Romania, Georgia si Azerbaidjan vor aduce gaze in Europa. Videanu: Proiectul ar putea fi finalizat inaintea Nabucco

de Claudia Pirvoiu     HotNews.ro
Marţi, 13 aprilie 2010, 11:29 Economie | Energie

Adriean Videanu
Foto: AGERPRES
Dupa aproape un an de negocieri, Romania, Georgia si Azerbaijan au semnat un memorandum privind infiintarea unei companii de proiect care va avea sediul la Bucuresti. Compania se va ocupa de elaborarea unui studiu de fezabilitate in vederea implementarii proiectului privind transportul de gaze pe ruta Azerbaijan-Georgia-Romania. Cele trei parti au convenit ca proiectul sa fie numit AGRI - Azerbaijan Georgia Romania Interconnection.  Ministrul economiei, Adriean Videanu, a declarat ca AGRI ar putea sa fie finalizat inaintea proiectului de transport gaze Nabucco. Partile implicate in proiect sustin ca AGRI ar putea asigura tranzitul gazelor din Azerbaidjan catre piata Uniunii Europene.

Memorandumul de intelegere  a fost semnat de ministrul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri, Adriean Videanu, ministrul Industriei si Energiei din Republica Azerbaidjan, Natig Aliyev si ministrul Energiei din Georgia, Alexander Khetaguri.

 
Din punctul meu de vedere, proiectul se va face mai repede decat Nabucco(...)Romania va insista sa fie unul dintre proiectele prioritare, inclusiv la nivelul Uniunii Europene.
 
 
Adriean Videanu, ministrul economiei
Potrivit ministrului economiei, "in urma unor discutii care au durat aproape un an, am convenit semnarea unui memorandum care sa asigure suportul pentru un proiect de transport al gazelor din Azerbaidjan, prin Geoargia in Romania, si de aici in Uniunea Europeana". In acest context, cele trei parti au stabilit sa sprijine constituirea unei companii cu sediul la Bucuresti care sa integreze studiile existente si sa realizeze studiul de fezabilitate in vederea dezvoltarii proiectului AGRI.

"Compania va fi infiintata in urmatoarele luni si chiar de maine vom demara demersurile infiintarii. Avem cateva locatii pentru sediu, speram ca la inceputul lunii mai sa avem un punct de vedere comun legat de statut", a declarat Adriean Videanu, ministrul economiei, cu ocazia semnarii memorandumului", a afirmat Videanu. Potrivit acestuia, AGRI ar putea fi finalizat inaintea Nabucco. Videanu a mai spus ca AGRI este unul dintre  proiectele de diversificare a rutelor de tranzit in domeniul gazelor naturale.  Aceste proiecte vizeaza reducerea dependentei de gazele rusesti.

"Proiectul AGRI este complementar proiectului Nabucco, face parte din multitudinea de proiecte pe culoarul sudic, si Romania va insista sa fie unul dintre proiectele prioritare, inclusiv la nivelul Uniunii Europene", a precizat Videanu.

Ministrul industriei din Azerbaidjan: Semnarea memorandumului este un eveniment istoric

Ministrul Industriei din Azerbaidjan considera ca este un proiect foarte important, nu numai pentru tara pe care o reprezinta, ci si pentru statele europene. Acesta sustine ca Azerbaidjan acorda o atentie foarte mare acestui proiect. De altfel, considera ca semnarea memorandumului reprezinta un eveniment istoric.

"Astazi ne-am adunat si as numi semnarea acestui memorandum un eveniment istoric.
 
La noi in tara se acorda atentie deosebita acestui proiect. Noi insarcinam companiile noastre nationale sa desfasoare o cercetare amanuntita din punct de vedere economic, comercial, financicar si juridic (...) Acest proiect are o importanta nu doar pentru Azerbaidjan, dar si pentru toate tarile din zona Marii Negre.
 
 
Natig Aliyev, ministrul industriei din Azerbaidjan
Cred ca in urma activitatii depuse am ajuns la o intelegere si am sprijinit propunerea Romaniei privind infiintarea unui sistem de transport care presupune livrarea de gaze naturale si gaze lichefiate in Romania. La noi in tara se acorda atentie deosebita acestui proiect. Noi insarcinam companiile noastre nationale sa desfasoare o cercetare amanuntita din punct de vedere economic, comercial, financicar si juridic legata de acest proiect, pentru a demonstra eficienta sa economica si sa sublinieze mecanismele de realizare a acestui proiec. Acest proiect are o importanta nu doar pentru Azerbaidjan, dar si pentru toate tarile din zona Marii Negre", a declarat ministrul Industriei si Energiei din Republica Azerbaidjan, Natig Aliyev.

Azerbaijan a produs anul trecut 23,5 miliarde metri cubi de gaze si intentioneaza sa ajunga la o cantitate de 28,5 miliarde metri cubi de gaze. Azerbaijan are  rezerve de 2.200 miliarde de metri cubi de gaze.  "Astfel se explica interesul tarilor din Europa pentru Azerbaidjan. Noi suntem pentru diversificarea cailor de transport a resurselor energetice", a precizat Aliyev.

Gaze vor fi furnizate pe ruta Baku (Azerbaidjan)-Kulevi (Georgia)-Constanza (Romania). Gazele din Azerbaijan vor fi lichefiate in Kulevi si apoi transportate prin Marea Neagra pana in Constanta unde va avea loc un proces de delichefiere. Intr-o prima faza, a putea fi livrate intre trei si opt miliarde metri cubi, urmand sa creasca la circa 20 de miliarde de metri cubi de gaze.Inainte de semnarea momorandumului, proiectul era estimat la 4-6 miliarde de euro.


Citeste mai multe despre   






















4951 vizualizari

  • +18 (20 voturi)    
    iaca si independenta energetica (Marţi, 13 aprilie 2010, 11:11)

    maryus315 [anonim]

    1) resursele din platoul continental + o ruta alternativa la ce asigura Rusia = o iarna fara grija robinetului inchis la gaze
    2) la Maracineni inmagazinat cat de mult gaz
    /
    s-a terminat cu santajul energetic
    • +5 (9 voturi)    
      "s-ar putea" sa se fi terminat santajul (Marţi, 13 aprilie 2010, 11:33)

      Dan [anonim] i-a raspuns lui maryus315

      pana la realizarea efectiva mai sunt multe sterlinguri ce asteapta sa le fie astupata gura
    • -2 (4 voturi)    
      e tare (Marţi, 13 aprilie 2010, 16:38)

      bazz [anonim] i-a raspuns lui maryus315

      Daca a spus Adriean ca se face, atuncea se face domle. Poate nu in urmatorii 20 de ani, dar orisicatusi.
      Ma distreaza afirmatiile de genul "chiar de maine vom demara demersurile infiintarii. Avem cateva locatii pentru sediu, speram ca la inceputul lunii mai sa avem un punct de vedere comun legat de statut", a declarat Adriean Videanu, ministrul economiei".
      De ce de maine, si nu de azi?
      • 0 (0 voturi)    
        daaa... cand o face plopu pere se face (Miercuri, 14 aprilie 2010, 10:23)

        teodors [anonim] i-a raspuns lui bazz

        Cu siguranta ca o sa faca proiectu asta mai ceva ca autostrada buc ploiesti care tb sa fie deja gata de pasti.. sau ca autostrada transilvania sau ca buc constanta... Poate cumpara si niste borduri de marmura ca sa le puna la terminalele alea..
        A si inca o chestie daca bectel era initial 2 mld si acum cred ca a trecut de 7-8 foarte probabil ca un proiect de 4-6 o sa ajunga pe la 15-20 daca o sa se apuce de el vreodata
        • 0 (0 voturi)    
          Ha ha ha ...ce mai pacaleala...de Ilfov (Miercuri, 14 aprilie 2010, 13:59)

          Radu [anonim] i-a raspuns lui teodors

          Pai ii dai seama ...conducta aia va fi placata in marmura lui Videanu de la Marmosim iar de o parte si alta va avea borduri de nisip aduse din China.

          Hai ca ne crede pacalici Videanu asta...povestile aste le vinde in satele alea ed amarasteni de sec.XI din Teleormania si Moldova.

          Ori e dobitoc ori demagog, pai nici un proiect din zona Caspica nu se va intampla fara voia rusilor. Adica daca se demareaza asa un proiect rusii vor calca clar pedala unui razboi cu Georgia ca si asa delirantul ala de Sakashvili nu ar sta nici 5 minute la putere fara SUA, iar daca va incerca cineva sa deraieze rutele de hidrocarburi fara a implica Rusia iasa razboi in zona ...ca sia asa Caucazul este un mega turn Babel cu cele peste 200 nationalitati care traiesc intr-o zona cam cat Romania.

          Da la el in Teleorman analize d'astea sunt pt altii din "strainatate"nu pt teleormaneni.

          Dobitocii astia mai bine ar incerca sa cultive din nou relatii cu Rusia, ca astia ne-au fost, ne sunt si ne vor fi vecini fata de America si Evreii lor care azi ne sunt prieteni pana ne sug de tot dupa care ...dobanda...ca la camatari ...ca nu degeaba s-au facut ei camatarii mondiali.
          E in interesul nostru sa reducem tensiunile cu Rusia si nu sa le ridicam pe culmi caci istoria sper ca i-a invatat ceva pe teleormanoizi...istoria are multe reversuri..nu se stie niciodata...cum cazi in picioare sau in cap..iar partea asta cu SUA arata ca vom da cu capul rau de tot ...caci avem o tara in faliment total...noroc cu ciupercarii exportati pe post de sclavi casnici sau agricoli ca acasa dezastrul e total...industrii vandute sau falimentate, bancile la fel, comaniile de gaze si petroliere la fel, agricultura nu mai da de mancare nici pt jumate din populatie, datoria de 5 ori cat aia inainte de '89.
    • 0 (0 voturi)    
      e un vis mult prea frumos (Miercuri, 14 aprilie 2010, 9:49)

      nahir [utilizator] i-a raspuns lui maryus315

      sa nu uitam de "mica plimbare" a tancurilor din georgia, lucru care s-ar putea intampla si cu azerbaijan.
    • 0 (0 voturi)    
      Proiectul "Micul Nabucco".... (Joi, 15 aprilie 2010, 16:13)

      judex [anonim] i-a raspuns lui maryus315

      ...ar putea fi cauza incrancenarii lui Crin Antonescu impotriva lui Videanu si motivul principal pentru care muzeograful adus in fruntea PNL vrea cu orice pret demiterea lui Videanu.
  • +4 (8 voturi)    
    din pacate (Marţi, 13 aprilie 2010, 12:26)

    dex [anonim]

    din pacate ruta nu e foarte sigura... daca se zburleste iar rusia la georgia se taie gazul...

    dar presupun ca aia mari au ei planuri serioase cu georgia - chiar daca in presa nu se stie nimic...
  • +11 (15 voturi)    
    ... (Marţi, 13 aprilie 2010, 12:37)

    dragos234 [utilizator]

    Asta ar fi cea mai tare bomba daca devine realitate. Sa vedem de unde vor veni banii pt proiect
  • +5 (13 voturi)    
    Inca vreo 40 de ani (Marţi, 13 aprilie 2010, 12:44)

    moucha [anonim]

    Apoi chiar ca nu vom mai avea grija gazului pt ca nu va mai fi gaz. Si atunci vom instala panouri solare in Sahara si toata populatia Africii va fi platita sa le curete 24 din 24 h de praf, iar noi ne vom lauda ca am educat si scos din saracie Africa. Oameni buni: reduceti consumul, ca nici gazele si nici petrolul nu mai prind urmatorul secol, copiii nostri da.
    • +6 (8 voturi)    
      ... (Marţi, 13 aprilie 2010, 12:54)

      dragos234 [utilizator] i-a raspuns lui moucha

      Cine sa reduca consumul, China si India? Aia consuma in draci si vor consuma din ce in ce mai mult.
      Sa scoata occidentalii masini electrice si atunci mai vedem. Renaul s-a aliat cu Mercedes, deci apare un posibil monopol va grabi constructia statiilor si masinilor electrice. Tehnologia exista deja, trebuie doar aplicata.
      • +1 (3 voturi)    
        Cred ca intai trebuie sa incepem cu noi insine (Marţi, 13 aprilie 2010, 13:16)

        moucha [anonim] i-a raspuns lui dragos234

        Inainte sa pretindem de la altii. Este exact motivul pentru care dau rar pe la biserica: acolo preotul iti cere fara sa faca si el - e cel mai usor asa. Momentan China si India isi consuma propriile rezerve - din cate stiu (si e posibil sa stiu prost) - caci nu imi amintesc sa fi auzit de China sau India ca importatori de combustibil, asa cum sunt SUA sau Europa. Dar, repet, ca nu am auzit nu inseamna ca e si corect. Este problema lor ce vor face cand resursele proprii se vor epuiza. Una e sa alimentezi cu gaz 23 de milioane si alta 2 miliarde.
        • +5 (5 voturi)    
          Tu glumesti ???? (Marţi, 13 aprilie 2010, 15:01)

          Marse [anonim] i-a raspuns lui moucha

          Arunca un ochi pe WIki sau unde vrei tu sa vezi cat combustibilconsuma India si China si apoi sa acuzi partea civilizata a lumii ....
      • -1 (5 voturi)    
        Inca ceva (Marţi, 13 aprilie 2010, 13:17)

        moucha [anonim] i-a raspuns lui dragos234

        Sa stiti ca masinile sunt oarecum ultima mea grija in ceea ce priveste penuria de combustibil. Mult mai importanta e industria chimica. Zero petrol si gaze inseamna zero ingrasaminte, iar zero ingrasaminte inseamna zero papa. Iar acolo electricitatea nu prea ajuta, sa bagi graul in priza.
        • +5 (5 voturi)    
          inca ceva la inca ceva (Marţi, 13 aprilie 2010, 13:51)

          alex [anonim] i-a raspuns lui moucha

          Sa stii ca ingrasamintele chimice sunt produse cu gaz metan, si nu cu petrol. Altfel spus, consumul de petrol pentru masini nu are nicio legatura cu productia de ingrasaminte.

          Mai mult, zero ingrasaminte nu inseamna zero productie agricola, ci doar o productie mai mica.
    • 0 (0 voturi)    
      Apropos (Marţi, 13 aprilie 2010, 15:00)

      dl [anonim] i-a raspuns lui moucha

      Si copii dvs ar trebui sa fie destul de longevivi ca sa apuce secolul urmator ceea ce va urez din tot sufletul.
  • +7 (11 voturi)    
    in sfarsit (Marţi, 13 aprilie 2010, 13:06)

    stefan2008 [utilizator]

    O stire buna! Romania trebuia demult sa faca ceva impreuna cu Georgia impotriva Rusiei.
    • +2 (10 voturi)    
      ma doare burta de ras! (Marţi, 13 aprilie 2010, 13:45)

      airamerica [utilizator] i-a raspuns lui stefan2008

      ...noi nu suntem in stare sa facem 50 de km de sosea ca lumea.......
      • +1 (5 voturi)    
        Tocmai aici e schepsis-ul (Marţi, 13 aprilie 2010, 14:05)

        Constantin [anonim] i-a raspuns lui airamerica

        Noi pentru noi nu suntem in stare sa facem ceva, insa cand vine vorba ca noi sa facem ceva pentru altii se rezolva mintenas. In aceas caz trebui sa-i ajutam pe azeri sa-si vanda gazul in vest. Singura piedica in acest demers pentru romani este ca traseul gazului trece prin Romania.
    • +3 (5 voturi)    
      mda (Marţi, 13 aprilie 2010, 13:52)

      alex [anonim] i-a raspuns lui stefan2008

      De ce neaparat impotriva Rusiei?
  • -2 (4 voturi)    
    Aiurea (Marţi, 13 aprilie 2010, 13:06)

    Gogu [anonim]

    Toti cei de aici se imbata cu apa rece, cum au facut-o si cu NABUCO. Astea e joc de glezna politic pentru ca Rusia sa se mai "inmoaie".
    • +1 (1 vot)    
      nu prea (Marţi, 13 aprilie 2010, 15:31)

      cts [utilizator] i-a raspuns lui Gogu

      chiar daca este asa, tot inseamna gaz mai ieftin!
  • +3 (3 voturi)    
    Da (Marţi, 13 aprilie 2010, 13:44)

    Rhadoo [utilizator]

    Este intr-adevar un moment istoric. Sa speram ca se va construi cat mai repede... Trebuie sa ne rupem o data de Rusia si sa devenim parteneri comerciali cu drepturi egale, nu ca pana acum, cand ei dictau pretul.
  • +3 (5 voturi)    
    infiintarea unei companii (Marţi, 13 aprilie 2010, 13:49)

    Andreia [anonim]

    care va elabora un studiu de fezabilitate in vederea implementarii proiectului ... pana va trece si gaz pe acolo, va curge multa apa in Marea Neagra
  • +3 (3 voturi)    
    Resurse energetice. (Marţi, 13 aprilie 2010, 15:09)

    mircea [anonim]

    Orice solutie tehnica de a aduce resurse energetice in europa merita sustinuta.Rusia este ciudata,nesigura,pacat de resursele pe care le are si care se irosesc in zadar.Pierd si ei pierdem si noi.Lozinci privind epuizarea unor resurse am auzit din secolul trecut.Conform prognozelor de atunci,sustinute cu manie proletara de comunisti,omenirea ar fi trebuit ,acum,sa invete mersul pe jos,iar toata tehnica si tehnologia existente sa fie aruncate la gunoi.Cand vad niste putoi care preaslavesc prostia Rusiei ma apuca dracii.Omenirea,tehnic poate avea energie fara a folosi petrolul.Tehnologic ,mai sunt probleme.Si cand sa realizat primul automobil,acesta nu a putut circula oriunde in lume.Cam asa stau lucrurile si cu noile tehnologii.Niste descreierati care cred ca pot santaja lumea pentru o picatura de petrol,nu sunt sanatosi la cap.Peste un an sau doi va apare un motor,sa-i zicem"TUNET"si atunci petrolul nu va mai fi o arma de santaj.Ce-i care se bucura de incurcaturile actuale ale lumii civilizate,sa zicem ca D-zeu nu-i va ierta.
  • -3 (3 voturi)    
    Videanu (Marţi, 13 aprilie 2010, 15:52)

    om scarbit [anonim]

    Videanu bate campii ori de cate ori deschide gura, daca ati avut rabdarea sa-i urmariti evolutia de-a lungul anilor, imi veti da dreptate. Nimic din ce declara acesta nu poate fi luat in serios, trebuie verificat temeinic si din mai multe surse.
  • +3 (5 voturi)    
    Studiu de implementare.... (Marţi, 13 aprilie 2010, 16:16)

    rogesteb [utilizator]

    Mai baieti, luati-o usurel si nu va incingeti prea tare. Citi mai cu atentie articolul si veti vedea ca s-a semnat un memorandum prin care se infiinteaza o companie care "se va ocupa de elaborarea unui studiu de fezabilitate in vederea implementarii proiectului privind transportul de gaze". Studiul in sine poate ajunge la concluzia ca nu este fezabil sa se construiasca aceasta ruta. Deci, asa cum spunea cineva intr-un comentariu, asta seamna mai mult cu "joc de glezne".
  • +1 (3 voturi)    
    sifonare (Marţi, 13 aprilie 2010, 16:37)

    om scarbit [anonim]

    de fapt, nu e vorba decat de sifonat niste multe milioane de euro pe studii de tot felul, sifonare usor de realizat, pe fondul inflamarii opiniei publice.
  • 0 (0 voturi)    
    carmen (Miercuri, 14 aprilie 2010, 6:50)

    Carmen [anonim]

    Daca si acest proiect se realizeaza ca si autostrazile....m-am linistit !? Domnu' Videanu....stop....am iesit din campanie electorala iar criza economica nu face cale-intoarsa daca promiteti. Stiti si eu pot pune pe hartie dorintele mele, apoi sa le trimit ...la MOS CRACIUN sau DL. IEPURAS si sa .....astept. Inca o fumigena , marca PDL ca noi sa credem in viziunea lor. Lasa-neeeeeeeeeeeee, lasa-neeeeeeeee !!!! Apropo, imi place cand dl. spune ca acest AGRI s-ar putea finaliza inaintea NABUCO. Deci asa se explica termenele proiectului ? Sunt linistita, am inteles ca se vor executa la SF. ASTEAPTA.....precis ......poate in mandatul altora .....ha-ha-ha..... .
  • 0 (0 voturi)    
    gazele le va aduce (Miercuri, 14 aprilie 2010, 8:38)

    Gix [anonim]

    chiar adriean
  • 0 (0 voturi)    
    Carmen (Miercuri, 14 aprilie 2010, 10:20)

    ADI [anonim]

    Afirmatii ca ale tale, doar pe presupuneri fara documentare, chiar ca nu-si au rostul. Eu lucrez la un terminal de gaze lichefiate in Algeria. Pentru 4.5 miliardr mc/an, pretul este de circa 3 miliarde $. Si se va realiza in 26 luni. Din eforturi ale tarilor AGR nu se pot strange banii, dar din sprijin UE, se strang. In plus, un astfel de proiect se poate mari chiar de 4 ori in conditiile in care prima parte este opreationala. Exista tot felul de mecanisme financiare pentru a gasi acesti bani. Nu-ti explic, fiindca la modul cum ai scris, e clar ca te gandesti automat la inginerii financiare. Mai ziceau unii ca Base si-a pierdut sprijinitorii UE cand cu Ciolos.... Realitatea este insa complexa.
  • 0 (0 voturi)    
    Domn Videanu (Joi, 15 aprilie 2010, 14:07)

    ik [anonim]

    dar si traseul tevii trebuie marcat ca altfel sapa vreun dobitoc cu excavatorul pe fundul marii si sparge naibii conducta. Mai aveti niste borduri d'alea sa le puneti de-o parte si de alta a tevii ?
  • 0 (0 voturi)    
    CONDUCTA DE GAZE IN EUROPA (Luni, 26 aprilie 2010, 19:32)

    Tatiana [anonim]

    bravo romania !!! dar daca e vorba numai de proiectul de fezabilitiate ...va dati seama cat va dura proiectul in sine si executia lui ...???eu nu vreau sa aflu ca ma ia durerea de cap ...ne miscam prea incet si timpul nu ne e ''prieten''deloc! degeaba semnam contrcate si facem proiecte de fezabilitate ...ca daca nu se executa lucrarea rapid ...urgent...ne iau altii inainte ...si ne ''fura'' ideea!!! asa ca baieti , dati-ii bice !!! nu trageti de timp si nu cheltuiti banii alocati acestui proiect ca s-ar putea sa ramaneti cu buza umflata !!! daca vreti sa faceti ceva pozitiv si sa avem toti romanii de castigat pe o perioada indelungata de timp ( cat vor exista aceste resurse de gaze acolo) atunci grabiti-va cu proiectul ala de fezabilitate ...orice zi intarziere conteza !!! nu se stie ce ne aduce ziua de maine !!!


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri