Comisia Europeana a prezentat miercuri o propunere de modificare a normelor de impozitare a produselor energetice in statele UE. Noul mod de impozitare a produselor energetice ar putea tine cont atat de emisiile de dioxid de carbon ale acestora, cat si de continutul lor energetic. Astfel, directiva propune defalcarea ratei minime de impozitare in doua parti. O parte va avea la baza emisiile de CO2 ale produsului energetic si va fi fixata la 20 euro pe tona de CO2. Cealalta parte va avea la baza continutul energetic (n.red. energia efectiva pe care o genereaza produsul) masurata in gigajouli (GJ). Rata minima de impozitare va fi fixata la 9,6 EUR/GJ pentru carburanti si la 0,15 EUR/GJ pentru combustibilii destinati incalzirii.

Aceasta rata se aplica tuturor combustibililor utilizati in transporturi si pentru incalzire. Cele doua componente, luate impreuna, vor determina rata totala de impozitare a unui produs.

Potrivit Comisiei, se iau in considerare aspectele sociale, statele membre avand posibilitatea de a scuti in totalitate de impozit energia consumata pentru incalzirea gospodariilor, fara a tine cont de produsul energetic utilizat. Gratie perioadelor de tranzitie lungi, pana in 2023, prevazute pentru alinierea completa a impozitarii continutului energetic, industria va dispune de timp suficient pentru a se adapta la noua structura de impozitare.

Propunerea va fi acum discutata in Parlamentul European si in Consiliu si se estimeaza ca va intra in vigoare in 2013. Aceasta prevede, dupa caz, o introducere treptata a noului sistem de impozitare.

Comisia doreste sa promoveze eficienta energetica si consumul de produse mai ecologice, evitand in acelasi timp denaturarea concurentei pe piata unica. Propunerea va ajuta statele membre sa isi redefineasca structura generala de impozitare intr-un mod care sa contribuie la crestere si la ocuparea fortei de munca, prin deplasarea sarcinii fiscale de la salarii catre consum. Directiva revizuita va intra in vigoare in 2013. Gratie perioadelor de tranzitie lungi, pana in 2023, prevazute pentru alinierea completa a impozitarii continutului energetic, industria va dispune de timp suficient pentru a se adapta la noua structura de impozitare

Comisia Europeana

"Modernizarea sistemului de impozitare a energiei se face la momentul potrivit. Statele membre isi elaboreaza in prezent strategiile de iesire din criza si de indeplinire a obiectivelor fixate de Europa 2020 si cer sa se ia masuri care sa duca la reducerea dependentei de combustibilii fosili. Este necesara o impozitare corecta si transparenta a energiei pentru a ne putea indeplini obiectivele energetice si de combatere a schimbarilor climatice. Telul nostru comun este o economie a UE mai eficienta din punctul de vedere al utilizarii resurselor, mai ecologica si mai competitiva. Prezenta propunere, care da un puternic semnal intreprinderilor si consumatorilor in ceea ce priveste pretul CO2, reprezinta si o ocazie de deplasare a sarcinii fiscale de la salarii catre consum, favorizand o impozitare care sa stimuleze cresterea", a declarat Algirdas Semeta, Comisarul UE pentru impozitare si uniune vamala, audit si antifrauda.

Impozitarea produselor energetice este armonizata la nivelul UE intr-o anumita masura. Directiva privind impozitarea energiei stabileste deja in prezent rate minime de impozitare a produselor energetice utilizate drept carburant si combustibil pentru incalzire, precum si a energiei electrice. Totusi, respectiva directiva este depasita si ii lipseste coerenta. O impozitare bazata pe volumul de produse energetice consumat nu contribuie la atingerea obiectivelor energetice si de combatere a schimbarilor climatice ale UE. De asemenea, aceasta nu reuseste sa stabileasca stimulente economice pentru a incuraja cresterea si crearea de locuri de munca. Impozitarea produselor energetice trebuie sa tina mai bine cont de continutul energetic si de impactul asupra mediului pe care il au acestea.

Avantajele noului mod de impozitare din punctul de vedere al Comisiei

  • Favorizeaza sursele regenerabile de energie si incurajeaza consumul de energie din surse care produc mai putin CO2. In prezent, sursele de energie care polueaza cel mai mult sunt, in mod paradoxal, cel mai putin impozitate. Pe de alta parte, biocarburantii fac parte dintre cele mai impozitate surse de energie, in pofida angajamentelor luate de UE in favoarea cresterii ponderii energiilor regenerabile in transporturi. Noua propunere va elimina aceste incoerente.
  • De asemenea, noul text va pune la dispozitie o abordare mai coerenta a impozitarii energiei in intreaga UE, evitand mozaicul de politici nationale si contribuind la crearea unor conditii de concurenta echitabile pentru industria din intreaga UE. In plus, acesta reprezinta o oportunitate pentru statele membre de a-si redefini politicile de impozitare intr-un mod care sa promoveze crearea de locuri de munca.
  • In ceea ce priveste reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera, directiva revizuita isi propune sa completeze sistemul UE de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de sera (ETS) existent, prin perceperea unui impozit pe CO2 in sectoarele care nu fac parte din domeniul de aplicare al acestuia (transporturi, sectorul casnic, agricultura si mica industrie). Acestea sunt responsabile pentru jumatate din emisiile de CO2 din UE si, prin urmare, este important sa li se adreseze, de asemenea, un semnal privind pretul CO2.
  • Initiativa va contribui la atingerea obiectivelor UE privind energia si schimbarile climatice, dupa cum s-a cerut in concluziile Consiliului European din martie 2008. Mai mult, aceasta se constituie intr-un ecou al rezultatelor conferintei ONU privind schimbarile climatice, desfasurata la Cancun (Mexic) in decembrie 2010.