Cum se umfla factura de gaz in Romania

de Ruxandra Hurezean     HotNews.ro
Vineri, 6 martie 2009, 9:47 Economie | Energie

Consumatorii casnici, protejati in fata scumpirilor
Foto: AGERPRES
Discutia despre pretul gazelor explodeaza in plina criza economica. Specialistii in domeniu sustin ca, prin modul in care se calculeaza factura la gaz, cetateanul plateste mai mult decit consuma. Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei  a stabilit in iunie 2008 o formula de calcul a pretului gazului, care baga in buzunarele furnizorilor cu 24% mai mult decat trebuie, de la fiecare cetatean platitor. Deputatul PDL, Adrian Gurzau, cere o comisie parlamentara de ancheta pe tema pretului gazelor.

Autoritatile romane au fost obligate sa pregateasca integrarea europeana, printr-o serie de masuri de uniformizare a procedurilor si uzantelor vizand relatia consumatorului cu marii furnizori de utilitati publice.

In 2005, fosta Autoritate Nationala de Reglementare din domeniul Gazelor Naturale a decis modificarea modului de facturare a gazelor naturale. Din momentul integrarii in Uniunea Europeana, adica din 2007, ar fi urmat sa nu mai platim volumul de gaze naturale consumat, ci efectul caloric dat de acel volum de gaze, asa cum platesc cetatenii europeni.

Modificarea modului de facturare a consumului de gaze naturale nu s-a facut odata cu admiterea Romaniei in Uniunea Europena, ci un an si jumatate mai tarziu, la 1 iulie 2008. Insa, nici atunci nu au facut-o cum spuneau normele UE, dimpotriva, autoritatile romane  au conceput in Ordinul 65/2008 o formula de calcul diferita de cea a standardelor europene. Specialistii in gaze sustin ca prin acest mod de calcul, autoritatii ii fura pe romani la factura cu circa 24%.

Specialistii in gaze sustin ca metodologia de conversie a tarifului de la volumul de gaze consumat la eficienta energetica consumata de beneficiari a fost facuta astfel incat sa avantajeze furnizorul de gaze naturale in detrimentul populatiei.

Furt cu termometrul
  • In primul rand, pentru ca, desi metodologia europeana stabileste ca etalon pentru conditiile in care se face conversia volum/putere energetica temperatura de zero grade Celsius, ANRE a stabilit ca etalon temperatura de 15 grade Celsius, fapt care induce, conform legilor fizicii, un volum mai mare de gaz luat in calcul la plata facturii. La noi, se masoara volumul de gaz consumat la temperatura de 15 grade Celsius, cind aceeasi cantitate de gaz este mai putin densa, dar mai voluminoasa decit la 0 grade Celsius, iar consumatorul plateste mai mult. Din aceasta cauza, consumatorul roman plateste o factura cu aproximativ 9,1% mai mare, spun specialistii.
  • In al doilea rand, in calculul facturii se ia puterea calorica a gazului, cita caldura rezulta din gazul consumat. Ei bine, puterea aceasta este optima daca este masurata la 25 grade Celsius, potrivit standardului european. La noi, puterea calorica se calculeaza la 15 grade Celsius, cind gazul nu are o ardere foarte buna. Ceea ce modifica rezultatul, din nou, si duce la   discriminarea consumatorului roman in comparatie cu cel european. Din aceasta cauza, sustin specialistii, consumatorul roman plateste o factura cu aproximativ 11,7% mai mare.
  • In al treilea rand, Ordinul ANRE (62/2008) lasa la latitudinea producatorilor de contoare de gaz marja de eroare metrologica, in loc sa o limiteze intr-un mod rezonabil, care sa nu permita spolierea consumatorului casnic. De asemenea, ordinul nu fixeaza si nu limiteaza in timp pana cand aparatele de masura (contoare) sa scada marja de eroare. Din marja de eroare inacceptabil de mare, la unele contoare de 4%, platitorul roman de factura poate sa scoata mai mult cu 4% la factura de gaz decat cetateanul european.
Sunt sigur ca, in aceasta iarna, toti cetatenii romani s-au intrebat de ce au facturi atat de mari la plata gazelor naturale. Si sunt sigur ca nimeni nu le-a putut raspunde la aceasta intrebare. Nici macar cei care ar fi trebuit, prin natura obligatiilor lor legale, sa vegheze la bunul mers al lucrurilor in acest domeniu nu au facut-o. Si nu au facut-o, tocmai pentru ca ei sunt principalii vinovati pentru acest furt premeditat!”, a declarat pentru Hotnews.ro  deputatul PDL, Adrian Gurzau. El cere o ancheta parlamenrtara pe tema facturii la gaz si tragerea la raspundere a celor care „i-au furat pe romani chiar prin normele de ei stabilite”.

Contactat de Hotnews, fostul presedinte al ANRE, Gergely Olosz, cel care a semnat Ordinul prin care se stabilea formula de calcul a facturii la gaz spune ca: „Am trecut la formula de calcul prin care romanii sa nu mai plateasca volumul de gaz consumat ci efectul caloric al lui, dupa normele europene. De ce s-a optat pentru masurarea volumului la 15 grade si nu la 0 grade? Astea sint detalii tehnice, eu v-am explicat in esenta de ce am trecut la alt mod de calcul. Daca vreti detalii, sunati la ANRE, eu nu mai sint acolo!”.


Citeste mai multe despre   











15253 vizualizari
  • +6 (10 voturi)    
    Bataie de joc (Vineri, 6 martie 2009, 10:07)

    Vorbe goale [anonim]

    Normal ar fi sa platim la metrul cub, pentru ca asta se livreaza si asta se consuma. Asta cumpara si ei de la furnizorii interni si externi.

    E clar ca atunci cand s-a schimbat modalitatea de calcul au fost ceva spagi (sau santaj) la mijloc, daca a ajuns ANRE-ul sa "muste" la asa ceva.
    • +6 (8 voturi)    
      oricum te fura (Vineri, 6 martie 2009, 10:30)

      descopery [utilizator] i-a raspuns lui Vorbe goale

      la metrul cub, iti baga gaz mai prost, si tot iei teapa...
    • +1 (11 voturi)    
      V-am tras-o:Genocid prin gazare,o vom face din nou (Vineri, 6 martie 2009, 11:57)

      psd-os-ul [anonim] i-a raspuns lui Vorbe goale

      Mafiotul Tariceanu :
      -V-am tras-o dublu si cu genocidul prin gazare, o vom face din nou.
      Votati teapa liberala! In tara asta n-are cine sa ne-o traga la raspundere, toti sunt niste nepuncinciosi, dragi romani.
      • 0 (6 voturi)    
        Gaze in ochi (Vineri, 6 martie 2009, 21:12)

        Didi [anonim] i-a raspuns lui psd-os-ul

        Bine ca l-ati gasit pe Tariceanu care vinde masini.Mai trebuie sa-l gasiti pe Ilici care a chemat minerii.Dar ce are asta cu gazele?De ce nu-l intrebati pe Base ca tot sta el cu ochii pe oligarhi(Patriciu) si tot este el cel mai bun dintre romani.Mai are putin si-l intrece pe Ceasca
        • 0 (4 voturi)    
          Gaze in cap (Sâmbătă, 7 martie 2009, 6:31)

          sadwank [anonim] i-a raspuns lui Didi

          Pai ce are una cu alta? Daca se baga Basescu sariti de 20 de metri ca incalca Constitutia. Si-apoi, cine l-a numit pe fostul presedinte al ANRE in functie? Basescu?
          Una peste alta, a facut ce a facut Trainiceanu si ai lui, dar a reusit sa ia de la saraci si sa dea la bogati, ca un anti-haiduc modern. De la aia care vor sa-si ia masina le ia taxa si le-o da alora la Renault (statul francez), Insula Serpilor a dat-o angajatilor lu' Patriciu, acum asta cu gazele... numai fapte bune.
    • +1 (1 vot)    
      la contoarele de gaz este hotia maxima (Sâmbătă, 7 martie 2009, 9:20)

      Priceputu [anonim] i-a raspuns lui Vorbe goale

      contoarele de gaz nu sunt etalonate si suntem furati cu pana 10 %, poate si mai mult;eroarea sistematica la aceste contoare este incredibila pentru secolul 21!
  • +16 (20 voturi)    
    . (Vineri, 6 martie 2009, 10:18)

    . [anonim]

    Nu poate sa treaca o zi fara sa aflu o metoda noua prin care sunt furat in jegul asta de tara?
    • +10 (10 voturi)    
      ... (Vineri, 6 martie 2009, 10:31)

      Vladutz [anonim] i-a raspuns lui .

      ba da, singura solutie este sa nu mai citesti stiri, sa nu mai deschizi tv-ul, sa te deconectezi de la internet :)

      de scapat propriu-zis de a nu mai fi furat, nicio sansa.
      • +3 (7 voturi)    
        mai bine... (Vineri, 6 martie 2009, 10:43)

        Luke [anonim] i-a raspuns lui Vladutz

        iti reziliezi complet si abonamentele la tv, internet. ca sa nu mai fi furat nici acolo
        • +1 (1 vot)    
          netu (Sâmbătă, 7 martie 2009, 11:13)

          MTZ [anonim] i-a raspuns lui Luke

          :)) sa sti ca ar fi o idee si asta (mai cade netu, dar factura paradoxal e neschimbata)
    • +6 (8 voturi)    
      Tara NU este un jeg!!! (Vineri, 6 martie 2009, 11:37)

      Andrei-de-la-Orhei [utilizator] i-a raspuns lui .

      Jegosi sunt alesii care incearca sa inhate cit mai mult in timpul mandatului sau numirii in functii.Iar atita timp cit jurnalisti ca d-na Hurezean investigheaza si scriu astfel de articole putem spera ca lucrurile sa se schimbe, ca se implica si deputatul A.Gurzau sansele cresc.Noua ne ramane dreptul sa urmarim,sa ne informam si sa mergem la vot informati ca sa nu-i mai lasam pe jegosi sa ne fure!!!
    • +3 (3 voturi)    
      gaz` de cartier fratzica ! (Vineri, 6 martie 2009, 22:21)

      Niggerson [utilizator] i-a raspuns lui .

      Pacat ca ai dreptate ! Tzara asta, acum cu noi impozite, se mira cum sa ne suga mai tare ! Pai te mai miri ca pleaca toti cei capabili ! Stai ca o sa cresc io mare....da` fure totzi cat pot, rahat de tzara !
  • +8 (8 voturi)    
    si? (Vineri, 6 martie 2009, 10:22)

    platitor [anonim]

    sunt curios daca cineva se tine de treaba asta si cumva se modifica formula sa fie asa cum trebuie. Aici o sa se vada cine e ziarist numai de scandal sau musca de gatul hotzilor pana se rezolva problema.
    • +3 (5 voturi)    
      ... (Vineri, 6 martie 2009, 13:05)

      www [anonim] i-a raspuns lui platitor

      Uite o idee aberanta... De cand treaba jurnalistilor e sa urmareasca o problema semnalata pana la rezolvare? Dar asa e in tara asta de rahat, stam toti cu mainile in san si asteptam sa vina vreun superman sa ne rezolve problemele. Cati dintre noi au facut macar o data in viata o plangere la OPC? Cati s-au gandit macar ca pot actiona in justitie? Va spun eu, prea putini ca sa conteze..In schimb ne dam cu parerea si speram ca lucrurile sa se indrepte de la sine...
  • +6 (6 voturi)    
    Intretinere Ianuarie (Vineri, 6 martie 2009, 10:26)

    daniel [anonim]

    Locuiesc intr-un bloc cu centrala de scara (o centrala la 30 de garsoniere) si pt Ianuarie am platit intretinerea 520ron. Cea mai mare parte reprezinta gazul folosit pt apa calda si incalzire.
    Sunt o singura persoana. Un vecin cu sotie si copil mic are de plata 750ron tot la garsoniera.
    Blocul este nou, izolat termic cu termopane peste tot.
    • +1 (3 voturi)    
      520 ron (Vineri, 6 martie 2009, 10:40)

      platitor [anonim] i-a raspuns lui daniel

      tot atat am platit si eu dar la o casa de 170 mp - izolata ce e drept. cred ca cineva mai sunt niste taxe suplimentare acolo ;-)
    • +3 (5 voturi)    
      ... (Vineri, 6 martie 2009, 10:57)

      victor lambda [anonim] i-a raspuns lui daniel

      "Lucrul amestecat pute a kkt" - solutia este centrala individuala / apartament - butonul este la tine deci tu hotarasti cit consumi si implicit cit platesti
  • +6 (6 voturi)    
    nervii (Vineri, 6 martie 2009, 10:26)

    te apuca [anonim]

    Nu pot sa cred!! Daca pot sa "indoaie" legea o fac fara cea mai mica mustrare de constiinta dragii nostrii "alesi"!! Unde esti tu Tepes Doamne!!!
    • 0 (4 voturi)    
      hai sa-l lasam pe tepes putin ... (Sâmbătă, 7 martie 2009, 1:48)

      TheBorg [utilizator] i-a raspuns lui te apuca

      ... si sa gandim inainte sa inghitim ce ne baga presa pe gat, mai mult sau mai putin documentat.

      In primul rand, la punctul 1, se afirma: conversia volum/putere etalon se face la 15 grade in loc de 0 grade. Presupunad ca presiunea este aceeasi, la 15 grade gazul va fi mai rarefiat, deci va avea o putere calorica mai mica pe metru cub, deci vom plati mai putin, nu mai mult pentru metrul cub etalon. Deci deja avem o factura cu 9.1% mai mica.

      La punctul 2, puterea calorica masurata prin ardere se face la 15 grade in loc de 25 de grade, deci se obtine o putere calorica mai mica pentru ca arde prost gazul. Bun, deci etalonul are o putere calorica mai mica, deci vom plati mai putin pentru el. Acum factura e mai mica cu inca 11.7%.

      La punctul 3, marja de eroare insemna ca pot aparea erori atat cu + cat si cu -, in medie anulandu-se reciproc. Deci pe total, influenta este 0.

      Rezumand, noi avem de fapt facturi mai mici cu 20.8 % pentru ca nu respectam standardul european, nu mai mari cu 24% cum spune articolul.

      Si acum, exista 2 posibilitati: fie am dreptate, si atunci articolul e o porcarie, si specialistii si ziaristii habar nu au ce este aceea fizica, fie undeva intre specialisti si la ziaristi s-a pierdut ceva "la traducere", si de fapt suntem intr-adevar furati.
      • +1 (1 vot)    
        esti praf (Sâmbătă, 7 martie 2009, 12:25)

        alin [anonim] i-a raspuns lui TheBorg

        cum ai ajuns tu la concluziile alea?

        1. volum/putere

        la 0 grade densitatea este mai mare si produce o explozie mai puternica ? nu e logic?

        si tu platesti la metru cub, daca 1 m3 de gaz la 0 grade celsius este = cu (sa zicem) 1.09 m3 gaze la 15 grade celsiuis ? ce nu intelegi?
        si la 2 acelasi e acelasi lucru, ai inteles aiurea total
      • 0 (0 voturi)    
        Specialistul... (Sâmbătă, 7 martie 2009, 13:11)

        Nicu Albu [anonim] i-a raspuns lui TheBorg

        lui peste prajit! Stii fizica tot atat de mult cum stiu eu astrologie!
    • 0 (0 voturi)    
      tepele (Sâmbătă, 7 martie 2009, 13:08)

      Nicu Albu [anonim] i-a raspuns lui te apuca

      Pai era unul care se lauda cu tepele, dar a uitat de ele, nu stiu cu ce se ocupa acum, cu turismul, cu constitutia, cu justitia. Oricum, nu cu tepele cu care se lauda. Oare de ce? A ajuns cumva la concluzia ca ar trebui o teapa si pentru el, ori, autotragerea in teapa nu prea merge.
  • +12 (12 voturi)    
    nici asa nu e corect (Vineri, 6 martie 2009, 10:28)

    cipax [utilizator]

    Daca ai plati la m3 te nu ai certitudinea ca primesti 100% gaz metan. Poate fi un amestec cu aer sau alte gaze si tu platesti la m3 de gaz metan; deci formula de calcul a UE la putearea calorica este una corecta. Implementarea insa s-a facut ca in Romania...
    • +3 (5 voturi)    
      ai dreptate... (Vineri, 6 martie 2009, 11:44)

      Andrei-de-la-Orhei [utilizator] i-a raspuns lui cipax

      In Basarabia se plateste la m.cub si este umflat la pret cu aer ,care creste volumul de gaz folosit la incalzire.cei de la moldova-gaz ne fura de 2 ori practic.Formula UE ar fi cea mai buna.
      • 0 (0 voturi)    
        in Basarabia...... (Sâmbătă, 7 martie 2009, 15:19)

        G.Marius [utilizator] i-a raspuns lui Andrei-de-la-Orhei

        Daca v-ar fura numai MoldovaGaz si numai de doua ori......
        Cand aveti voi de gand sa realizati k mai toate "formulele UE" sunt "cele mai bune" in contextul vostru?!
    • +1 (5 voturi)    
      ... (Vineri, 6 martie 2009, 11:48)

      victor lambda [anonim] i-a raspuns lui cipax

      ... de parca la "formula de calcul a UE la putearea calorica" stii sigur ca pe teava iti intra gaz de exact aceeasi putere calorica cu ce e scris pe factura !
    • +3 (3 voturi)    
      Ai dreptate (Vineri, 6 martie 2009, 13:40)

      Anonim [anonim] i-a raspuns lui cipax

      In gaz se baga aer sau abur la greu
      • -1 (1 vot)    
        Aberatii (Sâmbătă, 7 martie 2009, 0:13)

        Martens [anonim] i-a raspuns lui Anonim

        Aer in gaz??? Tampitilor, ar exploda!!!
        • 0 (0 voturi)    
          ??? (Sâmbătă, 7 martie 2009, 8:43)

          Garett [utilizator] i-a raspuns lui Martens

          Asta de unde ai mai scos-o??
          • 0 (0 voturi)    
            Asa stie gazu' ! (Sâmbătă, 7 martie 2009, 20:00)

            Ritzi Pitzi [anonim] i-a raspuns lui Garett

            Daca se amesteca gaz cu aer, de la o anumita concentratie in sus, flacara nu mai arde doar la iesirea gazului in atmosfera, acolo unde se poate combina cu oxigenul, ci incepe sa arda si pe teava, ca are destul oxigen. Iaca asa explodeaza !
        • +1 (1 vot)    
          depinde (Sâmbătă, 7 martie 2009, 22:22)

          Sakura [utilizator] i-a raspuns lui Martens

          Da, ar exploda dacă concentraţia de aer depăşeşte oanumită limită. Însă până la aceea limită nu este nici un pericol, iar acest lucru este exploatat din plin in România. Se întâmplă uneori ca flacăra la maxim să nu fie în stare să aducă un litru de apă la fierbere...
  • -2 (6 voturi)    
    asa si? (Vineri, 6 martie 2009, 10:42)

    liviu_ [utilizator]

    cainii latra....
    cam asa...
    ce sa faca omu de rand?
    e criminal ce fac ei... dar chestiile astea se intampla de multi ani si nimeni nu face nimic...
  • +1 (3 voturi)    
    mai mare (Vineri, 6 martie 2009, 10:44)

    gica [anonim]

    la penultima factura pentru luna decembrie-ianuarie cand a fost frig am platit o suma rezonabila . Ultima factura a venit DUBLU in conditiile in care ultima luna a fost mai cald !

    Nu inteleg ce au facut dupa ce ca isi exercita monopolul cu gaze din subsolul tarii noastre !
    Hotia nu mai are limite !
  • +2 (6 voturi)    
    ha ha (Vineri, 6 martie 2009, 10:48)

    roman [anonim]

    Gyergyely ala al ANRE -agentia asta numai de binele Romanilor nu se ingrijeste !!- a fost retrogradat printr-o primire in parlament, cand toti in picioare l-au apaludat cu imnul Romaniei ca pe-un mare erou !
  • +4 (6 voturi)    
    scandal general (Vineri, 6 martie 2009, 10:51)

    bcip [anonim]

    Ar trebui facut scandal la toate televiziunile si in toate ziarele, cu fapte concrete poate asa o sa se rezolva ceva, sau trimisa o petitie la cineva competent din UE. Avocatul poporului ce drak face....doarme pe banii nostri...dc e asa cum zice articolul ar ar fi bun de ciufulit oleaca "personalul mare" de al ANRE
  • +6 (6 voturi)    
    incredibil... (Vineri, 6 martie 2009, 10:52)

    mozzy [utilizator]

    "De ce s-a optat pentru masurarea volumului la 15 grade si nu la 0 grade? Astea sint detalii tehnice..."...adică în traducere liberă, ei sunt deștepți retul e prostime, nu au rost explicații..

    Când va fi arestat individul ăsta pentru fraudă?
  • +3 (3 voturi)    
    factura umflata (Vineri, 6 martie 2009, 11:05)

    beeci [anonim]

    Pe 30 decembrie imi vine factura pe noiembrie cu 958 lei, fix 725m3. Ma uit la ceas, inca nu am ajuns la valoarea citita de pe factura. Pe decembrie nu am primit nici o factura, numai pe ianuarie. Deci au incasat in avans (precizez, ca la mijlocul lui ianuarie am ajuns la valoarea care era pe factura de noiembrie). Pacat ca nu am avut timp si chef sa ma cert cu ei...
  • +5 (9 voturi)    
    Hotnews si lipsa de documentare... (Vineri, 6 martie 2009, 11:05)

    Rali [utilizator]

    Punctul 2 explicat este o prostie - gazul arde la fel si la 15 C si la 25 C. Puterea calorifica la care se face raportarea este diferita ,cea de referinta, este diferita, pt ca proprietatile gazelor componente sunt diferite la 15 C si 25 C.
    Diferenta de 11,7 % este data de plata Puterii Calorifice Superioare, care este un indicator care in practica nu este util. In mod normal ar trebui platit gazul la Puterea Calorifica Inferioara, adica exact aceea putere obtinuta prin arderea gazului natural. PCS la care platim, reprezinta PCI + cantitatea de energie necesara evaporarii apei rezultate din arderea combustibilului.
    Orice ai face aceea apa se evapora, deci de acolo vine principala porcarie.
    Factura de acum pt mine care am contor, este cu aproape 40% mai mare decat cea anterioara la acelasi consum. Trebuie luat in calcul si TVA la aceea factua.
    • 0 (2 voturi)    
      Nu intele de ce ... (Vineri, 6 martie 2009, 13:32)

      Rali [utilizator] i-a raspuns lui Rali

      Am luat voturi negative?????
  • +1 (1 vot)    
    Singurele Solutii (Vineri, 6 martie 2009, 11:11)

    co-JOC [anonim]

    Sunt cele in care reusiti sa "pacaliti" contoarele, firmele sau sa contestati...facturile.... Adica o mai veche haiducie!
    Nah, ca v-am dat idei...Detaliile vi le da "mos Gugle".
    Altfel treceti pe curent. Acolo contoarele sunt mai "omenesti" si "accesibile". (Tot Gugle...)
  • +3 (3 voturi)    
    o tara infecta... nu se lasa pana nu mai facem o r (Vineri, 6 martie 2009, 11:26)

    mihai [anonim]

    oricum la intrare ei iti contorizeaza ca asa e setat la un nivel de presiune de 0.25 bar... cine poate sa-ti garanteze ca intradevar gazele ajung la noi cu presiunea setata... si cine poate sa-ti garanteze ca nu mai ''scapa'' din cand in cand niste aer pe conducta .

    oricine vine la putere tot pe luat este
  • +2 (2 voturi)    
    Factura gaze (Vineri, 6 martie 2009, 11:48)

    qwerty [anonim]

    Daca puterea calorica la 15 C este mai slaba decat la 25 consumatorul are de castigat.

    Smecheria este ca puterea calorica pentru populatie se masoara o data la 30 zile si atunci baga gaze bogate dupa ce se face masura puterii calorice se livreaza gaz sarac.
  • +5 (5 voturi)    
    costelgigi31 (Vineri, 6 martie 2009, 11:57)

    AristotelCostel [anonim]

    Asta patim daca am ajuns o tara de manelisti.
    Metrul cub de gaz trebuie considerat in conditii normale (273,15 K =0 grade C, 1 atm).

    Metodologia europeana n-a fost ... inca, influentata de manelistii de la ANRE.

    Prostia cu 15C deriva dintr-un standard adresat pasaricilor si ornitorincilor: ISO 2533:1975, Standard Atmosphere, International Organization for Standardization;

    ... distributia de gaze tine de inginerie chimica, unde se foloseste normal metrul cub.
  • +3 (3 voturi)    
    Gigacaloria (Vineri, 6 martie 2009, 12:00)

    Dan [anonim]

    In plus as vrea sa adaug ca pentru cei care sunt in sistem centralizat de incalzire li se mai face o smecherie. Gigacaloria se obtine tot din gaz metan calculat dupa procedura expusa clar in articol. Deci eu cu contor de gaze pentru aragaz sunt odata furat iar cu gigacaloria de 2 ori, plus la amandoua mai platesc si TVA.
    Bravos Borfasi!
    Le doresc la smecherii astia ca pe banii obtinuti fraudulos sa-si cumpere medicamente.
  • 0 (2 voturi)    
    Cizmare, nu privi mai sus de sandale! (Vineri, 6 martie 2009, 12:01)

    Axul [anonim]

    Daca vrei sa ne spui ca suntem "furati", de ce nu ne zici cat ar fi fost o aceeasi factura de gaze daca s-ar fi calculat dupa standardele UE?
    Stai sa te invat eu: il luam pe cetateanul Gogu, pe acarui factura scrie atatia m3, atatia kWh echivalenti, atatia lei.
    Daca am fi aplicat standardul Ue, pe acea factura ar fi trebuit sa apara: atatia m3, atatia kWh echivalenti, atatia lei, cu atat % mai mult sau putin.
    iferentele provin din urmatoarele motive, care sunt creatii ale directorului X, parlamentarilor A,B,C si D si acarului Paun.
  • +2 (2 voturi)    
    Este stire de interes general ? (Vineri, 6 martie 2009, 12:20)

    Adrian [anonim]

    atunci sa vad daca cel putin 1 televiziune se va axa pe stirea asta ... romanii sunt furati si mai toti tac mai ales cei care au facut legea ... de ce nu ies cu un comunicat clar prin care sa respinga acuzatiile ... doar calculele cu 0 sau 15 grade le-au facut nu ? au explicatia .......... vreau dreptate!
  • +2 (2 voturi)    
    Ne lamentam degeaba.... (Vineri, 6 martie 2009, 13:42)

    judex1 [anonim]

    Pana nu vedem in puscarie cativa banditi nu se va rezolva nimic.
    • 0 (0 voturi)    
      curat, degeaba! (Sâmbătă, 7 martie 2009, 1:48)

      G.Marius [utilizator] i-a raspuns lui judex1

      daca iti inchipui ca acesti cativa arestati reprezinta vreo solutie..........
  • +2 (4 voturi)    
    pedeapsa (Vineri, 6 martie 2009, 15:25)

    ion [anonim]

    Ceausescu i-ar fi impuscat in ceafa pe cei responsabili de furtul asta!
    Cei gasiti vinovati de premeditarea furtului sa plateasca cu puscaria!
    • 0 (0 voturi)    
      in ce tara traiesti, nene? (Sâmbătă, 7 martie 2009, 1:45)

      G.Marius [utilizator] i-a raspuns lui ion

      La TV-ul lu´ matale, nea Ioane, ce Revolutie s-a dat!?
      N-ai vazut ca a fost exact pe dos : astia l-au impuscat pe Ceasca... nu chiar in ceafa.......
  • +2 (2 voturi)    
    analizor cromatografic (Vineri, 6 martie 2009, 16:21)

    ion [anonim]

    Solutia la asemenea magarie legalizata ar fi
    - posibilitatea instalarii de contoare cu citire continua si analizor cromatografic care calculeaza permanent acea putere calorifica superioara si care poate spune exact in orce moment citi MW ai consumat (aprox 50 mii euro asa o scula) la intrarea in sistemele de distributie la fiecare oras (in afara Ro acestea au inregistrat intre 5-11% diferente fata de contoarele metrice cu corectoare electronice - incl. abaterile normativelor aberant de mari)
    - montarea de contoare (proprietatea si obligatia distrigaz/eon) pentru acei consumatori care isi permit de analizoare cromatografice sau cel putin posibilitatea de prelevare de mostre de gaze pentru stabilirea intr-un mod independent a puterii calorifice si procentului de CH4 din acel gaz extras ca mostra (mostre analizate in laboratoare specializate monitorizate permanent de autoritatile abilitate - un fel de RAR al contoarelor distirgaz daca vreti)
    - etc

    ASADAR solutii sunt NECAZUL MARE este ca
    - ANRE nu se implica REAL desi poate in elaborare de reglementari stricte privind acest proces de monitorizare a calitatii gazelor la consumatori
    - ANRE lasa pe seama OCPI si alte institutii nestiutoare si naive in investigatiile lor modul de clarificare a reclamatiilor consumatorilor privitoare la calitatea gazelor (ma refer la nuanta MW)

    Din pacate EON/Distrigaz spun "La mai mare negotului cu fraieri din Romanica!" Si mai puneti la socoteala ca inca mai factureaza in pret un gaz de import mult mai mare decat cel din UE!! VECHE deja si tema asta eterna!!
    Ce am scris mai sus sunt citeva solutii tehnice in vigoare in UE!
  • 0 (0 voturi)    
    Legi strambe date cu nesimtire (Vineri, 6 martie 2009, 19:40)

    Noname [anonim]

    Nu va mai mirati ca au aprobat modelul asta de calcul nu avem nici o metoda de contrangere. La vot
    ce sa votezi: intre "ei" si "ei". O lege se da, populatia nu face sau nu poate face nimic. Asa este si cu impozitul la CAS crescut curand de la 9.5 % la 10.5%. N-ati simtit la salariu?
  • +1 (1 vot)    
    kWh (Vineri, 6 martie 2009, 19:56)

    mihai [anonim]

    poti sa inmultesti metrii cubi consumati indicati de contor cu 10-10,5 care este puterea calorica medie pt. gazul metan natural, rezultatul in kWh
    ar trebui sa corespunda cu valoarea de pe factura,
    daca nue asa poti face scandal
  • 0 (0 voturi)    
    ... (Vineri, 6 martie 2009, 21:08)

    Keanutza [anonim]

    Vai...nu-mi vine sa cred, au aflat si ei de acest lucru...Poate o sa observe si ce fac cei de la Electrica, peste vreo 5 ani asa.
    • 0 (0 voturi)    
      ....... (Sâmbătă, 7 martie 2009, 1:41)

      G.Marius [utilizator] i-a raspuns lui Keanutza

      "ei" care?
  • 0 (0 voturi)    
    Este adevarat... (Sâmbătă, 7 martie 2009, 7:21)

    D.Lavrancea [anonim]

    ... dar cui sa te plangi . Avem o Agentie pentru Protectia Consumatorului de kkt care ar trebui sa faca obiectul unei verificri la sange din partea guvernului careia ai este subordonat . Vai de capul nostru . In tara asta nu ai cui sa te plangi cu speranta ca ti se va face dreptate .
  • 0 (0 voturi)    
    ...niste incapabili ajunsi ... (Sâmbătă, 7 martie 2009, 8:02)

    Criss [anonim]

    Cine e Gergely Olosz? Nu cumva cel cu salariu de nu-i mai incapea in banca, rotunjor bine si cu figura aceea aproape inocenta? Pai cum sa stabileasca dumnealui detalii tehnice? Ca doar avea o singura grija? Sa ia salariu. Maaare. Dublu cat al Presedintelui Americii. Nu se-asta s-a asezat pe un fotoliu cu functie? Restul lumii, adica noi, sa-i platim si dumnealui factura la gaze. Probabil ca acum trebuie sa-i platim si pensie si salariu si niscaiva restante. Pana sa ajunga la agentia care l-a facut om era un nimeni. Ca n-am auzit de el. Acum e cineva fiindca prea am auzit de el.In fond a fost si va fi doar ....vezi titlul. Si uite-asa ne-am ales cu factura la gaze facuta din detalii tehnice de oameni care habar nu au de ce stau sefi de ceva.
  • 0 (0 voturi)    
    gazarea romanilor (Sâmbătă, 7 martie 2009, 8:57)

    picard [anonim]

    Asta se vrea in acest moment. GAZAREA ROMANILOR. De cand s-a schimbat formula de calcul, si calitatea gazului este mai proasta. Bineinteles ca pretul este luat ca la gazul de mai buna calitate, deci si formula se aplica implicit la acest pret. Solutia adecvata depinde tot de romani: sa nu mai taca si sa nu mai vorbeasca pe la colturi degeaba. Asa cum s-a iesit la "revolutie", tot asa ar trebui sa iesim din nou in strada si sa-i schimbam pe SMECHERII DE ROMANIA. Totul depinde de cat mai poate sa suporte romanul( pana cand?). Singurul drept castigat din 1989 este dreptul de a vorbi, dar romanul trebuie sa inteleaga ca acest drept castigat este de a nu vorbi degeaba s in vant.
  • +2 (2 voturi)    
    Smecherii pagubesc consumatorul (Sâmbătă, 7 martie 2009, 9:15)

    hotnewsfil [utilizator]

    Cantitatea de caldura ce se produce la arderea unui m.c. de gaz metan se numeste putere calorifica "superioara". Acel m.c. contine si o anumita cantitate de apa, mai mare sau mai mica, functie de gradul de retinere a acesteia in instalatiile furnizorului gazului. Aceasta cantitate de apa se evapora la arderea gazului metan, folosind o parte din caldura produsa de gazul metan. In acest fel, cantitatea utila de caldura, ce se foloseste efectiv de catre cel ce arde gazul (in soba sau in cazan), este micsorata.
    De aceea, in tehnica s-a introdus notiunea de puere calorifica "inferioara" a gazului, referitoare la caldura utila. (=puterea calorifica superioara minus cantitatea de caldura ce se consuma la evaporarea apei continute in gaz).
    Numai aceasta putere calorifica "inferioara" se ia in considerare la dimensionarea instalatiilor de producere a caldurii (cazane de abur sau de apa calda/fierbinte).
    Introducand puerea calorifica superioara, in locul celei inferioare (cea utilizata de noi, beneficiarii), furnizorul ne obliga sa platim si costul caldurii care vaporizeaza apa din gazul metan livrat. Din cauza defectelor instalatiilor de indepartare a apei sau din smecherie, furnizorul poate sa livreze apa a carei vaporizare sa o platim, vaporii de apa produsi ajungand in atmosfera, prin cosul de fum.
    Cantitatea de caldura necesara vaporizarii apei este foarte mare, fiind de cinci ori mai mare decat cantitatea de caldura necesara pentru incalzirea apei pana la temperatura de 100 grade Celsius.
    Ca atare, in factura de plata a consumului de caldura ar trebui sa apara puterea calorifica inferioara, nu cea superioara.
    • 0 (0 voturi)    
      BRAVO. (Sâmbătă, 7 martie 2009, 17:04)

      Cela [utilizator] i-a raspuns lui hotnewsfil

      Din tot ce am citit pana aici ,comentariul tau mi se pare cel mai clar si mai logic . Restul sint cu prea multe detalii tehnice care de cele mai multe ori te baga in ceata in loc sa te lamureasca . Oricum ,senzatia ca sint furata la aceste gaze o am demult . Chiar cind se masurau in m3 . Cum fac cum nu fac tot ei cistiga. De exemplu : in decursul anilor (ca asa am putut ) am schimbat geamurile cu termopane - NIMIC reducere la consum de gaz - am izolat casa - NIMIC - am izolat podul - PUTIN s-a simtit la consum . Deci chestia cu izolatiile e apa de ploaie daca cei de la gaz ,nascocesc metode sa te fure . Faci si cheltuieli cu imbunatatirile si platesti tot asa de mult gaz. Rusine . Si noi sintem de vina ca nu ne unim si sa nu platim macar 2 ,3 , luni factura de gaz, Adica un fel de greva ,pina cind isi vor vedea de treaba /
    • 0 (0 voturi)    
      Este gresit... (Luni, 9 martie 2009, 9:35)

      Rali [utilizator] i-a raspuns lui hotnewsfil

      Diferenta in tre PCI si PCS este data de toata cantitatea de caldura necesara vaporizarii apei, atat cea din combustibil cat si cea care se produce in urma combinarii hidrogenului din combustibil cu oxigenul din aer.
      Relatia intre ele este:
      PSC=PCI+a(umiditate cb+continut hidrogen) unde a este o constanta.
  • 0 (0 voturi)    
    Ce e de facut? (Sâmbătă, 7 martie 2009, 16:43)

    Ariel [utilizator]

    Este clar pentru toata lumea ca suntem furati cu hapca la gaz, termoficare, etc. Degeaba ne ratoim unul la altul ca unul ii cu Tariceanu , altul cu Basescu. Nu asta este problema! Ce facem? Toti suntem de acord ca ne fura. Societate civila nu avem, sindicatele se ocupa cu alte cele (n-are nici o importanta cu ce anume). Daca ne multumin sa ne ciorovaim intre noi pe chestii politice, vom fi furati in continuare in veselie. Sa constituim o societate civila care sa-si merite numele si sa-si faca treaba ca in orice tara democratica in locul celei pe care o avem si care are drept scop sa-si promoveze varfurile in tot felul de sinecuri. De exemplu o adevarata asociatie de protectia consumatorilor nu surogatele care abunda in prezent si care musca piciorul de lemn. Una da buna, care sa initieze o actiune de masa, in spirit democratic si in limite strict legale, care sa poata pune administratia pe jar si s-o oblige sa-si aduca aminte ca este platita de contribuabili sa ii apere pe acestia si nu alte interese. Pana atunci....words, words, words......buzunarele si asa tot mai subtiri se vor goli de tot si Dumnezeu cu mila.
  • 0 (0 voturi)    
    Furt calificat (Duminică, 8 martie 2009, 8:21)

    vasile [anonim]

    Casa parinteasca, cu sobe de teracota, este nelocuita si neincalzita din iun.2008. Desi am afisat lunar indexul de contor si am sesizat Eon-gas Tg-Mures, pe feb. 2009 mi-au venit facturi de aproape 300 ron, "consum de gaz". Asta da calcul de hotie !!!
  • 0 (0 voturi)    
    Aer la pret de gaz....... (Duminică, 8 martie 2009, 12:37)

    Aer coane!!! [anonim]

    ........nimeni nu spune nimic ca noi platim are la pret de gaz si ca prea putin modifica modalitatea de calcul nou introdusa pretul metrului cub. Daca va uitati pe facturi o sa vedeti ca in iarna aceasta ati consumat mai multi metri cubi decat in orice iarna trecuta si asta ptr ca s-a introdus mai mult aer combinat cu gaz care face sa scada puterea calorica si mareste presiunea, adica invarte contorul mai mult timp pana ajunge sa-ti fiarba apa. Asta este adevaratul furt, nu numai modalitatea de calcul. Citirea puterii calorice a gazului este facuta inainte sa-ti introduca aerul pe instalatie.
  • 0 (0 voturi)    
    facturi umflate (Miercuri, 11 martie 2009, 11:02)

    roxana [anonim]

    buna ziua! ce nu se fura in tara asta?cine e tras la raspundere ?ca de obicei hotii scapa !eu ma ingrozesc cind vad facturile din anul acesta comparativ cu cele de anul trecut e strigator la cer sau dublat facturile ! unde ma pot adresa si eu sa fac o contestaie la facturile de la gaz? eu consum cam in jur de 60 m3 si pe factura scrie altceva ! cum e posibil de eu urmaresc contorul si notez si sint diferente de unde?
  • 0 (0 voturi)    
    puterea calorica (Joi, 23 iulie 2009, 12:41)

    ilie georgeta [anonim]

    in perioada 19.05.09-17.06.09 consum 3mc gaz cu pcs = 11,268 =33,804 kwh: in perioada 18.06.09-14.07.09 consum 3 mc gaz cu pcs = 11,395 = 34,185kwh .nu este furt la drumul mare aceasta transformare?!!!! sau pe caldura ardem mai mult gaz??!!! eu la serviciu nu-mi permit sa gresesc sau sa fur.


Abonare la comentarii cu RSS


Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri