Joia trecuta, cand un tip care administreaza o benzinarie Shell din oras mi-a spus ca multe rezervoare de la benzinarii sunt goale, m-am panicat. Stiam ca se introduce generalizat E10, banzina cu adaos de bioetanol. Nu stiam insa daca si masina mea o suporta, caci 10% din masinile aflate in circulatie in Germania se zice ca au probleme cu ea. Asa ca m-am repezit la benzinaria unde alimentez de obicei si am avut marea surpriza: "Leer", adica "gol", scria pe niste foite de hartie, agatate la cele patru pompe. Ceea ce n-am mai vazut niciodata in Germania.

Preturi trufase la benzinariiFoto: Hotnews

Lumea iesea, ca mine, de la serviciu. Era catre seara. Toti cei care incercasera aceeasi miscare "de preventie", din fata mea, se urcau rapid in masini si accelerau mai departe, spre alta benzinarie. La urmatoarea, nici n-am mai oprit, pentru ca fluturasii albi cu mesaj negativ se vedeau de departe. La a treia benzinarie, am avut noroc. Si coada. Dar am asteptat rabdatoare, sperand sa nu se termine benzina "normala" chiar in fata mea.

Am facut plinul cu "super" fara sa am multe alegeri la dispozitie. Ori luam Super, ori E10, benzina fara plumb si cu adaos 10% etanol BIO, de unde ii vine si numele. Daca ai masina pe motorina, nu se schimba nimic. Pana cand si acolo, mai stii, se da alta comanda de la UE, ecologisti, politicieni si altii care ne decid profilul de carburant, ce-i bun pentru mediu si incasari cat mai grase.

Pacostea Ghaddafi

Dincolo de faptul ca noul combustibil nu e suportat de toate masinile aflate in circulatie, acesta e si scump. 1,59 euro costa litrul, joi. Insa din spirit de solidaritate probabil, si benzina fara plumb normala, ramasa la pompa doar in varianta ei 'de lux', tot atat costa. Cu 13 centi mai mult decat saptamana trecuta. Acum, se mai vorbeste si de 'pacostea Ghaddafi' si inchiderea unor centre de extractie in Libia, care ar catapulta pretul combustibililor.

Si dupa ce s-a declansat oficial criza, la sfarsitul lui 2009, dupa o scurta perioada de 'deruta' si scadere, pretul petrolului a urcat masiv. Si n-a mai coborat, cu adevarat. Intre timp, presa germana scria despre petroliere incarcate cu marfa, care rataceau cu lunile pe oceane, nelivrand la destinatii si, in consecinta, tinand pretul sus.

La cat de aleatoriu si capricios e pretul combustibililor manevrat pe burse, nici nu mai stii ce e adevarat. Cert este doar ca, de la un an la altul, bagi tot mai adanc mana in buzunar, ca sa-i astamperi setea tovarasului tau zilnic, automobilul.

Incepand cu decembrie 2010, revistele de specialitate germane n-au prididit sa scrie despre dezavantajele aduse soferilor de noul combustibil, care ne-a fost bagat pe gat de "A 10-a Dispozitie Federala de Protectie impotriva Emisiunilor", cum se intituleaza reglementarea oficiala care a deschis calea lui E10 la benzinariile din Germania.

Revista Focus scrie:"Biocombustibilul E10 e un soc pentru soferi, pentru ca scumpeste fiecare kilometru si distruge motoarele vechi". Multi soferi cu care am vorbit sunt derutati: "Habar n-am daca pot alimenta E10 la Citroenul meu model mai vechi", imi zicea, ieri, un roman.

O lista cu compatibilitati, respectiv incompatibilitati ale diverselor tipuri de masini cu E10 poate fi consultata aici.

La Dacia, lista zice ca n-ai probleme cu E10, la modelele Logan, Logan MCV, Sandero, Duster, Pick-up si Express. Daca totusi ai dubii, sunt indicate in lista telefoanele si mailul de la Dacia Deutschland. "Prin continutul mai ridicat de etanol in E10, la unele modele auto se pot coroda garnituri sau piese din motor", a explicat Andrea Gartner de la centrul tehnic al ADAC din Landsberg. "Masina insa nu va face zgomote nefiresti si nici nu se va opri imediat", a mai precizat ea pentru Auto Motor und Sport.de.

Reconversie cu pene de aprovizionare

Trecerea la noul sortiment de combustibil a inceput in estul Germaniei, apoi a cuprins Bavaria. Zilele trecute, ea a atins si landul Baden-Wurttemberg, urmand sa urce spre nord. Pana cand vor fi acoperite toate cele 14.700 de benzinarii de pe strazi si autostrazi, va mai dura cateva luni.

"Reconversia" de la pompe nu se desfasoara fara pene de aprovizionare. ADAC a facut sondaje in Bavaria, unde 12 din 13 statii de benzina care ofereau E10 nici macar nu aveau combustibilul cu pricina la pompe. Clientii au trebuit, in consecinta, sa alimenteze cu Super 95 E5, care era mai scump cu 5 centi/l.

A disparut si diferenta dintre Super si Super Plus, care au acelasi pret, iar din pompele respective curge acelasi produs: Super 98. Acest produs reflecta "grija" legiuitorului fata de consumatorii ale caror masini nu sunt compatibile cu E10, continand un procent maxim de 5% de bioetanol. Ca sa rezumam: E10 costa la fel ca fostul Super cu cifra octanica 95. Super dispare, inlocuita de Super Plus (cifra octanica 98). Pretul, la acest sortiment, urca in consecinta.

Si inca o veste proasta: din cauza continutului de energie scazut, folosirea lui E10 poate conduce la un consum sporit de combustibil, cu 1-2 procente. Pentru cerinte mai vioaie, iei catalizatori: V-Power sau Ultimate, cu peste 100 cifra octanica si pretul pe masura.

ADAC a evaluat ca E10 nu e adecvat pentru trei milioane de masini, dintre cele peste 40 de milioane care circula pe strazile Germaniei. In consecinta, impunerea acestui nou combustibil pe piata poate fi un impuls pentru industria constructoare de automobile, cum a fost in 2009 programul Rabla nemtesc, care a salvat-o de la catastrofa.

Cat de la indemana e E10 si cat protejeaza el mediul? Etanolul din combustibil e alcool obtinut din fermentarea unor plante cu continut sporit de zahar: trestie, morcovi, porumb si cereale. Prin crearea acestui adaos, se urmareste scaderea emisiilor de CO2. Se mai urmareste si protejarea rezervelor de combustibil traditional, considerate finite.

Ce scapa din socoteala, sau devine din nou, doar pentru unii, o sursa de profit, este dedicarea unor imense suprafete agricole culturilor care produc hrana doar pentru masini. In timp ce un miliard de oameni sufera de foame. In timp ce cu totii scoatem zilnic, pentru alimentele de baza, tot mai multi bani din buzunar.