de ce, aceasta companie nu poate vinde benzina la pret de dumping pentru ca ar distorsiona piata si ar falimenta celelalte companii existente pe piata.

In luna iulie 2008, barilul de petrol costa $147, litrul de banzina 4 ron iar dolarul era 2,26 ron. In luna februarie 2009, barilul de petrol costa $40 iar dolarul este 3,3 ron.

Deprecierea cu 46% a monedei nationale compenseaza o parte din scaderea cu 73% a pretului barilului de petrol astfel incat in lei, barilul s-a ieftinit doar cu 60% (132 lei vs 332 lei). Aplicand aceasta scadere procentului de 65% din pretul benzinei cat reprezinta importurile, ajungem la un pret de 2,45 ron/litru. La acest pret trebuie sa adaugam atat cei 18 bani cat reprezinta accizele si trecerea la euro 5, cat si cresterea costurilor de exploatare a Petrom anul trecut (12% din 35% cat am presupus ca reprezinta productia proprie) ceea ce duce pretul final la 2,75 ron/litru, cu 15% mai mic decat cel actual.

Trebuie sa repet faptul ca pretul de 2,75 lei/litru este unul mare pentru ca Petrom nu importa 65% din ce vinde ci 25% insa pe noi ne intereseaza in primul rand pretul mediu al pietei iar din acest punct de vedere, calculul este unul corect.

Spre comparatie, in SUA, la mijlocul anului trecut pretul maxim al unui galon de benzina era de $4,4 iar acum acelasi galon costa $2, de unde rezulta o scadere de 54%. Deci la altii se poate.

Peste tot in lume, companiile petroliere inregistreaza profituri uriase iar in aceste conditii Petrom nu are de ce sa faca exceptie, insa mi se pare o lipsa de bun simt sa motivezi toate cresterile de pret prin evolutia preturilor la nivel international iar cand vine vorba de scadere, sa spui ca nu poti reduce pretul pentru ca intre timp au crescut costurile sau s-a depreciat dolarul.

Citeste si comenteaza pe Khris.ro.