Factura la electricitate va creste in medie cu 2 lei de la 1 aprilie. Vezi in text care sunt motivele

de Claudia Pirvoiu     HotNews.ro
Miercuri, 30 martie 2011, 18:10 Economie | Energie

Valoarea facturii lunare la energia electrica va creste in medie cu 2 lei incepand cu 1 aprilie, a declarat pentru HotNews.ro presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in  domeniul Energiei (ANRE), Iulius Dan Plaveti. Potrivit acestuia, nu este vorba de o scumpire a energiei electrice, ci de o contributie pe care va trebui sa o plateasca fiecare consumator pentru energia produsa in cogenerare de inalta eficienta.

ANRE a aprobat si valorile bonusurilor de referinta pentru energia electrica si energia termica produsa de centralele de cogenerare de inalta eficienta. Valoarea bonusului variaza de la an la an, in functie de tipurile de combustibili utilizati pentru producerea de energie electrica si termica in  cogenerare: combustibil solid, combustibil gazos asigurat din reteaua de transport si combustibil gazos asigurat din reteaua de distributie. Vedeti atasat  care sunt valorile bonusului de referinta.

Ajutoare de 4,1 miliarde de euro in perioada 2011-2023

Uniunea Europeana a promovat prin adoptarea directivei CE 8/ 2004 producerea simultana de energie termica si energie electrica, cu eficienta ridicata si, prin urmare, cu un impact redus asupra mediului. Romania a transpus directiva prin Hotararea Guvernului 219/2007, care a stabilit un mecanism de tip bonus. In noiembrie 2009, prin HG 1215 au fost aprobate criteriile si conditiile necesare pentru punerea in aplicare a schemei de sprijin pentru energia electrica produsa prin cogenerare, pe baza cererii utile de energie termica.

Schema prevede acordarea unui sprijin financiar producatorilor de energie electrica si termica ce  detin sau exploateaza comercial centrale de cogenerare de inalta eficienta si instituie un mecanism de sprijin prin care se urmareste acoperirea diferentei  dintre costul producerii energiei in cogenerare de inalta eficienta si pretul de vanzare al acesteia.

Ajutorul este acordat lunar beneficiarului, sub forma  unei sume de bani denumita "bonus", pentru fiecare unitate de energie electrica (MWh) produsa in cogenerare de inalta eficienta livrata in retelele electrice  ale Sistemul Electroenergetic National si vanduta pe piata concurentiala si prin contracte reglementate. Schema a fost autorizata de Comisia Europeana la  sfarsitul lunii septembrie.

Bugetul schemei este de 17,23 miliarde de lei (4,1 miliarde de euro) pentru perioada 2011-2023, numarul maxim de beneficiari fiind estimat la 500 agenti  economici.

    * Prin modernizarea  sistemului se poate reduce factura pentru consumatorul final si consumul de energie, sustin specialistii din piata.
    * Definitie: Cogenerarea este un sistem de producere simultana, in acelasi proces, de energie termica si energie electrica, care utilizeaza mai multe surse de combustibil pentru a genera energie, randamentul fiind mai mare cu 20% fata de productia dintr-o singura sursa. Permite de asemenea scaderea consumului de gaz prin inlocuirea cu alte resurse.

Romania are deja un sistem de cogenerare vechi, care nu mai da randament. Potrivit estimarilor, 96% din retele sunt in aceasta situatie. Pentru multe autoritati locale, centralele vechi sunt o povara mai ales ca sunt cazuri in care subventiile pentru incalzire, din fonduri locale, depasesc 50%. Sistemele centralizate de incalzire deservesc, in prezent, peste 1.600.000 de apartamente, din care 571.000 se afla in Bucuresti. Cele mai multe sunt  construite prin anii '60-'70. Cu toate acestea, statul a considerat ca inca pot fi mentinute in functiune, chiar daca este nevoit sa pompeze sume mari de  bani in ele. Sistemele sunt realizate dupa tehnologii anterioare crizei energetice din 1972, au randamente scazute, pierderi intre 25% si 35% si costuri ridicate de productie.

Pentru modernizarea centralelor de cogenerare, pot fi cheltuite pana in 2013, circa 360 de milioane de euro din fonduri europene alocate pentru eficienta energetica si cogenerare. De asemenea, in acest an, Comisia Europeana va adopta o serie de masuri pentru incurajarea firmelor private sa dezvolte proiecte in acest domeniu.

O alta sursa de finantare pentru investitii ar putea proveni din vanzarea surplusului de certificate de emisii de dioxid de carbon. In acest moment, Romania detine un surplus de 300 de milioane de astfel de certificate, iar din vanzarea acestora se pot obtine circa doua miliarde de euro. Guvernul roman poarta negocieri cu firme din Japonia si Spania pentru valorificarea surplusului de certificate.


Citeste mai multe despre   
























Material sustinut de Superbrands

Help Net, 19 ani de excelenta pe piata farma

Help Net Farma opereaza una dintre cele mai importante retele de farmacii din Romania si face parte alaturi de Green Net - importatorul si distribuitorul de suplimenti nutritivi si dezvoltatorul lantului exclusivist Beautik Haute Perfumerie, din grupul Farmexim, primul importator si distribuitor de produse farmaceutice din Romania.

4577 vizualizari

  • +2 (2 voturi)    
    str. George Calboreanu - curent ioc! (Miercuri, 30 martie 2011, 18:34)

    George [anonim]

    si in George Calboreanu - sector 6 Bucuresti se ia curentul cateva ore seara cand ti-e lumea mai draga aproape saptamanal.... ce faceti domnilor de la Enel in zona asta? De ce nu rezolvati problema si aici? Ne-ati disperat cu intreruperile astea !!! E o problema cu consumul crescut de energie? okay, faceti ceva, schimbati ce trebuie schimbat in retea , d-vstra stiti mai bine DAR , FACETI CEVA !!! suntem ca pe timpul lui Ceausescu!!!!
  • +7 (7 voturi)    
    Abureala (Miercuri, 30 martie 2011, 18:39)

    Dady [anonim]

    Nu-i vorba de 2 sau 3 lei, nu saracesti din atat, dar nu stiu de ce trebuie platit suplimentar pentru energie "produsa in cogenerare de inalta eficienta". Din cate stiu eu, inalta eficienta duce la preturi mai mici, nu mai mari. Sa ne lase ANRE cu "abureala" asta de genul «nu se scumpeste, dar platiti mai mult». Si daca punem 2 lei pe luna la milioane de gospodarii se strang destui bani... Pana la urma se "cogenereaza" doar bani suplimentari cu "inalta eficienta"!
  • +6 (6 voturi)    
    electricictate şi scumpiri (Miercuri, 30 martie 2011, 18:48)

    ipp [anonim]

    De la Revoluţie şi până în zilele noastre, indiferent că firma este privată sau de stat, română sau străină nu s-a întâmplat altceva decât MĂRIREA PREŢURILOR...
    A mers bine economia şi consumul a fost mare s-au mărit preţurile; a mers prost economia şi consumul a fost mic s-au mărit preţurile.
    Domnilor, nu vorbesc numai de electricitate: vorbesc de carburanţi, vorbesc de medicamente, vorbesc de alimente, vorbesc de îmbrăcăminte, vorbesc de încălţăminte. Vorbesc de tot ceea ce se cumpără cu bani, de orice marfă. Doar o singură marfă nu se scumpeşte deloc "valoarea muncii". Ea se scumpeşte doar pentru o infimă parte a populaţiei!
    • +3 (3 voturi)    
      Scupirile (Miercuri, 30 martie 2011, 19:51)

      galaxyranger [utilizator] i-a raspuns lui ipp

      Raspunsul ar putea fi destul de simplu - resursele sunt limitate sau se diminueaza iar profitul trebuie sa fie in intotdeauna in crestere.

      In ceea ce priveste taxa pentru "energia produsa in cogenerare de inalta eficienta" sunt tare curios cum poate fi verificat faptul ca banii se folosesc acolo unde este necesar.
    • 0 (0 voturi)    
      corect si (Joi, 31 martie 2011, 9:10)

      Fabian [anonim] i-a raspuns lui ipp

      foarte adevarat !
  • 0 (0 voturi)    
    Agentia Nationala de Ruinare a Energiei (Miercuri, 30 martie 2011, 18:49)

    mana larga [anonim]

    adica sa luam de la toti consumatorii ca sa scadem imperceptibil pretul la cei care folosesc energie termica (atat la locuinte - maxim 10% din populatie cat si la anumite firme)
  • +3 (3 voturi)    
    Nu vad de ce (Miercuri, 30 martie 2011, 18:58)

    cgi [utilizator]

    Cu tot respectul, dar nu vad de ce trebuie sa plateasca cetateanul un serviciu nesolicitat.
    Ar fi de spus inca doua lucruri:
    1. Sunt 100% sigur ca pretul la consumatorul final nu va scadea atata vreme cat energia este constituita ca monopol.
    2. Sumele puteau fi acoperite cu un procent infim din profitul intermediarilir (baietii destepti).
    • +2 (2 voturi)    
      De ce cetateanul: (Joi, 31 martie 2011, 9:04)

      Mihai [anonim] i-a raspuns lui cgi

      Un cost legat de energie e normal sa fie platit de consumatorul de energie. Iar scamatoriile baietilor destepti de pe piata de energie ar trebui sa fie platite cu sanctiuni din codul penal, nu cu taxe mascate, cum propuneti dvs. (Altfel spus: daca n-ar exista baietii destepti, cine ar trebui sa plateasca?)

      Problema fundamentala e insa alta: scopul acestui cost e o tampenie! O tampenie europeana, dar tot tampenie! De aceea, nici n-ar trebui sa existe, de la bun inceput! (vezi comentariul meu de mai jos)
  • +1 (1 vot)    
    ? (Miercuri, 30 martie 2011, 19:07)

    andu2 [utilizator]

    pai daca se dau bani de prime pt cei de la companiile cu pierderi, trebuie de undeva sa traga bani
  • +2 (4 voturi)    
    mda (Miercuri, 30 martie 2011, 19:08)

    Cristi [anonim]

    Ce misto e sa citesc articolul in acelasi timp ce azi mi-a prajit un iMac, un LCD, un telefon, un mixer audio si un UPS de la supratensiune ... masurat la priza curentul oscileaza intre 200 si 290 V :|

    hai ca mai facem cadou niste lei ... eu zic sa le platin cate 10 lei in plus

    peste o saptamana imi vine o echipa de interventie :D ce minunaaaaaaat
  • +3 (3 voturi)    
    Nu sint actionar... (Miercuri, 30 martie 2011, 19:15)

    miguel [anonim]

    ... prin urmare nu vad de ce sa platesc. Daca statul este actionar la aceste societati sa plateasca statul. Daca sint persoane fizice sau societati comerciale, sa plateasca actionarii respectivi.
  • +2 (2 voturi)    
    Mana pana la cot in buzunarele oamenilor (Miercuri, 30 martie 2011, 19:17)

    gigel [anonim]

    Toti baga mana pana la cot in buzunarele oamenilor, daca ar putea ar lua si pielea de pe oameni! Individul asta de la ANRE nu are nici macar imaginatie, auzi la el "inalta eficienta", baga taxa, dar "nu se scumpeste"! Mai, tu chiar crezi ca toti suntem prosti si ne duci cu zaharelul?! Ai nevoie de bani, iei de la noi, asta este adevarul, dar explicatiile tale sunt cel putin jalnice.
  • +2 (2 voturi)    
    frati care ati comentat (Miercuri, 30 martie 2011, 19:27)

    toma [anonim]

    spuneti-mi si mie ce-i aia 'cogenerare' ? in dex nu exista termenul !?
    in alta ordine,oricum i-ar zice,e tot o abureala ca cea a 'e.on gaz' ! au schimbat plata de la mc la kw -rezultatul=la acelasi consum,platesti mai mult !
    • 0 (0 voturi)    
      cogenerare (Joi, 31 martie 2011, 8:57)

      mihai [anonim] i-a raspuns lui toma

      Da, nu exista cuvantul in limba romana, asa ca e imprumutat din engleza.

      Chiar daca nu exista cuvantul, notiunea exista. E ceea ce fac CET-urile din Bucuresti: curent electric SI caldura cu o singura flacara. Ideea e foarte buna: intrucat nu poti transforma toata caldura in electricitate, iti ramane un rest de caldura reziduala, pe care il poti livra in calorifere. Asta iti permite sa scazi pretul de vanzare atat al energiei electrice, cat si al caldurii, fata de centralele care produc ori doar energie electrica (de pilda Turceni, cred, ca e departe de Craiova), ori doar caldura (centralele de apartament).

      De unde ajungem la urmatoarea concluzie: CONCURENTA trebuie sa stimuleze constructia de centrale in cogenerare, NU SUBVENTIILE! Chiar daca sunt dictate de la Bruxelles!
      • 0 (0 voturi)    
        multumesc ! (Joi, 31 martie 2011, 12:39)

        toma [anonim] i-a raspuns lui mihai

        da,chestie buna,am priceput .
        ce nu inteleg e ca de ce trebuie sa suport eu cheltuielile lui !
        mie la firma nu-mi da nimeni bani pentru retehnologizare,modernizare !
        o sa-mi returneze vreodata ce-i dau acuma ?
        nu-mi vine sa cred ca o sa se ieftineasca vreodata pretul kw !
        o alta hotie de la populatie !
        guvernantii astia ai nostri,parlamentarii,alesii nostri,in loc sa ne ajute,mai tare ne belesc !
  • +6 (6 voturi)    
    Astai stilul (Miercuri, 30 martie 2011, 19:40)

    HESS [anonim]

    De jaf al companiilor in Romania.Vor mai mult castig pac scumpiri,vor ,,derectorii ,,ceva mai mare leafa si o alta viluta pac scumpiri. Partidul cere dreptul ca deh alegeriile se aproprie.Modernizari ,retehnologizari,constructia de noi centrale moderne ioc.Traiasca ,,capitalismul,, romaniesc si cel occidental venit in tara unde au liber la jaf.Sa ii ia d --l pe toti.Cu cat scumpesti mai mult cu ata incasezi mai putin caci lumea isi restrange cheltuieliile.Iar cand barosanii vad ca incasariile le cam scad ce fac'Solutia idiotului.Ori o taxa in plus ori o scumpire pe pretexul mortii iepei.
  • +1 (1 vot)    
    Mare porcarie (Miercuri, 30 martie 2011, 21:48)

    Mihai [anonim]

    adica aceasta inalta eficienta e mai proasta decat antichitatile ale de centrale pe care la mai sunt pe la noi. Mai un sistem bonus care cica se da furnizorului de catre stat, adica din jupuirea noastra prin asa-zisa piata concurentiala (bazata pe spaga si contracte subevaluate) niste bani. Pe scurt banii din profit se duc in buzunarele lor, tot felul de directori si directorasi iar investitia se face pe spinarea noastra.
    Agentia fantoma care e aceasta ANRE cu tot felul de indivizi pusi pe criterii politice, niciodata pe competenta vine si ne spune ca tre sa platim nu stiu ce inalte eficiente care normal are trebui suportate de catre producator ca si cum din vina noastra ar fi ei obligati sa faca investitiile, nicidecum din considerente economice sau de eficienta.
  • 0 (0 voturi)    
    de ce nu folosesc bugetul local (Joi, 31 martie 2011, 9:56)

    adrian [anonim]

    daca beneficiarul produselor din co-generare (electricitate si caldura) este comunitatea, atunci comunitatea poate sa contribuie din bugetul local; problema e ca bugetul local se foloseste pentru iarba, flori si copaci; in plus daca se spune ca sistemul de co-generare e fff vechi de ce nu au facut nimic in acest timp? raspuns: ptr ca e MONOPOL!!!
  • 0 (0 voturi)    
    opinie (Joi, 31 martie 2011, 10:20)

    sorin [anonim]

    Paradoxal !!!!!!!!!!!
    O firma care are monopol vrea sa fie ajutata de catre cei la care le vinde energie electrica. Interesant mod de a face afaceri: cumparatorul TREBUIE sa te ajute la retehnologizare, ori acesta ar trebui sa fie obiectivul actionarilor. Pe mine nu ma intereseaza cum se produce energia electrica, chiar nu imi pasa ce tehnologie au si NU VREAU sa platesc taxa aia de 2 lei.
    Cand se ia curentul sau se defecteaza aparatele ridica din umeri si nu platesc despagubiri, dar daca noi intarziem la plata imediat ne taxeaza.
    Pana cand nu vom pune piciorul in prag (vezi Grecia, Anglia) astia ne batjocoresc cum vreau ei !!!
    • 0 (0 voturi)    
      reteta generalizata (Joi, 31 martie 2011, 12:51)

      ariciul [anonim] i-a raspuns lui sorin

      aceasta reteta se pare ca se generalizeaza la tot ce tine de stat: avem coplata la sanatate, contributie la energie, taxa de drum la transporturi.

      Intrebarea e urmatoarea: daca aceste investii nu se realizeaza ne dau banii inapoi ? Sunt exemple nenumarate la CEZ, Termo, etc, in care s-au crescut tarifele pe motiv de investitii. S-a constatat ca nu s-au realizat. Banii nu au fost returnati si tarifele scazute. ANRE, AN etc, toaca decat banii, dar sa-si faca treaba nu stiu.
  • 0 (0 voturi)    
    cum face o pers fizica un contract (Joi, 31 martie 2011, 12:44)

    ariciul [anonim]

    cum face o pers fizica un contract pe 10 ani la pretul actual al MWh?
  • 0 (0 voturi)    
    Cogenerare inalta eficienta (Vineri, 1 aprilie 2011, 9:19)

    Anonim [anonim]

    nu pot inteleg cogenerare de inalta eficienta =costuri reduse=FACTURA MARE la CLIENTI=profit extrem de mare la producator
    E prosteala pe fata
  • 0 (0 voturi)    
    congenerare constanteana (Sâmbătă, 15 octombrie 2011, 10:28)

    popa liviu [anonim]

    In Constanta CET-ul un mamut comunist care adaposteste pepenierea de partid al psd-ului,cu un numar mare de muncitori,sefi ,secretare.Bine ca s-a gasit o modalitate sa-i platim mai bine ,si sa nu sufere acum incriza.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică