​Guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei, Mugur Isarescu,sustineca nu intelege care este mecanismul care sta in spatele cresterii preturilor la combustibili. "La carburanti, nu prea inteleg logica miscarilor la combustibilii interni. Nu prea inteleg de ce se leaga, de evolutia pretului titeiului, a dolarului. Variatiile sunt oricum mult prea mari si nu le gasim o anumita explicatie", a spus recent Isarescu. Buletinele statistice ale Comisiei Europene arata ca preturile la carburantii din Romania sunt apropiate de cele din alte state membre. Aceasta in conditiile in care accizele sunt mult mai mici in Romania decat in alte state. De asemenea, si dependenta de importurile de titei este mult mai redusa decat in majoritatea statelor UE. Excluzand taxele si impozitele, preturile la benzina din Romania sunt foarte apropiate de media UE, iar la motorina depasesc media.

Dependenta de importuri de petrol a Uniunii Europene este, in medie, de circa 83%, potrivit unui raport al Centrului Roman de Politici Europene (CRPE), date confirmate si de cele ale Eurostat. In ceea ce priveste Romania, dependenta de importul de petrol este de 54% fata de 83% media europeana. Cel putin aceasta era situatia in 2009. Romania este una dintre putinele tari din Europa care depinde intr-o proportie redusa de importuri. Cititiaicimai multe despre dependenta statelor UE de importuri.

  • Chiar daca dependenta de importuri este redusa, Romania avand propria productie de petrol, preturile la carburanti sunt apropiate de cele practicate in celelalte state europene. Potrivit “Oil Bulletin” elaborat de către Uniunea Europeană, pretul mediu la benzina euro-super 95, inclusiv taxe si impozite, este de 1,08 euro/litru in Romania. In afara de Romania, singurele state cu benzina mai ieftina sunt Cipru cu un pret de 1,07 euro/litru si Bulgaria, unde pretul este cel mai redus din UE, 1,02 euro/litru. Cea mai scumpa benzina se gaseste in Grecia, 1,5 euro/litru. Preturile din Romania sunt foarte apropiate de cele inregistrate in tari in care puterea de cumparare este mult mai mare, precum Luxemburg (1,15 euro/litru), Spania (1,17 euro/litru), Austria (1,19 euro/litru).

In ceea ce priveste pretul la motorina, in Romania, acesta este de 1,07 euro/litru, la fel ca in Cipru. Cea mai ieftina motorina se gaseste in Bulgaria, 0,99 euro/litru. Dar mai ieftina decat in Romania, mai este si in Luxemburg, 1,01 euro/litru.

  • In Romania, pretul la carburanti fara taxe este foarte apropiat de media UE. Astfel, daca in Romania, pretul la benzina, fara taxe, este de 527 euro/1.000 litri, media in UE este de 524 euro/1.000 litri. La motorina, pretul fara taxe din Romania depaseste media din UE, 575 euro/1.000 litri, fata de o medie europeana de 568 euro/1.000 litri. Taxele, in afara TVA, incluse in pretul carburantilor din Romania sunt cele mai mici din UE, 348 euro/1.000 litri la benzina si 293 euro/1.000 litri la motorina. Pentru comparatie, in tari precum Belgia, Finlanda, Franta, Germania, Suedia, Marea Britanie, taxele depasesc 600 de euro/1.000 litri, iar in Olanda sunt peste 700 euro/1.000 de litri.

In prezent, piata carburantilor este dominata de Petrom cu o cota de circa 30%, urmata de Rompetrol si Lukoil cu cate 20%, restul fiind detinut de Mol, Agip, OMV Romania si benzinarii particulari.