Imbatati cu etanol. In Germania, la pompele de benzina combustibilul E10 a devenit obligatoriu. Ca si scumpirea

de Dani Rockhoff     HotNews.ro
Duminică, 27 februarie 2011, 14:07 Economie | Energie

Preturi trufase la benzinarii
Foto: Hotnews
Joia trecuta, cand un tip care administreaza o benzinarie Shell din oras mi-a spus ca multe rezervoare de la benzinarii sunt goale, m-am panicat. Stiam ca se introduce generalizat E10, banzina cu adaos de bioetanol. Nu stiam insa daca si masina mea o suporta, caci 10% din masinile aflate in circulatie in Germania se zice ca au probleme cu ea. Asa ca m-am repezit la benzinaria unde alimentez de obicei si am avut marea surpriza: "Leer", adica "gol", scria pe niste foite de hartie, agatate la cele patru pompe. Ceea ce n-am mai vazut niciodata in Germania.

Lumea iesea, ca mine, de la serviciu. Era catre seara. Toti cei care incercasera aceeasi miscare "de preventie", din fata mea, se urcau rapid in masini si accelerau mai departe, spre alta benzinarie. La urmatoarea, nici n-am mai oprit, pentru ca fluturasii albi cu mesaj negativ se vedeau de departe. La a treia benzinarie, am avut noroc. Si coada. Dar am asteptat rabdatoare, sperand sa nu se termine benzina "normala" chiar in fata mea.

Am facut plinul cu "super" fara sa am multe alegeri la dispozitie. Ori luam Super, ori E10, benzina fara plumb si cu adaos 10% etanol BIO, de unde ii vine si numele. Daca ai masina pe motorina, nu se schimba nimic. Pana cand si acolo, mai stii, se da alta comanda de la UE, ecologisti, politicieni si altii care ne decid profilul de carburant, ce-i bun pentru mediu si incasari cat mai grase.

Pacostea Ghaddafi

Dincolo de faptul ca noul combustibil nu e suportat de toate masinile aflate in circulatie, acesta e si scump. 1,59 euro costa litrul, joi. Insa din spirit de solidaritate probabil, si benzina fara plumb normala, ramasa la pompa doar in varianta ei 'de lux', tot atat costa. Cu 13 centi mai mult decat saptamana trecuta. Acum, se mai vorbeste si de 'pacostea Ghaddafi' si inchiderea unor centre de extractie in Libia, care ar catapulta pretul combustibililor.

Si dupa ce s-a declansat oficial criza, la sfarsitul lui 2009, dupa o scurta perioada de 'deruta' si scadere, pretul petrolului a urcat masiv. Si n-a mai coborat, cu adevarat. Intre timp, presa germana scria despre petroliere incarcate cu marfa, care rataceau cu lunile pe oceane, nelivrand la destinatii si, in consecinta, tinand pretul sus.

La cat de aleatoriu si capricios e pretul combustibililor manevrat pe burse, nici nu mai stii ce e adevarat. Cert este doar ca, de la un an la altul, bagi tot mai adanc mana in buzunar, ca sa-i astamperi setea tovarasului tau zilnic, automobilul.

Incepand cu decembrie 2010, revistele de specialitate germane n-au prididit sa scrie despre dezavantajele aduse soferilor de noul combustibil, care ne-a fost bagat pe gat de "A 10-a Dispozitie Federala de Protectie impotriva Emisiunilor", cum se intituleaza reglementarea oficiala care a deschis calea lui E10 la benzinariile din Germania.

Revista Focus scrie:"Biocombustibilul E10 e un soc pentru soferi, pentru ca scumpeste fiecare kilometru si distruge motoarele vechi". Multi soferi cu care am vorbit sunt derutati: "Habar n-am daca pot alimenta E10 la Citroenul meu model mai vechi", imi zicea, ieri, un roman.

O lista cu compatibilitati, respectiv incompatibilitati ale diverselor tipuri de masini cu E10 poate fi consultata aici.

La Dacia, lista zice ca n-ai probleme cu E10, la modelele Logan, Logan MCV, Sandero, Duster, Pick-up si Express. Daca totusi ai dubii, sunt indicate in lista telefoanele si mailul de la Dacia Deutschland. "Prin continutul mai ridicat de etanol in E10, la unele modele auto se pot coroda garnituri sau piese din motor", a explicat Andrea Gartner de la centrul tehnic al ADAC din Landsberg. "Masina insa nu va face zgomote nefiresti si nici nu se va opri imediat", a mai precizat ea pentru Auto Motor und Sport.de.

Reconversie cu pene de aprovizionare

Trecerea la noul sortiment de combustibil a inceput in estul Germaniei, apoi a cuprins Bavaria. Zilele trecute, ea a atins si landul Baden-Wurttemberg, urmand sa urce spre nord. Pana cand vor fi acoperite toate cele 14.700 de benzinarii de pe strazi si autostrazi, va mai dura cateva luni.

"Reconversia" de la pompe nu se desfasoara fara pene de aprovizionare. ADAC a facut sondaje in Bavaria, unde 12 din 13 statii de benzina care ofereau E10 nici macar nu aveau combustibilul cu pricina la pompe. Clientii au trebuit, in consecinta, sa alimenteze cu Super 95 E5, care era mai scump cu 5 centi/l.

A disparut si diferenta dintre Super si Super Plus, care au acelasi pret, iar din pompele respective curge acelasi produs: Super 98. Acest produs reflecta "grija" legiuitorului fata de consumatorii ale caror masini nu sunt compatibile cu E10, continand un procent maxim de 5% de bioetanol. Ca sa rezumam: E10 costa la fel ca fostul Super cu cifra octanica 95. Super dispare, inlocuita de Super Plus (cifra octanica 98). Pretul, la acest sortiment, urca in consecinta.

Si inca o veste proasta: din cauza continutului de energie scazut, folosirea lui E10 poate conduce la un consum sporit de combustibil, cu 1-2 procente. Pentru cerinte mai vioaie, iei catalizatori: V-Power sau Ultimate, cu peste 100 cifra octanica si pretul pe masura.

ADAC a evaluat ca E10 nu e adecvat pentru trei milioane de masini, dintre cele peste 40 de milioane care circula pe strazile Germaniei. In consecinta, impunerea acestui nou combustibil pe piata poate fi un impuls pentru industria constructoare de automobile, cum a fost in 2009 programul Rabla nemtesc, care a salvat-o de la catastrofa.

Cat de la indemana e E10 si cat protejeaza el mediul? Etanolul din combustibil e alcool obtinut din fermentarea unor plante cu continut sporit de zahar: trestie, morcovi, porumb si cereale. Prin crearea acestui adaos, se urmareste scaderea emisiilor de CO2. Se mai urmareste si protejarea rezervelor de combustibil traditional, considerate finite.

Ce scapa din socoteala, sau devine din nou, doar pentru unii, o sursa de profit, este dedicarea unor imense suprafete agricole culturilor care produc hrana doar pentru masini. In timp ce un miliard de oameni sufera de foame. In timp ce cu totii scoatem zilnic, pentru alimentele de baza, tot mai multi bani din buzunar.


Citeste mai multe despre   






















18578 vizualizari

  • -14 (38 voturi)    
    uite cine vorbeste (Duminică, 27 februarie 2011, 14:32)

    Spock [anonim]

    Foarte tare. Am inceput sa dam lectii nemtilor... Draga Dani, mai bine baga-ti capul in pamint ca strutul si taci. Daca nu vino acasa si vezi ce fain e in Romanica, unde cresc toate preturile, nu numai cel al benzinei.
    • +14 (16 voturi)    
      get agrip to reallity (Duminică, 27 februarie 2011, 15:45)

      Tiziano [anonim] i-a raspuns lui Spock

      prietene, dani spre deosebire de tine priveste imaginea de ansamblu, scumpirea combustibilului o sa scumpeasca alementele pe raft, la fel si ocuparea terenului agricol cu culturii de biocombustibili, o sa produca o alta criza de alimente, situatia poate afecta intreaga europa sau chiar planeta, iti sugerez sa iti schimbi sursa de stiri, asta ca atunci cand o sa vina un tsunami de scumpiri , sa ai habar ce te-a lovit! felicitari autorului pentru obiectivitate.
      • +7 (9 voturi)    
        terenuri (Duminică, 27 februarie 2011, 21:57)

        Spock [anonim] i-a raspuns lui Tiziano

        Atita timp cit la noi terenurile zac fara ca cineva sa le cultive, dar importam si cea mai banala leguma, cartoful, nu cred ca este moral sa spunem nemtilor cu ce sa se ocupe ci mai degraba ar trebui sa luam exemplu de la ei. Ia gindeste-te cite locuri de munca s-ar crea daca si la noi cineva s-ar apuca sa munceasca miile de hectare necultivate?
    • +17 (19 voturi)    
      patetic (Duminică, 27 februarie 2011, 16:50)

      dman [anonim] i-a raspuns lui Spock

      te-ai gasit tu destept, atitudine de umil. daca nemtii se arunca in cap hai sa facem si noi ca doar sunt nemti.
      eu zic sa-ti faci bagajele si sa pleci din romania, romanica sa-i spui mamei tale.
      • -3 (7 voturi)    
        ia vezi tu cu limba ta romana (Duminică, 27 februarie 2011, 18:15)

        bogdan [anonim] i-a raspuns lui dman

        PATÉTIC, -Ă, patetici, -ce, adj. 1. Plin de patos, care emoționează, impresionează, înduioșează; plin de emfază, de afectare. 2. (Despre nervi) Care inervează mușchii oblici ai ochiului. – Din fr. pathétique, germ. pathetisch.

        nu ma intereseaza punctul de vedere al lui spock... dar prea mori de grija lui :))
        • +7 (7 voturi)    
          ia mai bine vezi tu (Duminică, 27 februarie 2011, 21:00)

          dman [anonim] i-a raspuns lui bogdan

          patetic se foloseste si pentru a descrie ceva care trezeşte sentimente de tristeţe şi compasiune.
          Un lucru te poate emotiona si prin asta, nu doar prin cat de frumos e.
          te-ai bagat si tu ca musca in lapte.
      • -8 (8 voturi)    
        @patetic (Duminică, 27 februarie 2011, 18:20)

        Spock [anonim] i-a raspuns lui dman

        Ia mai du-te cocalare si munceste pamintul, sa avem si noi combustibili alternativi.
        Vezi ca mama mea are urechi ascutite, e de pe planeta Vulcan si nu intinde mina in vestul Europei la gurile de metrou.
        • +12 (12 voturi)    
          cersit (Duminică, 27 februarie 2011, 21:11)

          dman [anonim] i-a raspuns lui Spock

          Anul trecut desi mi-am desfasurat activitatea in germania,dat fiind acordul intre romania si germania, am platit taxele in romania. Din "cerseala" mea o sa-ti iei si tu somajul cativa ani buni.
  • +7 (13 voturi)    
    Noi din vest suntem mai lenti decat voi! (Duminică, 27 februarie 2011, 14:43)

    Victor [anonim]

    In Zona mea sta la E10"leer"si nicio panica la E95&CO(in afara pretului la litru,care a ajuns deja intre 1,50 Freie Tankstelle si 1,58 la Aral).
    Dar ce sa-i faci,voi svabii, sunteti crema natiunii si de ce sa exceptati si la benzina!
  • +1 (3 voturi)    
    GPL-ul (Duminică, 27 februarie 2011, 14:59)

    GPL-istul [anonim]

    Este o solutie de viitor in acest context, e mult mai ecologic si mai ieftin.
    Am montat pe o masina noua merge SUPER.
  • +10 (18 voturi)    
    hais (Duminică, 27 februarie 2011, 16:44)

    kllaus [anonim]

    Ce idei tampite mai scoateti voi. Este normal ca lumea incearca sa caute surse alternative la petrolul si produsele lui care sunt foarte poluante. Daca tot vorbim de saracie in lume, nu cred ca seicii din Orientul Mijlociu se gandesc vreo clipa la foamea altora atunci cand maresc pretul petrolului. Asa incat, de ce ne-am gandi tocmai noi. Sa lasam lacrimile pentru altadata si sa gandim pragmatic. In cel mult 10 ani suntem nevoiti sa trecem pe surse alternative de combustibili pt. incalzire si transport. Nu ne mai putem permite sa depindem in totalitate de tari bananiere unde orice sef de trib se pune in capul mesei negocierilor cu tarile dezvoltate.
    • +1 (3 voturi)    
      dar sa alegem cu grija viitorul (Duminică, 27 februarie 2011, 17:10)

      sorin-b [anonim] i-a raspuns lui kllaus

      Da, petrolul se termina. Dar sa nu cadem din lac in put. Parerea mea e ca solutia bioetanolului nu e una cu un viitor stralucit. Va aduce o alternativa la petrol dar va aduce si foamete pt 60% din populatia planetei. Solutii din pacate inca nu sunt ... dar se baga bani din ce in ce mai seriosi in cercetare in aceasta directie.
      • +2 (2 voturi)    
        ... (Duminică, 27 februarie 2011, 19:34)

        Nautilus [anonim] i-a raspuns lui sorin-b

        Petrolul se termină în ţările arabe bogate în petrol lichid sărac în sulf. Deşi nu se termină chiar acum, sau în următoarele decenii.

        În mod curios, există un număr de ţări "nordice" foarte bogate în petrol (lichid sau bituminos) în care producţia creşte. Ghici care sunt :)

        ~Nautilus
  • +6 (6 voturi)    
    conduceti mai incet (Duminică, 27 februarie 2011, 17:11)

    Bogdan [anonim]

    Spania tocmai a redus viteza maxima legala pe autostrazi de la 130 la 120 km/h cu scopul de a economisi carburanti. In Germania pe autostrazi nu e limita de viteza din cate stiu, poate de acolo ar trebui sa inceapa.
    • +1 (1 vot)    
      nu numai (Duminică, 27 februarie 2011, 19:24)

      Vlad-I [utilizator] i-a raspuns lui Bogdan

      In spania guvernul a decis sa mareasca procentajul de biodizel in motorina de la 5,8 la 7%, eu acum cativa ani cumparam mereu de la o benzinarie motorina cu 12% biodizel si nu am simtit diferenta, in plus biodizelul lasa banii in agricultura locala. tarile sarace daca vor alimente sa faca mai putini copii sau clasa lor politica sa faca campanie pt. asta. Toti liderii religiosi lupta ca respectivele culte sa faca cati mai multi copii, si avem destui oameni care se iau dupa ei.
    • +1 (1 vot)    
      corectie (Duminică, 27 februarie 2011, 21:02)

      dzk [utilizator] i-a raspuns lui Bogdan

      In spania viteza maxima pe autostrazi era de 120 km/h acum facnaduse trecerea de la 120 km/h la 110km/h.
    • 0 (0 voturi)    
      se vede ca nu stii (Luni, 28 februarie 2011, 9:55)

      gogu [anonim] i-a raspuns lui Bogdan

      in sudul si mijlocul Germaniei sunt foarte multe limitari de viteza pe autostrada, limitari si la 80km/h. Iar unde nu este limitata viteza sa stii ca neamtul nu merge ca nebunul ci se limiteaza cam la 120-130km/h ca nu arunca banii pe fereastra pe benzina.
      • 0 (0 voturi)    
        Motive (Luni, 28 februarie 2011, 10:28)

        Nautilus [anonim] i-a raspuns lui gogu

        Limitări la 80 km/h sunt în zonele cu vizibilitate redusă şi alte impedimente. Dealtfel şi la noi există un panou mare şi verde pe autostradă care te anunţă că pe vreme proastă s-o laşi mai uşor... tot pe la 80 km/h.

        La ei există şi "viteza recomandată" de 130 km/h - cine face accident la viteze mai mari poate pierde dreptul la a fi despăgubit de asigurător fiindcă a acţionat strict pe răspunderea lui.

        Un personaj raţional ar putea spune şi că e preferabil să nu faci accident deloc, nici la 130 km/h, nici la 230 km/h, nici la 330 km/h, fiindcă sunt oricum şanse foarte mici spre inexistente să mai fii în viaţă ca să încasezi despăgubirea, şi că indiferent câte asigurări ai avea, cât timp eşti la volan tot pe răspunderea ta eşti.

        ~Nautilus
  • +1 (1 vot)    
    Lista compatibilitatii cu E10 si in engleza ? (Duminică, 27 februarie 2011, 17:25)

    Mihair [anonim]

    Poate sa ma indrume cineva spre o Lista a compatibilitatii cu E10 si in engleza ? Multumesc.
    • 0 (0 voturi)    
      Nu stiu ce lista cauti,dar... (Duminică, 27 februarie 2011, 19:34)

      Victor [anonim] i-a raspuns lui Mihair

      daca dai o fuga la goagal cu:E10 gasoline poate gasesti ce cauti.
      http://en.wikipedia.org/wiki/Common_ethanol_fuel_mixtures
    • 0 (0 voturi)    
      Lista in engleza (Duminică, 27 februarie 2011, 23:42)

      Puiu [anonim] i-a raspuns lui Mihair

      Uite un exemplu aici: http://www.e10bensiini.fi/e10_compatible_motors/
  • +3 (3 voturi)    
    un sfat... (Duminică, 27 februarie 2011, 17:42)

    Codruta N [utilizator]

    Dani, foloseste transportul in comun - is that simple! E si "ecologic"...
    Apropo: cati erati in masina ta, cand ai observat chestiile astea, care te enerveaza?
  • +1 (1 vot)    
    Super 98?? (Duminică, 27 februarie 2011, 18:06)

    Sebastian V [anonim]

    Dani, Super (cifra octanica 95, cu 5% etanol) cunoscut si ca E5 ramane pana cel putin in 2013. Dar, da, devine mai scump (prietenii stiu de ce).

    Deci din "Super" si "Super Plus" nu curge acelasi lucru si nici preturile nu sunt la fel (Cifra octanica 95 E10 e cel mai ieftin, urmat de Cifra octanica 95 E5, Cifra octanica 98 = SuperPlus si apoi benzinele "de raliu" Shell VPower &Co).
    • +4 (4 voturi)    
      ... (Duminică, 27 februarie 2011, 19:32)

      Nautilus [anonim] i-a raspuns lui Sebastian V

      Etanolul pur are o cifră octanică de 108-109, deci adăugarea lui în benzină permite urcarea cifrei octanice a benzinei peste cea iniţială (chiar dacă doar cu puţin, la procentul de 10%).

      Puterea calorică a etanolului este mult mai redusă decât a benzinei, dar faptul că ajută cifra octanică permite rularea cu amestec mai sărac aer-combustibil, cu presiuni turbo mai mari şi cu alte mici avantaje destinate să ajute puterea motorului.

      Majoritatea motoarelor moderne, proiectate după 1995-1999 pot funcţiona fără probleme cu 10% până la 15% etanol.

      ~Nautilus
      • -1 (1 vot)    
        SP95 E10 cu probleme (Duminică, 27 februarie 2011, 23:25)

        motorhead [anonim] i-a raspuns lui Nautilus

        "motoarele functioneaza fara probleme" ..
        din propria experienta: am un renault relativ nou,2007,am facut la un moment dat un plin de benzina cu etanol "fara plumb 95 E10". am mers 10km. am oprit si nu am mai plecat de pe loc! mecanicul mi-a explicat ca "ceva" a distrus bujiile" .pe forumurile franceze E10 este destul de blamat. unii au evocat pana de motor dupa utilizarea exclusiva a benzinei cu etanol. se pare fabricantii aplica acelasi principiul "mortii programate" din industria electrocasnicelor.
        • 0 (0 voturi)    
          ... (Luni, 28 februarie 2011, 0:28)

          Nautilus [anonim] i-a raspuns lui motorhead

          Dacă bujiile erau de platină, evită-le în viitor.

          Bujiile clasice cu electrod de cupru (preferabil de la NGK) funcţionează mult mai bine. Chiar dacă trebuie înlocuite mai des, să zicem la 20-30 000 km, în loc de cei 100 000 promişi de fabricant, dar niciodată atinşi în practică pentru o bujie de platină.

          ~Nautilus
          • 0 (0 voturi)    
            Etanol (Luni, 28 februarie 2011, 2:36)

            Cos [anonim] i-a raspuns lui Nautilus

            In USA toata benzina e cu 10% etanol si toate masinile merg fara probleme. Eu folosesc bujii NKG la VW si merg fara probleme (44.000 mile).
        • 0 (0 voturi)    
          ethanol (Luni, 28 februarie 2011, 6:27)

          mottorbutt [anonim] i-a raspuns lui motorhead

          se foloseste in sua de ani de zile fara probleme. pentru toate marcile vandute acolo. din contra, imbunatateste arderea, elimini mai putine noxe, si porneste mai usor. in general, se foloseste cam 15-20% ethanol. nu cred ca pretul crescut din germania este din cauza ethanolului, mai repede din cauza crizei de petrol, gadafiii si alte arabescuri.
  • 0 (2 voturi)    
    Solutia. (Duminică, 27 februarie 2011, 23:04)

    AlinN [anonim]

    Intrucat revolutiile "de fotoliu" diin tarile arabe vor continua, vor scapa de sub controlul ocupantilor fotoliilor, arabii se vor indrepta cu oferta lor catre est, echilibrul puterii in lume se va schimba iremediabil. Petrolul va fi scump, va ajunge la 220 dupa ce Arabia Saudita va incepe "revolutia". Solutiile pentru oamenii de rand: cumparati butoaie, calculati-va consumul de combustibil pe an, cumparati-va pentru un an benzina, si reumpleti butoiul doar in perioada din an cand pretul este jos. Fluctuatiile vor fi ample.
    • +5 (5 voturi)    
      plus (Duminică, 27 februarie 2011, 23:54)

      NewLevel [anonim] i-a raspuns lui AlinN

      Si nu fumati linga butoi, ca ramineti fara benzina.
    • +1 (1 vot)    
      abureala (Luni, 28 februarie 2011, 2:54)

      leeloo2 [utilizator] i-a raspuns lui AlinN

      Benzina pierde cifre octanice la fiecare 2-3 saptamani, nu vreau sa ma gandesc ce ramane intr-un an... cititi si voi pe net.
  • 0 (0 voturi)    
    intrebare (Luni, 28 februarie 2011, 8:00)

    dan [anonim]

    Vad ca nimeni nu comenteaza si pretul versus Romania,oare nu influenteaza cu nimic salariul celui din rafinarie,salariul celui de la pompa,salariul soferului care transporta combustibilul, oare de ce nimeni nu ia in calcul acest fapt ,cred ca salariatii din Germania din acest sector au cel putin 1500 euro salar
  • 0 (0 voturi)    
    Lista completa E10 (Marţi, 1 martie 2011, 22:34)

    Lista [anonim]

    http://www.acea.be/images/uploads/files/20101123_E10_compatibility.pdf

    Toate modelele compatibile sau nu cu E10.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri