Jocurile geopolitice in Europa de Est: Bulgaria intoarce spatele Rusiei, care se orienteaza spre Romania

de Olga Popescu     HotNews.ro
Joi, 17 iunie 2010, 19:53 Economie | Energie

Bulgaria, care a refuzat, practic, participarea la constructia in comun a centralei atomice Belene si a oleoductului Burgas-Alexandropolis, poate pierde inclusiv proiectul South Stream. Gazprom a anuntat ca a inceput pregatirea documentatiei tehnico-economice pentru traseul alternativ pe teritoriul Romaniei. In context, Nezasivimaia gazeta este de parere ca Rusia trebuie sa-si regandeasca politica in Balcani, iar Romania e una din optiuni.

Kommersant scrie ca din apele Marii Negre, conducta South Stream va iesi nu in Bulgaria, ci in Romania. Pana acum, aminteste cotidianul, Gazprom intentiona sa construiasca in Romania o simpla ramificatie de la conducta principala.

„Gazoductul va iesi pe malul bulgaresc si Romania nu va fi cu siguranta tara de tranzit”, spunea in aprilie 2010 seful companiei ruse, Aleksei Miller. Dar la sfarsitul saptamanii trecute, seful diplomatiei bulgare, Marin Raikov, a declarat ca South Stream „ridica numeroase semne de intrebare” si ca proiectul concurent, Nabucco, este mai important pentru tara lui. Autoritatile ruse, noteaza Kommersant, nu au comentat demersul Sofiei.

In schimb, pozitia Gazprom s-a schimbat radical. „Am avut o discutie foarte deschisa si la subiect cu domnul Videanu. Am vorbit despre posibila participare a Romaniei la proiectul South Stream”, a anuntat pe 16 iunie Aleksei Miller dupa o intilnire la Moscova cu Adriean Videanu.

Directorul firmei de consultanta East European Gas Analysis, Mihail Korchemkin, spune ca Gazprom mai are si alte disesiuni cu Bulgaria. Partile negociaza prelungirea unuia dintre cele doua contracte de livrare a gazelor naturale dupa 2010. Sofia insista pe excluderea din schema a intermediarului Overgaz Inc.

Teoretic, apreciaza expertul, partile pot ajunge la un compromis in privinta South Stream: gazoductul poate merge pe doua tronsoane prin Bulgaria spre Grecia si sudul Italiei, si pe alte doua prin Romania spre Serbia, Ungaria, Austria, Slovenia si nordul Italiei. „In acest caz, lungimea insumata a conductei se reduce, si proiectul devine mai ieftin”, estimeaza Korchemkin.

„Traseul prin Romania in Italia via Slovenia este chiar mai avantajos decat prin Bulgaria, pentru ca gazoductul poate fi construit pe acelasi coridor cu oledocutul Constanta –Trieste”, explica, la randul sau, surse apropiate Gazprom. „Acest lucru va reduce din cheltuieli si va usura obtinerea aprobarilor necesare din partea instantelor de resort”.

Rusia cauta un inlocuitor pentru fostul aliat Bulgaria

Intr-un articol dedicat situatiei, Nezasivimaia gazeta este de parere ca Rusia trebuie sa-si regandeasca politica in Balcani. Pentru ca, precizeaza ziarul citand punctul de vedere al analistilor consultati, in spatele tuturor necazurilor cu care se confrunta Rusia in aceasta regiune se afla influenta exercitata de UE si SUA.

In plus, dezintegrarea Iugoslaviei si acutizarea divergentelor americano-turce au trezit in Bulgaria speranta de a deveni putere regionala. Un obiectiv pe care Sofia intentioneaza sa-l atinga transformand Bulgaria in centrul de influenta americana in Europa de sud. De aici – accentuarea curentului antirus in politica Bulgariei.

In aceasta situatie, Rusia trebuie sa-si regandeasca prioritatile in Balcani. Moscova trebuie sa lupte pentru pastrarea „resursei bulgare”. Dar, in perspectiva, Moscova trebuie sa-si gaseasca un partener alternativ. Teoretic sunt posibile trei variante.

   1. Dezvoltarea relatiilor cu Turcia. Moscova si Ankara au pe masa de lucru mai multe proiecte. Dar dezvoltarea dialogului cu Ankara presupune acordul Rusiei pentru o revizuire partiala a Conventiei de la Montreaux, din 1936. Inca din 1994, Turcia a inasprit regulamentul de trecere a navelor petroliere prin Bosfor si Dardanele. Dar Rusia pune prea multa patima cand este vorba sa interpreteze intarirea controlului asupra stramtorilor.

   2. Intarirea dialogului cu Romania. Incepand cu 2007, Moscova si Bucuresti discuta folosirea teritoriului romanesc pentru exportul de hidrocarburi rusesti. In favoarea apropierii de Romania poate juca inclusiv atitudinea prin traditie negativa a Bucurestiului fata de intarirea pozitiei Bulgariei. Dar la Bucuresti sunt numerosi sustinatori ai sporirii influentei in Moldova – pana la unificare. Ce caracter vor dobandi relatiile cu Chisinau, Budapesta, Kiev si Belgrad in cazul unei cresteri a colaborarii cu Romania?

   3. Dezvoltarea relatiilor cu Ungaria. Scopul poate fi constructia unor oleo- si gazoducte din Ucraina in Serbia si Muntenegru, cu ocolirea Balcanilor de est. Realizarea acestei variante ar conduce la renasterea dialogului politic dintre Moscova si Budapesta din 2005-2007. Dar varianta conductelor ungare ar fi legat de Ucraina. Incerta ramane, de asemenea, disponibilitatea statelor adriatice – Slovenia si Croatia – de a reveni la proiectul Drujba – Adria.


Citeste mai multe despre   




















Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

7555 vizualizari

  • -4 (6 voturi)    
    ... (Joi, 17 iunie 2010, 20:08)

    d [anonim]

    "atitudinea prin traditie negativa a Bucurestiului fata de intarirea pozitiei Bulgariei."

    Asta era inainte de 1914, acum nu ne mai intereseaza Bulgaria.
  • +3 (7 voturi)    
    ... punctul 2 (Joi, 17 iunie 2010, 21:01)

    tupeu [anonim]

    Prin anumite cercuri, am auzit vorbindu-se de acceptarea de catre Rusia a unificarii Moldovei cu Romania in schimbul Transnistriei.

    Rusia poate avea relatii bune si cu Serbia si cu Romania, dar aceasta nu va duce decat la intaratarea partenerilor din UE ai Romaniei.

    Pe de alta parte, pentru Moscova este mai fructuasa o apropiere de Turcia... dar asta este deja o alta poveste.
    • +8 (10 voturi)    
      Rusia-Romania, relatie reciproc profitabila (Vineri, 18 iunie 2010, 14:21)

      Mati Rassia [anonim] i-a raspuns lui tupeu

      1. Relatia cu Turcia nu poate fi una strategica, ci doar de intelegere tactica, temporara. Rusia si Turcia sunt adversare nu doar pe o mica regiune separatista (cum e cazul pt Transnistria), ci pe Caucaz, M. Caspica si toata Asia Centrala, fara a mai pune la socoteala divergentele in privinta stramtorilor. Rusia are mari probleme cu islamismul, ori Turcia e in curs de islamizare accelerata!

      2. Relatia cu Ungaria e nesemnificativa, depinde total de ce se intampla in Ucraina, iar potentialul economic maghiar e mult mai redus decat cel romanesc. Exista o "amicitie" cu fostul guvern socialist maghiar, din care faceau parte membri ai fostului partid comunist si cu siguranta agenti ai Moscovei! Nu mai e cazul acum, cu dreapta ultra-conservatoare a lui Orban Victor.

      3. Relatia cu Romania poate fi strategica pt Rusia, pt ca s-ar realiza o multime de intelegeri profitabile:

      -traseul prin Romania al South Stream e cu 300 km mai scurt, se economisesc miliarde.
      -Romania si Rusia au interese comune in ce priveste minoritatile lor din Ucraina;
      -Nu exista concurenta romaneasca anti-rusa pt Caucaz sau Asia centrala;
      -spre deosebire de Turcia sau Ucraina, Romania poate fi un prieten al Rusiei in interiorul celor doua mari aliante, NATO si UE ! Va trebui poate sa ne apropiem discret si de Germania lui Merkel.
      -Romania e cea mai mare piata de desfacere din sud-estul Europei, un interes suplimentar pt cercurile de afaceristi rusi, care au inceput deja sa cumpere uzine si combinate prin Romania.
      -serviciile secrete romanesti, diplomatia romaneasca a ultimilor ani, sunt recunoscute ca fiind cele mai performante din regiune si unul ca Putin pune mare accent pe asa ceva.
      -Rusia ar spori astfel o influenta in randul rusofonilor din teritoriile romanesti.

      4. Sa nu uitam ca Rusia respecta doar ce tratate vrea ea, sa fim realisti si pragmatici. Ii stim destul debine pe rusi, iar fratii basarabeni ii cunosc perfect, vom folosi si experienta lor pt. a obtine reciprocitate.
      • +1 (1 vot)    
        plus unu (Vineri, 18 iunie 2010, 23:40)

        plus unu [anonim] i-a raspuns lui Mati Rassia

        plus unu. nu la propriu (sunt neinregistrat). dar ma bucur sa citesc astfel de mini-analize. imi da incredere in tara, sunt (si) oameni de calitate aici.
      • -1 (1 vot)    
        Radio Erevan...! (Sâmbătă, 19 iunie 2010, 9:10)

        vali_bob@usa.com [anonim] i-a raspuns lui Mati Rassia

        ...Radio Erevan : - Cu cine se invecineaza Rusia?
        Raspuns: - Cu cine vrea ea...!!!

        Proverb: " Nu te increde in..rusi, nici macar cand
        iti fac daruri...!"
  • +14 (14 voturi)    
    interesant articol (Joi, 17 iunie 2010, 21:02)

    baronul stanganbuch [utilizator]

    n-ar fi rau ca hotnews sa publice mai des extrase din presa rusa si nu ma refer la senzationalisme ci la analize. Macar asa mai aflam ce au de gind rusii.
    • -10 (16 voturi)    
      adevar graiesti maestre bec (Joi, 17 iunie 2010, 22:43)

      smen [anonim] i-a raspuns lui baronul stanganbuch

      tre sa aflam si noi comunistii care suntem anti-base ce se mai aude de la stapanul nostru maica rusie
  • +13 (17 voturi)    
    Rusia (Joi, 17 iunie 2010, 21:22)

    Dan Surpateanu [anonim]

    Rusia sufera de... neincredere si nimic altceva.
    Neincredere atat din partea vecinilor, prietenilor (exista asa ceva fata de Rusia?), dar si neincrederea ei insesi.
    De ce spun asta? Rusia nu stie ce e acela PR. Nu stie ca o adevarata mare natiune, foloseste foarte rar aratarea muschilor. Daca iti arati prea des muschii, risti ori sa nu mai fii crezut, ori sa fii tu insuti atacat. Desi de-a lungul istoriei noastre comune, rusii ne-au dovedit doar dispret, natia noastra extrem de toleranta va ierta asa ceva; buba este ca rusii inteleg prin toleranta prostie - acesta a fost intotdeauna problema imperiilor, au colapsat in ele insele, din cauza trufiei. Mai pe intelesul rusilor, ura naste ura.
    Sper din tot sufletul ca Rusia sa renunte a ne considera o natiune periculoasa ei, sa colaboram cu adevarat, sa-si inlature agentii care ne conduc acum spre dezastru. Ar fi un gest de prietenie sincera. Un prim pas ar fi eliminarea lui Iliescu. Am zis!
    • +7 (17 voturi)    
      da (Joi, 17 iunie 2010, 22:37)

      costin [anonim] i-a raspuns lui Dan Surpateanu

      Ai pus punctul pe "I".
      As adauga ca rusii n-au fost niciodata niste rafinati. Poate doar in arta, pe ici pe colo. Si ca delicatetea le este absolut straina. Au o mini-scuza geografica, aceea ca la -30 de grade ori e alba ori e neagra, nu mai ai timp de vrajeli. Cu toate astea, uneori asemenea abordari directe sunt de preferat ocolisurilor fara sens. E vesnica dilema: ti-este prieten ala care te lauda permanent, sau cel care iti arata greselile?
      Cat despre relatia cu noi, tind sa cred ca asta le-am si cerut, dispret. Suntem un popor marunt, fara identitate, leganat dupa cum bate vantul si vesnic in cautarea unui stapan din neputinta de face ceva singuri.
    • +4 (16 voturi)    
      Rusia (Joi, 17 iunie 2010, 22:45)

      dan [anonim] i-a raspuns lui Dan Surpateanu

      Rusia nu sufera de neincredere...ca se bazeaza pe ea insasi, are resurse. E o prostie sa confunzi poporul Rus cu Stalin...asta a fost odata...fiecare popor are istoria lui. Rusii sunt un popor destept si au oameni de mare valoare (cel putin matematicieni, fizicieni, economisti, etc.). Asa e peste tot in lume, popoarele numeroase (China, SUA, Rusia) trebuiesc conduse cu putina autoritate si statul trebuie sa aiba o contributie mai mare in economie (NU total centralizata). Orica de mult rau ne-au facut rusii intre 1945-1989 sa stiti ca se putea si mai rau...la cat rau le-am facut si noi intre 1941-1943...puteau sa mearga pana la disparitia granitelor Romaniei in 45 dar NU au facut-o (totusi noi am pierdut razboiul). Asa ca si concluzie nu strica orice parteneriat economic cu Rusia (si Germania si UK sunt dependente de gazul rusesc !!) oricum as zice ca rusii sunt mai de incredere decat englezii sau americanii !! La urma urmei nu conteaza cu cine inchei contracte...doar sa fie win-win si spre binele si prosperitatea Romaniei !!
      • +4 (8 voturi)    
        Win-win e doar in capul tau... (Vineri, 18 iunie 2010, 14:19)

        Surfer [utilizator] i-a raspuns lui dan

        .. nu pot sa cred ca mai sunt utopici ca tine care scriu asemenea ineptii: "rusii sunt mai de incredere decat englezii sau americanii". Cam cat de incredere poti fi daca au impus comunismul in tara asta cu tancu? Distrugand vietile a zeci de mii de oameni, comunismul fiind raul suprem in sec XX? Dar deportarile, crimele, epurarile din anii 50 si 60?
        • -2 (8 voturi)    
          Bine (Vineri, 18 iunie 2010, 14:55)

          dan [anonim] i-a raspuns lui Surfer

          Era un punct de vedere...cum si tu ai punctul tau de vedere. Rusii nu au impus comunismul cu tancul in Ro....ci s-au gasit in Ro. destui lingai care sa faca politica Rusiei. Pe timp de razboi si rusii ziceau " Bun venit armata germana dezrobitoare!" pana in iarna lui 42...cum si romanii afisau "Bun venit Armata Rosie" dupa 23 august 44.
          Iar cat despre englezi ei ne dadeau garantii ca sunt de partea Romaniei iar cand Antonescu le-a cerut sprijinul ref. la tratatul Ribentrop-Molotov s-au facut ca au uitat. Si poate ca mai mult a distrus SUA in Romania decat Rusia...prin bombardamentelor lor din 43-44...in rest doar promisiuni! Si te intreb: Cu ce ne-au ajutat englezii sau americanii pe noi vreodata? NU sunt de acord cu comunismul si metodele lui (care nu sunt metodele poporului nostru) dar sa incercam sa vedem realitatea si trecutul cum au fost...ca doar astfel putem estima mai bine viitorul !!
          • +3 (5 voturi)    
            Cata prostie! (Vineri, 18 iunie 2010, 20:01)

            alleex2000 [anonim] i-a raspuns lui dan

            Armistitiul cu rusii ne-a costat mai mult decat patru ani de razboi! Vezi dreaq realitatea si trecutul inainte sa scrii ineptiile astea!
      • 0 (2 voturi)    
        Fratele de la rasarit (Sâmbătă, 19 iunie 2010, 13:37)

        muciflenduri [anonim] i-a raspuns lui dan

        Uluitor cum diverse reptile gasesc circumstante atenuante rusilor, ca nu-s chiar atat de rai, ca se putea si mai rau.
        Voi chiar ati baut gaz de puneti pe picior de egalitate pe rusi si americani?
        E suficient sa te uiti la tarile care au fost sub influenta celor doua puteri dupa cel de-al doilea razboi mondial.
        Vestul Europei/Japonia sub americani si Estul Europei sub Rusi.
        Chiar sunteti orbi si nu vedeti ca rusii sunt ca un roi de lacuste si distrug tot in cale?
        Dupa 20 de ani de la declararea independentei Moldovei, Rusia are trupe pe teritoriul acesteia, desi trebuia sa le retraga cu mai bine de 10 ani in urma.
        Aceeasi rusi au distrus identitatea nationala a romanilor dintre Prut si Nistru, doar pentru ca puteau.
        In fine, la romani nu ma mai mira nimic, nici macar faptul ca sunt lichele care au uitat deja cat rau ne-a facut Rusia.
        • 0 (0 voturi)    
          nu e chiar asa (Sâmbătă, 19 iunie 2010, 19:02)

          noi romanii [anonim] i-a raspuns lui muciflenduri

          E simplu sa zici ca romanii sunt cei mai cei... la urma urmei e simplu sa spui cutare e bun sau cutare e rau...gasesti argumente...dar istoria putini au curajul sa o recunoasca asa cum a fost. Dan are dreptatea lui, nici el nu a zis ca rusii sunt minunati...dar are dreptate ref. la americani...ei nu ne-au facut si nu ne vor face bine niciodata...si toti ei au lansat bombele atomice...daca ati uitat!!!
      • 0 (0 voturi)    
        Cata dreptate ai Dan (Miercuri, 7 iulie 2010, 21:01)

        valisa [utilizator] i-a raspuns lui dan

        Oare cati romani stiu de violurile si macelurile facute de romani (impreuna cu nemtii, italienii si ungurii) in perioada 1941-1943 in Rusia?...extrem de putini.
        Cand am fost ocupati de nazisti, am trecut de partea lor si implicit am indreptat armele impotriva unor popoare care nu ne facusera nimic. Cand ne-au ocupat rusii, chipurile am intors armele impotriva nemtilor.
        Va intreb acum, mai putem vorbi de incredere?...
    • +11 (13 voturi)    
      Hm, hm. (Joi, 17 iunie 2010, 22:52)

      Cavalerul bizantin [anonim] i-a raspuns lui Dan Surpateanu

      Ruşii ne-au făcut-o, de multe ori. Nu-i prea am la inimă, politic vorbind. Avem multe de reproşat acestei naţii. Pe de altă parte, încerc să fiu echilibrat şi să nu mă las dominat de prejudecăţi. Sunt vecinii noştri. Au mâna pe robinetul care, până una-alta, ne dă căldură şi ne face cafeaua dimineaţa. Au resurse fără număr şi o piaţă de desfacere fabuloasă. Ar fi o prostie din partea noastră să ignorăm aceste lucruri. Trebuie să profităm de ele cu un cinism de adevăraţi capitalişti. Şi, cu timpul, vom avea aplombul şi detenta necesare ca să cerem Tezaurul înapoi. Nu-mi plac bigoţii politici, care fac spume la gură când aud de tot ce e rusesc, ca şi cum ar auzi de drakkul în persoană. Ei l-au avut pe Esenin, pe Ceaikovschi şi pe Rachimaninov. Şi pe Kiselev. Nici noi nu am fost mai sfinţi. Să trecem peste toate şi să vedem ce putem face să ne fie bine. A...şi să nu uit: Basarabia- pământ românesc!!!
    • +2 (4 voturi)    
      ai perfecta dreptate (Vineri, 18 iunie 2010, 0:13)

      baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui Dan Surpateanu

      in postarea matale, dar nu e nimic de facut, paranoia lor,
      caci eu asa numesc neincrederea de care vorbesti, e genetica. Rusii nu au avut si nu vor avea niciodata prieteni, ci numai aliati conjuncturali.
      Trebuie sa tinem cont de asta si sa nu ne amagim.
      • 0 (0 voturi)    
        Aliati conjuncturali (Vineri, 18 iunie 2010, 16:55)

        rogesteb [utilizator] i-a raspuns lui baronul stanganbuch

        Dar ce spuneti dvs. referitor la aliatii conjuncturali nu este valabil pt. toate tarile? Dati-mi si mie un exemplu de tari prietene, mai ales in Europa.
    • +3 (7 voturi)    
      rusia stie sa faca politica externa (Vineri, 18 iunie 2010, 7:08)

      bula [anonim] i-a raspuns lui Dan Surpateanu

      ne joaca pe unii contra celorlalti ca sa obtina cat mai multe avantaje.
    • +3 (5 voturi)    
      si daca-l elimina pe iliescu ce? (Vineri, 18 iunie 2010, 10:56)

      katun [anonim] i-a raspuns lui Dan Surpateanu

      numai un prost poate crede ca cine a investit atat de mult in unul ca iliescu l-ar elimina inainte de a creste un altul care sa-i ia locul!
  • -2 (10 voturi)    
    subscriu (Joi, 17 iunie 2010, 22:56)

    dan [anonim]

    Mare dreptate despre rusi...Costin!! Insa totusi NU suntem un popor marunt si fara identitate (adevarat suntem mai mici geografic si demografic comparativ decat altii)... pentru ca am fost un popor incercat (de otomani si migratori) preferam sa ne umilim la straini decat sa speculam propriul interes cum fac altii (Rusia, UK, SUA, etc.). Istoria si-a pus amprenta din plin...de ex. cand veneau turcii sa ceara tribut se mai opuneau taranii nostri...insa cand a venit UE "sa intram in ea" am cedat fara un interes economic si Petrom si resurse si BCR, etc. . Singurul interes a fost sa stam si noi la masa bogatilor...dar sa mancam frimiturile care raman de la ei...ceva de genul !!
    • 0 (0 voturi)    
      UE versus CSI (Duminică, 20 iunie 2010, 10:43)

      Dianora [utilizator] i-a raspuns lui dan

      Ai si tu dreptate Dane! Viata in UE e destul de monotona. Uite ce interesant e sa traiesti in Kirghistan, tara din CSI, nu? Jumatate milion de refugiati, cateva sute de morti, demonstratii ca la carte! Da Moscova un ban, dar stie ca face!
      • +1 (1 vot)    
        UK... (Duminică, 20 iunie 2010, 14:50)

        dan [anonim] i-a raspuns lui Dianora

        Da...cunoastem Londra, doar am stat acolo cativa ani, cand mergeam la muzee ghidul ne zicea " acest diamant e facut cadou de India Britanica,...aceasta coroana de aur e facuta cadou de Guyana Britanica...", ce sa zic baietii sunt capitalisti destepti si stiu a face razboi economic...dar cand nu le mai face nimeni cadouri...pac pac vine criza si la ei !! Da si tu pe youtube despre "codexalimentarius" sa vezi cam cum vor americanii sa extermine cateva miliarde de oameni...ce-i drept pe baza de priect !!
  • +4 (6 voturi)    
    O oportunitate (Joi, 17 iunie 2010, 23:42)

    Saruman [utilizator]

    Ce nu trebuie ratata. E vorba de multi bani aici.
  • +3 (3 voturi)    
    Nu a crezut Putin ce imagine are in Romania (Vineri, 18 iunie 2010, 8:04)

    dip [anonim]

    Toate astea se datoreaza simpatiei cu care a fost primit Putin la Bucuresti.
    cu stima
  • +2 (6 voturi)    
    Calm (Vineri, 18 iunie 2010, 9:27)

    Stalinus [anonim]

    Citesc comentariile unora care.....habar nu au ce vorbesc.Vai de capul lor......Fratilor duceti-va macar 2 zile la Chisinau si o sa vedeti adevarata fata a rusilor si a rusiei apoi sa vorbiti de "încerc să fiu echilibrat" sau " nu mă las dominat de prejudecăţi. Sunt vecinii noştri." HAAAAAA
    Asa cum liderul de la Kremlin a vorbit despre Rusia in termenii unui stat "inapoiat si corupt", cu o economie "primitiva", o democratie "slaba" si un popor "caruia ii lipseste initiativa" -aceasta este rusia de azi...moskova si saracia lucie
    Sa nu ne imbatam cu apa de la robinet...rusia este aceiasi ....de la tari pana la Dmitri Medvedev - primitiva in gandire la fel ca si nationalismul lor de 2 bani
  • -1 (5 voturi)    
    O oportunitate mare! (Vineri, 18 iunie 2010, 14:54)

    I_Love_Romania [utilizator]

    Ii dau dreptate lu' dan. America chiar nu da 2 bani pe noi, ca popor, ca de altfel pe niciun alt popor din Europa asta,,,cu exceptia Marii Britanii cu care au legatura stransa, istoric vorbind! Daca soarta facea ca poporu' nost sa fi fost amplasat in America de Sud sau Africa sau Asia dadeam d draq! Uitati cat de "bine" o duc aia acolo din cauza Americii si politicii lor de "democratizare si introducere a valorilor ocidentale (consum excesiv si irational izvorat dintr-o lacomie fara margini, distrugerea naturii pt. obtinerea de profit, egoism si indiferenta totala si banu; singurul dumnezeu de pe lumea asta)" . Daca societatea vestica reprezinta apogeu' civilizatiei umane , atunci am esuat mizerabil ca rasa si ne meritam soarta! Astia au o bruma de istorie si ei vin sa-si impuna "valorile" asupra unor popoare cu o istorie si civilizatie ce dateaza de mii de ani (popoarele arabe, Iranu' fostu' imperiu persan, indienii, japonezii, chinezii etc.). Sa le fie rusine, ei au multe de invatat de la aceste popoare! Eu sunt mandru' de poporu' nostru, avem o istorie bogata, si mereu am avut oameni de valoare in toate domeniile: reale (Traian Lalescu, Gheorghe Titeica, Dan Barbilian, Vranceanu Procopiu, Grigore Moisil, Traian Vuia, Aurel Vlaicu, Henri Coanda, Emil Palade etc. si atatia si atatia medaliati la olimpiadele internationale de matematica, fizica, chimie, informatica) cat si umane (Mihai Eminescu, Ion Creanga, George Enescu, Liviu Rebreanu, Sadoveanu, Marin Preda, Camil Petrescu, Brancusi, Grigorescu, Nichita Stănescu, Cantemir si multi multi altii). Cel mai mare pacat ca nu stim sa-i pretuim si sa le urmam exemplul cat mai multi dintre noi!!! Numa' bine!
    • -1 (5 voturi)    
      Pai nu? (Vineri, 18 iunie 2010, 15:35)

      zz [anonim] i-a raspuns lui I_Love_Romania

      "Be nice to us or we'll bring democracy to your country" :))))))))

      Ca sa nu mai vorbesc de "culturalizarea" cu filme in care americanii salveaza planeta de fiecare data.

      Nu-s prosti baietii, stiu ei ce sa faca asa incat sa scoata profitul maxim indiferent de generatiile si culturile pe care le distrug.

      Un "native american" (din aia pe care ii vezi in filmele Western) zicea la un moment dat ca singura cultura in America e agricultura.
  • +2 (4 voturi)    
    prieten fals (Sâmbătă, 19 iunie 2010, 13:44)

    doinasiionaldeateodorovici [anonim]

    Rusia nu stie sa arate respect partenerilor de afaceri. Prin definitie sunt popor agresiv si lipsiti de bun-simt.
    Veniti in Moldova sa vedeti ce se intampla, traiesc de 20 de ani acolo si nici macar limba nu au invata-o, iar cei care o stiu nu vreau sa o vorbeasca, traditiile nu le respecta, este ingrozitor cum au profitat de bunavointa si moliciunea poporului nostru.
    Romania ar trebui mai mult sa se orienteze spre proictul Nabucco.
  • 0 (0 voturi)    
    Eu sunt pentru (Miercuri, 7 iulie 2010, 20:40)

    valisa [utilizator]

    reluarea relatiilor economice cu Rusia. Admir nationalismul lor, pe care altii il critica fara motiv. Iar cei care critica nationalismul lor ar trebui sa se uite in curtea proprie sa vada unde ne-a adus "americanismul". Incetul cu incetul ne pierdem identitatea de romani. Mai mult decat atat nu este departe timpul in care in Romania se va vorbi Limba americano-tiganeasca si vom iesi cu totii la cersit. Vai de noi....


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă