Autoritatile romane nu sunt pregatite sa respecte cerintele Comisiei Europeane referitoare la eliminarea preturilor reglementate la energie. Desi mai este putin pana in momentul in care Romania poate fi actionata la Curtea Europeana de Justitie, Guvernul nu a reusit sa elaboreze nici pana in acest moment un calendar al liberalizarii pietei energiei. Lucru recunoscut si de reprezentantii Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE). Comisia Europeana a cerut in mod oficial, la inceputul lunii, ca legislatia romaneasca sa fie aliniata la normele UE pana in iunie. "In prezent se analizeaza calendarul, avem solutii (...)Dar, nu pot fi facute publice atata timp cat aceste solutii nu sunt creionate concret", sustin oficialii ANRE.​

Guvernul tine pretul energiei sub controlFoto: AGERPRES

Potrivit informatiilor detinute de HotNews.ro, in realitate nu exista niciun proiect de calendar. Autoritatile mizeaza pe scrisoarea de intentie semnata cu FMI, in care se arata ca trebuie prezentat un plan al liberalizarii pana in toamna. Tot in negocierile cu FMI s-a stabilit ca renuntarea la preturile reglementate sa se produca treptat pana in 2015. "Există un grafic negociat şi cu Fondul Monetar Internaţional, şi cu Comisia Europeană, până în 2015. Conform graficului, aceasta problema se va rezolva", a declarat, recent, premierul Emil Boc.

Insa, rezultatele acestor negocieri cu FMI sunt, oarecum, in contradictie cu cerintele Comisiei Europene. Scrisoarea cu FMI arata ca planul de liberalizare trebuie prezentat pana in septembrie, in timp ce Comisia Europeana vine cu ultimatumuri pentru ca legislatia privind preturile reglementate sa fie aliniata pana in iunie. Interesant este ca scrisoarea cu FMI a fost semnata in aceasta forma, in conditiile in care la negocieri au participat si reprezentanti ai CE.

Mai mult, potrivit ANRE, autoritatile romane intentioneaza sa transpuna directivele europene 72 si 73/2009 referitoare la piata energiei electrice, respectiv piata gazelor, pana la sfarsitul anului, desi termenul limita era 3 martie. Noua legislatie trebuie sa cuprinda si un calendar credibil privind liberalizarea preturilor. De asemenea, potrivit noilor directive, apare notiunea de client vulnerabil. In Romania, aceasta categorie de consumator nu a fost definita, fiind un alt aspect la care vor sa lucreze autoritatile pana la sfarsitul anului.

  • Raport SAR: Conducerea Autoritatii de Reglementare in Energie ar trebui numita de Parlament

Autoritatile mai trebuie, ca in urma transpunerii directivelor europene, sa permita ANRE sa redevina independenta. Asa cum au fost elaborate, proiectele de acte normative privind transpunerea noii legislatii europene, mentin ANRE, in continuare, sub influenta politica. In primul rand, potrivit proiectelor, nominalizarile sunt facute doar de o singura persoana, si anume primul-ministru, nu de intregul guvern. "ANRE nu devine depolitizata nici in noile legi propuse, obtine doar independenta financiara insa numirile in pozitii cheie se fac tot de premier, la propunerea presedintelui ANRE, fara criterii clare", se arata intr-un raport al Societatii Academice din Romania (SAR) privind activitatea ANRE. De asemenea, noile legi nu ofera garantii suplimentare de crestere a responsabilitatii deoarece ANRE nu va raspunde pentru performanta in fata cuiva si nu este auditata, mai arata SAR.

Potrivit raportului, pentru ca reglementatorul sa fie cu adevarat independent, conducerea sa trebuie numita de Parlament, pe mandat fix, pe criterii de competenta, iar inlocuirea sa la mijlocul mandatului sa fie clar legata de lipsa de performanta. Reglementatorii trebuie, de asemenea, sa aiba venituri proprii din licente, pentru a avea autonomie bugetara. In cinci ani, au fost cinci presedinti diferiti la ANRE, se arata in raport. In plus, ANRE a fost subordonată bugetar Secretariatului General al Guvernului, veniturile sale fiind transferate la bugetul de stat. Astfel, salariile au scazut cu 60-70% la ANRE, fapt care a determinat plecarea specialistilor catre sectorul privat.

Raportul mai arata ca ANRE nu isi poate aplica propriile reglementari, fiind sub presiune, sa mentina preturile sub valoarea de piata pentru ca unele companii mari sa obtina avantaje preferentiale. "Acest lucru a atins proportii incredibile in 2009-2011 in sectorul gazului. Furnizorii trebuie sa ofere in continuare la preturi la preturi mici, desi cumpara gaz mult mai scump. Simplu spus, noi cumparam la preturi de 200 dolari/1000 metri cubi, gaz care este cumparat de furnizori cu 300 dolari/mia de metri cubi. Si nu doar noi beneficiem de aceasta subventie, ci si unele companii mari din industria chimica si de ingrasaminte", precizeaza raportul SAR.