Noile conditii de joc

Nabucco - o veste proasta pentru Gazprom, dar proiectul nu va dauna economiei Rusiei prea curand 

de Olga Popescu     HotNews.ro
Marţi, 14 iulie 2009, 11:00 Economie | Energie

Semnarea acordului privind proiectul Nabucco este o veste proasta pentru Gazprom, dar nu va dauna economiei Rusiei, crede analistul Andrei Polischuk, de la BrokerKreditService. Ponderea Gazpromului pe piata europeana a livrarilor de resure energetice se va reduce, dar nu substantial inainte de 2015, apreciaza analistul rus, intr-un interviu acordat Ekspert Online.

Andrei Polischuk crede ca decizia Turkmenistanul si a Azerbaidjanului de a alimenta gazoductul "este o veste proasta pentru Gazprom", in conditiile in care gazul turkmen a fost contractat pentru Rusia si China.

"Daca Turkmenistanul rupe acordul cu partea rusa (ceea ce inseamna aproape 40 mld. m/c) va fi rau pentru Gazprom. Iar acest gaz va merge direct spre Nabucco. Un volum suficient pentru gazoductul Nabucco, a carui capacitate este de numai 30 mld. m/c", explica el.

In opinia sa, presedintele turkmen ar putea sa renunte la contractul cu Rusia sau China: "Pana acum, nu prea au avut motive serioase pentru asta, dar, dupa explozia conductei, incident urmat de sistarea de catre Rusia a achizitiilor de gaz turkmen, desi reparatiile sunt in curs de derulare, a aparut si motivatia".

In plus, sustine Polischuk, "chestiunea este pe jumatate politica". "Prin declaratiile sale, Turkmenistanul incearca sa obtina un pret cat mai bun pentru sine, pentru ca Rusia sa cumpere carburant la tarife tot mai ridicate. Este o modalitate de a santaja Gazprom", afirma analistul rus.

Nabucco va fi gata in jurul anului 2015 dar, intre timp, Turkmenistanul va trebui sa-si vanda gazul produs. "Pentru UE, proiectul Nabucco este unul strategic, pentru ca europenii trebuie sa-si reduca dependenta de gazul rusesc. De la bun inceput Rusia a inteles ca UE va insista pe realizarea gazoductului, chiar daca va iesi in pierdere. Pentru UE este esential sa reduca riscurile legate de tranzitul din Rusia prin Ucraina", a declarat sursa citata.

Prin implicarea Azerbaidjanului, Nabucco devine rentabil

In cazul in care Azerbaidjanul doreste sa directioneze spre Nabucco volumul promis, de 50 miliarde metri cubi, proiectul devine deja rentabil. "Dar negocierile nu s-au incheiat. La intalnirea de la Ankara, printre potentialii participanti au fost pomeniti Iranul si Turkmenia. Daca unul dintre ei nu va fi implicat, conducta nu va putea fi alimentata".

Andrei Polischuk precizeaza ca acest proiect nu a luat prin surprindere Rusia, in conditiile in care cele doua tari au dat si inainte de inteles ca, daca Rusia nu va cumpara gazul natural la preturi normale, il vor vinde Europei, ocolind Rusia.

El nu este insa prea optimist in privinta sanselor gazoductului Nabucco: "Cred ca, odata construit, gazoductul va avea, totusi, probleme cu alimentarea. Nu cred ca proiectul va dauna intereselor nationale ale Rusiei. Piata devine tot mai concurentiala, ceea ce este bine. E posibil ca ponderea Gazpromului pe piata sa se reduca, dar nu foarte mult. Nabucco inseamna numai 18% din livrarile de gaze rusesti in Europa, iar gazoductul South Stream - aproape 37% din acest volum".

Nabucco va majora pretul la gaz pentru Ucraina

Pe de alta parte, cotidianul Kommersant-Ukraina scrie, in editia de marti, ca semnarea proiectului Nabucco ofera accesul direct al Turkmenistanului, al carui gaz este cumparat cu precadere de Ucraina, pe pietele europene, ceea ce poate constitui un motiv de scumpire a carburantului pentru Kiev.

In alta ordine de idei, realizarea proiectului Nabucco reduce, pentru Ucraina, riscul de reducere a volumului de tranzit, iar, pe viitor, va permite Kievului sa obtina gaze direct din noua conducta.

"Teoretic, Nabucco poate fi legat de sistemul de transport al gazelor naturale al Ucrainei prin Bulgaria sau Romania, iar noi vom putea primi cantitati insemnate de gaze in sudul tarii, ceea ce va permite diversificarea surselor de aprovizionare", a estimat Aleksandr Gudyma, deputat din partea Blocului Iulia Timosenko.

Pe de alta parte, Nabucco poate avea si consecinte negative pentru Ucraina, prin scaderea volumului gazelor tranzitate. "Totul va depinde de consumul european pana in 2015. Daca va creste, Nabucco va fi o simpla sursa suplimentara de aprovizionare. Daca va ramane la nivelul actual, Ucraina va avea de suferit", a estimat expertul Denis Sakva, de la Dragon Kapital.


Citeste mai multe despre   
























Material sustinut de BCR

VIDEO Antreprenor StartUp Nation / Fondatorul Scolii de Bijuterie Contemporana: Eu nu vin la serviciu, eu vin in propriul meu atelier, in care imi exprim ideile. Ceea ce misca industria asta sunt ideile, nicidecum cifrele

David Sandu s-a ocupat de designul de bijuterii de cand era copil si a invatat pe cont propriu tot ceea ce stie. Assamblage - Scoala de Bijuterie Contemporana a aparut drept consecinta a acestei pasiuni. David face parte dintr-o industrie creativa emergenta, insa atat el, cat si cei care au trecut in ultimii 7 ani pe la bancurile de lucru ale scolii sale se vad adesea nevoiti sa spuna ca fac alte lucruri, pentru ca activitatea lor nu exista intr-un cadru legal.

1561 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    De pe site-ul Gazprom (Marţi, 14 iulie 2009, 11:27)

    Alex [anonim]

    Nu se lasa baietii de la Gazprom sariti din schema, fiti fara grija.

    Deschideti site-ul www.gazprom.com si veti citi textul:

    "Gazprom signed agreements with Azerbaijani SOCAR, Korean Kogas, German E.ON Ruhrgas AG and Nigerian National Petroleum Corporation, as well as a Memorandum of Understanding with Norwegian StatoilHydro."
    • +1 (1 vot)    
      Si in plus (Marţi, 14 iulie 2009, 11:46)

      Lucian_Mares [utilizator] i-a raspuns lui Alex

      a facut o intelegere de exclusivitate cu Algeria. Va fi greu de gasit furnizori pentru Nabucco.
  • +2 (2 voturi)    
    Nabucco este o idee foarte buna (Marţi, 14 iulie 2009, 12:48)

    ALex [anonim]

    In cazul in care nu vor fi gasiti furnizori, teava va putea fi folosita si ca tunel de metrou. Poti astfel calatori comod pe burta sau pe spate from the Middle of Europe to the Middle of Nowhere.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă