Comisia Europeană a solicitat în mod oficial miercuri Italiei, Poloniei şi României să îşi alinieze la normele UE legislaţiile naţionale privind preţurile reglementate la energie pentru consumatorii finali, se arata intr-un comunicat al Comisiei Europene. Potrivit acestuia, Comisia a hotărât să transmită avize motivate celor trei state membre. Dacă statele membre nu respectă în termen de două luni obligaţiile care le revin conform legii, Comisia poate deferi cauzele Curţii de Justiţie.

Guvernul tine pretul energiei sub controlFoto: AGERPRES

Eliminarea preturilor reglementate ar putea determina scumpirea energiei la consumatorul casnici. Practic, preturile vor fi formate de piata. Pe de alta parte, legislatia europeana permite protejarea consumatorilor vulnerabili prin preturi reglementate. Autoritatile romane lucreaza inca la definirea consumatorului vulnerabil..

"Stabilirea preţurilor pentru consumatorii finali prin intervenţia statului ridică obstacole în calea noilor intraţi pe piaţă şi, prin urmare, privează consumatorii şi companiile de dreptul lor de a alege cel mai bun serviciu de pe piaţă", precizeaza CE.

În conformitate cu normele privind piaţa internă a energiei, toate companiile trebuie să aibă posibilitatea de a furniza liber servicii pe întreg teritoriul UE şi de a-şi stabili singure preţuri care să reflecte situaţia reală de pe pieţe. Stabilirea de preţuri reglementate distorsionează funcţionarea pieţei, deoarece defineşte preţuri care nu reflectă nevoile reale ale pieţei şi împiedică libera concurenţă şi integrarea pieţei. Astfel, se menţine o situaţie de monopol care duce fie la investiţii insuficiente, fie la preţuri nejustificat de mari.

  • Însă normele prevăd de asemenea că, în cazuri excepţionale, de exemplu pentru a proteja clienţii vulnerabili, se pot stabili preţuri reglementate. În acest caz, măsurile trebuie să fie direcţionate în mod special către clienţii care au cea mai mare nevoie de ele, trebuie să fie limitate în timp şi să garanteze accesul egal al companiilor din domeniul energiei electrice din UE la consumatorii de pe plan naţional.

Comisia consideră că normele aflate în vigoare în cele trei ţări cu privire la preţurile reglementate pentru consumatorii finali nu îndeplinesc aceste condiţii şi încalcă dreptul consumatorilor de a alege.

Ce reproseaza CE celor trei state

  • României i se trimit două avize motivate, unul pentru energie electrică şi unul pentru gaz. În ceea ce priveşte energia electrică, legea română a energiei electrice a instituit o piaţă reglementată a energiei electrice. Preţurile reglementate pentru consumatorii finali sunt aplicabile tuturor consumatorilor casnici şi întreprinderilor mici şi mijlocii care nu şi-au exercitat încă dreptul de a schimba furnizorul. La gaz, preţurile reglementate pentru consumatorii finali sunt încă aplicabile tuturor consumatorilor.
  • Legea italiană impune încă operatorilor de sisteme de distribuţie să furnizeze clienţilor interni şi micilor întreprinderi energie electrică la preţuri pentru consumatorii finali reglementate dacă aceştia nu semnează un contract cu un furnizor de pe piaţa concurenţială. Măsura nu are o dată finală clară, depăşeşte ceea ce este necesar pentru protejarea clienţilor şi împiedică accesul noilor operatori pe piaţa italiană.
  • Legea poloneză a energiei impune întreprinderilor din domeniul energiei să specifice preţuri la gaz pentru consumatorii finali şi să obţină aprobarea prealabilă a autorităţii naţionale de reglementare. De asemenea, noii operatori trebuie să obţină această aprobare înainte de a accede la piaţă. Pe lângă acestea, măsura nu face o distincţie suficientă între diferitele grupuri de clienţi, iar sfera ei de aplicare este prea largă.

Romania a fost atentionata in iunie 2009 de Comisia Europena pentru neconformitatea legislatiei nationale pentru piata de gaz si energie cu legislatia europeana, informeaza Comisia. Mai mult, Bruxelles-ul a initiat procedura de infringement impotriva Romaniei si pentru preturile reglementate pentru consumatorii industriali (non-household customers). Autoritatile romane vorbesc insa de pretul reglementat la consumatorii casnici.

Recent, Ministerul Economiei a supus dezbaterii publice doua acte normative privind transpunerea directivelor 72 si 73/2009 referitoare la piata energiei electrice, respectiv piata gazelor.

Guvernul Romaniei este obligat sa transpuna, in cel mai scurt timp posibil, o noua legislatie europeana privind organizarea pietei energetice. Noile directive europene ar fi trebuit transpuse pana pe 3 martie 2011, lucru care nu s-a intamplat chiar daca Executivul a avut la dispozitie 18 luni sa adopte noile prevederi. Din cauza intarzierii, Romania poate risca, in acest moment, declansarea procedurii de infringement. Chiar daca aceasta situatie ar putea fi rezolvata, ramane problema calitatii transpunerii.

  • In cadrul proiectelor, nu exista nicio mentiune legata de "un calendar credibil privind liberalizarea preturilor". De asemenea, potrivit noilor  directive, apare notiunea de client vulnerabil. In Romania, aceasta categorie de consumator nu este definita foarte clar.

Potrivit art. 98, aliniatul 5 din OUG privind transpunerea directivei 73/2009 referitoare la piata gazelor, "in termen de ___ luni de la data intrarii in vigoare a prezentei _______ANRE va stabili un calendar de eliminare a preturilor reglementate catre toate categoriile de clienti, cu exceptia clientilor vulnerabili". De asemenea, aliniatele 7 si 8 din acelasi articol arata asa: (7) Pentru acoperirea necesarului de gaze naturale, toti consumatorii au dreptul de a fi alimentati cu gaze naturale in aceeasi structura intern/import a surselor. Pentru piata reglementata, asigurarea, in aceasta structura, a cantitatilor de gaze naturale se realizeaza de catre furnizorii licentiati, acestia avand acces nediscriminatoriu la sursele interne de gaze naturale. (8) Prevederile alin. (7) se aplică conform unui calendar aprobat ..................." Liniutele arata ca autoritatile nu stiu foarte clar in cat timp se va produce eliminarea preturilor reglementate. Calendarul trebuie intocmit de ANRE, insa surse din piata spun ca aceasta inca nu a primit "ok-ul" din partea premierului pentru stabilirea unui termen exact. "Trebuie sa facem mai intai un studiu, iar compania care se va ocupa elaborarea acestuia trebuie selectata prin SEAP. Deci mai dureaza, nu putem spune cand va fi gata calendarul. Prin toamna, cel mai probabil", spun reprezentanti ai ANRE. Pana atunci, insa, trebuie aprobat actul normativ, iar acesta nu poate fi adoptat cu liniute.

De asemenea, actele normative introduc notiunea de client vulnerabil. Potrivit definitiei din proiecte, in categoria clientilor vulnerabili intra consumatorii casnici si cei care furnizeaza servicii sociale esentiale, cum ar fi asistenta medicala sau ingrijirea copiilor, activitati educative si alte servicii sociale si de binefacere, precum si servicii indispensabile pentru functionarea statului, definiti prin Hotărâre a Guvernului. Insa, autoritatile sunt constiente ca nu orice consumator casnic poate fi numit client vulnerabil, de aceea inca se lucreaza la definirea acestuia. O persoana cu averi impresionante poate fi consumator casnic, insa nu poate fi inclus in categoria clientilor vulnerabili. De aceea, autoritatile vor sa introduca un plafon de venituri pana la care un consumator poate beneficia de gaze la preturi reglementate. ​