Atentat electoral la rezervele nationale de gaze

de Claudia Pirvoiu     HotNews.ro
Joi, 11 iunie 2009, 13:56 Economie | Energie

Epuizarea resurselor energetice constituie un real motiv de ingrijorare pentru toate tarile din lume. Este o tema tot mai des discutata si analizata de marile organizatii internationale, acestea incearcand sa se mobilizeze in vederea promovarii eficientei energetice. Romania, in schimb, este intr-o directie total opusa trendului international. Dovada sta faptul ca autoritatile romane vor sa permita tuturor consumatorilor din Romania sa utilizeze gaze naturale doar din productia interna, pe motiv ca acestea sunt mult mai ieftine decat cele din import.

Cu alte cuvinte, vor fi eliminate din consum gazele naturale din import. Pana anul trecut, romanii consumau doua treimi din productia interna, iar o treime din import. Acest cos de consum a fost facut in asa fel incat sa fie protejate rezervele nationale de gaze care sunt limitate. Potrivit estimarilor, rezervele de petrol si gaze vor disparea in urmatorii 14 ani.

Masurile Guvernului duc la epuizarea rapida a rezervelor nationale de gaze

Ministrul economiei, Adriean Videanu, a anuntat in cadrul audierilor de la Comisia de Industrii si Servicii din Camera Deputatilor ca este analizata posibilitatea ca toti consumatorii sa primeasca gaze din productia interna. Ca sa fie posibil acest lucru trebuie modificata Legea gazelor din 2004. Aceasta a fost deja modificata in urma cu o saptamana, cand a fost eliminata, pentru o perioada de sase luni, obligativitatea formarii cosului de amestec gaze naturale intern - import pentru consumatorii industriali. Masura a fost luata sub pretextul protejarii industriei romanesti de efectele crizei economice. Gazele din productia interna sunt mult mai ieftine decat cele din import si astfel, societatile romanesti vor putea achizitiona gaze la preturi mai mici. Insa, masura era discriminatorie in conditiile in care nu facea referire si la consumatorii casnici. In aceste conditii, ministerul economiei se gandeste sa modifice legea si pentru consumatorii casnici.

In urma aplicarii acestei masuri, toti consumatorii vor utiliza, timp de sase luni, gaze la preturi mai mici. Interesant este ca masura va fi aplicata pana in toamna, cand vor avea loc alegerile prezidentiale.

Ce inseamna acest lucru pentru rezervele nationale? Inseamna epuizarea lor intr-un ritm si mai rapid. Potrivit strategiei energetice din 2007, rezervele actuale de gaze sunt estimate la circa 180 miliarde de metri cubi (n.red. la nivelul anului 2007). Romania consuma anual circa 17-18 miliarde metri cubi gaze. In strategie se precizeaza ca zacamintele de gaze sunt limitate, iar dupa 1990 productia interna este in declin. In conditiile unui consum de 70% din productia interna, rezervele vor fi epuizate in 14 ani. Daca nu ar fi efectuate importurile, Romania ar ramane fara gaze si mai devreme.

Cei mai castigati sunt distribuitorii

Cosul de consum-70% productie interna, 30% importuri- a fost valabil pana anul trecut. Din acest an, ponderea importurilor a scazut treptat ajungand in iunie pana la 10%. In plus, din cauza conflictului dintre Rusia si Ucraina, in prima luna a anului, au fost folosite doar gaze din productia interna. In aceste conditii, a fost posibila reducerea preturilor la gaze cu 3% la inceputul lunii mai. O alta reducere este preconizata in iulie, cu inca 5%. Insa aceste ieftiniri puteau fi efectuate oricum, in conditiile scaderii preturilor la gazele din import.  Daca la inceputul lui 2009, gazele rusesti costau 480 de dolari mia de metri cubi, pana la sfarsitul anului se estimeaza un pret de 220 de dolari mia de metri cubi. Initial, Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE)nu a vrut sa faca nicio reducere a preturilor la gazele pentru consumatorul final. Aceasta chiar daca preturile la gazele rusesti erau in scadere. Motivul invocat a fost ca distribuitorii trebuie sa-si acopere niste costuri de anul trecut. Insa, la presiunea Guvernului, ANRE a cedat si a redus preturile cu 3% in mai. Distribuitorii nu au fost multumiti de decizie. Cu cat preturile sunt mai mici la consumatori, cu atat profiturile lor scad. De exemplu, E.ON Romania a anuntat ca ar putea sa actioneze in justitie ANRE, din cauza deciziei autoritatii de ieftinire a gazelor cu 3%. Dar pana la urma, tot distribuitorii ies in castig avand in vedere ca ANRE a stabilit pentru luna iunie 10% import in cosul de consum, ceea ce inseamna ca distribuitorii achizitioneaza gaze ieftine din productia interna. Cand va fi eliminat total importul din cosul de consum, in functie de pretul care va fi reglementat la consumator, distribuitorii ar putea fi si mai castigati.

   


Citeste mai multe despre   






















4366 vizualizari

  • +3 (5 voturi)    
    Terminati cu totul (Joi, 11 iunie 2009, 14:29)

    Iofis Stalin [anonim]

    Inseamna ca iar are Videanu o afacere, ceva. Rational vorbind cosul de "gaze" ar trebui sa fie 30 de procente de la intern, 70 de procente de la extern, astfel incat sa reziste cat mai mult. Este drept consumatorul va plati mai mult cu maxim 20%, dar in caz de extrema urgenta suntem acoperiti. Altfel ramanem debusolati total.
  • +3 (11 voturi)    
    Rezerve... (Joi, 11 iunie 2009, 14:39)

    martianu [utilizator]

    Pai rezervele alea, de aia sunt rezerve, sa se foloseasca in caz de urgenta... si criza asta mondiala eu cred ca e destul de serioasa. Gazul mai ieftin poate avea un efect pozitiv asupra unor firme si poate ajuta la relansarea lor... cel putin asa vad eu situatia.
    Acuma daca rusu` vede ce face romanu` si la iarna ne taie iar gazele si ne lasa pe intuneric... asta-i partea a 2-a.
    • -2 (10 voturi)    
      urgenta (Joi, 11 iunie 2009, 15:55)

      gogu [anonim] i-a raspuns lui martianu

      urgenta nr 1 e realegerea lui base la toamna
      asa ca sacrificiile nu conteaza
      facem orice numai ca tatucu sa ramina la cotroceni
    • 0 (0 voturi)    
      Rezerve->Martianu (Vineri, 12 iunie 2009, 7:35)

      cvasu [anonim] i-a raspuns lui martianu

      matianule(utilizator ca si mine si tot restul.
      Mataai perfecta dreptate.
      Motiv pentru care nu estinicipresedinte nici in CSAT,nici Videanu.Daca ma intelegi."Interesu'poarta fesu'!"Nu trageti in pianist,canta si el dupa ureche
  • +2 (10 voturi)    
    Oare asa sa fie doamna Parvoiu? (Joi, 11 iunie 2009, 14:40)

    Ion Bazgan [anonim]

    ////
    in primul rand, masura guvernului este temporara, folosindu-se mai intens gazele interne, mai ieftine, pentru o perioada limitata de timp, pentru a facilita reluarea activitatii economice, in conditiile crizei, deci exceptionale!!.ceea ce, fundamental este un lucru bun, pentru ca intreaga economie va profita in final. bine ca avem aceasta resursa interna, gazele, si ne putem folosi de ea , in conditii dificile, in loc sa platim gaze din import cu 400 $ mia de metri cubi!!(sau cat o mai fi!!).
    in al doilea rand, matale pledezi pentu gaze scumpe, atat pentru industrie cat si pentru consumatorii casnici, in numele salvarii resurselor interne. chestia asta cu rezerva de petrol si gaze pentu inca 15 ani o stiu inca de pe vremea lui ceausescu si, deci, ambele ar fi trebuit sa fie de mult terminate.dar mai sunt si noile tehnologii , care an de an permit performante crescute de exploatare a unor zacaminte care pareau epuizate.
    si, in al treilea rand, mai avem si platoul continental, unde suntem doar la inceputul exploatarii, iar in 5-10 ani probabil ca vom vorbi cu totul altfel decat termenii "strategiei" la care faceai matale referinta. asa incat eu nu sunt ingrijorat de loc de masura guvernului, dimpotriva, o salut si ma bucur, ca prea multi bani dam pe degeaba-consumatori industriali si casnici- marilor rechini straini care ne vand gazele la preturi astronomice, de monopol.
    ////
    • 0 (2 voturi)    
      De ce nu te iau PeDeLicii in guvern ? (Vineri, 12 iunie 2009, 0:07)

      Alex [anonim] i-a raspuns lui Ion Bazgan

      Ca doar minte ai destula ?

      Toate cele trei pareri ale tale sint gogomanii.
    • +3 (3 voturi)    
      platforma (Vineri, 12 iunie 2009, 0:17)

      ia cucu [anonim] i-a raspuns lui Ion Bazgan

      In momentul in care ajungi pe deplin dependent de gazele din import, ajungi santajabil.

      Platforma continentala de care spui tu, nu ne apartine. A fost concesionata.

      Ar fi bine sa finalizese lucrarile la toate reactoarele de la Cernavoda si sa inceapa proiectul cu turbinele eoliene plus inca o centrala nucleara undeva in tara. Desii as prefera turbine eoliene pe ici pe colo, in locul centralelor nucleare.

      Eu asa vad lucrurile
  • +2 (2 voturi)    
    Modelul japonez. (Joi, 11 iunie 2009, 14:55)

    AlinN [anonim]

    Japonezii au drept resurse stanca si au cladit o civilizatie infloritoare. Ideea este ca neavand nimic oamenii s-au apucat de munca, si-au folosit puterea de munca si de gandire pentru a inlocui lipsurile. Posibil ca si Guvernul sa gandeasca la fel, si acum sa ne rezolve problema asta a resurselor bogate, care nu ne lasa sa muncim si sa producem. Deci chiar daca este adevarat, totul este dintr-un proiect mai mare, prin care ni se vrea binele. Asa ca dormiti linistiti.
    • +4 (6 voturi)    
      Ai dreptate dar... (Joi, 11 iunie 2009, 15:18)

      romanul [anonim] i-a raspuns lui AlinN

      Japonia ca si alte tari au dezvoltarea cu un punct debil, nu au materie prima, iar toti comunistii si medicocrii din lume tipa ca tarile bogate fura resursele din alea sarace, de parca ar vrea sa dea bani la cele sarace in schimbul a nimik. Guvernul trebuie sa puna manasi sa convinga populatia sa consume cu cap, sa-si izoleze locuintele si sa investeasca in alternative.
    • 0 (2 voturi)    
      ni se vrea binele (Vineri, 12 iunie 2009, 1:10)

      ia cucu [anonim] i-a raspuns lui AlinN

      citez:

      "totul este dintr-un proiect mai mare, prin care ni se vrea binele. Asa ca dormiti linistiti. "

      Sincer nu stiu daca vreun roman cu capul pe umeri isi poate inchipuii ca parlamentul Romaniei chiar lucreaza in favoare populatiei. Iar partea cu "Dormiti linistiti" imi da fiori.
  • +4 (6 voturi)    
    bogatii (Joi, 11 iunie 2009, 15:10)

    OMULdinBANAT [anonim]

    epuizarea rezervelor de gaze prin asemenea metode este o ineptie, o imbecilitate. normal este ca guvernul sau conducerea romaniei sa puna in aplicare un program de introducere pe scara larga la nivel national a surselor de energie ecologice-verzi-energie solara, eoliana, geotermala, hidro,s.a., executate profesional de catre profesionisti. acest lucru pe langa scaderea facturilor la toate tipurile de energie, ar crea si locuri de munca si venituri la bugetul statului.
    • +4 (4 voturi)    
      Ecoo! (Joi, 11 iunie 2009, 15:37)

      maru [anonim] i-a raspuns lui OMULdinBANAT

      sun de acord cu tine. avem un mare potential de energie eoliana dar se pare ca nu se prea vrea treaba asta. baraganu daca tot nu m e productiv agricol macar de s-ar investi in energia eoliana. aveti idee cate piedici se pun, si sunt investitori pt asa ceva. Dumnezeu sa-i mai inteleaga pe birocrati.
      • 0 (0 voturi)    
        birocrati (Vineri, 12 iunie 2009, 0:25)

        ia cucu [anonim] i-a raspuns lui maru

        Pai sa spunem ca baietii nostri sunt 'ajutati' de surse externe, sa ia decizi aparent ciudate dar de care beneficiaza baietii cu bani si putere din afara tarii.

        Toti vedem parlamentarii nostri ca fiind problema tarii, dar adevarul este ca sunt 'incurajati' din exterior sa le fie bine. Bineinteles in detrimentul populatiei si al generatiilor urmatoare.
  • 0 (4 voturi)    
    pai ce nu e bine? (Joi, 11 iunie 2009, 15:58)

    eu [anonim]

    70% din rezerve, 30% din import

    avand in vedere ca vara populatia consuma mai putin decat iarna, ar f. bine sa primeasca gaze din productia interna, iar ce vine de la rusi sa ajunga la agenti economici - si importurile scad iarna, pentru ca nu mai merg retelele de termoficare

    industria consuma constant, si vara si iarna, dar ei oricum au contracte clare care nu se pot modifica, deci nici ei nu vor pierde

    mai degraba pierd distribuitorii si intermediarii
    si daca nu ar mai fi intermediari, ar scadea si pretul la gazul de import ...
    • 0 (0 voturi)    
      agitatie mare (Vineri, 12 iunie 2009, 1:15)

      ia cucu [anonim] i-a raspuns lui eu

      Nu va mai agitati... e doar un show.
  • +1 (3 voturi)    
    Mi se pare o masura justa (Joi, 11 iunie 2009, 16:25)

    danielX [anonim]

    Desi are si iz electoral,masura mi se pare justa,avand in vedere scaderea consumului pe timp de vara.
  • 0 (2 voturi)    
    Mai sa fie... (Joi, 11 iunie 2009, 21:48)

    doi si-un sfert [utilizator]

    Doamna Claudia Parvoiu,nu stiu ce studii ai dumneata dar este mai mult decat evident ca abordezi domenii despre care nu ai nici cea mai elementara idee.Ca sa nu mai vorbim despre faptul ca este suficient doar bunul simt sa-ti dai seama ca o economie afectata puternic de criza economica trebuie musai sprijinita prin cat mai multe mijloace.Si culmea, economia unei tari este repezentata in primul rand de agentii economici - companii...Ti se pare ca in acest moment americanii sunt forte ingrijorati de epuizarea resurselor de petrol sau de faptul ca economia e in cadere libera si consumurile de resurse au scazut puternic si odata cu asta si preturile lor pe piata ?
    Si mai este ceva , dumneata confunzi voit sau nu masurile care se iau pe termen relativ scurt dintr-un motiv sau altul cu deciziile strategice care au efect pe termen lung.Mai gandeste-te inainte sa spui asemenea prostii(sper ca doar din dorinta de a scoate ceva senzational pe piata pentru fraieri)...
    • 0 (2 voturi)    
      epuizarea resurselor e chiar o problema serioasa (Vineri, 12 iunie 2009, 0:53)

      laurici [anonim] i-a raspuns lui doi si-un sfert

      Si americanii sunt ingrijorati de epuizarea resurselor. Este adevarat ca intr-o economie afectata de criza trebuie gasite mijloace pentru sprijnirea ei. Dar nu orice mijloace. Eu, personal, stau si ma gandesc in viitor. Cum va fi peste acei 14-15 ani cand o sa ne rugam de unii si de altii sa ne dea gaze si petrol, cum o sa stam la mana lor si ne vor impune ce pret vor. Nu cred ca va fi o situatie prea fericita.
      Iar in ceea ce priveste situatia actuala, sa vedem cum va fi din toamna, imediat dupa alegeri. Atunci sa vezi cum o sa sara preturile la gaze si cum o sa se revina la importuri masive ca sa ne acoperim rezervele. In toamna crezi ca nu o sa mai fie criza? Atunci ce masuri se vor mai gasi mai ales ca va creste si consumul?
  • +1 (1 vot)    
    e adevarat dar (Vineri, 12 iunie 2009, 9:01)

    doi si-un sfert [utilizator]

    Problema epuizarii resurselor evident ca exista si e destul de veche dar evident ca in momentul de fata consumul de resurse a scazut probabil undeva la 60-70% fata de anii anteriori...Daca vrei sa politizezi aceasta problema poti sa te ridici si sa zici ca abia acum ti-ai dat seama ca se vor termina resursele conventionale odata si odata....
    Deci problema este mai putin presanta decat in anii urmatori si crede-ma economia romaneasca in halul in care a ajuns nu va reusi prea curand sa epuizeze resursele naturale nici daca se vor da gratis.
    Serios vorbind este o masura pe termen scurt care nu trebuie sa ingrijoreze pe nimeni(asta daca are putina minte)
    • 0 (0 voturi)    
      Energie regenerabila (Vineri, 12 iunie 2009, 9:58)

      euros [utilizator] i-a raspuns lui doi si-un sfert

      http://www.youtube.com/user/homeproject

      dar cui ii pasa?
  • -1 (1 vot)    
    consumul casnic de la intern (Vineri, 12 iunie 2009, 9:31)

    Dr. A [anonim]

    consumul casnic reprezinta o cota rredusa din consumul de gaze al romaniei. Iar romania importa doar 20% din consum.
    De ce ar trebui consumatorii casnici sa consume mai mult gaz extern decat cei industriali ?

    problema e prost pusa.
  • -1 (1 vot)    
    Încă o dovadă... (Vineri, 12 iunie 2009, 9:50)

    Peter [anonim]

    Că ceea ce fac actualii guvernanţi nu este subordonat intereselor celor pe care îi conduc (şi care i-au ales - cine-a fost destul de încuiat să-i voteze), ci numai intereselor de partid! Puteţi verifica dacă aşa ceva apare în programul de guvernare sau în programul celor două partide (pedelei şi pesedei) - acolo apar cu totul alte probleme. Totul este doar o luptă pentru imagine şi pentru prostirea alegătorilor, mai ales a celor fără prea multă şcoală, precum şi a cetăţenilor "captivi" la sistemele centralizate de utilităţi din marile aglomerări urbane (pentru că, nu-i aşa, de la ei pot obţine cele mai multe voturi).
    Încă ceva - există reglementări stricte privind scoaterea de resurse din rezervele naţionale. Dacă s-ar proceda la aşa ceva, în Mon. Of. ar trbui să apară chestia asta (cantitate, justificare, baza legală). Să vedem...
  • 0 (2 voturi)    
    Gazale naturale (Vineri, 12 iunie 2009, 9:58)

    eugen LOVIN [anonim]

    acum cateva zile o mica mica stire spunea ca cei de la gazprom ne conditioneaza realizarea unui contract direct cu Romania pt furnizarea de gaze de la rusi cu EPUIZAREA COMPLETA in prealabil a tuturor stocurilor noastre de gaze. Sa nu uitam ca in prezent avem contract cu un intermediar german (unde se care ca lucreaza si fostul cancelar german – Schroeder, un om foarte apropiat de rusi) care face ca pretul platit de noi pentru gazul de import sa fie cel mai mare din europa..De ce ne conditioneaza? Simplu - sa depindem de ei. Putin, prim ministru rus, cu asta se ocupa in trecut si cu asta se ocupa in prezent: se foloseste de resursele energetice pt a ne face dependenti pe noi si restul europei de gazele lui, dupa bunul sau plac. Nu i-a cazut bine atunci cand a constatat ca noi in iarna nu am depins DELOC de inchiderea gazului rusesc. Si exact in acel moment a tipat la ziaristii romani: "spishite" - scrieti prostilor ca rusia vrea contract direct cu romania pt gaze. Dar acum aflam care sunt conditiile...iar Adrean Videanu, un oportunist pupincurist se executa: ARDETI fratior tot gazu din depozite ca trebuie sa devenim dependenti de RUSI. Maine poimaine va spun eu care este stirea: ROMANIA face contract direct de furnizare gaze direct cu RUSII. Iar cei de la putere vor face un mare tam-tam de cat de nationalisti sunt si cat de buni in negociere au fostr incat sa obtina contract direct cu Gazpromul.
  • 0 (0 voturi)    
    Comunicarea interministeriala (Vineri, 12 iunie 2009, 18:52)

    A(nti)politic [anonim]

    Este peste tot faimoasa slaba comunicare interministeriala. Mai nou tot slaba devine si comunicarea intra-ministeriala. Nu cu mult timp in urma Directorul adjunct / Energie - dl. Cornel Condrea, omul care se ocupa de gaze in Ministerul Economiei - ne informa despre acele contracte de import gaze rusesti, perfectate pe principiul "take or pay!". Mai spunea dl. Condrea ca actualale contracte de import sunt semnate pana in anul...2012/2020 (?). Ma rog! Si atunci cum crede mai marele ministerului ca poate sa reduca factura la gaze? Ce se va face cu gazul importat prin contractele perfectate cu "importatorii" Romaniei, daca in urmatoarele 6 luni vom utilza doar gaz intern? Sa-l patim degeaba (take or pay)? Sau il luam scump si il revindem ieftin ... compensand cu productia interna?! Pare ca de la borduri la decizii macro-economice, adaptarea este foarte dificila. Chiar ciudata, nu? Puneti-i pe masa contractele semante de predecesori, ca apoi sa vada daca mai poate anunta astfel de intentii!
  • 0 (0 voturi)    
    ar fi mai multe de spus (Luni, 15 iunie 2009, 9:35)

    donald [anonim]

    Sigur subiectul este foarte dificil de rezolvat chiar din palatul Victoria mai ales ca acolo sigur nu sunt oameni pregatiti in acest sens. Pe mine personal nu ma incalzeste cu nimic ieftinirea gazelor pana la 30 Septembrie. Diversiune, manipulare, ... etc este aceasta masura care nu stiu ce vrea sa transmita cetatenilor. Guvernantii ar trebui sa nu mai mizeze pe naivitatea romanilor si sa renunte la aceste gogosi ieftine. Problema majora a romanilor este pretul gazelor pe timp de iarna cand ponderea consumului se reflecta direct in bugetul fiecaruia dintre noi. Despre A.N.R.E. s-ar putea spune doar, ca este Agentia Nationala de reglementare in interesul sau si al distributiilor. Legislativ vorbind, poate ar fi bine de subliniat ca avem doua legi ce se suprapun pe alocuri, iar pe de alta parte se contrazic in cateva situatii similare. Ex: Legea Petrolului - Legea Gazelor. Cea din urma fabricata pentru a putea functiona fostul A.R.G.N. , actualul A.N.R.E..Poate ca ne meritam soarta, ca din 1989 sau rotit ACEIASI iresponsabili, incompetenti si mai nou semianalfabeti, care s-au facut doar ca doresc binele natiunii. Romanii nu sunt asa cum ne sunt prezentati deliberat probabil, pe toate canalele media - problema romanilor este la VARF. De foarte mult timp, pentru mine politica nu mai exista, si nici aceleasi personaje care se tot rotesc de 20 ani care nu mai au alta preocupare decat sa-si ascuta coatele.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version