Despre pretul benzinei in Romania

de Khris     khris
Joi, 12 februarie 2009, 9:17 Economie | Energie

Petrom a anuntat miercuri ca mareste pretul de referinta al benzinei cu 9 bani pe litru, evolutie datorata bineinteles contextului international nefavorabil. Este a patra crestere din acest an, pretul benzinei Premium fara plumb 95 urcand de la 2,75 lei in 22 decembrie, la 3,25 lei acum, deci un plus de 50 de bani sau 18% in mai putin de doua luni, insa o parte din aceasta diferenta de 18 bani s-a datorat atat cresterii accizelor cat si trecerii la standardul euro 5.

Probabil multi dintre soferi sunt exasperati de faptul ca in Romania, pretul benzinei se coreleaza cu pretul barilului de petrol doar cand acesta creste insa cand preturile externe scad, Petrom nu se grabeste deloc sa reduca costul benzinei iar pentru a vedea cum stau de fapt lucrurile, m-am gandit ca ar fi util sa calculez nivelul de pret la care ar trebui sa cumparam litrul de carburant luand in considerare evolutia cotatiilor petrolului pe pietele externe.

Cifrele vorbesc

In luna iulie a anului trecut, pretul barilului de petrol a depasit valoarea de $147, moment in care pretul litrului de banzina practicat de catre Petrom se situa la 4 ron. Intre timp, situatia la nivel international s-a schimbat radical, ceea ce a determinat o cadere abrupta a pretului petrolului pana in jurul nivelului de $40 de dolari/baril (ieri a fost $37), palier in jurul caruia evolueaza de cateva saptamani. In acest moment, pretul benzinei Premium fara plumb 95 se situeaza la 3,25 ron/litru.

La o prima analiza vedem ca desi pretul petrolului a scazut cu 72,8%, pretul benzinei in RO nu a scazut decat cu 18,7%. Petrom a justificat intotdeauna cresterea preturilor prin scumpirea petrolului pe plan mondial (iar in ultima vreme si prin deprecierea monedei nationale in raport cu dolarul) insa voi intra putin in detalii pentru a va demonstra ca aceste scumpiri nu au decat o mica influenta asupra pretului la care aceasta companie comercializeaza benzina pe piata interna.

Datele legate de piata carburantilor arata ca aproximativ 65% din petrolul consumat in Romania provine din import si doar 35% din productia interna iar in aceste conditii, ne-am astepta ca influenta cotatiilor internationale sa se reflecte in primul rand asupra celor doua treimi din litrul de benzina cat reprezinta importurile.

Pe de alta parte insa, conform datelor publicate de Petrom, in primele noua luni ale anului trecut doar 26% din petrolul procesat a fost din import si 75% din productia interna deci la nivelul companiei, pretul extern si cursul valutar nu influenteaza decat 25% din productie, comparativ cu 65% la nivelul pietei.

Mai mult, desi in primele trei trimestre a importat 1,3 milioane tone de petrol, a exportat 1,2 milioane tone produse finite ceea ce inseamna ca toata cantitatea importata a fost prelucrata si apoi exportata (de fapt au exportat mai mult decat au importat) situatie din care tragem doua concluzii: (i) cresterea pretului international al petrolului nu a avut nicio influenta la nivelul firmei pentru ca desi au platit mai mult pe importuri, au incasat mai mult pe exporturi si (ii) daca tot petrolul importat a fost exportat, inseamna ca in tara au vandut doar petrol romanesc, deci influenta factorilor externi este apropiata de zero.

Pentru a calcula pretul corect al benzinei, voi lua in considerare un consum de 65% petrol din import si 35% din productia interna, respectiv proportia existenta la nivelul intregii piete. Desi o asemenea ipoteza este extrem de avantajoasa pentru Petrom - am explicat mai sus de ce, aceasta companie nu poate vinde benzina la pret de dumping pentru ca ar distorsiona piata si ar falimenta celelalte companii existente pe piata.

In luna iulie 2008, barilul de petrol costa $147, litrul de banzina 4 ron iar dolarul era 2,26 ron. In luna februarie 2009, barilul de petrol costa $40 iar dolarul este 3,3 ron.

Deprecierea cu 46% a monedei nationale compenseaza o parte din scaderea cu 73% a pretului barilului de petrol astfel incat in lei, barilul s-a ieftinit doar cu 60% (132 lei vs 332 lei). Aplicand aceasta scadere procentului de 65% din pretul benzinei cat reprezinta importurile, ajungem la un pret de 2,45 ron/litru. La acest pret trebuie sa adaugam atat cei 18 bani cat reprezinta accizele si trecerea la euro 5, cat si cresterea costurilor de exploatare a Petrom anul trecut (12% din 35% cat am presupus ca reprezinta productia proprie) ceea ce duce pretul final la 2,75 ron/litru, cu 15% mai mic decat cel actual.

Trebuie sa repet faptul ca pretul de 2,75 lei/litru este unul mare pentru ca Petrom nu importa 65% din ce vinde ci 25% insa pe noi ne intereseaza in primul rand pretul mediu al pietei iar din acest punct de vedere, calculul este unul corect.

Spre comparatie, in SUA, la mijlocul anului trecut pretul maxim al unui galon de benzina era de $4,4 iar acum acelasi galon costa $2, de unde rezulta o scadere de 54%. Deci la altii se poate.

Peste tot in lume, companiile petroliere inregistreaza profituri uriase iar in aceste conditii Petrom nu are de ce sa faca exceptie, insa mi se pare o lipsa de bun simt sa motivezi toate cresterile de pret prin evolutia preturilor la nivel international iar cand vine vorba de scadere, sa spui ca nu poti reduce pretul pentru ca intre timp au crescut costurile sau s-a depreciat dolarul.

Citeste si comenteaza pe Khris.ro.


Citeste mai multe despre   
























Material sustinut de BCR

VIDEO Antreprenor StartUp Nation / Fondatorul Scolii de Bijuterie Contemporana: Eu nu vin la serviciu, eu vin in propriul meu atelier, in care imi exprim ideile. Ceea ce misca industria asta sunt ideile, nicidecum cifrele

David Sandu s-a ocupat de designul de bijuterii de cand era copil si a invatat pe cont propriu tot ceea ce stie. Assamblage - Scoala de Bijuterie Contemporana a aparut drept consecinta a acestei pasiuni. David face parte dintr-o industrie creativa emergenta, insa atat el, cat si cei care au trecut in ultimii 7 ani pe la bancurile de lucru ale scolii sale se vad adesea nevoiti sa spuna ca fac alte lucruri, pentru ca activitatea lor nu exista intr-un cadru legal.

7795 vizualizari

  • +4 (4 voturi)    
    true (Joi, 12 februarie 2009, 9:24)

    roka [anonim]

    un articol cat se poate de adevarat...bravo !
    • -3 (9 voturi)    
      SUA vs Europa (Joi, 12 februarie 2009, 9:54)

      fia [anonim] i-a raspuns lui roka

      Nu e potrivita comparatia cu US. Acolo sunt atlfel accizele, nu se calculeaza ca la noi.

      Fa aceeasi comparatie cu pretul benzinei din UE si ai sa observi ca pretul benzinei in RO e cel mai mic din tot EU (sau oricum la coada listei).

      Inca un aspect pe care nu l-ai luat in calcul: poate ca pretul de extractie al petrolului romanesc e mai mare decat pretul de extractie din alte parti (orientul mijlociu).
      • 0 (6 voturi)    
        Calitatea petrolului romanesc (Joi, 12 februarie 2009, 10:13)

        Oilmann [anonim] i-a raspuns lui fia

        Nu se spune nicaieri, dar calitatea petrolului romanesc este mult sub standarde, deoarece contine anhidrida sulfurica, este puternic coroziv si necesita prelucrare inainte de rafinare=>costuri ridicate deobtinere a derivatilor in petrol. Iar aceasta situatie nu este singulara, ea este valabila si pentru carbuni, fier, aur, etc.etc. etc. Trebuie retinut ca sintagma "Romania este o tara bogata in resurse sarce" este chintesenta "bogatiilor naturale ale Romaniei.
      • -1 (3 voturi)    
        accize (Joi, 12 februarie 2009, 15:17)

        Gabe2006 [utilizator] i-a raspuns lui fia

        Ai dreptate! Nu mai comparati cu america. Mari diferente:

        1) accizele in SUA sunt f mici. (http://www.gaspricewatch.com/usgastaxes.asp)
        2) pretul are variatii mari si depinde de zona, oras, etc.
        3) benzina din sua are 10% ethanol.
        4) distantele din SUA sunt cu mult mai mari decat cele din Romania.

        Si apropos, pretul benzinei in sudul tarii a fost $1.30/galon acum 1 luna si acum e cam $1.80/galon. Pretul variaza f rapid si nu sunt anunturi de genul "Petrom a scumpit carburantii cu 5 lei/l".
    • 0 (0 voturi)    
      false (Joi, 12 februarie 2009, 23:12)

      TheBorg [anonim] i-a raspuns lui roka

      @kris, de ce naiba trebuie sa ne dam mari specialisti, cand habar nu avem cu ce se mananca pretul benzinei?

      Cifrele vorbesc, dar vorbesc cu totul altceva. Hai sa o luam de la capat:

      2008, iulie, baril 147 eur, benzina 4,13 RON, acciza este de 0,32729 pe litru la cursul ECB din 1 octombrie 2007 de 3,3565 RON / EUR, adica, 1.10 RON + TVA = 1.31 RON.

      Da, se plateste TVA la acciza, daca nu ma credeti uitati-va pe orice bon de benzina, acciza nu e evidentiata separat, deci nu e scutita de TVA. Si aceasta suma fixa de 1.31 RON / litru in anul 2008 a incasat-o statul, nu Petrom.

      Rezulta ca pretul cu care a vindut Petrom in iulie 2008 benzina era de 4.13 - 1.31 = 2.82 RON adica, la cursul USD de 2,3052 RON / USD de atunci, >>> 1.03 USD <<< + TVA / litru. Restul era acciza + TVA la acciza.

      Refacem calculul pentru februarie 2008: 3,25 RON benzina la Petrom, acciza 0,33572 EUR pe litru la cursul ECB din 1 octombrie 2008, 3,7364 RON/EUR, rezulta acciza de 1.2543 RON + TVA = 1.49 RON. Deci anul asta, acciza va reprezenta constant 1.49 RON din pretul benzinei.

      Asta inseamna ca la Petrom, din cei 3.25 RON, ajung sa fie incasati doar 3.25 - 1.49 = 1.76 RON, restul fiind acciza, deci la cursul de azi de 3,3501 RON / USD Petrom ramane dupa plata accizei cu >>> 0.44 USD <<< + TVA / litru.

      Rezumand, in iulie 2008 Petrom avea pretul 1.03 USD / litru + accize si TVA, acum are pretul de 0.44 USD / litru + accize si TVA. Cu cat a scazut deci Petrom pretul? Cu 57%. Deci mai mult decat zici ca a scazut la americani, unde a scazut doar cu 54%.

      Dar hai sa fiu corect si sa tin cont de taxe si la americani, in state taxele sunt in medie de 47 centi / galon (difera de la stat la stat) Deci pretul a scazut de fapt de la 4.4 - 0.47 la 2 - 0.47 deci de la 3.93 la 1.53, adica de fapt a scazut cu 61%.

      Deci la noi a scazut pretul inainte de taxe cu 57%, la americani cu 61%. Petrolul a scazut cu 72.8% Asa ca nu vad unde e marea hotie la Petrom. Azi n-ai nimerit-o, kris.
  • +5 (5 voturi)    
    Oare sunt singurul? (Joi, 12 februarie 2009, 9:29)

    keloo21 [anonim]

    Ma intreb daca sunt singurul care simte o frustrat cand citeste articolelele acestea. Acum incep sa ii inteleg pe anarhisti si o sa ajung in curand sa mi-o doresc cand vad ca statul ma fura intr-un asemenea hal. M -am saturat de clasa politica din Romania. Cand o sa vedem demonstratii in strada impotriva guvernantilor sa-i silim sa demisioneze? Niciodata! Acceptam sa fim furati pana la ultima suflare.
  • +3 (3 voturi)    
    Concurenta (Joi, 12 februarie 2009, 9:31)

    IonIon [anonim]

    Consiliul concurentei sau cum se mai numeste el nu se sesizeaza in astfel de cazuri?
    • +3 (3 voturi)    
      nici "baietii" din Petrom nu sunt prosti (Joi, 12 februarie 2009, 11:34)

      Nautilus [anonim] i-a raspuns lui IonIon

      Au arma potrivita: ori crestem pretul "un pic mai mult decat ar trebui" si impartim paguba la 22 de milioane de fraieri, ori dam afara 3000 de oameni, care ies mai apoi in strada si fac mitinguri.... un model foarte socialist de solidaritate :))))

      ~Nautilus
  • +3 (3 voturi)    
    nu aveam nevoie de analiza (Joi, 12 februarie 2009, 9:32)

    ovidiu [anonim]

    Chiar nu aveam nevoie de analiza ca sa stim ca suntem prostiti pe fata.

    Este evident ca nu exista concurenta pe piata carburantilor din Romania.

    La fel ca in cazul cimentului exista o intelegere ca nici unul din "petrolistii" romanii sa nu coboare sub un anumit prag.

    La toata povestea asta nu simt decat ciuda pentru neputinta de face ceva.
  • +3 (3 voturi)    
    partea proasta (Joi, 12 februarie 2009, 9:37)

    hbunny [utilizator]

    e ca noi ca nici mici fraieri le cumparam benzna asta asa de scumpa.
    as fi curioasa ce s-ar intampla daca am boicota toate benzinariile din tara si nu le-am mai cumpara benzina?
    binenteles ca nu vom afla niciodata ce s-ar intampla pentru ca nu vom fi in stare sa ne oragnizam la un asemenea nivel
    • +2 (2 voturi)    
      Cine sa boicoteze benzinariile? (Joi, 12 februarie 2009, 10:02)

      dragon [utilizator] i-a raspuns lui hbunny

      A fost campania aceea de boicotare a benzinariilor acum cateva luni cand rafinariile nu vroiau nici in ruptul capului sa ieftineasca carburantii cand s-a ieftinit petrolul. S-a intamplat ceva? Nimic. M-am uitat atunci pe la benzinarii sa vad ce se intampla. NU s-a intamplat nimic. De fapt pe asta si mizeaza benzinarii, omul trebuie sa alimenteze oricum, indiferent cat de scumpi sunt carburantii. Pana nu exista o concurenta serioasa ori pe piata de carburanti din partea vreounei rafinarii ori din partea energiilor alternative, ceea ce in urmatorii 3-5 ani e destul de putin probabil. Asa ca nu va mai faceti sperante, decat daca moare toata gasca de la patriciu si care o fi pe la Petrom si la OMV, asa, in masa.
    • +1 (1 vot)    
      nu prea tine (Joi, 12 februarie 2009, 10:17)

      Lucian* [utilizator] i-a raspuns lui hbunny

      datorita sistemului de carduri si alte chestii, o mare parte din companiile care lucreaza in tara au dispozitii clare catre cei care circula cu masinile de companii ca acestia sa alimenteze strict de la OMV.
      In plus, desi pretul combustibilului variaza de la statie la statie, OMV are cele mai mici preturi dupa Petrom.
      Eu in general alimentez la Petrom, dar cand este nevoie ma duc aproape la orice statie.
    • 0 (0 voturi)    
      Cine sa boicoteze? (Joi, 12 februarie 2009, 10:38)

      dragon [utilizator] i-a raspuns lui hbunny

      A fost campania aceea de boicotare a benzinariilor acum cateva luni cand rafinariile nu vroiau nici in ruptul capului sa ieftineasca carburantii cand s-a ieftinit petrolul. S-a intamplat ceva? Nimic. M-am uitat atunci pe la benzinarii sa vad ce se intampla. NU s-a intamplat nimic. De fapt pe asta si mizeaza benzinarii, omul trebuie sa alimenteze oricum, indiferent cat de scumpi sunt carburantii. Pana nu exista o concurenta serioasa ori pe piata de carburanti din partea vreounei rafinarii ori din partea energiilor alternative, ceea ce in urmatorii 3-5 ani e destul de putin probabil. Asa ca nu va mai faceti sperante, decat daca moare toata gasca de la patriciu si care o fi pe la Petrom si la OMV, asa, in masa.
  • +3 (3 voturi)    
    carburantii (Joi, 12 februarie 2009, 9:39)

    eugen [anonim]

    Eu sunt de parere ca ar trebui sa-i sanctionam putin pe baietii austrieci. Pe o perioada mai mare de timp sa nu mai alimentam de la statii omv sau petrom si daca se poate sa alimentam "mai putin";
    ca semn de indignara fata de politica lor de preturi.
    Se stie ca le-au scazut destul de mult vanzarile de carburanti in ultima perioada(vezi trafic in marile orase).
    E o idee, atata tot.
    Daca nu reactionam, ei sigur o fac (in defavoarea noastra).
  • +3 (3 voturi)    
    ce fel de oameni suntem? (Joi, 12 februarie 2009, 9:49)

    D [anonim]

    cat mai acceptam situatia aceasta? li s-au dat rezervele noastre nationale si acum ne dau peste bot cu ele. este ceva normal aici?
  • +5 (5 voturi)    
    in sfarsit... (Joi, 12 februarie 2009, 9:54)

    razvan [anonim]

    ... arata cineva cu degetul adevarata fatza a companiei OMV-Petrom (nu cea promovata in spoturile companiei sau in comunicatele lor de presa), cea de mincinoasa ordinara, jefuitoare la drumul mare... si lista ar putea continua.
    si iata inca un moment in care e bine sa ne aducem aminte de cei care au dat petromul pe bani de tigari... adriane (nastase, sa nu fie confuzii), te simti? porcule! sa n-ai parte de bucurie, cat n-avem noi parte de petrolul nostru! si sa ramai in istorie pentru asta si pentru alte magarii pe care le-ai facut, sa vada si copiii tai ce poama ai fost!
    in final... multumim, khris!
  • +5 (5 voturi)    
    Rusine!! (Joi, 12 februarie 2009, 9:55)

    drushk [anonim]

    Ma intreb cat o sa mai reziste acest popor fata de magariile la care e supus zi de zi...
    Suntem furati pe fata, de toti si de toate!!!
    Mai au putin si impoziteaza si aerul pe care il respiram (asta daca nu l-au impozitat deja..).
    Am crezut ca voi face cariera in aceasta Romanie de c....t. Insa cu cat inaintez pe plan profesional si in varsta, realizez ca fara marsavii si "combinatii" nu poti duce o viata frumoasa aici.
    Abia astept sa ma mut in alta tara, nu sunt patriot, Romania in afara de a-mi reduce sansele de supravieturie si de a ma indobitoci, nu a facut nimic...
    Oricine ar fi la guvernare va face la fel, furaciunea ne este in sange, lucrul de mantuiala ne este crez.
    Sunt tanar... si ma c.. pe ea de tara! Mi-e scarba ca sunt roman.
  • +3 (3 voturi)    
    Dar adevarat... (Joi, 12 februarie 2009, 9:55)

    Incredibil [anonim]

    Foarte bun articolul care demonstreaza inca odata hotia din tara noastra. Sunt curios de ce nimeni nu ia nici o masura impotriva acestui furt pe fata... La o prima vedere e de inteles... Marile companii de transport au asigurati cu firmele de petrol un pret pe an la combustibili... Parlamentul si Senatul la fel... Ramanem astfel noi oamenii de rand sa suportam si sa platim furtul... Am ajuns o tara a nimanui... IN care cei de la putere nu stiu decat sa bage mana in buzunarele noastre cat mai adanc, in speranta ca vor putea pune mana si pe ultimul banut...

    RUSINE...
  • 0 (0 voturi)    
    In curand (Joi, 12 februarie 2009, 9:58)

    Calin [anonim]

    O sa cumparam si aer de la Petrom, ca deh, este nevoie de el pentru ca benzina sa arda in motor :(
  • +2 (2 voturi)    
    profituri uriase dar si greseli de calcul (Joi, 12 februarie 2009, 10:01)

    Razvan [anonim]

    Khris, ai perfecta dreptate, Petrom si multe alte firme care vand benzina, motorina si alte derivate din petrol marcheaza profituri uriase.
    Anul trecut, aceste profituri uriase erau marcate in principal de producatori.
    Nici atunci, nici acum preturile nu sunt cele "corecte"!
    Atunci 147$ barilul de petrol era un pret umflat cu cel putin 100% fata de pretul rezonabil si sustenabil al petrolului.
    Nu cred ca vreunul dintre noi se asteapta ca a scazut cererea de petrol asa de mult incat sa se poata spune ca scaderea cu mai mult de 70% a barilului este normala... (e destul de clar ca cererea de petrol e destul de inelastica si e destul de clar ca nici nu au fost gasite surse de petrol destul de mari in ultima vreme cat sa sustina aceasta cadere a pretului).
    Totusi, scaderea pretului petrolului ajuta o economie deoarece incurajeaza cererea bunurilor complementare (masini), incurajeaza mobilitatea si poate duce la o cresterea suplimentara a unei anumite economii... ghici care;).
    Analiza ta este ok chiar daca nu ai luat evolutia rezonabila a tuturor costurilor (in Europa accizele sunt mai mari decat costul petrolului).
    Totusi, cred ca nu tu si nici eu nu suntem in masura sa-i controlam pe cei de la petrom...

    Se pare ca cei care ar putea lua anumite masuri ar putea fi contactati pe site-ul http://www.oficiulconcurentei.ro... dar vad ca site-ul este lasat in paragina... la fel ca si economia noastra.
    Oficiul concurentei ar trebui sa supravegheze printre altele modul de formare a preturilor unui monopol al acestei tari.

    Have fun and enjoy the crisis!
  • 0 (0 voturi)    
    sa multumim guvernelor... (Joi, 12 februarie 2009, 10:01)

    liviu_ [utilizator]

    dara au semnat contracte de 2 lei pe comisioane babane...
    care dau petrolul si gazele strainilor (unele din ele chiar inainte de a le avea) etc...
  • +1 (1 vot)    
    Furt pe fata (Joi, 12 februarie 2009, 10:10)

    Mih [anonim]

    Adaug un singur lucru: Gandeste-te ca noi fraierii care cumparam carburantul pt consum platim taxe, accize, etc. . Cu cat pretul la carburant ar fi mai mic cu atat bugetul ar fi subtiat simtitor. Deci mai este un vinovat, si acela este STATUL.
  • +1 (1 vot)    
    De ce nu zic nimic si "alesii" nostrii??? (Joi, 12 februarie 2009, 10:16)

    Marius [anonim]

    Presedintele, primul ministru, opozitia ... de ce nu zic nimic ??? Ei de ce nu fac aceste calcule? Daca lasam la bunul simt a celor care nu se mai satura in lacomia lor, pretul benzinei la noi va creste indiferent ca la altii scade.
  • +1 (1 vot)    
    benzina si statul (Joi, 12 februarie 2009, 10:19)

    donache [anonim]

    Statul nu este interesat sa controleze Petrom in directia scaderii pretului carburantilor. Pret mic > accize si TVA mici, adica incasari mai mici la un buget sarac. Se stie ca taxele pe carburanti sunt una din cele mai mari surse de bani la buget...
  • +2 (4 voturi)    
    Citeva informatii ! (Joi, 12 februarie 2009, 10:24)

    STEFAN A. [utilizator]

    Intelegeri intre producatorii de carburant au fost, sint , si vor fi in intreaga UE ! Sint ilegale , UE a amendat de multe ori producatorii principali din comunitate !
    Petrolul extras din Romania, nu are aceiasi calitate cu cel extras in Texas SUA, Marea Nordului, Orientul Mijlociu.
    Este un petrol "greu" , are nevoie de operatii suplimentare de extragere si rafinare, deci, costuri suplimentare !
    Nu mai tot plingeti de pret, In Italia, un litru de benzina verde costa intre 1,12- 1,2 EURO , adica ceva in jur de 5 lei (calculat la 1 euro= 4,2 lei).
    Motorina este mai ieftina si costa cam 1 euro/ litru deci, 4,2 lei.
    Benzina si motorina premium, (adica benzina minim 98 si motorina speciala cu aditivi speciali ), costa si mai mult !
    Cumparati masini cu consumuri reduse de carburant si mai folositi si transportul in comun !
    Cum se spune, tot are un pret , inclusiv a a vea masini cu motoare mari !
  • 0 (2 voturi)    
    preturi (Joi, 12 februarie 2009, 11:08)

    Marian [anonim]

    analiza este interesanta, dar din pacate vad ca majoritate a "comentatorilor" nu au inteles decat ce au vrut. Ideea de baza este ca Petrom este singurul actor de pe piata care are un supply chain integrat : explorare, rafinare, distributie. Ceilalti actori importa titeiul 100% din exterior si in consecinta sunt influentati 100% de pretul barilului si evolutia cursului RON/USD. Sfatul meu este sa refaceti calculul dupa aceste ipoteze...de ce, Petrom ar putea f usor sa vanda cu muuult sub pretul concurentei, dar dupa cum s-a subliniat in articol s-ar produce o situatie in care piata ar fi distorsionata iar celelalte companii ar intra in stare de insolventa. Rezultatul: Petrom in pozitie de monopol. Consiliul concurentei nu ar permite niciodata aceasta situatie. Acesta este motivul pt care Petrom trebuie sa stea tot timpul cu pretul sus, dar dupa cum foarte bine ati observat "usor" mai mic decat ceilalti competitori. Pe scurt, firmele care au si explorare au castigat enorm in vara si continua sa castige binisor, celelalte, sunt la marginea si limita supravietuirii deoarece profitul din distributie nu este nici pe departe cel care vi-l imaginati, as zice vreo 10-15% marja neta, nimic mai mult.
  • -1 (3 voturi)    
    vorbesti prostii (Joi, 12 februarie 2009, 11:26)

    Realist [anonim]

    Nu dau doi bani pe companiile petroliere din Romania, stiu ca sunt numai niste nesimtiti avizi de bani si putere in spatele lor. Dar sa dam Cezarului ce este al Cezarului:

    Stia ca in pretul benzinei, cea mai mare parte o reprezinta accizele si taxele? Mai mult, stiai ca acestea sunt aproape fixe si nu urmaresc pretul barilului de petrol? Si mai mult, stiai ca accizele se calculeaza in Romania in Euro, care a crescut fata de anul trecut?

    Deci in primul rand, cand scade petrolul la jumatate(50%), asteapta-te sa scada benzina cu jumatate din jumatate(25%), pentru ca cealalta jumatate sunt aproximativ accizele.

    Apoi, in al doilea rand, vorbim de companii private...nu sunt datoare sa faca munca patriotica. Si ce daca extrag petrolul din productie interna? De ce sa il socoteasca mai ieftin decat pretul international? Poate costurile de extractie sunt aceleasi, nu? Si chiar daca nu sunt aceleasi, e avantajul firmei ca se descurca sa extraga petrol mai ieftin, nu trebuie sa imparta profitul cu noi.

    Daca cineva e vinovat de situatia asta, nu sunt companiile private care urmaresc firesc doar profitul ci dragii nostrii conducatori care au dat rezervele de petrol pe doi bani.
  • +3 (3 voturi)    
    In germania s-a ieftinit cu aprox 33% (Joi, 12 februarie 2009, 11:42)

    germania [anonim]

    Doar ca si informare, cand am venit acasa la sf lui iulie 2008 am prins cel mai mare pret aici la diesel, 1.5299 euro/l.
    Acum iau diesel-ul cu 1.0199-1.0699eur/l, cateodata chiar cu 0.99eur/l.

    Nici aici nu a ajuns "marea" reducere, dar oricum au redus mai mult decat in Ro, cred eu ca din cauza competitiei majore care indica o piata care functioneaza.
    • +2 (2 voturi)    
      asteapta mult si bine (Joi, 12 februarie 2009, 14:09)

      Realist [anonim] i-a raspuns lui germania

      In Germania, accizele sunt de circa 80 de centi pe litrul de benzina - vezi ca scrie asta la toate benzinariile Aral.

      Popor de victimizati...
  • +2 (2 voturi)    
    Asa ne trebuie (Joi, 12 februarie 2009, 13:26)

    miki [anonim]

    multumitii lui nastase "sapte case"pentru contractul incheiat pentru petrom.asta de ajunge pe mina dna vai de mama lui,o sa vedeti abia atunci cine a fost "hotul hotilor" si 'tata ticalosilor".se apropie latul!
  • +2 (2 voturi)    
    !!! (Joi, 12 februarie 2009, 13:35)

    peco [anonim]

    Suntem bataia de joc a grupului OMV-Petrom. Din pacate opinia publica, societatea civila din Romania nu are niciun cuvant de spus!!!
  • +3 (3 voturi)    
    . (Joi, 12 februarie 2009, 13:37)

    Mda [utilizator]

    hal de tara, mai ales cine o conduce
  • 0 (0 voturi)    
    costul rafinarii (Luni, 16 februarie 2009, 8:47)

    ion [anonim]

    Ceea ce nu s-a scris in articol insa se cam stie deja este ca in procesul de rafinare se mai foloseste gazul natural extras tot de petrom care o parte este reintrodus in sonda iar o alta parte folosit in productia interna (gaz intern). In afara de acest gaz natural mai este si gazul pe care Petrom il injecteaza in Transgaz si il vinde Distrigaz Sud/Eon etc.
    Revin la gazul folosit la productia interna (procesul de productie/rafinare)
    Aici trebuie sa luati in calcul ca acest cost este unul cu mult sub nivelul celui european. Imaginati-va ca pretul gazului natural extras din Romania este sa zicem de ~150 USD/1000 Mc (ANRE desi real este pe undeva la max. ~65 USD/1000 mc). Insa atentie mare ca aici pe linga politica de anti-dumping dupa care se ascunde Petrom in acel 57% la suta de care spunea unul din comnetatori se mai ascunde un pret al productiei care este extrem de mic in comparatie cu alte tari EU si SUA.
    Asadar o analiza mai detaliata (spre firul de productie si rafinare) aplicata aici la noi ar fi fost si mai buna si s-ar fi ajuns la concluzia ca si asa adica chiar si cu acest 57% mai mic fata de pretul initial maximal al petrolului rezulta un super profit.
    Mai puneti la socoteala avantajele contractuale ale Petrom fata de statul roman in comparatie cu o medie sa zicem a contractelor altor companii din UE si SUA.
    E drept nu e la fel de pe plac celor de la Viena cand se vad nevoiti sa mai frineze din profitul nesimtit pe care l-au realizat prin 2007-2008! Rafinarea ptr Petrom a fost si va ramina cuiul lui pepelea pentru ca azi maine vor fi nevoiti sa inchida o buna parte din instalatii intrucat nu vor mai fi la fel de darnici in a investi in aceasta ramura a industriei petroliere. Referitor la acest caz ar fi bine sa vedeti diferenta de miros intre Viena unde la doi pasi se afla rafinaria OMV si Ploiesti unde de la mai bine 5-7 Km se simte mirosul chimic de rafinarie.
  • 0 (0 voturi)    
    bataie de joc (Luni, 16 februarie 2009, 20:25)

    @stefan [anonim]

    ma enervez de cate ori fac plinul,nu de`alta dar e de batjocura cu preturile benzinei !!!!!!!!!!!!
  • 0 (0 voturi)    
    pretul benzinei (Joi, 18 martie 2010, 19:59)

    mihai [anonim]

    unde o sa ajungem fratilor?oare noi nu mai avem nimic de spus in tara asta?oare cat o sa ne mai fure astia si noi o sa stam ca fraerii?chiar nu putem face nimic?
    prea tare isi bat joc de noi!pana cand?acum au mai gasit o solutie sa mulga bani de la noi:scumpesc carburantii.unde se duc toti banii ?nu avem strazi ,sa nu mai zic de autostrazi,murim de foame ,nu avem nimic si ei nu mai pot de bine.halal tara,da na doar noi i-am ales.dar puten sa ii dam si jos .numai ca nu vrem sau nu stiu ce e cu noi ca nu eram asa.nu mai stium sa ne cetrm drepturile,ne este frica dar nu stiu de ce? sa iesim sa ne cere ce e al nostru:DREPTUL LA UN TRAI DECENT!!!!!!!!nu cred ca cer prea mult.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri