Nabucco incepe sa piarda teren chiar si in fata Romaniei

de Claudia Pirvoiu     HotNews.ro
Joi, 28 mai 2009, 16:22 Economie | Energie

Autoritatile romane incep sa-si piarda rabdarea in ceea ce priveste proiectul Nabucco. "Romania nu mai poate astepta mult daca acest proiect nu se va materializa. Este clar ca va intra in discutii pentru un proiect, nu pot spune care", a declarat Tudor Serban, secretar de stat in Ministerul Economiei. Chiar daca secretarul de stat nu mentioneaza nume, toate drumurile duc spre proiectul rusesc South Stream, principalul concurent al Nabucco.

Gazprom a cerut Romaniei, cu ocazia recentei vizite la Moscova a lui Adriean Videanu, acordul pentru furnizarea unor date tehnice in vederea construirii conductei South Stream.

In iunie urmeaza sa fie semnat un acord interguvernamental pentru demararea constructiei gazoductului Nabucco. Practic, este momentul decisiv. Daca nu se va lua o decizie clara la reuniunea din iunie, Nabucco nu prea va mai avea sanse sa continue, sustin surse din sectorul energetic. Deja, Rusia a inceput o ofensiva puternica impotriva Nabucco, iesind in fata cu South Stream. Potrivit acelorasi surse, Nabucco a inceput chiar sa-si piarda si din potentialii furnizori de gaze din Marea Caspica. Uzbekistan, Kazahstan si Turkmenistan au refuzat, la inceputul lunii. Ba, mai mult, Kazahstan a decis sa participe la un gazoduct Marea Caspica-Rusia, . "De dominatia Rusiei trebuie sa se tina seama in orice proiect se abordeaza. Rusia are o politica de a folosi gazele din interiorul tarilor care au facut parte din ea", a spus Tudor Serban.

Si premierul Emil Boc da de inteles ca nu este exclusa participarea la proiectul South Stream. "In privinta perspectivei proiectelor de finantare a petrolului, gazelor si energiei in spatiul Marii Negre, Romania urmareste cu prioritate realizarea proiectului Nabucco, a conductei Constanta-Trieste si construirea la Constanta a unui terminal de gaze naturale lichefiate. Sunt pe agenda noastra, fara ca prin aceasta sa neglijam celelalte proiecte europene aflate in dezbatere. Romania are avantajul strategic de a detine o pozitie importanta in oricare dintre ele, de aceea Romania isi va flexibiliza politica putand fi parte componenta si la alte proiecte europene", a declarat Boc.

In plus, Rusia a inceput sa-si caute si alti clienti in afara Europei. Potrivit presedintelui Comisiei de Industrii si Servicii din Camera Deputatilor, Iulian Iancu, Rusia a incheiat contracte cu China si Azerbaijan. "Observam ca Romania a devenit o pata alba in tranzitul cu hidrocarburi. Nabucco este o decizie in domeniul energiei care nu poate fi luata fara o decizie politica", a spus Iulian Iancu. Potrivit acestuia, Rusia nu mai depinde de consumatorii din Europa. "Astazi, exista alternativa. A reusit sa incheie un contract de 25 de miliarde de dolari cu China. In aceasta situatie, Europa este obligata sa aiba o voce unica. Insa, exista in perioada de criza, o voce mai degraba protectionista si nationalista", a spus Iancu.


Citeste mai multe despre   




















Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

1823 vizualizari

  • 0 (2 voturi)    
    Nabuco.... (Joi, 28 mai 2009, 16:55)

    Bogdan [anonim]

    Parca acum o saptamana sau doua am citit in presa straina ca OMV si MOL au semnat un acord cu Crescent Petroleum in valoare de aprox 8 mld. USD pentru a alimenta Nabuco cu gaz.

    A picat acordul ala? Sau ce? Sau voi astia de la hotnews.ro inca nu stiti de asta.

    Luati de aici:

    http://www.khaleejtimes.com/DisplayArticleNew.asp?col=&section=business&xfile=data/business/2009/May/business_May673.xml
    • +3 (3 voturi)    
      Ce naiv esti... (Joi, 28 mai 2009, 17:23)

      Anonim [anonim] i-a raspuns lui Bogdan

      Un acord putem face si noi doi, pe 10000000 mld de euro, ca daca gastele mele fac oua de aur, tu imi dai suma mentionata mai sus.
      Acordul nu e egal cu o tranzactie.
  • +6 (6 voturi)    
    Corect (Joi, 28 mai 2009, 16:59)

    dl K [anonim]

    UE este uniune si doreste cu adevarat sa aiba o voce comuna doar cand vine vorba de asomarea porcilor sau de casatoriile homosexualilor, insa atunci cand vine vorba de politicile cu adevarat importante si strategice(energie, aparare, politica externa) fiecare tara este pe cont propriu, incepand cu cele mari (Germania, Franta, Italia Marea Britanie), primele care rup randurile la greu.
    • +2 (2 voturi)    
      Subscriu (Joi, 28 mai 2009, 17:46)

      Caligula [anonim] i-a raspuns lui dl K

      O uniune, prin definitie e lipsita de putere politica - asa cum s-a vazut in cazul reactiei in urma alegerilor din RM. Romania trebuie sa-si puna intodeauna propriile interese pe primul plan indiferent de reactia altor tari din UE.

      Construirea unui terminal LNG trebuie sa aiba o prioritate mai mare decat Nabucco sau South Stream - la o adica, Romania nu ar depinde de niciunul. Proiectele de constructie de gazoducte pot fi folosite pentru negocieri politice cu cei care par mai interesati in construirea lor.
  • +3 (3 voturi)    
    LPG (Joi, 28 mai 2009, 16:59)

    Io [anonim]

    South stream va ramane la capitolul 'se da de inteles' ca va trece pe la noi. It's not gonna happen, nu pe actuala noastra politica externa, in orice caz.
    Noi ar trebui sa ne vedem de terminalul LPG, fiindca acolo nu depindem de nimeni.
    • +3 (3 voturi)    
      Foarte corect ... (Joi, 28 mai 2009, 17:17)

      Marse [anonim] i-a raspuns lui Io

      Este singurul proiect care depinde de Romania exclusiv; o data facut, dependentza de gazele rusesti a tzarii nostre, oricum mult mai redusa decat a tzarilor din Balcani si din Europa Centrala, dispare - deci, se pot certa cat vor pe diverse conducte. Nabucco e hilar: in 10 ani nici nu s-au semnat hartiile, iar South Stream e doar un alt intrument de shantaj rusesc.
      • 0 (0 voturi)    
        hm (Joi, 28 mai 2009, 18:53)

        alex [anonim] i-a raspuns lui Marse

        La LPG esti vulnerabil la costul de transport. Daca creste peste un anumit nivel nu mai e rentabil sa transporti gaz cu vaporul.

        La fel si cu costurile de lichefiere a gazului.
        • +1 (1 vot)    
          LPG este salvarea noastra ! (Joi, 28 mai 2009, 19:41)

          Eneas [anonim] i-a raspuns lui alex

          se consuma 30%din energia intrinseca prin procesarea gaz-lichid-gaz ;daca cresc costurile de transport creste si costul transportului prin conducte;prin urmarfe gazul lichefiat e salvarea noastra pentru ca poti cumpara de oriunde e gazul mai ieftin si apolitic ;vezi ex Spaniei
  • 0 (4 voturi)    
    Gaze (Joi, 28 mai 2009, 17:15)

    czc_1968 [utilizator]

    Proiectul Nabucco este o enorma prostie, pentru ca isi propune sa aduca in Europa gaze din tari dintre care cele mai multe sunt controlate de Rusia, dar excluzand Rusia din afacere.

    Nu ar fi mult mai normala pentru UE extinderea catre restul Europei a conductelor care aduc gaze din Algeria in Franta si Italia ? Sau a celor care aduc gaze din Norvegia catre nordul Europei ?
    Si, pentru a nu depinde de nici un furnizor, sustinerea in paralel a proiectului South Stream, care rezolva problema tranzitului prin Ucraina, multumind in acelasi timp si Rusia ?
    • +1 (1 vot)    
      Gaze pentru Nabuco (Joi, 28 mai 2009, 17:25)

      Bogdan [anonim] i-a raspuns lui czc_1968

      In primul post tocmai am spus ca s-a semnat un acord pentru alimentarea Nabuco cu gaze din nordul Irakului.
  • +1 (1 vot)    
    Asa si? (Joi, 28 mai 2009, 17:22)

    dragos [anonim]

    Pana la urma nu consumam asa de mult gaz rusesc. 5 miliarde de metrii cubi pe an. Ungaria(7,5), Bulgaria(7,2) si tarile mari europene consuma mai mult decat noi, unele cateva zeci de miliarde pe an.
    Normal ca rusii se orienteaza pe unde sunt consumatorii mai importanti si care nu au alternative.
    E logic, ca in oricare alta afacere. Te duci unde e piata de desfacere. De ce sa construiesti prin Romania care are productie interna si nu consuma asa mult cand sunt altii mai hamesiti in jur si dispusi sa scoata banul.
  • +2 (2 voturi)    
    Jocul de suma zero (Joi, 28 mai 2009, 17:23)

    Caligula [anonim]

    Motivul pentru care rusii se grabesc sa construiasca South Stream e legat si de posibilitatiile ne-exploatate ale Romaniei. Romania nu e total dependenta de gazele livrate prin Rusia.

    Construirea unui terminal de gaze lichefiate la Constanta nu necesita resurse financiare importante, se poate face in relativ scurt timp si elimina monopolul rus in stabilirea pretului gazelor natural importate de Romania in primul rand si cu perspective de a exporta aceste gaze catre Europa. De asemenea terminalul stabileste credibilitatea Romaniei ca un jucator mai important in livrarea de gaze catre Europa - asemenea Rusiei

    In conditiile de mai sus, Romania poate pune un pret politic acceptului constuirii conductei South Stream pe propriul teritoriu. Un bun exemplu de troc in acest sens este corelarea retragerii trupelor si tehnicii de lupta ruse din Transnistria cu construirea conductei. Fiecare etapa de construire a conductei ar putea fi precedata de o retragere partiala. Un asemenea acord poate fi incheiat fara o recunoastere publica.


    Asa cred ca ar trebui jucat cu rusii. Un asemenea joc ei il inteleg.
    • +1 (3 voturi)    
      Logica (Joi, 28 mai 2009, 17:29)

      G [anonim] i-a raspuns lui Caligula

      Stai sa te inteleg: vrem de la rusi SI sa construiasca South Stream pe la noi si sa nu ne ocoleasca SI sa isi retraga trupele, da?

      Si noi oferim una in schimbul alteia cand noi le vrem pe amandoua si pe ei ii doare in cot?

      Asta e tipul de afacere care ar merge in Romania daca ii dai mita cui trebuie. Cine se duce sa ii dea lui Putin mita si cat?
    • +1 (3 voturi)    
      nu chiar (Joi, 28 mai 2009, 17:36)

      Mihai-G [utilizator] i-a raspuns lui Caligula

      Te inseli, terminalul este foarte scump iar gazul venit pe filiera asta (LNG) e mai scump decat cel din conducta pentru ca trebuie sa se faca si operatiile de transformare si transportul pe mare.

      Avantajul lui este ca se diversifica sursa si scade dependenta de rusi dar nu ca e ieftin.
      • +2 (2 voturi)    
        Cost (Joi, 28 mai 2009, 19:41)

        Caligula [anonim] i-a raspuns lui Mihai-G

        Costul transportului devine un factor in cazul in care mecanismul de piata e stabilit. Rusii au un monopol si stabilesc pretul.

        Terminalul LNG poate avea rolul de a stabili mecanisme de piata si va fixa un pret maxim pe care rusii il pot cere. Costul termnalului se poate justifica chiar daca e mai putin folosit in cazul in care se iau in considerare interesele populatiei pentru ca firmele de distributie nu sunt afectate de pretul gazului.

        Terminalul LNG este o investitie strategica precum capacitatiile de stocare subterane iar investitia are sens daca e facuta de stat ca reprezentant al intereselor populatiei. In pricipiu, orice investitie care stabileste piata e binevenita.
  • +2 (2 voturi)    
    energie (Joi, 28 mai 2009, 17:32)

    alex [anonim]

    Nu ar mai trebui sa ne certam atata pe gaz.

    Faceti:
    - hidrocentrale noi
    - reactoarele 3,4,5 Cernavoda
    - noua centrala nucleara
    - parcuri eoliene si solare

    Si dupa aia puterea de negociere a Romaniei va fi mult mai mare si in problema gazului.
  • 0 (0 voturi)    
    Terminale LNG sunt considerate de vecini (Joi, 28 mai 2009, 19:07)

    696557 [utilizator]

    Pentru ca tine de meseria mea, am mai mult acces la ultimle noutati legate de LNG.

    Interesant sunt urmatoarele terminale de LNG in proiect la Bulgari si Polonezi.

    articol din 15.04
    "Qatar in talks with Bulgaria for LNG terminal. ....
    Bulgaria is not the first European country that is interested in Qatar’s gas reserves. Last week Qatargas 2 was officially opened by the Emir of Qatar. The LNG terminal will eventually supply the UK with up to 20% of its natural gas requirements. "

    link http://arabianoilandgas.com/article-5298-qatar_in_talks_with_bulgaria_for_lng_terminal/

    IN PLUS SA NU DEPINDA NUMAI DE QATAR

    "Bulgaria inks deal to buy Egypt gas.....Reuters
    Published: April 25, 2009, 22:44

    Sofia: Bulgaria signed an agreement yesterday to explore options of buying gas and liquefied natural gas (LNG) from Egypt as part of its quest to ease its heavy dependence on Russian energy.

    Bulgaria’s Economy and Energy Minister Petar Dimitrov and Egypt’s Oil Minister Sameh Fahmy signed a memorandum of understanding on energy cooperation on the sidelines of an energy security summit in Sofia.....

    “There are possibilities to import LNG through an existing terminal in Greece or through a new terminal, whose building we are discussing with Greece,” Dimitrov said.

    Dimitrov said once a pipeline project connecting Egypt with Turkey was completed, Bulgaria would also discuss the possibility of importing gas though that link. He did not give other details"

    LINK http://www.lngpedia.com/bulgaria-inks-deal-to-buy-egypt-gas/

    POLONIA "WARSAW, April 15 (Reuters) - Polish gas monopoly PGNiG PGNI.WA signed a framework agreement with Qatar's Qatargas Operating Company on liquefied natural gas (LNG) supplies starting in 2014, PGNiG said on Wednesday.
    Qatargas will provide PGNiG with around 1 million tonnes of the super-cooled gas annually via tanker shipments, as state-controlled PG"


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică