Seful grupului italian ENI, Paolo Scaroni, sugereaza ca proiectele concurente Nabucco si South Stream ar putea beneficia de mai multe avantaje daca ar fuziona cel putin pentru o parte din traseul tranzitat.

"In cazul in care toti partenerii decid unificarea celor doua conducte pentru o parte a traseului, ne-am reduce costurile de investitii, costurile operationale si de dezvoltare", a spus Scaroni, citat de www.upstreamonline.com.

El a adaugat ca cele doua proiecte au deopotriva puncte tari si puncte slabe.

Proiectul South Stream, dezvoltat de grupul italian Eni si Gazprom, cel mai mare producator si exportator de gaze naturale din lume, ar urma sa transporte gaz rusesc pe sub Marea Neagra spre sudul Europei.

Nabucco este sprijinit de un consortiu format de OMV din Austria, Bulgargaz din Bulgaria, Botas din Turcia, RWE din Germania, MOL din Ungaria si Transgaz din Romania. Criticii spun ca pentru proiectul Nabucco nu a fost inca semnat un acord cu un furnizor important, desi discutiile continua cu producatorii din Orientul Mijlociu si regiunea Marii Caspice.

Ambele proiecte ar ocoli Ucraina, ale carei relatii dificile cu Rusia au dus in trecut la intreruperea furnizarii de gaze spre Europa.

Scaroni a aratat miercuri ca fuziunea Nabucco si South Stream, cel putin pentru o portiune din traseu, ar permite in continuare Europei sa-si diversifice resursele de gaze, si ar facilita totodata diversificarea rutelor de tranzit.

„Ar combina laolalta, pentru Europa, furnizorii importanti, actuali si potentiali, cat si consumatorii majori - gazele si piata gazelor. Si ar atinge si obiectivele strategice de diversificare a resurselor si a rutelor de tranzit”, a spus seful Eni.