Declaratiile recente ale presedintelui companiei azere SOCAR potrivit carora Azerbaidjan ar putea alege si alte rute in afara de Nabucco pentru furnizarea de gaze au fost intarite chiar la Bucuresti. Vicepresedintele SOCAR, Vitaliy Baylarbayov, a spus ca proiectul care va fi gata primul va putea fi cel castigator, adica cel care va primi, pana in 2020, gaze din Azerbaidjan. Acest stat are capacitatea de a livra gaze pana in 2020 doar pentru un singur proiect. Nu exclude posibilitatea ca AGRI sa fie acest prim proiect, putand deveni prioritate pentru Azerbaidjan daca va fi lansat inaintea Nabucco. La randul sau, presedintele companiei de proiect AGRI, Corneliu Condrea, a spus ca Azerbaidjan va alege "primul proiect care va fi in masura sa convinga".

Vicepresedintele SOCARFoto: Hotnews

In aceste conditii, cele doua proiecte ar putea deveni concurente pentru gazele furnizate pana in 2020. Cu toate acestea, declaratia oficiala a partilor implicate este: "Aceste proiecte sunt complementare"

Dar, dupa 2020, Azerbaijan va avea suficiente cantitati de gaze pentru a putea furniza gaze naturale atat pentru AGRI, cat si pentru Nabucco, a precizat Vitaliy Baylarbayov. Potrivit acestuia, este luat in considerare si proiectul South Stream, alt rival al Nabucco. Vicepresedintele SOCAR crede ca proiectul AGRI ar putea fi finalizat in cinci ani.

  • UPDATE1  Turcia avertizeaza: Daca Azerbaidjan refuza Nabucco, vom invita Turkmenistan, Irak si Iran sa se implice

Turcia ar putea invita alte state sa furnizeze gaze pentru Nabucco in cazul in care Azerbaidjan refuza sa participe la acest proiect, scrie presa azera.

Ministrul turc de energiei, Yildiz Taner, a avertizat Azerbaidjan ca in cazul in care nu ia parte la proiectul Nabucco, Turcia va invita Iran, Irak si Turkmenistan. In acest moment, partile implicate in proiectul Nabucco asteapta un raspuns concret din partea Azerbaidjanului.

"Daca raspunsul Azerbaidjan va fi negativ, vom intra in contact cu Turkmenistan, Irak si Iran. Acest proiect are o importanta mare pentru noi si Europa. De aceea nu putem pierde timp si vom folosi toate variantele", a spus ministrul turc. Acesta a precizat ca va fi semnat in Turcia, pe 6 iunie, un acord intre OMV (Austria), Botas (Turcia), Bulgargaz (Bulgaria), Transgaz (Romania), Mol Gas Natural (Ungaria) si RWE (Germania).

  • UPDATE 2  Presedintele SOCAR: Optiunea Azerbaidjan cu privire la ruta de export va depinde de tarifele de transport oferite

SOCAR se afla in negocieri cu consortiul Nabucco, a declarat presedintele SOCAR, Rovnag Abdullayev. Potrivit acestuia, principala problema este legata de tarifele de transport al gazelor, potrivit apa.az. "Nu putem termina discutiile din cauza ca nu am rezolvat problemele privind tarifele". In functie de modul in care va fi rezolvata aceasta problema, va fi adoptata o decizie asupra rutei de transport. "Noi incercam sa definim tarifele si sa alegem traseul, pana la 1 octombrie".

Sapte companii interesate sa se implice in proiectul AGRI

Declaratiile de la Bucuresti au fost facute dupa o reuniune interministeriala privind proiectul AGRI, la care au participat oficiali din Romania, Azerbaidjan, Georgia si Ungaria. La reuniune au participat si reprezentantii a sapte companii straine care s-au aratat interesat sa participe la acest proiect intr-un fel sau altul. Unele sunt interesate de elaborarea studiului de fezabilitate al proiectului, altele vor sa ofere tehnologie si servicii, iar altele chiar sa participe la finantarea si realizarea proiectului. Cele sapte companii sunt FLEX LNG - Norvegia, GE Oil & Gas- Polonia, G.E.T.- Turcia, KOGAS-Coreea, PENSPEN- Marea Britanie, TECHNIP- Italia si TOTALGAZ -TOKIO GAZ din Japonia.

Transportul gazelor din Azerbaidjan ar putea fi facut si pe alte rute mai profitabile, nu numai prin "Nabucco", a declarat presedintele companiei azere SOCAR, potrivit apa.az. Traseul va fi ales in functie de conditiile si oportunitatile fiecarui proiect in parte. "Orice este posibil, exista multe proiecte si le analizam pe toate. Vom alege unul dintre ele", a precizat presedintele SOCAR. Potrivit acestuia, pozitia Azerbaidjan privind analizarea si a altor proiecte de transport al gazelor catre Europa este normala. "Dorim realizarea acestui proiect, deoarece daca se realizeaza, oportunitatile noastre se extind", a precizat Rovnag Abdullayev. Aceasta este pozitia sa fata de semnarea acordului de sprijin pentru Nabucco dintre Turcia si Ungaria care va avea loc pe 6 iunie.

Participantii din consortiul Shah Deniz din Azerbaidjan asteapta pana la 1 octombrie 2011 propuneri pentru exporturi de gaze din partea grupurilor care vor sa dezvolte conducte de interconectare, potrivit unor surse citate de news.Az. Sunt conducte precum ITGI (Interconectorul Turcia-Grecia-Italia), TAP (Trans Adriatic Pipeline) si Nabucco, tranzotul facandu-se prin Turcia. "Decizia cu privire la alegerea traseului de export va fi luata in functie de importanta comerciala, tehnica si strategica", spun sursele citate.

  • Primele gaze de la zacamanatul Shah Deniz 2 urmeaza sa fie produse in 2017. Shah Deniz 2 prevede o productie suplimentara de 16 miliarde de metri cubi de gaz, ceea ce inseamna ca productia anuala de la Shah Deniz va fi de 25 miliarde de metri cubi.

Reprezentantii companiei azere SOCAR au afirmat in luna aprilie ca Azerbaidjan va putea sa furnizeze suficient gaz pentru alimentarea conductei de gaze Nabucco. Compania are in plan cresterea productiei de gaze de la zacamantul din Shah Deniz la 25 miliarde de metri cubi pana in 2017, sustine prim-vicepresedintele, Khoshbakht Yusifzade. Pentru Nabucco este prevazuta o capacitate de 26-35 miliarde metri cubi. Oficialii Azerbaidjanului au garantat pana in prezent sa furnizeze prin Nabucco 10 miliarde mc de gaz, cantitate suficienta pentru prima etapa de functionare a conductei.

  • Pe de alta parte, un alt proiect care vizeaza gazele din Azerbaidjan este AGRI (Azerbaidjan-Georgia-Romania Interconnector). Potrivit informatiilor detinute de HotNews.ro, AGRI ar  putea intra chiar in concurenta cu Nabucco, tocmai din cauza surselor de aprovizionare cu gaze. Partile implicate in proiect se bazeaza, in mare parte, pe zacamantul de la Shah Deniz. Acest lucru ar putea face din AGRI un  proiect concurent Nabucco. Insa, autoritatile de la Bucuresti au sustinut ca sunt, de fapt, doua proiecte complementare.

Prin proiectul AGRI, partile implicate doresc sa transporte gaze din Azerbaidjan catre Europa. Gazele vor fi furnizate pe ruta Baku (Azerbaidjan)-Kulevi (Georgia)-Constanza (Romania). Gazele din Azerbaidjan vor fi lichefiate in Kulevi si apoi transportate prin Marea Neagra pana in Constanta unde va avea loc un proces de delichefiere prin terminaul LNG. Intr-o prima faza, a putea fi livrate intre trei si opt miliarde metri cubi, urmand sa creasca la circa 20 de miliarde de metri cubi de gaze. In proiect sunt implicate patru state: Azerbaidjan, Georgia, Romania si Ungaria, acestea punand bazele unei companii de proiect cu sediul la Bucuresti. Potrivit estimarilor, proiectul va costa, in functie de capacitatea de transport, pana la 4,5 miliarde de euro, a declarat, in luna februarie, ministrul Energiei din Azerbaijan, Natig Aliyev.

In aceasta perioada, trebuie demarate procedurile de licitatie in vederea selectarii unei companii care sa se ocupe de elaborarea studiului de fezabilitate. Potrivit programului, studiul trebuie finalizat pana in aprilie 2012. In functie de rezultatele studiului, se va trece in etapa a doua, cea de atragere a investitorilor.