Exclusiv Comisia Europeana obliga Romania sa dea drumul exporturilor de gaze. Petrom abia asteapta, in timp ce Guvernul se teme de cresterea dependentei de importuri

de Claudia Pirvoiu     HotNews.ro
Duminică, 13 martie 2011, 21:14 Economie | Energie

Petrom
Foto: Hotnews
Compania Petrom vrea sa exporte gaze naturale prin conducta de interconectare Arad-Szeged, pentru ca "un producator trebuie sa caute cel mai bun pret pentru produsul sau". De aceea, reprezentantii companiei poarta discutii cu cei de la Transgaz si Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei. Autoritatile romane nu sunt prea incantate de ideea exporturilor fiindca se tem ca, astfel, Petrom ar vinde in alte tari o mare parte din productia de gaze naturale. Temerea este justificata in conditiile in care pretul gazelor din productia interna reprezinta circa 40% din pretul gazelor de import. Insa, de partea Petrom se afla directivele Comisiei Europene. Vezi in text de ce se tem autoritatile romane sa dea "unda verde" exporturilor de gaze.​

  • Petrom are tot interesul sa caute "cel mai bun pret pentru produsul sau" avand in vedere ca in Romania pretul pentru gazele din productia interna a fost  blocat la nivelul de 160 de dolari/1.000 mc inca din 2009, in timp ce preturile la gazele din import au tot crescut in ultimii ani ajungand la 400 de  dolari/1.000 mc.
Petrom: Inceperea exportului de gaze ar aduce numai beneficii la  bugetul de stat

"Avem discutii cu Transgaz si ANRE cu privire la fluxul invers in Ungaria, fluxul invers in Ungaria, dar pâna la acest moment, pe Arad-Szeged, sunt permise  numai importurile. Interconectarile între statele membre UE în ambele sensuri reprezinta o cerinta a legislatiei europene care trebuie respectata.  Prioritatea Petrom vizeaza impulsionarea crearii unei piete functionale de gaze naturale în România, în care categoriile vulnerabile sa fie protejate  corespunzator iar pretul pentru consumatorii industriali sa fie rezultatul raportului cerere/oferta. In prezent, pretul gazelor din productia interna  reprezinta circa 40% din pretul gazelor de import. Ca si principiu al economiei de piata si al cresterii economice, un producator trebuie sa caute cel mai  bun pret pentru produsul sau. In acest context, evaluam oportunitatile de export direct de gaze. Inceperea exportului de gaze ar aduce numai beneficii la  bugetul de stat (prin cresterea contributiilor din TVA etc.)", au precizat pentru HotNews.ro reprezentanti ai Petrom.

Potrivit acestora, obiectivele UE vizeaza crearea unei piete unice europene pentru schimburile de energie electrica si gaze naturale, libera circulatie a  bunurilor si marfurilor in interiorul UE, "fiind unul dintre fundamentele de la baza actualului Tratat".

Cum este obligat Guvernul sa permita exporturile prin noua legislatie privind piata gazelor naturale 


Guvernul Romaniei este obligat sa transpuna, in cel mai scurt timp posibil, o noua legislatie europeana privind
 
Interconectarile între statele membre UE în ambele sensuri reprezinta o cerinta a legislatiei europene care trebuie respectata.  Prioritatea Petrom vizeaza impulsionarea crearii unei piete functionale de gaze naturale în România, în care categoriile vulnerabile sa fie protejate  corespunzator iar pretul pentru consumatorii industriali sa fie rezultatul raportului cerere/oferta. In prezent, pretul gazelor din productia interna  reprezinta circa 40% din pretul gazelor de import. Ca si principiu al economiei de piata si al cresterii economice, un producator trebuie sa caute cel mai  bun pret pentru produsul sau.
 
 
Petrom
organizarea pietei energetice. Noile  directive  europene ar fi trebuit transpuse pana pe 3 martie 2011, lucru care nu s-a intamplat chiar daca Executivul a avut la dispozitie 18 luni sa adopte  noile prevederi. Abia de cateva  zile, Ministerul Economiei a supus dezbaterii publice doua acte normative privind transpunerea directivelor 72 si 73/2009  referitoare la piata energiei  electrice, respectiv piata gazelor. Din cauza intarzierii, Romania poate risca, in acest moment, declansarea procedurii de  infringement.

Noile directive se refera si la interconectare in vederea facilitarii fluxurilor de gaze naturale pe întreg teritoriul Comunitatii Europene. Printre  obiectivele si principiile ordonantei de urgenta privind dezvoltarea pietei gazelor se afla:

    * dezvoltarea interconectarilor Sistemului national de transport al gazelor naturale cu sistemele similare din tarile vecine si cu alte infrastructuri de  transport si integrarea Sistemului national de transport al gazelor naturale în reteaua europeana de transport a gazelor naturale
    * asigurarea conditiilor necesare pentru buna functionare a pietei gazelor naturale si pentru integrarea pietei nationale în piata interna europeana a gazelor  naturale.


In plus, permiterea exportului de gaze reprezinta chiar unul dintre obiectivele generale ale Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei.  "Eliminarea restrictiilor privind comertul cu gaze naturale între statele membre ale Uniunii Europene, inclusiv dezvoltarea unor conducte de interconectare  corespunzatoare pentru a satisface cererea si a îmbunatati integrarea pietelor nationale, ceea ce ar putea facilita fluxurile de gaze naturale pe întreg  teritoriul Comunitatii Europene". Acesta este un obiectiv al ANRE cuprins in proiectul de ordonanta.

Conducta de interconectare avem

Anul trecut, in octombrie, a fost pusa in functiune conducta de interconectare Arad-Szeged. Conducta are o lungime totala de 109 km si un diametru de 700 mm.  Pe teritoriul Romaniei, conducta de interconectare are o lungime de aproximativ 62 km intre punctul de conectare Horia (langa Arad) si punctul de frontiera  Csanadpalota de la granita dintre Romania si Ungaria. Conducta de gaze Arad - Szeged are o capacitate de 4,4 miliarde metri cubi pe an, corespunzator unui  debit mediu orar de 500 mii metri cubi/ora.

In plus, autoritatile romane si cele bulgare au un proiect comun de interconectare a sistemelor nationale de gaz la Giurgiu-Ruse. Potrivit autoritatilor  romane, conducta Giurgiu-Ruse ar putea fi finalizata la sfarsitul acestui an. Conducta va avea o capacitate maxima de transport de 1,5 mld. mc/an, iar  capacitate minima de transport de 0,5 mld. mc/an. Valoarea totala estimata a proiectului (cu valori eligibile pentru cofinantare europeana) este de  23.823.836 euro, din care TRANSGAZ S.A. -10.093,952 euro si BULGARTRANSGAZ E.A.D. - 13,729.884 euro.

Deocamdata, prin aceasta conducta se pot realiza doar importuri. Transgaz a finalizat proiectul tehnic privind constructia conductei de gaze naturale dintre  Romania si Bulgaria. Potrivit autoritatilor romane, conducta Giurgiu-Ruse ar putea fi finalizata la sfarsitul anului viitor.

De ce vrea Guvernul sa amane exporturile


"Deocamdata, din punct de vedere tehnic, prin conducta Arad-Szeged se pot realiza doar importuri. Dar, in mod normal, Petrom si oricare alta companie ar avea  dreptul sa exporte. Insa, daca ar dori, in scurt timp si cu o investitie nesemnificativa, autoritatile romane ar putea da drumul si exporturilor. Problema  este ca nu doresc acest lucru", au declarat pentru HotNews.ro surse din domeniul energetic.

 
Exporturile vor duce la cresterea dependentei de gazele din import in proportie de 80%
 
 
Adrian Gurzau
Contactat de HotNews.ro, deputatul Adrian Gurzau spune ca trebuie facuta interconectarea astfel incat din 2012 sau 2013 Petrom sa poata exporta. "Insa acest  lucru va duce la cresterea dependentei de gazele din import in proportie de 80%", a mai spus Gurzau. Afirmatiile acestuia sunt confirmate in mare parte de  reprezentanti ai Guvernului si ai sectorului energetic. "Da, este posibil sa duca la cresterea ponderii importurilor, dar nu cred ca intr-o masura atat de  mare. Depinde de capacitatea de transport a conductei. Intr-adevar, cantitatea de gaze pe care o va exporta Petrom trebuie inlocuita cu gaze din import (...)  Romgaz nu cred ca va exporta, pentru ca este controlat de stat si actioneaza asa cum doreste Guvernul", au precizat surse din domeniu.

Iar Guvernul nu este prea incantat de ideea exporturilor. "Este o problema serioasa aici. Petrom face presiuni in vederea exporturilor. Vom discuta cu cei de  la Comisia Europeana sa ne amane cu aceasta interconectare, sper sa gasim intelegere", au afirmat surse guvernamentale".

"Exista un ordin comun ANRE, Ministerul Economiei si ANRM care specifica modul in care se formeaza cosul. Din cauza ca producatorii sunt obligati sa dea o   anumita cantitate minima de gaz din productia interna in cos. Aceasta echivaleaza legal cu interdictie de export, iar acest lucru ar putea declansa o   reactie destul de dura din partea Comisiei. Interdicitia de export este incompatibila cu ideea de piata unica a Comisiei. Din momentul in care exista aceasta  conducta (n.red. conducta de interconectare Arad-Szeged), ar trebui sa se poata exporta. Sigur ca in momentul in care poti sa exporti, te duci acolo unde  preturile de piata sunt mai favorabile", a declarat, la randul sau, Otilia Nutu, expert al Societatii Academice din Romania.

Pentru Petrom, preturile din Romania nu sunt favorabile in conditiile in care 1.000 de metri cubi de gaze din productia interna costa 160 de dolari, in timp  ce gazele din import costa 400 de dolari.

  • Anul trecut, Petrom, al doilea mare producator dupa Romgaz, a asigurat circa 46% din productia de gaze la nivel national, ceea ce inseamna aproximativ 5,1  miliarde metri cubi, potrivit datelor Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei. Daca o parte din aceasta productie ar fi exportata acum,  Romania va trebui sa compenseze cantitatea de gaze vanduta in alte state cu gaze din import, evident mai scumpe, fapt care s-ar reflecta in preturile la  consumatori.
  • Chiar si in conditiile in care nu au existat exporturi, ponderea importurilor a tot crescut, mai ales din cauza facilitatii primite de  combinatele chimice care au consumat o lunga perioada de timp, din 2009 pana in octombrie 2010, doar gaze din productia interna. Consumul masiv din productia  interna a golit depozitele, ANRE fiind nevoita sa creasca ponderea importurilor in structura amestecului de gaze naturale pana la 40%, fata de 20% cat era in  mod obisnuit.
  • In plus trebuie luat in considerare faptul ca Romania nu se mai poate baza prea multi ani pe rezervele de gaze. In 2009 se estima ca vor fi epuizate in 15 ani.

La un moment dat, in functie de calendarul pe care Guvernul este obligat sa-l intocmeasca, potrivit noilor directive europene, preturile la gazele din  productia interna se vor alinia cu cele din import. Dar, asa cum a declarat si premierul Emil Boc, Executivul este decis sa impinga liberalizarea totala pana  in 2015. Atunci nu vor exista diferente prea mari intre gazele din diverse surse, piata fiind cea care va dicta preturile.


Citeste mai multe despre   
























[P] Camera Consultantilor Fiscali organizeaza examen de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent in Bucuresti, in data de 4 noiembrie 2017

Camera Consultantilor Fiscali este organizatia profesionala de utilitate publica care coordoneaza activitatea de consultanta fiscala din Romania si are in evidenta peste 5.500 de membri la nivel national. Inscrierile la examen se fac in perioada 2 octombrie 2017 - 20 octombrie 2017 pe site-ul http://www.ccfiscali.ro/.

7359 vizualizari

  • +28 (30 voturi)    
    Multumim Adrian Nastase! (Duminică, 13 martie 2011, 21:25)

    raul [anonim]

    Sa-i multumim cu toti lui bombonel, ca a instrainat pentru spaga multa, resurse energetice atat de valoroase. Lui si tuturor politicienilor romani, indiferent de partid (desi se pare ca PSDul chiar nu a avut scrupule), ca au adus tara intr-o situatie dezastruoasa prin tradari succesive ale intereselor nationale. Fiecare pion pus politic are un singur scop: furtul.
    • -14 (16 voturi)    
      Nu te agita prea tare (Luni, 14 martie 2011, 2:01)

      valisa [utilizator] i-a raspuns lui raul

      Nastase nu este singurul care a vandut o intreprindere strategica. Daca faci o analiza mai atenta, ai sa constati ca actualul Guvern a vandut si distrus mult mai multe in Romania. Cel putin Guvernul Nastase nu a fost sluga capitalistilor din UE, SUA, NATO si FMI. Actualii conducatori sunt vanzatori de tara si tradatori.
      • +7 (11 voturi)    
        iar te-au instruit prost? (Luni, 14 martie 2011, 7:29)

        bula [anonim] i-a raspuns lui valisa

        la voi la partid asa se spune? scrie-mi si mie TREI privatizari facute sub T.Basescu, adica pe SASE ANI. si incearca sa nu scrii despre tutungeria din colt
        • -1 (3 voturi)    
          Adica (Luni, 14 martie 2011, 17:55)

          kinn [anonim] i-a raspuns lui bula

          Adica cripto-comunistii lui Ilici vindeau tara capitalistilor in timp ce reformistii din Conventie si PD strigau "nu ne vindem tara" si se pouneau privatizarilor, asa-i? Mai ce mai invartiti voi istoria.
    • -1 (5 voturi)    
      de ce ar trebui sa ne vindem ieftin gazul? (Luni, 14 martie 2011, 8:15)

      Anna [anonim] i-a raspuns lui raul

      De gazul ieftin profita Interagro, Azomures si inca o mana de smecheri, toate niste companii energofage care din cauza ca primesc materie prima ieftina n-au niciun motiv sa-si eficientizeze productia. Din cauza LOR ne epuizam rezervele, nu din cauza Petrom. In industria romaneasca de ingrasaminte consumul de gaze e de 80%, in timp ce in tarile unde gazul costa cat trebuie, in firmele de ingrasaminte consumul e de cca 60% din total materie prima. Consumul Interagro si Azomures = 20% din consumul total de gaze, e egal cu consumul de gaze pt casnici sau totalul importurilor.

      In alte cuvinte, noi importam gaz scump ca sa-l exporte Interagro si Azomures pe cel ieftin in ingrasamintele produse de ei!

      Solutia e desfiintarea cosului si vanzarea gazului intern la pretul de piata (cel de import). Daca preturile ajung egale cu cele de afara, nu mai exista niciun motiv pt care Petrom sa-si doreasca sa vanda gazul afara.

      Suntem probabil singura tara care se pretinde civilizata si care isi vinde ieftin resursele proprii, fara sa ia in calcul generatiile viitoare.
      • +3 (3 voturi)    
        gaz (Luni, 14 martie 2011, 11:43)

        xulescu [anonim] i-a raspuns lui Anna

        Petrom cumpara gazul cu 30 dolari mia de metri cubi si il vinde cu 160 la intern . Explica-mi si mie de ce crezi ca il vinde ieftin ...doar pentru ca cel din export costa 400 ? Si banii aia in plus cine crezi cai incaseaza ? Statul Roman ?? Nu , profitul este repatriat la sf. de an catre compania mama OMV in Austria si profitul OMV la randul lui la actionarii majoritari ...adica Gazprom si altii ....mai .....inteligentule !
        • -1 (3 voturi)    
          cred ca amestecam lucrurile (Luni, 14 martie 2011, 12:46)

          Anna [anonim] i-a raspuns lui xulescu

          Una este cu ce pret se vinde gazul, alta este ce costuri are Petrom / OMV. Pretul e dat de piata, nu de cost plus.

          E adevarat ca redeventele sunt mici, insa asta nu inseamna ca preturile la gaz trebuie sa fie tot mici, ci ca statul roman trebuie sa-si renegocieze redeventele. Are o ocazie minunata in 2014. Le poate negocia si pana atunci, daca doreste, mizand cartea 2014 (adica: fratilor, din 2014 vedeti ca va marim redeventele de 5 ori, daca nu va convine le marim azi de doua ori si in 2014 inca o data). Ideea e: e statul roman suficient de destept sa faca asta?

          Apoi, statul roman are 20% din Petrom. Cand Petrom isi mareste profitul, cresc si incasarile la buget, ca 20% din profit la buget se duc. Ca o paranteza: uitati-va pe site Minister Finante si vedeti cat facea 100% din cat valora Petrom in 2004 si cat face 20% din cat valoreaza Petrom azi.
          • +3 (3 voturi)    
            nu e deloc amestecat (Luni, 14 martie 2011, 13:07)

            OMV [anonim] i-a raspuns lui Anna

            xculescu are dreptate OMV nu mai imparte cu statul roman nimik,statul e actionar minoriar la Petrom iar din cele 20 mai au si angajatii cei 8%,deci ramane cu 12%,OMV nu face profit in Romania,muta cheltuielile pe firme Austriece si scoate tot profitul in Austria.Gazul din tara este la cel mai mic pret, redeventa lui bombonel si vinderea Petromului face ca statul sa nu mai aiba control prea mare asupra pretului.Daca Austriecii vor sa vanda gazul nostru ieftin la ei in tara, si sa ne bage gazul rusesc de 4 ori mai mare cine poate sa-i opreasca?Poate cel de sus!
            • +1 (1 vot)    
              nici macar (Luni, 14 martie 2011, 17:06)

              adyQ [utilizator] i-a raspuns lui OMV

              nici macar cel de sus ca iti trantesc in fata legile economiei de piatza si pe buna dreptate, ce ei ne`au dat petromul pe gratis? nop...noi l``am dat, cine? nu stie nimeni ca daca ar sti l`ar intreba pe omu cu oole si pe cei din guvernarea lui oushor
          • +1 (1 vot)    
            hai ca asta e tare (Luni, 14 martie 2011, 17:03)

            adyQ [utilizator] i-a raspuns lui Anna

            tu zici ca acuma 20% din petrom valoreaza mai mult decat tot petromul acuma 10 ani??? tu esti pus pe glume nu? cand se discuta despre privatizarea petromului a aparut la tv un analist economic care zice ca ca doar activele petromului din orientul mijlociu valoreaza vreo 20 mld euro, binenteles ca nimeni nu la bagat in seama si nu l`ai mai vazut la tv si ca in cel mai bun caz ar fi potrivita o fuziune cu omv, din care romanica ar trebui sa aibe majoritatea...faptul ca petromul a fost subevaluat la rangul de butiq de cartier cand a fost facut cadou nu cred ca ar trebui sa te faca sa te gandesti la astfel de comparatii
      • +2 (2 voturi)    
        Cum sa nu! (Luni, 14 martie 2011, 11:54)

        Observer [anonim] i-a raspuns lui Anna

        De acord cu propunerea, dar numai dupa ce aplicam aceleasi principii - de tara civilizata si de piata cu preturi unice - si pentru nivelul de salarizare din Ro. Cu alte cuvinte, primul pas este actualizarea salariului romanului la nivelul de actual de productivitate a muncii, aceasta insemnand ca la o productivitate am uncii de 50% fata de EU15 un salariu mediu tot de 50% fata de EU15, adica de 850 EURO.
        Si munca este tot un produs care are un cost, se tranzactioneaza, se vinde-cumpara, i se face reclama si atunci directiva EU referitoare la preturi unice trebuie sa vizeze si acest produs de piata.
      • 0 (0 voturi)    
        gazul nostru? (Marţi, 15 martie 2011, 23:36)

        andu2 [utilizator] i-a raspuns lui Anna

        nu e gazul nostru pana in 2014
    • -2 (4 voturi)    
      POSTACII AGITATORI (Luni, 14 martie 2011, 8:24)

      STAN PATITU [anonim] i-a raspuns lui raul

      Nimic nu se exporta fara aprobare de l aguvern. Asa ca u mai bate campii. Daca nu se da aprobarea de catre guvern nu se poate exporta gaz sau orice altceva. Lasa diversiunile securiste.
    • -2 (4 voturi)    
      mai omule... (Luni, 14 martie 2011, 9:35)

      me [anonim] i-a raspuns lui raul

      tu chiar crezi ca era altfel cu oricine altcineva?
      hint: si acum guvernul ar putea face multe, dar nu vrea, e mai usor sa dea vina pe cei dinainte.
      asta e "calitatea" noastra sa aruncam vina pe altii in loc sa cautam solutii.
  • +16 (16 voturi)    
    ... (Duminică, 13 martie 2011, 21:27)

    stevej [utilizator]

    bombonel ar trebui chemat putin pe la dna cu acel contract de privatizare!!chiar nenorocesti o tara intreaga pt. cateva milioane cat si-o fi luat el??? benzina scumpa..care se reflecta in toate si acum cu pretul gazului care s-ar putea sa se dubleze in cateva luni!!!!trebuia sa zica si ii dadeam toti cate 1 dolar atunci sa aiba si el la batranete, dar macar faceam economie de miliarde acum:((
  • +16 (18 voturi)    
    Adica ne fura gazele ? (Duminică, 13 martie 2011, 21:40)

    Gaga [anonim]

    Pai cum se numeste daca nu FURT,intentia de a exporta gazele autohtone ieftine si in locul lor sa importam gaze rusesti scumpe?!
    Romania ar trebuii sa aiba o derogare din partea Comisiei Europene din mai multe motive:
    -toate statele UE sunt IMPORTATOARE de gaze si petrol iar regulamentele de interconectare sunt concepute ca atare,Romania fiind singura producatoare din UE,deci trebuie sa aiba un statut diferit,
    -nici o tara din lume care detine rezerve de petrol ,isi pastreaza pt. consum propriu ,hidrocarburile cele mai ieftine!
    -puterea de cumparare a populatiei foarte scazuta ...si aici este de vina politica acaparatoare a UE-oare cati bani au castigat europenii in 20ani din Romania si cati ne-au dat sub forma unor subventii?
    Care este pozitia lui Adrian Nastase ?
    • +10 (10 voturi)    
      stai calm (Duminică, 13 martie 2011, 22:23)

      dan [anonim] i-a raspuns lui Gaga

      Stai calm ca nu ne fura nimic. Noi am dat totul pe gratis la altii fara sa fie nevoie sa ne fure ei nimic.

      Daca e cineva care a furat sunt cei de la guvernare care pe o spaga de cateva zeci de milioane de euro au cedat rezerve de zeci de miliarde de euro. petrol, gaze, aur.. tot

      Da nu ai ce face. au fost preventivi si au eliminat pedeapsa cu moartea
      • +2 (2 voturi)    
        Te inseli (Luni, 14 martie 2011, 8:49)

        aft [anonim] i-a raspuns lui dan

        Te inseli, n-au eliminat pedeapsa.. au eliminat doar legea... ;)

        Iar atata vreme cat chiar ei ne arata cum se respecta si ce valoare mai au "legile" in ziua de azi.. :)
    • +7 (7 voturi)    
      Sa ne pretuim resursele! (Duminică, 13 martie 2011, 22:30)

      Constantin [anonim] i-a raspuns lui Gaga

      Daca noi nu stim sa ni le pretuim putem invata de la austrieci, nu? Normal resursele noastre ar trebui sa ne fie mai scumpe decat cele ale rusilor.
    • +8 (8 voturi)    
      problema e alta (Duminică, 13 martie 2011, 23:55)

      Claudiu [anonim] i-a raspuns lui Gaga

      gazele alea nu se fura, efectiv nu mai sunt ale noastre, fiind in patrimoniul firmei PRIVATE si mai ales austriece OMV.
      Acuma dupa ce am vandut, ne doare, dar culmea..noi am privatizat pentru ca eram in incompetenta de a face ceva atat de profitabil...profitabil.

      Cat priveste derogarile de la UE...haha, esti constient ca pentru UE noi suntem priviti drept mieluselul care cumpara orice scump si vinde ce are ieftin?
      Adica, austriacul din UE are tot interesul sa cumpere gaze din Romania mai ieftine decat cele de la rusi, si va cumpara.. iar noi, romanii vom fi dependenti de rusi si vom exporta spre austria.

      Misto, nu?
      Parerea mea e ca obiectivele energetice strategice gen gaze, petrol si energie electrica niciodata un stat destept nu le privatizeaza.
      • 0 (0 voturi)    
        Nue asa (Luni, 14 martie 2011, 9:30)

        Sting [utilizator] i-a raspuns lui Claudiu

        OMV a cumparat doar drepturile de exploatare, nicaieri in lume nu se vand resursele ci doar dreptul de a le exploata. Prin urmare, banii vor proveni din pretul mai mare care il vor lua la export,impozit pe profit si chiar si TVA. TVA-ul se plateste indiferent de natura tranzactiei(imp-exp UE sau alte regiuni) diferenta este ca el poate fi platit doar o singura data, in tara care se stipuleaza in contract(vezi regulile privind dubla impunere internationala)
      • +2 (2 voturi)    
        GRESIT (Luni, 14 martie 2011, 10:53)

        OMULdinBANAT [anonim] i-a raspuns lui Claudiu

        stimate domn, gazele naturale din nici o tara din lume NU pot fi trecute intr-un patrimoniu privat al unei companii, exploatarea si vanzarea gazelor naturale pot fi si in prezent sunt, CONCESIONATE, pe diferite perioade de timp, unei firme private. Nemernicia cea mai mare, nu a fost concesionare catre OMV, a petrolului si gazelor Romaniei , ci redeventele de exploatare care sunt infime in tara noastra. Sistemul de redevente de exploatare din Romania, trebuiau sa urmeze sistemul rusesc al GAZPROM-ului, unde redeventele de exploatare cresc semnificativ odata cu cantitatea de petrol si gaze naturale, solicitate de alte tari si exportata catre alte tari, de catre Federatia Rusa.
    • +2 (2 voturi)    
      usor cu listele (Luni, 14 martie 2011, 7:31)

      bula [anonim] i-a raspuns lui Gaga

      si Norvegia si Anglia sunt producatoare de gaze, chiar mai mult decat RO.
      • +3 (5 voturi)    
        ... (Luni, 14 martie 2011, 10:03)

        dragonfly [utilizator] i-a raspuns lui bula

        alo madam udrea, de cand e norvegia in UE???
  • +16 (16 voturi)    
    TVA la export? Mai sa fie! (Duminică, 13 martie 2011, 21:43)

    Stelian [anonim]

    "Inceperea exportului de gaze ar aduce numai beneficii la bugetul de stat (prin cresterea contributiilor din TVA etc.)", au precizat pentru HotNews.ro reprezentanti ai Petrom."
    Dezinformare sau incompetenta grava???
    • +4 (4 voturi)    
      Corect, achizitiile intra-UE sunt scutite de TVA (Duminică, 13 martie 2011, 22:30)

      Adrian C. [utilizator] i-a raspuns lui Stelian

      Daca o companie din afara Romaniei cumpara un produs din Romania, atunci nu plateste TVA.
    • 0 (0 voturi)    
      nu (Duminică, 13 martie 2011, 22:31)

      Vuck [utilizator] i-a raspuns lui Stelian

      Nu, mai draga, doar impozit pe profit !
    • +2 (2 voturi)    
      Termenul potrivit (Duminică, 13 martie 2011, 22:51)

      Emil [anonim] i-a raspuns lui Stelian

      cred ca este MINCIUNA!
    • 0 (0 voturi)    
      TVA platit catre Transgaz (Duminică, 13 martie 2011, 23:48)

      George [anonim] i-a raspuns lui Stelian

      Daca se face import sau export se platesc niste taxe de transport catre Transgaz. La aceste taxe se plica TVA. Probabil la asta s-au referit.
    • +7 (7 voturi)    
      ai citit bine (Duminică, 13 martie 2011, 23:55)

      claudiu [anonim] i-a raspuns lui Stelian

      va creste TVA-ul incasat de stat prin faptul ca pentru consumatorul intern, roman, ii va creste automat pretul..automat adaos mai mare-tva mai mare.
      castiga firma privata si statul, cel care pierde e cetateanul.
  • +4 (6 voturi)    
    Multumiri (Duminică, 13 martie 2011, 22:15)

    andu [anonim]

    Multumitii lui Nasta se pentru contractul extrem de avantajos prin care Petrom a fost privatizat.
  • +4 (4 voturi)    
    Astia sunt chiar nesimtiti (Duminică, 13 martie 2011, 22:20)

    Heruvim [utilizator]

    Forteaza statul si spera ca o sa le iasa. Dar se gandesc oare ca nu pot sa se bata cu toata populatia? de maine nu mai alimentez nici de la Petrom nici de la OMV. Niciodata. Cresc pretul la benzina, vor sa exporte gazele din productie interna, dar nu se gandesc ca orice rautate se intoarce. Companii mai mari ca astea au dat faliment din mai putin.
  • +6 (6 voturi)    
    Nu-i problema (Duminică, 13 martie 2011, 22:27)

    Ion [anonim]

    Statul trebuie doar sa puna o taxa de extractie de 500% si una de transport prin conducta de la Arad de inca 500%. Dupa care sa vedem cat o sa mai exporte Petromul.
  • +3 (3 voturi)    
    Se poate,,,,numai sa vrea Guvernul (Duminică, 13 martie 2011, 22:31)

    atentat_national__subminare [anonim]

    Sa-i lase!!!! Dar:.........

    Ia sa le bage impozite "serioase".
    Ia sa le taie orice ajutoare.....
    N-or mai vrea ei sa exporte!
  • +3 (3 voturi)    
    fara subiect (Duminică, 13 martie 2011, 22:46)

    Victor [anonim]

    Nu s-au temut de dependenta de importuri cand au vandut tara strainilor?
  • +5 (5 voturi)    
    ................ (Duminică, 13 martie 2011, 23:07)

    ./. [anonim]

    OMV-ul tb pus cu botul pe labe, deja si-a batut joc prea mult de romani, are niste profituri enorme de pe urma bogatiilor tari pt ca Nasase 4 case a vandut petromul si a concesionat resurse pe nimic.Cum???Simplu, cum au facut ungurii, de maine impozitul pt companiile din domeniu nu mai e de 16% ci 50% si chiar 90% de ce nu???Dc nu le convine pot sa plece.Astept masuri ferme din partea guvernului la fel cum s-a intamplat in Ungaria.
  • +1 (3 voturi)    
    chiar credeati? (Duminică, 13 martie 2011, 23:09)

    panduru [anonim]

    Chiar credeati ca ne-au primit in UE de dragi ce le eram?
    A venit vremea sa dam socoteala...
  • +4 (4 voturi)    
    Chiar nimeni nu citeste factura de gaze? (Duminică, 13 martie 2011, 23:09)

    Mircea [anonim]

    Este bine de subliniat ...pentru cei care poate nu au aceasta curiozitate de a calcula......
    In acest moment consumatorul casnic plateste 430$ pe 1000 mc....deci peste pretul de import...
    Faceti acum un calcul si vedeti cam cat castiga producatorii interni...
    Si noi, romanii, cu ce ne-am ales...?
  • +2 (2 voturi)    
    liberalizare (Duminică, 13 martie 2011, 23:38)

    anonim [anonim]

    daca se vrea liberalizare la nivel european de ce Romania cumpara la cel mai mare pret gaze din Rusia? UE sa ne dea gaz rusesc la pretul la care il cumpara Germania din Rusia......
  • +7 (7 voturi)    
    falsa problema (Duminică, 13 martie 2011, 23:44)

    Madalina Apostol [anonim]

    Problema exporturilor este una falsa. Populatia consuma in Romania 4 mil m3 gaz pe an, mai putin decat produce Romgaz. Populatia ar trebui sa consume numai gaz intern. De ce nu se intampla asta? De ce populatia plateste pentru smecheri ca Niculae?
  • +11 (11 voturi)    
    Interese strategice? (Luni, 14 martie 2011, 1:00)

    roman [anonim]

    Dar interese strategice Romania nu are?

    Pai atunci Petrom o sa aibe contracte cu Occidentul care trebuie respectate la litera, iar cand noi cumparam bani de la rusi, le respecta cand vor ei? Ghici cine ingheata de frig la iarna?

    SUA are rezerve de petrol si gaze si nu are nevoie de import. Totusi importa la greu, ca sa isi pastreze resursele atunci cand ceilalti le vor termina si atunci pretul va fi si mai mare, tot o lege a economiei de piata, dar cu interes mai mare pe termen lung, pt interesul populatiei si nu interesul pe termen scurt al OMV-ului care e interesat de Petrom cat are reurse dupa care isi ia caruta si pleaca. Oare romanii si gurvernantii chiar nu au cap si avocati sau totul e numai pt furtisaguri. Multumim Ilescu, Nastase & Co. Patrioti adevarati! Bine ca aveti voi tablouri! Rezervele de petrol au fost vandute la 30 de dolari pe barilul de petrol, cand acum e 165. Vizionari maica, nu am ce zice!

    In Quebec, resursele energetice sunt considerate resurse strategice. Guvernul a dat lege prin care se privatizeaza toate centralele hydro etc si le-a cumparat oficial la bursa de la NY de la propritarii anglofoni. Ca sa nu existe interpretari. Resursele sunt ale poporului, pentru ele strabunii nostri au murit in razboi si nu ca sa duca austriecii lui Hitler profit acasa la ai si apoi sa ne faca tzigani. Raus! Daca vor sa pastreze compania Petrom e OK, dar resursele minerale sunt ale poporului. La fel cu resursele de ciment si alte resurse minerale. Nu e nimic in capul romanilor, se vand pe nimic ca si curvele lor care se dau pe 10 Euro in Occident, dupa ce isi lasa copii in saracie acasa! Cred ca cel mai de folos ar fi un cutremur de magnitudine 9 urmat de cateva tzunami, ca sa o luam de la zero!
  • +9 (9 voturi)    
    Cine este proprietarul gazului romanesc? (Luni, 14 martie 2011, 4:40)

    Costica [anonim]

    Din cate stiu staul este proprietarul resurselor subsolului, conform constitutiei, pe care le poate concesiona pe o perioada determinata unei companii. Statul are suficiente parghii sa-i stranga pe cei de la OMV-Petrom daca vrea. OMV a primit gratis Petrom datorita anexei secrete care vinde petrolul statului cu 12 dolari barilul catre OMV. Diferenta intre pretul zilei (acum 100$) si cei 12$ e profit curat. Nastase trebuie inchis pe viata pentru aceasta anexa.
    Poate ar fi momentul ca acea anexa oneroasa la contractul de privatizare sa fie anulata. Si se pot discuta apoi si gazele.
  • +2 (4 voturi)    
    DACA (Luni, 14 martie 2011, 8:23)

    STAN PATITU [anonim]

    Daca romanii o mai inghit si pe asta insemna ca ne meritam soarta! Am stiut din clipa in care a anuntat Videanu ca s-a executat conducta de legatura cu Ungaria ca asta urmeaza. Sa ni se ia si bruma de gaz metan pe care o mai avem. Noua nu ne ajunge gazul dar ei vor sa-l vanda ieftin ca sa platim noi scump. Avem ce meritam.
  • +1 (1 vot)    
    Sigur sa vanda (Luni, 14 martie 2011, 9:27)

    Alex [anonim]

    Da sa vanda gaze in toate tarile lumii dar dupa ce isi face conducta
  • +1 (3 voturi)    
    evident... (Luni, 14 martie 2011, 9:37)

    me [anonim]

    europa vrea gaz ieftin din romanica... profitul nu are nimic de-a face. noi cumparam gaze si benzina mai scump ca ei.
    ce sa mai...
    oricum nu pot sa nu remarc ca oamenii si guvernul in loc sa caute solutii, nustiu cum sa dea vina pe cei dinainte. poate or fi fost vinovati (si daca este asa ar trebui sa fie in puscarie -> inca o dovada ca nici un guvern nu-si face treaba), dar acum trebuie sa vedem cum rezolvam problema. faltul ca e x sau y vinovat nu ne ajuta cu nimic!!!
  • +2 (2 voturi)    
    conducta de interconectare (Luni, 14 martie 2011, 9:49)

    sorin [anonim]

    parca acum citeva luni ne laudam cu realizarea conductei ce ne conecta cu Ungaria. Mare realizare. Acu aflam ca asta ne va creste pretul la gaz. Propun un atentat care sa distruga conducta si cu asta basta.
    Sintem imbecili.
  • +2 (2 voturi)    
    ...conducta (Luni, 14 martie 2011, 9:55)

    sorin [anonim]

    "Costurile construcţiei pentru conducta Arad-Szeged s-au ridicat la aproape 68 de milioane de euro, iar partea română a suportat 48% din această sumă."

    ''Realizarea conductei Arad-Szeged este un prim pas pentru o rețea europeană integrată, care va contribui la creșterea flexibilității sistemului național de transport al gazelor și va asigura competitivitatea prețului intern al gazelor naturale”, a declarat Boc.

    ''Conducta Arad-Szeged este doar un prim pas în direcția formării unei piețe eficiente în Europa Centrală și de Est. Noi toți muncim să anulăm segmentările și să formăm o piață regională'', a mai spus președintele grupului Mol, Zsolt Hernadi.

    SI batuti si cu banii luati, dar mandrii ca sintem europeni.
    Daca stai tot timpul in genunchi, lumea incepe sa te creada sclav
  • 0 (0 voturi)    
    gaze&titei (Luni, 14 martie 2011, 11:04)

    LP [anonim]

    Nu degeaba am primit platforma continentala a insulei Serpilor. Va dati seama cu nu vin companii mari sa sape offshore (adica foarte scump), sa construiasca conducte submarine inclusiv pentru gaz si sa il vanda la pret de Romania.

    Sigur ca asta nu scuza vanzarea rezervelor Romaniei pe 2 euro, insa este alt subiect care nu cred ca are legatura cu acesta. Producatori de gaze&titei la nivel mic si foarte mic (ceva mai putin decat noi) mai sunt si alte tari din Europa: Germania, Italia, Franta, Ungaria...

    Noi producem gaze anual undeva la jumatate din cantitatea ceruta anual pe piata romaneasca, deci un volum mic, fara o importanta "strategica" pentru Europa. Veniturile companiilor petroliere din Romania sunt mici comparativ cu alte tari producatoare, de conjuctura (pret mare la titei, profit mare...).

    Eu cred ca ne umflam pieptul prea tare. Pentru noi, rezervele de hidrocarburi ale Romaniei sunt importante, insa la nivel european... nu avem o importanta strategica, ci de conjuctura. Din cauza asta nu suntem bagati in seama.
  • 0 (0 voturi)    
    Vreti SHENGEN ....?!! - Dati GAZELE ! (Luni, 14 martie 2011, 11:46)

    IROS [anonim]

    E santajul economic asupra unei tari sarace aflata sub ocupatia (celor bogati din ) UE, deci tot in razboi suntem, ca si pe vremea comunismului
  • -1 (1 vot)    
    va multumim (Luni, 14 martie 2011, 12:36)

    vlad [anonim]

    va multumim ca ati privatizat tot! de ce sa ne temem de preturi mari sau importuri dupa ce am vandut totul pe 2 bani? asta este dragi romani! dormi cum iti asterni... va multumesc si voua, draci compatrioti!
  • 0 (0 voturi)    
    asa-i cand esti sluga la stapan (Luni, 14 martie 2011, 14:39)

    Noroc [anonim]

    Ce dovada ne mai trebuia asupra faptului ca am fost primiti in UE doar pentru rezervele noastre naturale?
    Daca noi nu stim sa le valorificam, ni le valorifica UE.
    Nici un stat nu si-a vandut compania petroliera si resursele de petrol si gaze unei companii straine. De ce a trebuit sa facem acest lucru tocmai noi?
    Chiar nu putem face nimic sa indreptam aceste lucruri dezavantajoase pentru noi?
    Cred si eu ca austriecii nu mai sunt in criza cand vand petrol si gaze romanesti si controleaza mai bine de jumatate banii nostrii prin cele 3 mari banci pe care le detin in Romania (BCR, Raiffaisen si UniCredit - banca din Romania este subordonata Bank Austria Kreditanstald membra a UniCredit Grup).
  • 0 (0 voturi)    
    Cand nu-i cap ii vai de viata noastra (Luni, 14 martie 2011, 15:22)

    Petrol [anonim]

    OMV-ul isi bate joc de noi cand me vinde petrol romanesc la pretul petrolului brent, tranzactinat pe burse. In acest mod el gastiga diferenta dintre 12 dolari (barilul romanesc) si cca. 100 de dolari (barilul de petrol brent).
    OMV-ul cand stabileste preturile de la pompa Petrom nu ne vinde noua petrol cumparat de prin Libia sau la pretul de pe burse, ci ne vinde petrol extras din Romania la care nici macar pretul redeventei catre stat nu poate fi negociat pana in 2014.
    Oare daca nu am mai alimenta de la OMV si Petrom ce s-ar intamla. Poate incepe o „subita” redresare a situatiei, cel putin la preturile carburantilor?
  • +2 (2 voturi)    
    Dezbatere publica (Luni, 14 martie 2011, 15:25)

    opinie [anonim]

    Credeti ca este necesara dezbaterea publica privind nationalizarea Petrom (actuala OMV-Petrom)?
    • 0 (0 voturi)    
      Cu siguranta DA (Marţi, 15 martie 2011, 11:26)

      valisa [utilizator] i-a raspuns lui opinie

      Si nu numai Petrom. Ci toata tara trebuie recuperata. Si asta cat mai urgent daca nu vrem sa ajungem in epoca sclavagista.
  • +1 (1 vot)    
    OMV (Luni, 14 martie 2011, 17:55)

    elisav [anonim]

    OMV transporta si titeiul in Austria, prin portul Constanta. De ce sa nu transporte gazul nostru pentru a putea realiza cantitatea necesara inmagazinata in cel mai mare depozit de gaze de langa Viena.
    Noi am golit si dep[ozitele.
  • -1 (1 vot)    
    In UE trebuie sa jucam dupa regulile lor. (Luni, 14 martie 2011, 18:58)

    Mircea [anonim]

    Asta nu inseamna ca trebuie sa jucam prost Trebuie sa inventam taxe statale cu care sa crestem preturile la gazele de productie interna si gata. Ce tot atat palavrageala. Atata scandal degeaba. Si daca era companie de stat era obligata sa vanda la extern.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri