Print
YM
E-mail
Mai mare|Mai mic

Pretul fara taxe al benzinei – mai mare in Romania decat in Austria, Suedia sau Marea Britanie

de Cristian Orgonas     HotNews.ro
Luni, 3 ianuarie 2011, 13:09 Economie | Energie

Evolutia pretului benzinei a fost unul dintre cele mai discutate subiecte in presa ultimelor luni. Cum stam insa in comparatie cu celelalte tari din Uniunea Europeana din punctul de vedere al evolutiei pretului la carburanti? scrie Cristian Orgonas pe blogul sau.

I. Cat costa benzina fara taxe

Conform datelor Comisiei Europene, pretul benzinei fara taxe (Euro-super 95) variaza intre 643 euro/1.000 litri in Danemarca, si 525 euro in Irlanda, media UE fiind de 580 euro.

In Romania pretul este de 575 de euro, usor sub medie, insa mai mare decat in Austria, Franta sau Marea Britanie. Cifrele sunt aferente datei de 20 decembrie, astfel incat nu includ scumpirile care au avut loc in ultima saptamana din acest an.

De asemenea, Germania figureaza in grafic cu un pret mai mare decat cel din Romania doar pentru ca ne-a depasit in ultima saptamana. Altfel, daca luam in considerare ultimele 52 de saptamani, in 32 dintre acestea benzina a fost mai scumpa la noi decat la ei.

II. Cum a evoluat pretul fara taxe al benzinei in ultimii trei ani

In 2010, pretul unui litru de benzina calculat in euro (fara taxe) a crescut cu 21%, procent mai mic decat cel inregistrat in Germania (+35,5%), Franta (+31,4%) sau Marea Britanie (+30%).

Pe de alta parte insa, daca luam in considerare evolutia din ultimii 3 ani se poate observa ca, la mijlocul lui 2008, atunci cand pretul barilului de petrol a atins valoarea maxima, pretul benzinei fara taxe era de 669 euro/1.000 litri in Romania, mai mare decat in Germania (656 euro), Marea Britanie (645 euro) sau Franta (645 euro), iar in momentul in care pretul barilului de petrol a atins valoarea minima, pretul in Romania (267 euro) era de asemenea mai mare decat cel din Germania (250 euro) si UK (235 euro), si egal cu cel din Franta.

III. Ponderea taxelor in pretul benzinei la pompa

Dupa cum se poate observa aici, in Romania, ponderea taxelor in pretul benzinei la pompa este printre cele mai mici din UE, astfel explicandu-se si faptul ca pretul benzinei la pompa este printre cele mai mici din UE.

In cazul benzinei, ponderea taxelor este de 50% in Romania, sub media de 56% din UE, si mult sub ponderile inregistrate in Germania (61%), Franta (59%) sau Marea Britanie (63%). Prin urmare, benzina este mai ieftina la noi decat la ei doar pentru ca taxele sunt mai mici. Altfel, am cumpara benzina mai scumpa decat in Franta!

IV. Cat petrol produc tarile membre UE

Datele mentionate in CIA World Factbook arata ca cele 27 de tari membre UE produc in total aproape 2,4 milioane barili pe zi, Marea Britanie contribuind cu doua treimi la productia totala. Pentru comparatie, Norvegia produce tot 2,4 milioane de barili pe zi.

Romania asigura 5% din productia de petrol a UE, fiind a cincea tara producatoare.

De asemenea, o treime din consumul intern al Romaniei este asigurat de productia interna, situatie de care se mai bucura doar Danemarca si Marea Britanie. In Germania, Franta sau Austria, peste 90% din consumul intern este asigurat din importuri, insa pretul unui litru de benzina fara taxe este cel mult egal cu cel din Romania.

V. Cate plinuri de benzina putem face cu un salariu mediu net

Daca vom face o comparatie intre evolutia pretului benzinei la pompa si evolutia salariului mediu net pe economie ajungem la concluzia ca, in urma cu exact trei ani puteam face 6,6 plinuri de benzina, salariul mediu fiind de 1.200 lei net, iar litrul de benzina (OMV Carrera 95) costa 3,62 lei. Acum, cu un salariu mediu putem face doar 5,6 plinuri, situatia fiind mai rea decat la mijlocul anului 2008.

Comenteaza pe blogul lui Cristian Orgonas.


Citeste mai multe despre   
























Material sustinut de BCR

VIDEO Antreprenor StartUp Nation / Fondatorul Scolii de Bijuterie Contemporana: Eu nu vin la serviciu, eu vin in propriul meu atelier, in care imi exprim ideile. Ceea ce misca industria asta sunt ideile, nicidecum cifrele

David Sandu s-a ocupat de designul de bijuterii de cand era copil si a invatat pe cont propriu tot ceea ce stie. Assamblage - Scoala de Bijuterie Contemporana a aparut drept consecinta a acestei pasiuni. David face parte dintr-o industrie creativa emergenta, insa atat el, cat si cei care au trecut in ultimii 7 ani pe la bancurile de lucru ale scolii sale se vad adesea nevoiti sa spuna ca fac alte lucruri, pentru ca activitatea lor nu exista intr-un cadru legal.

5747 vizualizari




ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă