Franta propune, prin reprezentantii sai la Bucuresti, un parteneriat cu autoritatile romane pentru relansarea sectorului energetic. Ambasada Frantei, Camera Franceza de Comert si Industrie din Romania (CCIFER) si Sectia romana a Consilierilor pentru Comert exterior ai Frantei au venit cu 10 solutii pentru dezvoltarea sectorului energetic din Romania. Garantarea accesului transparent pentru operatori la gazele din productie interna si actualizarea standardelor de performanta energetica pentru constructiile noi sunt doar doua din cele zece propuneri ale reprezentantilor Frantei.

Energie alternativaFoto: Hotnews

Masurile sunt regrupate intr-o Carte Alba a Energiei. "Cartea alba a energiei nu este o judecata de valoare sau o lectie data autoritatilor romane. Dimpotriva, este o propunere de parteneriat care se bazeaza pe ce avem noi mai bun de oferit : expertiza, tehnologie si solutii inovante si testate de catre companiile franceze, ca o contributie la relansa sectorului energetic romanesc", a declarat ambasadorul Frantei la Bucuresti, Henri Paul, cu ocazia prezentarii Cartii Albe.

Reprezentantii CCIFER sustin ca expertii romani si francezi au lucrat timp de un an la elaborarea celor 10 solutii pentru Romania.

"Daca Romania vrea sa fie un jucator la nivel regional si european pe piata energiei, daca autoritatile vor sa reduca facturile la energie pentru consumatorul privat si economic si sa protejeze mediul inconjurator, daca vor sa atraga investitii serioase si sa consolideze securitatea si independenta energetica a tarii, atunci trebuie sa aplice aceste 10 solutii cuprinse in Cartea Alba a Energiei", a declarat Yvonnick David, administrator CCIFER.

Masurile propuse de francezi

Stabilirea unui contract tip de gestionare a energiei la nivelul cladirilor

  • Practica folosita in Uniunea Europeana, contractul tip de gestionare a energiei se incheie intre proprietarul si administratorul cladirii si stabileste nivelul de performanta energetica a cladirilor in timp; angajamentele reciproce pentru atingerea acestor obiective (modernizare  instalatii, confort termic, etc); bonusurile si sanctiunile daca economia de energie propusa a fost realizata sau nu. Potrivit Cartii Albe, prin aplicarea  acestei masuri, creste eficienta energetica a cladirilor, concomitent cu reducerea consumului de energie si implicit a facturilor platite de consumatorul  final. In Romania, consumul mediu de energie din locuinte este de 390 KWh/mᅡ/ an, comparativ cu media europeana de aproximativ 220 KWh/mᅡ/an). De asemenea, scade consumul de combustibil, se diminueaza emisiile de gaze cu efect de sera si creste nivelul de siguranta a instalatiilor.

Construirea unui program operational dedicat eficientei energetice a cladirilor

  • Romania a aderat la obiectivele UE privind reducerea consumului de energie cu 20% pana in 2020. Potrivit normelor europene, Romania poate sa creeze un program operational, prin care sa aloce 4% din Fondul European pentru Dezvoltare Regionala (359 milioane de euro pana in 2013) pentru proiecte privind cresterea eficientei energetice a cladirilor. Avantajele sunt finantarea pentru proiecte de modernizare a cladirilor noi si vechi, pentru a le creste eficienta energetica, dezvoltarea surselor alternative de energie, reducerea emisiilor si a consumului de gaz.

Dezvoltarea cogenerarii de inalta eficienta printr-un program national de modernizare a centralelor de productie de energie termica in cogenerare.

  • Cogenerarea este un sistem de producere a energiei electrice si termice cu randament global (electricitate si caldura) de peste 75%. Romania este a treia  piata din Europa in ce priveste sistemele centralizate de incalzire urbana, dar 96% din retelele de termoficare urbane sunt intr-o situatie economica si  tehnica deficitara. Romania are aproximativ 30 de instalatii majore de cogenerare in stare de functionare, amplasate in cele mai mari 30 orase din tara, si  aproximativ 100 de retele de termoficare. Cea mai mare parte a acestor instalatii sunt invechite. Solutiile sunt: un program national care sa se stabileasca strategic investitiile necesare modernizarii centralelor, pentru a asigura o distributie echilibrata a energiei; introducerea unui bonus de cogenerare; lansarea de catre autoritatile locale a licitatiilor publice pentru delegarea gestiunii integrate a acestor sisteme (productie - transport - distributie) prin contracte de rezultat bazate pe indicatori de performanta. Dezvoltarea cogenerarii ar duce la scaderea facturilor, diminuarea consumului de combustibil si a emisiilor de gaze.

Acordarea unei vizibilitati pe termen lung investitorilor prin angajamente ferme si de durata din partea autoritatilor publice.

  • Investitiile in domeniul energetic sunt pe termen lung (20-40 de ani). Pentru a castiga increderea investitorilor, autoritatile trebuie sa dezvolte o viziune de durata si transparenta, care sa includa o strategie in domeniul energiei. Alte elemente care favorizeaza investitiile ar fi organizarea de licitatii la nivel local care sa impuna performanta in administrarea retelelor de energie, actualizarea preturilor la gaze si electricitate, plata datoriilor si dezvoltarea unei burse de energie la Bucuresti. In acest fel, s-ar putea atrage investitii de miliarde de euro.

Reunirea autoritatilor de reglementare a sistemelor de incalzire intr-o singura entitate.

  • In locul celor patru ministere si doua autoritati de reglementare cu atributii in domeniul energiei, ar fi nevoie de comasarea responsabilitatilor statului, pe de o parte, si a autoritatilor de reglementare, pe de alta parte, intr-o singura entitate tutelara si o singura entitate de reglementare. Masura este in conformitate cu normele europene.

Definirea, impreuna cu operatorii de retele electrice si cu Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei a tendintelor sistemului energetic, esentiale pentru dezvoltarea energiei regenerabile.

  • Conform Directivei 2009/28/ CE, Romania are nevoie urgent de stabilirea, in mod transparent, a regulilor specifice referitoare la energiile regenerabile. Directiva prevede sa se specifice modul in care se repartizeaza intre investitori si operatorii retelelor costurile aferente adaptarii retelelor electrice  care preiau energia eoliana Pentru a garanta siguranta si echilibrarea retelei, este necesara definirea unui plan de dezvoltare a sistemului energetic. Avantajele ar fi dezvoltarea de investitii majore si de lunga durata in domeniul energiei regenerabile, cresterea sigurantei retelei electrice, consolidarea  independentei energetice si reducerea poluarii

Garantarea accesului transparent si echitabil pentru operatori la gazele din productia interna.

  • Aproape 75% din consumul anual de gaz al Romaniei este asigurat din resurse interne. Pretul gazului de productie interna este mai mic decat cel de pe plan european. In aceste conditii, este necesar ca mecanismele de alocare a cantitatilor de gaze si exceptiile avute in vedere la aplicarea acestora sa se inscrie intr-un cadru de nediscriminare si de transparenta, in concordanta cu legislatia europeana.

Actualizarea standardelor de performanta energetica pentru constructiile noi si pentru renovarea cladirilor pentru a reduce cu 30-35% decalajul Romaniei fata de cerintele Directivei 2010/31/UE.

  • Romania are standardele de performanta energetica a cladirilor sub media europeana, in conditiile in care, la nivelul UE, tendinta este de a spori cerintele in acest sens. Romania are nevoie sa modifice normativul in constructii pentru a impune o eficienta energetica sporita pentru cladirile noi si pentru lucrarile de renovare. Avantajele ar fi reducerea consumului de gaze si de energie in general, reducerea poluarii, reducerea facturilor cu energia, alinierea la standardele europene, cresterea confortului si sigurantei cladirilor.

Elaborarea si implementarea normelor de aplicare referitoare la energia regenerabila in primul semestru al anului 2011.

  • Pentru a atrage investitii in domeniul energiilor regenerabile, este nevoie ca autoritatile romane sa completeze legislatia secundara referitoare la acest  sector. Romania va trebui sa prezinte Comisiei Europene primul raport pe aceasta tema pana pe data de 31 decembrie 2011. Investitiile in domeniul regenerabilelor se pot situa la 7-10 miliarde de euro in urmatorii zece ani.

Transpunerea celui de-al treilea pachet de masuri legislative cu privire la pietele interne de energie electrica si gaze naturale ale Uniunii Europene in legislatia romana, cu sprijinul operatorilor, in primul semestru al anului 2011.

  • Cel de-al treilea pachet de masuri legislative europene cu privire la pietele interne de energie electrica si gaze naturale trebuie sa fie transpus in legislatia fiecarei tari membre a Uniunii Europene, in primul semestru al anului 2011. Pentru directiva in domeniul gazului, a fost elaborat un text, in urma discutiilor cu operatorii, acesta urmand sa fie trimis Guvernului pentru adoptare. Pentru directiva privind electricitatea, discutiile cu operatorii nu s-au finalizat inca.