Cum taraganeaza autoritatile romane obtinerea "ok-ului" de la Bruxelles pentru sustinerea investitiilor in energia regenerabila

de Claudia Pirvoiu     HotNews.ro
Vineri, 1 aprilie 2011, 17:02 Economie | Energie

Energia eoliana, o resursa ignorata
Foto: Planning
 documente
(01 Apr 2011) PDF, 121KB
Comisia Europeana a invitat de aproape doua luni autoritatile romane sa notifice oficial sistemul de sprijin stabilit de Legea 220/2008 privind stimularea  investitiilor in sectorul energiei regenerabile. Autoritatile nu au trimis notificarea si nici nu sunt perspective sa fie expediata catre Bruxelles prea curand. O lege care nu are nicio valoare acum pentru investitori din cauza lipsei normelor de aplicare. Autoritatile romane s-au tot plans ca nu pot adopta normele din cauza ca nu  exista "ok-ul" din partea Comisiei Europene. Ca sa obtina acest aviz, ar fi trebuit sa trimisa la Bruxelles o notificare oficiala. Nu a fost trimisa din  cauza preocuparii intense a Comisiei Europene de a nu exista masuri excesive de sprijin. Pentru a elimina orice umbra de indoiala, Comisia le-a dat de lucru  autoritatilor cerand, de-a lungul timpului, nu mai putin de 47 de clarificari. Pana la urma corespondenta intensa dintre Bucuresti si Bruxelles s-a  materializat intr-o invitatie din partea Comisiei Europene.

  • "Consiliul Concurentei a transmis la Ministerul Economiei si Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei scrisoarea nr.2169/08.02.2011, care  contine documentul prin care Comisia Europeana a invitat autoritatile romane sa notifice oficial sistemul de sprijin stabilit prin Legea 220/2008  republicata", se arata intr-o nota informativa a ANRE. Legea prevede ca producatorii de energie regenerabila sa primeasca un sprijin sub forma de certificate  verzi in functie de tehnologia folosita. Furnizorii sunt obligati, prin lege, sa cumpere aceste certificate verzi care mai departe se regasesc in pretul la  consumatorul final. Un certificat verde se va putea tranzactiona la o valoare cuprinsa intre 27 si 55 de euro.

Exista invitatia. Ce fac autoritatile?

Contactat de HotNews.ro, presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, spune ca "mai dureaza cateva saptamani" pana va fi trimisa notificarea  oficiala. Dureaza atat de mult pentru ca sunt implicati multi actori si mai trebuie lamurite o serie de lucruri, potrivit sefului Consiliului Concurentei.  Acesta s-a referit in primul rand la problema cumulului ajutoarelor. Potrivit informatiilor HotNews.ro, trebuie lamurit daca investitorii care au beneficiat  de fonduri europene pot primi si certificate verzi.

In plus, nu e clar sub ce forma vor fi adoptate normele de aplicare, daca va fi proiect de lege sau ordonanta de urgenta.

  • In nota informativa a ANRE se mai arata ca exista posibilitatea ca incepand cu 1 iulie 2011 sa fie indeplinite conditiile necesare pentru aplicarea  sistemului de promovare a energiei regenerabile. In schimb, Bogdan Chiritoiu este mai sceptic. "Nu putem garanta ca va putea fi aplicat sistemul din vara".

Bogdan Chiritoiu a declarat in luna ianuarie pentru HotNews.ro ca autoritatile romane nu au procedat corect prin faptul ca mai intai au adoptat Legea si abia dupa aceea au inceput demersurile pentru obtinerea avizului de la Comisia Europeana. "Noi intai am facut legea si apoi ne-am dus cu ea la Comisia Europeana. In mod normal, se intocmeste un proiect de lege si Comisia Europeana spune daca este bun sau nu".

Intarzierile produse in aplicarea legii au obligat ANRE sa modifice cota estimata pentru achizitionarea certificatelor verzi in 2011. Potrivit legii,  furnizorii trebuiau sa achizitioneze certificate verzi echivalent cu 8,3% din energia comercializata in 2010, urmand sa creasca la 10% in 2011. "Cota  estimata de achizitie de certificate verzi de catre furnizorii de energie electrica pentru anul 2011 de 0,109171 CV/MWh (...)a fost calculata considerand ca  sistemul de promovare a energiei electrice produsa din surse regenerabile stabilit prin Legea 220/2008 se va aplica de la inceputul anului 2011", se arata in  nota ANRE. Insa, in ipoteza amanarii pana la 1 iulie, "cota estimata de achizitie de certificate verzi pentru 2011 a fost recalculata, rezultand o cota de  0,076926 CV/MWh".

Aceste intarzieri provoaca neliniste in randul investitorilor din domeniul energiei regenerabile, aratand ca nu este exclus sa caute oportunitati in alte state. In plus, actorii de pe piata regenerabilelor se tem ca oficialii de la Comisie vor cere Romaniei sa reduca beneficiile catre producatorii pentru a evita supracompensarea.

  • Legea arata ca in cazul in care in termen de 2 ani consecutivi nu se atinge nivelul cotelor anuale obligatorii de energie electrica produsa din surse regenerabile care beneficiaza de sistemul de promovare, Guvernul va trebui sa ia masuri de stimulare a investitiilor.

"Actorii din domeniul energiei regenerabile sunt ingrijorati in legatura cu timpul pe care il implica aceste schimburi. Aceasta tinde sa creasca incertitudinea ca legea votata va fi aplicata sau nu si in ce conditii. In fata acestei incertitudini, investitorii, in anumite cazuri, incep sa caute posibilitati pentru a investi in alte tari, ceea ce este in detrimentul Romaniei", sustin reprezentanti ai Grupului de lucru pe energie regenerabila din cadrul Camera Franceza de Comert si Industrie din Romania (CCIFER).

Planurile de dezvoltare a capacitatilor de productie in sectorul energiei regenerabile din Romania sunt blocate din cauza lacunelor legislative, sustin   reprezentantii Consiliului Investitorilor Straini (CIS).

 
Dupa doi ani, inca se discuta modificari la Legea 220/2008. Perspectivele intarzierii legii sau modificarii ei pe parcurs nu incita  la investitii.  Avem  perspectiva atat a intarzierii, cat si a modificarii legii (...)Daca se va face vreo modificare a legii, anulez orice investitie
 
 
Jean Valvis
"Dupa doi ani, inca se discuta modificari la Legea 220/2008. Perspectivele intarzierii legii sau modificarii ei pe parcurs nu incita  la investitii.  Avem  perspectiva atat a intarzierii, cat si a modificarii legii (...)Daca se va face vreo modificare a legii, anulez orice investitie", a declarat Jean  Valvis,  co-presedinte al grupului de lucru pentru Energie al CIS. Acesta a precizat ca nu poate admite nici cea mai mica reducere a stimulentelor deoarece  nu o  permit planurile sale de investitii.

Reprezentantii investitorilor straini spun ca potentialul de investitii in industria regenerabila este foarte mare in Romania, insa problemele legislative 

blocheaza orice initiativa in acest sens. Potrivit CIS, Romania ar putea atrage investitii in energia eoliana de peste 5 miliarde de euro in urmatorii trei ani.

Ce prevede Legea

Autoritatile nu au elaborat normele de aplicare, insa au reusit sa modifice Legea. Anul trecut a aparut Legea 139 privind modificarea Legii 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile. Actul normativ creaza cadrul legal de respectare a angajamentului din 2007, respectiv procentul de energie produsa din surse regenerabile din totalul energiei consumate in 2020.

Potrivit noii legi, producatorii de energie regenerabila vor beneficia de certificate verzi in felul urmator:

    * Pentru energia produsa in centrale hidroelectrice cu puteri instalate de cel mult 10 MW: 3 certificate pentru fiecare MWh produs si livrat daca centralele sunt noi si 2 certificate pentru fiecare MWh daca centralele sunt retehnologizate
    * Doua certificate pana in 2017 si un certificat din 2018 pentru fiecare MWh produs si livrat de producatorii de energie eoliana
    * Trei certificate pentru fiecare MWh produs si livrat din energie din biomasa, biogaz si sursa geotermala
    * Sase certificate pentru fiecare MWH produs si livrat din energie solara

Potrivit legii, furnizorii erau obligati sa achizitioneze in 2010 certificate verzi echivalent cu 8,3% din energia comercializata in acest an, urmand ca ponderea sa creasca la 20% in 2020. Insa, legea nu a putut fi aplicata in lipsa legislatiei secundare. Un certificat verde se va putea tranzactiona la o valoare cuprinsa intre 27 si 55 de euro.

    * Nivelul tintelor nationale privind ponderea energiei electrice produse din surse regenerabile de energie in consumul final brut de energie electrica in perspectiva anilor 2010, 2015 si 2020 este de 33%, 35% si, respectiv, 38%.
    * Cotele anuale obligatorii de energie electrica produsa din surse regenerabile de energie care beneficiaza de sistemul de promovare prin certificate verzi pentru perioada 2010-2020 sunt urmatoarele: 2010-8,3%; 2011-10%; 2012-12%; 2013-14%; 2014-15%; 2015-16%; 2016-17%; 2017- 18%; 2018-19%; 2019-19,5%; 2020-20%.


Citeste mai multe despre   






















4244 vizualizari

  • +11 (11 voturi)    
    Am dat faliment personal din cauza acestor intarzi (Vineri, 1 aprilie 2011, 17:44)

    Marius [anonim]

    In 2008, fiind la Londra, am fost recrutat de o firma internationala pentru dezvoltarea de afaceri in en. regen. in Romania.
    La o luna dupa ce m-au angajat, in oct. 2008, parca, a fost adoptata Legea 220 pentru sprijiirea de catre stat a acestui tip de afaceri, prin sistemul certificatelor verzi, valabil si in alte state UE, de exemplu Polonia. Evident, toti ne-am bucurat, legea era buna.
    Mai era o "mica problema"..aplicarea ei. Legea spunea ca vor apare curand normele de aplicare.

    Evident, sefii mei m-au intrebat: cand ar putea sa apara normele? le-am raspuns: cat ar putea dura redactarea unor norme? hai sa zic..cateva luni..6 luni...cat o fi.

    Ei bine, la 2 ani si jumatate, inca nu au aparut normele. Firma s-a inchis anul trecut, nu le-au placut cum se fac legile si afacerile in romania.

    Eu, la randul meu, am ramas fara job, inafara ca m-au trimis sa dezvolt afacerea, in 2009, aici, in aceasta tara de //. Adica m-au relocat in Romania din Londra, cand deja mi-era scarba de la inceput ca trebuie sa revin in Romania. Dar am zis..hai sa vad ...poate merge.

    In situatia firmei noastre (foste) nu sunt numai eu, sunt poate zeci de firme care au asteptat aplicarea legii respective, dar intarziind foarte mult, s-au retras.
    Potentialul pierdut de investitii il estimez la 1 miliard de Euro. pai cumsa iesim din criza daca politicienii sunt la TV si nu in parlament?..si in ministere? si sunt necompetenti?
    De ce Polonia nu e in recesiune? ca la ei s-au luat banii de la UE..si ca sa dau numai exemplul acestei legi, la ei se aplica...zic asta pentru ca aveam un coleg polonez, care lucra pe Polonia.

    Ca sa astepti ani sa se aplice o lege (finantatorii afacerii nu-ti dau bani daca legislatia nu e clara)... nu mi se pare normal.
    Si este o lege care nu necesita bani de la buget, investitiile sunt in totalitate private.(editat de HotNews.ro)
    • +7 (7 voturi)    
      foarte adevarat (Vineri, 1 aprilie 2011, 19:17)

      I [utilizator] i-a raspuns lui Marius

      ca o completare, nu e vorba de incompetenta. Oamenii merg la lucru la minister, in parlament etc. dar acolo nu au vreme de facut legi, norme de aplicare etc pentru sunt ocupatii 100% cu gasirea unor noi modalitati de a fura bani de la stat prin tot felul de contracte. Si ce daca UE ne da bani moca? Nu au nici 5 minute pentru asta.
    • +5 (5 voturi)    
      din pacate este ceva tipic pentru Romania (Vineri, 1 aprilie 2011, 23:03)

      blec-bierd [utilizator] i-a raspuns lui Marius

      o tara condusa de mafioti
    • +2 (2 voturi)    
      investitii private (Sâmbătă, 2 aprilie 2011, 10:07)

      roman [anonim] i-a raspuns lui Marius

      probabil ca nu s-au clarificat inca lucrurile - insemnand cum se imparte spaga
    • 0 (2 voturi)    
      Strii ce scartaie? (Sâmbătă, 2 aprilie 2011, 13:06)

      Costika [utilizator] i-a raspuns lui Marius

      Daca aveai un coleg pe Polonia si acolo merge , de ce "firma" nu s-a implicat total pe Polonia? De ce s-a inchis? Inseamna ca Polonia de fapt nu merge! E ceva subred in tot ce prezinti si apoi ne place sa ne dam singuri la gioale dar va intreb pe oricare dintre voi :cati ati facut vreo norma de aplicare pana acum? Ca specialist in ceva inginerie , va spun ca una e sa dai din gura si alta sa pui conditii de lucru pe hartie...Nu apar guvernul dar cred ca increngatura de interese a dus la acest rezultat : prea multi trag in prea multe directii iar cei ce pot sa faca normele inca nu au gasit compromisul valabil (inclusiv cu UE). Avem foarte multi oameni capabili ce lucreaza insa tot timpul apar tot soiul de nemultumiti care arunca in derizoriu munca altora (e foarte usor sa darami ceva , sa faci e mult mai greu, de aia suntem o natie de "comentatori"!)...
      • 0 (0 voturi)    
        Re cesiune (Duminică, 3 aprilie 2011, 16:57)

        C-o Sticla [anonim] i-a raspuns lui Costika

        misto replica. drept la obiect, pe langa subiect. faci parte din cei care au iesit din recesiune inainte de a incepe. da chiar, ce recesiune, ca daca la noi e asa de rau, inseamna ca Polonia e la pamant, din motive geoparapsihopolitice (doar de tine stiute).
      • 0 (0 voturi)    
        sa zicem... (Luni, 4 aprilie 2011, 12:43)

        eu [anonim] i-a raspuns lui Costika

        sa presupunem ca ar fi filiala din romania. de ce ai trimite un roman in loc de un polonez in polonia? de ce lucrezi in romania si nu in vietnam?
  • +4 (4 voturi)    
    Capitalism in faza comunista (Vineri, 1 aprilie 2011, 19:11)

    Wiki [anonim]

    Am auzit azi ca incepand cu 01.04.2011(nu e pacaleala!) platim la curent, in plus, cu 1,8 ron pentru fiecare 100kw consumati in casele noastre. Si asta pentru sprijinirea producatorilor de energie verde. Adica noi le dam bani, ei ii investesc in productie, apoi, cand ne dau energie, o vom plati ca pe cealalta, adica scump!!! Cu banii nostri ii ajutam pe niste (altii sau aceiasi) baieti destepti sa faca o afacere, iar in final ei sa ne intoarca ajutorul cu un pret...ca pentru fraieri. Si asta se face nu optional, ci impus de statul roman!
    E ca e misto in tara asta?

    in urma cu 40-50 de ani constructia de hidrocentrale si centrale nucleare avea doua motivatii: energie ieftina si nepoluanta. Investitiile s-au facut, dar noi nu am platit decat energie scumpa, si inainte, si dupa '89! De ce ar fi acum altfel? Si atunci, si acum, aceste investitii, avand aceleasi motivatii, se fac cu banii nostri, atunci ii luau "baietii" din bugetul national(adica de la noi), iar acum ii iau tot de la noi, dar altfel, cinic, in baza unei legi date tot de ei. Dar cei care au profitat de pe urma sistemului energetic de la noi, nu au bani de investitii? 100 kw costa cam 50 lei, iar 1,8 lei inseamna sub 4% din suma asta. Pentru cifrele lor de afaceri e mult, nu? Si daca se poate, de ce sa nu-i ia de la fraieri?

    Oare nu era mai cinstit ca in locul chitantei de 1,8 lei sa ne dea un fel de polita, un fel de actiune? Sa fim si noi actionari, ca doar banii astia ajung intr-o afacere, nu? Aici nu mai vrem capitalism?
    Stie cineva sa-mi descrie ce inseamna lupta cu "sistemul ticalosit"?
    • +3 (3 voturi)    
      ai dreptate (Vineri, 1 aprilie 2011, 19:50)

      marius [anonim] i-a raspuns lui Wiki

      iti spun ca ai dreptate in calitate de cineva care lucreaza in breasla, in energii regenerabile.

      Ba chiar mai mult, la seminariile la care am participat, s-a spus ca energia verde, prin certificatele vrezi, costa cam 2-3% pe consumatorul final.

      Totusi, nu este asa mult.
      Aceste subventii se dau pentru a stimula cercetarea si investitiile in acest domeniu.
      Aceste subventii se dau si pentru ca aceste invesitii sunt mult mai scumpe/MWe decat energia conventionala, insa prezinta anumita avantaje...fara poluare, etc.

      In paranteza fie spus, energia verde nu poate functiona fara energia conventionala, ca ar fi de neconceput de a furniza energie pe baza de soare sau vant si noaptea sau cand nu bate vantul.....sa se opreasca energia.

      Eu zic ca legea e buna, mai ales ca e pe o perioada determinata, pe vreo 15 ani.
      Romania are o mare marja foarte buna din curentul furnizat produs din surse regenerabile...ceea ce e foarte bine...vreo 27 % cred.

      Oricum, actualele probleme pe centrale pe carbune (vezi datorii la stat, adica se face carbune, dar nu se da nici CAS-ul muncitorilor la stat) se vor agrava, bani de investitii noi nu va fi....deci se va agrava situatia in timp
    • 0 (0 voturi)    
      Gresiti (Sâmbătă, 2 aprilie 2011, 11:01)

      Chianti [anonim] i-a raspuns lui Wiki

      Nu este vorba de energie regenerabila, ci despre cogenerare. Este vorba de sustinerea unui sector care furnizeaza caldura iarna si care este foarte scump de folosit din cauza intirzierilor in modernizare (au cost marginal mare, sunt platiti cu intirziere mare de distribuitorii de caldura care nu incaseaza de la populatie, sunt pierderi uriase in retelele de distributie). Decizia este ca urmare a unei reglementari EU de sustinere a sectorului de cogenerare. Acest proces e util pt ca salveaza resurse prin faptul ca generezi electricitate si in acelasi timp produce si caldura in timp de iarna.

      Dar relativ scump de intretinut si operat.
      • 0 (0 voturi)    
        Faza ramane (Duminică, 3 aprilie 2011, 0:41)

        Wiki [anonim] i-a raspuns lui Chianti

        Ok, accept explicatia, dar problema, in esenta, ramane. De ce sa dau eu niste bani pentru...pentru ce? Aceasta forma de impunere, prin lege, de a da bani catre un anumit domeniu economic provoaca o discriminare fata de alte domenii. Cinismul se manifesta chiar zilele acestea, in vreme ce guvernul da o lege pentru sprijinirea investitiilor in domeniul mentionat, tot guvernul, cat de curand, va da o lege privind plafonarea salariilor cadrelor didactice...Ei bine, asta ma doare, ca pentru niste "baieti" se gasesc imediat solutii, pentru dascali, nu! Asta o spun eu, care nu sunt dascal, dar nu pot sa nu observ traseul banilor catre anumite buzunare. Viitorul ne va arata cum metoda asta de a baga mana in buzunarul romanilor, pentru a muta banii in anumite conturi, va deveni o practica curenta. Si vom mai vedea ceva, cat va creste pretul energiei, din momentul conectarii la "regenerabila". Numai bine, Chianti!
      • 0 (0 voturi)    
        ? (Luni, 4 aprilie 2011, 17:37)

        daniel [anonim] i-a raspuns lui Chianti

        Legea se refera si la surse regenerabile care produc strict energie electrica. Si daca va uitati la tinte vedeti ca sunt 2 categorii distincte: energie bruta si energie electrica. Inca ceva dinc e am vazut la o conferinta: investitorii se tem extrem de mult de o situatie de tip Cehia, unde au dat initial compensatii mari, dupa care le-au anulat. Toti investitorii pe care i-am auzit cerea in primul rand un lucru: orice modificare ulterioara sa nu fie retroactiva, adica toate proiectele in functiune sa primeasca ce li s -a promis de la inceput.
  • +4 (4 voturi)    
    Vointa (Vineri, 1 aprilie 2011, 19:25)

    Daniels22026 [utilizator]

    Importanta legii de sustinere a investitiilor in energii regenerabile, intrece cu mult importanta aprobarii CE. Dupa primele luni de negociere cu CE, Romania ar fi trebuit sa-si urneasca mecanismele interne, sa aprobe niste norme de aplicare, sa-si incurajeze si sa-si apere investitorii.
    Iar negocierea cu UE putea foarte bine sa se finalizeze si peste 10 ani, dupa care mai treceau inca 10 ani ca sa inlocuim lent, cu prudenta, normele vechi . Intre timp industria se mai dezvolta, aveam mai putini someri, birocratii de la UE si cei de la Bucuresti miscau hirtii si toti erau mai fericiti. Dar nici acum nu e tirziu sa aplicam planul.
  • +1 (1 vot)    
    aha (Duminică, 3 aprilie 2011, 0:12)

    gigel [anonim]

    jean valvis. e clar. sper sa nu vina niciodata ok de la bruxeles. certificatele verzi sunt ultima sarlatanie de milliarde de euro
  • +1 (1 vot)    
    Problema este la stat (Luni, 4 aprilie 2011, 10:50)

    Coco [anonim]

    Eu zic ca aici de vina este statul care nu stie clar ce vrea. Sa faca doua mari companii energetice nu prea s-a putut. Bani pentru unitatile 3 si 4 la Cernavoda nu are, dar nici nu lasa firmele private sa le construiasca 100%. Noi centrale electrice mari de stat nu s-au construit in ultimii ani. Companiile de stat nu au bani sa retehnologizeze activele pe care le administreaza. Cred ca sistemul energetic pierde bani si timp. Daca nu ne trezim, vom importa energie din tarile din jur care si-au construti centrale proprii.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version