Consiliul Concurentei: Infiintarea societatilor "campion" in sectorul energetic poate determina cresterea preturilor

de Claudia Pirvoiu     HotNews.ro
Luni, 9 noiembrie 2009, 17:40 Economie | Energie

Consiliul Concurentei considera ca infiintarea unor companii mamut in sectorul energetic poate determina dobandirea unor pozitii dominante pe piata corelat cu oportunitatea de crestere a preturilor. Reorganizarea din domeniul energiei contine premisele realizarii unor operatiuni de concentrare economica, se arata in punctul de vedere, elaborat de Consiliul Concurentei, referitor la proiectul de act normativ "Hotarare de Guvern privind stabilirea unor masuri pentru reorganizarea producatorilor de energie electrica si termica din subordinea Ministerului Economiei".

Guvernul a demarat, recent, procedurile de reorganizare care inseamna comasarea tuturor producatorilor de stat in doua companii gigant, Electra si Energetica. Insa, Consiliul Concurentei nu se arata foarte ingaduitor fata de aceasta intentie a Guvernului. Conform prevederilor legale, operatiunile de concentrare economica sunt supuse controlului si trebuie notificate Consiliului Concurentei pentru analiza compatibilitatii lor cu un mediu concurential normal.

Infiintarea unor “campioni nationali” in domeniul energiei poate conduce la consolidarea sau dobandirea unor pozitii dominante pe anumite piete corelat cu oportunitatea de a creste preturile si cu facilitarea accesului la informatii sensibile despre concurenti. De aceea, este esential ca operatiunile de concentrare economica sa nu fie puse in aplicare inainte de emiterea unei decizii de catre Consiliul Concurentei, partile implicate putand lua numai acele masuri care nu sunt ireversibile si nu modifica definitiv structura pietei”, a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.

Legislatia in domeniul Concurentei, prevede ca, in cazul in care concentrarile sunt susceptibile sa conduca la restrangerea, inlaturarea sau denaturarea semnificativa a concurentei pe piata romaneasca sau pe o parte a acesteia, pot fi autorizate daca partile dovedesc indeplinirea cumulativa a trei conditii: concentrarea va contribui la cresterea eficientei economice, ameliorarea productiei, distributiei, progresului tehnic sau cresterea competitivitatii la export, daca efectele favorabile compenseaza efectele nefavorabile ale restrangerii concurentei si in situatia in care avantajele rezultate beneficiaza intr-o masura rezonabila si consumatorii, in special prin preturi reale mai reduse.

“In vederea asigurarii unei structuri cu adevarat functionale a pietei producerii si comercializarii angro de energie, este esential ca diferitele strategii de reorganizare sa aiba in vedere atat asigurarea unui numar cat mai mare de producatori concurenti si a unor piete bine dezvoltate si lichide, cat si punerea in practica a unor mecanisme detaliate, care sa preintampine folosirea in mod abuziv a unor posibile pozitii dominante pe piata. Ideea ca se vor putea disciplina ex-post niste structuri cu putere considerabila de piata este periculoasa, aceasta putere fiind greu de contracarat prin reglementari” a mai adaugat Bogdan Chiritoiu.

Ministerul Economiei a dat, la sfarsitul lunii octombrie, startul procesului de reorganizare, convocand  AGA la toate societatile implicate. Astfel, Societatea Nationala a Lignitului Oltenia (SNLO) a aprobat in AGA fuziunea cu cei mai mari producatori de electricitate din tara, Hidroelectrica, Nuclearelectrica si Complexurile Energetice din Oltenia (Turceni, Rovinari si Craiova), in vederea formarii "Electra". De asemenea, CNH Petrosani, Hidroelectrica, Electrocentrale Bucuresti, CTE Deva si CET Paroseni au aprobat sa fuzioneze in vederea infiintarii "Energetica". Totodata, Hidroelectrica a aprobat divizarea companiei in doua componente.

Initial, reorganizarea in acest mod a fost decisa in urma unui acord politic semnat de PDL si PSD. Dupa iesirea de la Guvernare, PSD a inceput sa respinga ideea. In schimb, a venit cu alta propunere si anume infiintarea unei singure companii care sa gestioneze toate resursele energetice. Aceasta idee este sustinuta si de PNL. Infiintarea unei singure companii a starnit indignarea specialistilor straini. "Ideea unei companii campion m-a intrigat. Si companiile de stat  trebuie supuse unei concurente de piata", a declarat expertul american Edward Chow.


Citeste mai multe despre   




















Intreb BT. Intalnire online: Credite pentru IMM-uri, in 2018. Doi specialisti raspund intrebarilor cititorilor, vineri, de la ora 12:00

Doi specialisti in credite pentru IMM de la Banca Transilvania raspund vineri, 15 decembrie 2017, de la ora 12.00 la intrebari puse de cititorii StartupCafe.ro si HotNews.ro, la o noua intalnire online "Intreb BT", pe tema creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii - IMM. Daniel Szekely si Marsela Petreus vor raspunde la intrebari pe teme precum planificarea creditarii, la inceputul unui nou an de business, tipuri de credite, in functie de nevoile afacerii, tipuri de garantii.
  • Pune intrebarile folosind formularul de comentarii de pe StartupCafe.ro

634 vizualizari

  • -2 (2 voturi)    
    cati bani or fi luat la Consiliul Concurentei.. (Luni, 9 noiembrie 2009, 17:55)

    Mega Watt [anonim]

    .....sa scoata ineptia asta ?Adica in lume exista concurenta intre apa si carbune sau gaz natural,la producerea energiei electrice ? cred ca" baietii destepti" au cotizat la greu trantorilor de la Consiliu care acum sunt ,in opinia mea ,rezolvati pe viata ! Alo ,DNA , se aude ? Verificati-le conturile in Elvetia si Austria ,dupa ce ii anchetati cu ceva scopolamina in cafea
  • +1 (1 vot)    
    bravo! (Luni, 9 noiembrie 2009, 18:36)

    Anna [anonim]

    In sfarsit. Infiintarea companiilor integrate e un dezastru pt concurenta, ar fi penalizata de UE, ar insemna intoarcerea la CONEL, se opun toti specialistii. Toate argumentele aici:

    http://www.sar.org.ro/blog/?page_id=95
    • 0 (0 voturi)    
      si (Luni, 9 noiembrie 2009, 22:06)

      alf [utilizator] i-a raspuns lui Anna

      Sunt de acord cu tine. Dar uita-te si pe site-ul urmator:http://www.j-constantinescu.org/index.html
  • 0 (0 voturi)    
    concurenta care nu este (Luni, 9 noiembrie 2009, 19:02)

    Un consumator [anonim]

    Poate ne explica acest Consiliu al Concurentei unde este in prezent concurenta in domeniul producerii de energie electrica? Toti producatorii, adica acei 5 care impreuna detin 90% din piata sunt detinuti TOTI de stat. Pentru comparatie daca un producator de bere detine o fabrica la Busteni si o alta in Bucuresti si numai el este prezent pe o piata nu inseamna ca exista concurenta pe piata berii.Din aceasta cauza exista ANRE (autoritatea de reglementare in domeniul energiei) care stabileste tarife pentru consumatorii persoane fizice si juridice care nu au putere de negociere cu producatorii sau furnizorii de energie electrica. Pentru cei care nu cunosc dar se opun din principiu infiintarii unei singure companii, de ce ar fi mai avantajos sa existe 2 companii in loc de 5 cate sunt in prezent. Ca doar cu 5 concurenta este mai mare decat cu 2 (in logica lor)!!!!
    • 0 (0 voturi)    
      pentru ca nu exista concurenta pe resurse (Luni, 9 noiembrie 2009, 19:30)

      Mega Watt [anonim] i-a raspuns lui Un consumator

      ..fiecare societate de stat produce energie electrica pe o resursa anume :uraniu,carbune ,gaz natural si apa ! Nu poate exista concurenta intre resurse energetice luate in parte,este necesar mixajul lor,pentru a apare concurenta reala !pe scurt-modelul actual romanesc este inept si a permis jaful baietilor destepti -au atati bani acum incat isi pot permite cu lejeritate sa cumpere institutiile statului ceea ce fac,avand in vedere Consiliul Concurentei -si acest sistem trebuie schimbat !
      • 0 (0 voturi)    
        inteligenta vie (Luni, 9 noiembrie 2009, 22:37)

        numele vostru [anonim] i-a raspuns lui Mega Watt

        Eu consum energie electrica....Ma doare fix in ... de unde vine ea...ca e din apa, din uraniu din carbun,e din gaz natural..din stele, din comete...
        Ma intereseaza sa platesc cat mai putin...
        Pai eu intreb, daca se aduna toate companiile astea care obtin energie din surse diferite..unele cu costuri mari, unele cu costuri mai mici...cu ce ma ajuta pe mine ?
        daca as avea de unde as alege...as alege...si poate producatorii de energie din carbune, or sa vada ca eu nu ii mai aleg pe ei...si vor zice: Bai, ce sa fac eu ca sa fiu competitiv pe piata ? Pai hai sa inchid mina de carbune si sa investesc in energie obtinuta din vant, din apa, din zapada, din praf de stele etc.
        Dar pana la urma...aveti dreptate..Sunt 10 companii pe piata...toate produc acelasi produs: hartie igienica. Dar una foloseste ca materie prima mesteacan, una foloseste brad, una foloseste lemn de tek, alta bambus, si una foloseste o tehnologie revolutionara si produce hartie din rahat de broasca testoasa de filipine. Ultima companie e si cea mai eficienta
        Si vine tovarasu secretar general si zice: STOP! NU poate exista concurenta intre bambus, tek, brad, mesteacan si rahatul de broasca testoasa de Filipine...asa ca vom face o mare companie nationala de facut hartie igienica, ca oricum vin vremuri cacacioase ! Si, normal, se face.
        Asa ca eu, umil consumator, care cumparam cu 10 bani hartie igienica obtinuta din rahat de broasca testoasa de filipine o sa cumpar hartie igienica obtinuta la un pret mediu al celor 10 companii...sa zicem 50 de bani.
        Totul pentru tara !

        totusi, ideea este sa existe cat mai multe companii pe piata...iar piata sa fie libera...
  • 0 (0 voturi)    
    Piata energiei (Luni, 9 noiembrie 2009, 20:23)

    Lighting [utilizator]

    Totusi, exista concurenta in piata energiei de la noi (nici un producator nu detine mai mult de 35% din piata). Actuala configuratie a pietei de energie a incurajat investitorii sa planifice noi instalatii de generare a energiei. Nu stiu cine va mai avea curaj sa concureze colosii pe care ii doreste ministerul. In pus, gruparea producatorilor pe surse de energie este chiar fireasca si arata usor eficienta economica a fiecarei surse si directiile potentiale de dezvoltare. Ministerul Economiei premiaza repetentii si ii pedepseste pe cei care au succes in acest domeniu.
    • 0 (0 voturi)    
      ce spui e valabil cand statul are 100% (Luni, 9 noiembrie 2009, 21:53)

      Mega Watt [anonim] i-a raspuns lui Lighting

      dar o companie privata serioasa nu se poate baza pe o singura resursa ;e atat de evident incat cred ca unii sunt indoctrinati aiurea, sa sustina contrariul !
    • 0 (0 voturi)    
      daca fiecare producator are 35% este concurenta ? (Luni, 9 noiembrie 2009, 22:26)

      Concurent [anonim] i-a raspuns lui Lighting

      cred ca visez ;ai o definitie a concurentei care
      m-a lasat masca ; concurenta inseamna pret ,tarif , bani adica taticu per /MWh -nu inseamna capacitate in functiune si productie de energie ! daca si altii ca tine sustin aceleasi lucruri ,suntem pierduti cu Romanie cu tot !
      mai documenteaza-te ,spre binele cunoasterii
  • 0 (0 voturi)    
    Romania are nevoie de un reprezentant energetic (Joi, 12 noiembrie 2009, 10:02)

    www.PortalElectric.Ro [anonim]

    Parerea mea este ca mai putin important este la nivel national ce se intampla cu aceasta companie mare, unde nici acum nu are concurenti seriosi.
    Imperiul Europa doreste insa desigur sa puna mana pe toate resursele romanesti, asa cum a facut deja cu multe si nu doreste un competitor care ar putea sa devina puternic pe piata externa.
    Pentru ca si Romania sa inceapa sa aiba un cuvant pe piata energiei trebuie sa avem acea companie puternica pe care o putem crea acum.
    Vrem sa ramanem doar niste slugi sau sa ne implicam ?


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri