De ce a fost suspendata Romania de la tranzactionarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera

de Claudia Pirvoiu     HotNews.ro
Luni, 29 august 2011, 15:08 Economie | Energie

Romania a pierdut posibilitatea de a castiga 3 mld euro din vanzarea de aer
Foto: Reuters
​​Decizia Comitetului de Conformare a Protocolului de la Kyoto de suspendare a Romaniei de la tranzactionarea certificatelor de emisii de carbon era previzibila. Comitetul a anuntat inca de la inceputul lunii iulie ca este posibila suspendarea eligibilitatii Romaniei, suspendare care inseamna blocarea  procesului de vanzare a surplusului de unitati de carbon, dar si limitarea tranzactiilor operatorilor care participa la Schema de Tranzactionare a Emisiilor  din cadrul UE. Romania se afla oricum intr-o mare intarziere in ceea ce priveste vanzarea surplusului de unitati de carbon. HotNews.ro a aratat in mai multe  randuri ca desi sunt presate de timp, autoritatile romane taraganeaza vanzarea acestui surplus care ar fi putut aduce Romaniei chiar si 3 miliarde de euro.Acum, odata cu decizia Comitetului, se reduc si mai mult sansele de valorificare a unitatilor.

Romania detine un surplus de 300 de milioane de unitati de emisii de dioxid de carbon (AAU-uri). Daca ar fi fost vandute in urma cu 2-3 ani, cand oferta era  inca saraca, Romania ar fi putut obtine circa 3 miliarde de euro. In prezent, nu mai sunt la fel de valoroase deoarece oferta a crescut mult prea mult fata  de cerere. Chiar Ministerul Mediului a recunoscut in urma unei solicitari a HotNews.ro, ca este o piata "profund dezechilibrata". Doar Rusia si Ucraina au un  surplus de peste 8 miliarde de AAU-uri, in timp ce potentiala cerere la nivel mondial este de doar 200 de milioane de AAU-uri. In aceste conditii, este greu  de crezut ca Romania ar valorifica toate cele 300 de milioane de unitati.

Astfel, in conditiile scaderii interesului unor state puternic industrializate de a cumpara aceste certificate, pretul unui AAU a scazut de la la circa 4  euro pe certificat, fata de aprox. 10 euro cat era in 2009-2010. Romania are un surplus de certificate alocate pentru perioada 2008-2012, prin protocolul de  la Kyoto, deoarece a poluat mai putin. Cu cat o tara este mai  puternic industrializata, cu atat polueaza mai mult.

Termenul limita pentru vanzarea surplusului de certificate de emisii de dioxid de carbon este 2012, fara a mai putea fi reportate.

De ce au pierdut autoritatile startul in vanzarea surplusului de AAU-uri?


Paradoxal, Guvernul a ajuns recent la concluzia ca trebuie schimbata legislatia. La sfarsitul lunii iunie, a fost supus dezbaterii publice un proiect de Hotărâre a Guvernului pentru modificarea HG 432/2010 privind iniţierea şi dezvoltarea schemelor de investiţii verzi si un proiect de Ordonanţă de urgenţă pentru modificarea OUG 29/2010 privind valorificarea surplusului de unităţi ale cantitaţii atribuite României prin Protocolul de la Kyoto.

Modificarile se refera la flexibilizarea procedurilor de negociere si de tranzactionare. Initiatorii actelor normative (Ministerul Economiei si Ministerul   Mediului) spun ca prin aceste modificari se asigură premisele valorificarii surplusului de unitati de emisii de dioxid de carbon (AAU-uri) la o valoare de  peste 1,2 mld euro prin contracte de stat şi prin agenţi specializaţi.

Pentru esecul inregistrat in procesul de vanzare a surplusului de AAU-uri, Guvernul da vina pe lipsa de experienta. "Această situaţie se datorează faptului  că, la data elaborării Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.29/2010, România nu efectuase nicio tranzacţie de  comercializare a AAU-urilor, neavând  experienţă în ceea ce priveste aspectele procedurale şi uzanţele internaţionale pe care le implică realizarea unor astfel de tranzacţii", se arata in nota de  fundamentare a proiectului de hotarare de modificare a legislatiei.

Acum, chiar si Ministerul Mediului recunoaste ca valoarea acestor AAU-uri se afla pe o traiectorie descendenta, iar in conditiile unui excedent pe piata  internationala, Romaniei ii va fi foarte greu sa valorifice tot surplusul de 300 de milioane de unitati.

Cum au fost depistate neregulile

Romania este obligata sa transmita anual, la Secretariatul Conventiei Cadru a Natiunilor Unite privind Schimbarile Climatice (UNFCCC) inventarul National al  Emisiilor de Gaze cu Efect de Sera (INEGES). Ca urmare a analizei Inventarului National transmis in anul 2010, echipa de experti a inaintat Comitetului de  Conformare al  Protocolului de la Kyoto un set de intrebari de implementare, cu privire la potentiale neconformitati identificate in raport. Comitetul de  Conformare a notificat Romania asupra acestor intrebari de implementare.
 
Acest inventar (INEGES 2010) a fost transmis catre Conventia Cadru a Natiunilor Unite privind Schimbarile Climatice in anul 2010 si vizeaza emisiile de gaze  cu efect de sera ale Romaniei pentru perioada 1989- 2008.

Ca parte a sistemului national de estimare a emisiilor, inventarul national trebuie realizat in conformitate cu liniile directoare si cu ghidurile de bune  practici elaborate de IPCC (International Panel on Climate Change).

  • IPCC este organismul stiintific care asigura, pregateste si valideaza majoritatea informatiilor si a metodologiilor ce fundamenteaza actiunile globale  impotriva schimbarilor climatice. UNFCCC aproba informatiile girate de IPCC, iar acestea devin astfel obligatorii pentru raportarile si comunicarile statelor  care sunt incluse in protocolul de la Kyoto.

Neregulile constatate

  • Lipsa metodelor bazate pe niveluri mai inalte de estimare din anumite categorii cheie pentru calcularea emisiilor de GES, metode cerute de ghidurile de bune  practici ale IPCC
  • Persistenta mai multor subcategorii de activitate pentru care nu au fost estimate emisiile de gaze
  • Insuficienta adecvare la circumstantele nationale si la ghidurile de bune practici a informatiilor din INEGES 2010 privind emisiile de gaze cu efect de sera  rezultate din folosinta terenurilor si silvicultura.
  • Justificarea insuficienta privind alegerea anumitor metode de selectie a unor factori de emisie si a unor date de activitate cuprinse in inventar.
  • Necesitatea aplicarii mai stricte a planului de asigurare a controlului si evaluarii calitatii in ceea ce priveste realizarea inventarului national.

Ce presupune suspendarea eligibilitatii Romaniei

Ministerul Mediului a explicat la solicitarea HotNews.ro ca articolele 6 si 12 ale Protocolului de la Kyoto prevad posibilitatea transferului de unitati de reducere a emisiilor rezultate din proiectele derulate  prin intermediul mecanismelor flexibile, respectiv mecanismul Implementare in Comun (Joint Implementation - JI) si Mecanismul de Dezvoltare Curata (Clean  Development Mechanism - CDM). Beneficiul acestor proiecte este reciproc: tara gazda a proiectului beneficiaza de acces la masuri si tehnologii curate, care  asigura emisii scazute din activitatile respective atit pentru prezent cit si pentru viitor, iar partenerul (si dezvoltatorul) din proiect poate transforma  emisiile de GES reduse prin respectivul proiect intr-un "credit" de emisii pe care il poate folosi pentru alte activitati proprii.

Romania are deja aprobate sau in implementare un numar de 19 proiecte de implementare in comun. In cazul unei suspendari a eligibilitatii sub articolul 6, Romania va putea continua procedurile de evaluare, aprobare si derulare a proiectelor, dar partenerii din proiect nu vor mai putea opera, pe durata suspendarii, transferul de unitati de reducere a emisiilor in conturile proprii.

In ceea ce priveste articolul 17 din protocolul de la Kyoto, acesta ofera posibilitatea ca un stat, care detine un anumit numar de Unitati  ale Cantitatii Atribuite de emisii, sa comercializeze direct spre terti propriile Unitati ale Cantitatii Atribuite (AAU) ramase disponibile ca urmare a  depasirii propriei tinte de reducere a emisiilor. Eventuala suspendare a eligibilitatii sub articolul 17 nu va mai permite Romaniei, pe durata suspendarii,  sa-si comercializeze surplusul de AAU disponibil.

Un alt efect al posibilei suspendari a eligibilitatii va consta in limitarea tranzactiilor operatorilor din Romania care participa la Schema de  Tranzactionare a Emisiilor din cadrul Uniunii Europene (EU Emission Trading Scheme- EU-ETS). Acestia vor putea tranzactiona doar pe piata primara  certificatele de emisii care le-au fost alocate prin Planul National de Alocare, insa aceste certificate nu vor mai fi disponibile pentru  tranzactionarea pe piata secundara.

Diferenta dintre AAU-uri si certificatele de emisie de gaze cu efect de sera

Ministerul Mediului considera ca trebuie facuta distinctia intre unitati ale cantitatii atribuite (AAU-uri) care apartin statului roman si certificate de emisie de gaze cu efect de sera (EUA) sub EU-ETS, care apartin operatorilor economici, care au primit aceste certificate prin Planul National de Alocare.

Fiecare stat inclus in Anexa B a Protocolului are dreptul sa emita o anumita cantitate de emisii de GHG in conformitate cu valoarea atribuita prin Protocol.

Unitatile cantitatii atribuite sunt efectiv tranzactionate si urmarite in cadrul Registrului National (administrat in prezent de Agentia Nationala pentru Protectia Mediului, institutie subordonata MMP) sub forma unor Assigned Amount Units (1 AAU = 1 tona CO2 echivalent = 1 credit de carbon). Din punct de vedere juridic, dreptul de a emite GHG si, implicit, dreptul asupra tranzactionarii AAU-urilor in limitele angajamentelor Protocolului de la Kyoto, apartine Partilor - deci Statului Roman. In consecinta, vanzarea AAU-urilor implica tranzactionarea unor drepturi de proprietate ale statului roman si se va supune legislatiei relevante privind transferul drepturilor de proprietate ale statului.

  • Prin Ordonanta de Urgenta a Guvenului nr. 29/2010 privind valorificarea surplusului de Unitati ale Cantitatii Atribuite Romaniei prin Protocolul de la Kyoto, aprobata cu completari prin Legea nr.145/2010 si Hotararea Guvernului nr. 432/2010 privind initierea si dezvoltarea schemelor de investitii verzi, a fost reglementata posibilitatea valorificarii surplusului de unitati ale cantitatii atribuite (AAU-uri) Romaniei prin Protocolul de la Kyoto la Conventia-cadru a Natiunilor Unite asupra schimbarilor climatice.


Citeste mai multe despre   






















5589 vizualizari

  • +8 (14 voturi)    
    Pacat (Luni, 29 august 2011, 15:29)

    mih [anonim]

    Pare bine explicat dar atat de complicat incat pierdem esenta. Esenta e lipsa de competenta a celor din guvern. Si a primului ministru, care nu are urechi decat pentru ce vine din ograda lui. Inca din 2009 se auzea ca putem vinde scump aceste certificate (vezi LIVIU VOINEA la Antena3, dar nu-i asa?! - ce se spune acolo egal cu 0). Iar daca au aflat, s-au ciondanit pana s-au devalorizat. Daca se concentrau macar pe asta... Si cate altele or mai fi. In reaua lor credinta nu cred, dar incompetenta e CRASA. Culmea e ca o si recunosc. Pacat ca prea tarziu.
    • +1 (3 voturi)    
      Competentule! (Luni, 29 august 2011, 18:56)

      mircea [anonim] i-a raspuns lui mih

      Rezerva de certificate de emisii CO2,faceau din Romania o tara atractiva pentru diversi investitori.Daca nu era criza economica globala,cred ca aceste certificate nu ajungeau pentru necesarul de functionare a industriei.Criza economica si lenea unor autoritati locale pentru modernizarea instalatiilor si eliminarea pierderilor au dus la aparitia acestui exces de certificate.E usor sa acuzi pe unul si pe altul,dar eu cred ca nu este nimeni vinovat.Si cand spun asta stiu ce spun,pentru-ca am lucrat in domeniu in perioada de inceput ,pentru obtinerea certificatelor.Si atunci reactia autoritatilor locale a fost lenta,ca sa nu spun ignoranta in acest sens.Tu dupa cum vorbesti,habar nu ai.Seful ANPM isi merita pedeapsa pentru-ca nu a sanctionat primarii si alte autoritati locale care nu au trealizat programele de reducere a emisiilor,inclusiv valorificarea excesului obtinut din aceste lucrari.Au fost intocmite proiecte cu fonduri europene,la care multi primari ca Mazare,Nechita (mai cunoscuti)au renuntat cand au vazut ca nu pot fura.
      • 0 (2 voturi)    
        Si eu tin cu ei, (Marţi, 30 august 2011, 8:05)

        Audit [utilizator] i-a raspuns lui mircea

        cum s-ar spune, dar realitatea este ca au gresit!
        Trebuie recunoscut ca esalonul 2 numit de ei este lovit de indiferenta, incompetenta, lipitorii de afise fiind evidet in esalonul unu!
        Este dezamagitor si ... pacat.
      • +1 (1 vot)    
        vbfdfd (Marţi, 30 august 2011, 9:36)

        iuli [anonim] i-a raspuns lui mircea

        cred ca problema e mult mai grava: aici e vorba de subminarea economiei nationale. e clar ca au existat interese economice uriase ca romania sa nu vanda aceste AAU-uri, iar cei care au fost la putere au fost cointeresati sa nu le vinda. eu propun o ancheta a dna.
  • +2 (2 voturi)    
    Rezumat mai simplu la acest articol (Luni, 29 august 2011, 16:24)

    Nicu [anonim]

    De ce a fost suspendata Romania de la tranzactionarea certificatelor de poluare ?

    Decizia Comitetului de la Kyoto de suspendare a Romaniei de la tranzactionarea certificatelor de mediu era previzibila. Comitetul a anuntat inca de la inceputul lui iulie ca e posibila sanctionarea Romaniei.

    Asta inseamna oprirea vanzarii surplusului de certificate de poluare romanesti. Tara noastra se afla oricum intr-o mare intarziere.

    Desi presate de timp, autoritatile romane au taraganat vanzarea acestui surplus care ar fi putut aduce Romaniei chiar si 3 miliarde de euro.

    Romania are un surplus de 300 de milioane de unitati de emisii de dioxid de carbon. Daca am fi vandut in urma 3 ani aceste certificate, atunci cand oferta era inca saraca, am fi putut castiga 3 miliarde de euro. Acum, aceste hartii nu mai sunt la fel de valoroase fiindca piata nu le mai vrea. Numai Rusia si Ucraina au un surplus de peste 8 miliarde de certificate in timp ce potentiala cerere la nivel mondial este de doar 200 de milioane.

    Termenul limita pentru vanzarea surplusului de certificate este oricum 2012, fara a mai putea fi reportat.

    De ce au pierdut autoritatile startul in vanzarea surplusului?

    In primul rand din cauza luptei pentru eventualii bani obtinuti, intre Ministerul Mediului si Ministerul Economiei. Acestea au dus la taraganari legislative, cele doua ministere fiind responsabile cu elaborarea actelor normative necesare.

    Desi erau constiente de faptul ca se afla in intarziere, autoritatile au adoptat legislatia abia acum un an. Paradoxal, Guvernul a ajuns recent si la concluzia ca aceasta trebuie schimbata.

    Pentru esecul inregistrat Guvernul da vina pe lipsa de experienta.

    Cum au fost depistate neregulile ?

    Romania este obligata sa transmita anual la ONU inventarul national al emisiilor de gaze cu efect de sera. In urma unei analize, experti ai ONU au identificat unelele neconcordante in raport. S-a
  • +1 (5 voturi)    
    Ma intreb unde sunt sustinatorii... (Luni, 29 august 2011, 16:36)

    Chiar Eu [utilizator]

    investitiei de la Rosia Montana, unde sunt Traian Basescu, Videanu, Adina Valean, Cristian Preda... sa ne explice de ce nu s-au agitat cand la timpurile astea grele urma sa primim atata banet (fara investitii neprofitabile pentru statul roman, fara poluare, fara distrugere de monumente, etc). Unde sunt? Basescu cel putin e la Rosia Montana.
  • +1 (3 voturi)    
    O alta perspectiva (Luni, 29 august 2011, 16:43)

    saturare [anonim]

    O alta perspectiva de a privi lucrurile este aceea ca poate aceste certificate nu trebuie vandute. Lucrurile sunt prezentate de parca s-au pierdut aproape iremediabil niste fonduri imense, iar noi, prostimea, trebuie sa sarim cu gura ca acestea sa fie recuperate.
    Lucrurile stau altfel. Aceste certificate reprezinta emisiile de carbon pe care, Romania, admitand prin absurd ca ar deveni stapana peste propriul ei destin, le-ar folosi ca emisii de carbon datorate unei productii. Vanzand aceste certificate ne semnam testamentul ca tara babaniera, incapabila sa mai produca ceva, tara exclusiv consumatoare. Cum suntem de altfel si acum ....
    • +1 (3 voturi)    
      in 2012 expira... (Luni, 29 august 2011, 17:23)

      costica [anonim] i-a raspuns lui saturare

      "Termenul limita pentru vanzarea surplusului de certificate de emisii de dioxid de carbon este 2012, fara a mai putea fi reportate."

      Ce sa le mai tii ?!
      Pentru ce?
      Crezi ca amarata de Romanie va exploda econmic pana la sfarsit de 2012 ?!
  • +5 (5 voturi)    
    De ce ??!! (Luni, 29 august 2011, 17:10)

    lili [anonim]

    Din cauza incompetentei!!!
    Pentru ca in loc de specialisti, de profesionisti, la Ministerul Mediului au fost pusi in functii inalte si chiar angajati in alte functii strict specilizate(este foarte specizlizat domeniul, este dezastru pe la APMurile din judetele Romaniei ce fauna se invarte pe-acolo adusi tot pe criterii politice....) oameni ai clientelei politice de fiecare data!!!
    Ani de zile am lucrat cu APM Covasna, e jale acolo, cata incompetenta am vazut, nu ma mir, cred ca la fel este peste tot si la fel si la Ministerul Mediului!!
    Pai, cum sa aiba rezultate in aceste conditii??
    M-am uitat la CVul Dlui Borbely Laszlo, e priceput la toate, de la Transporturi la Comisia de politica externa, de la Mediu la Ministerul dezvoltarii......
    Asa se invart toti, de la toate partidele, de 20 de ani aceiasi oameni se invart in functiile inalte si isi aduc aceiasi oameni pe care-i pun alaturi cat timp sunt la guvernare...
    Pana si femeile de serviciu si soferii tin de guvernare in Romania..
    Profesionistii nu au loc din cauza acestei politizari excesive si rezultatul este asta.
    De fapt asa este peste tot, numai ca acest caz e mai vizibil, asta poate fi cuantificat, se vede usor si este de alta dimensiune, cu astia de la Comisia de conformare de la Kyoto nu-i de joaca, altfel ptr astfel de intamplari in Romania acesti oameni nu ar fi platit deloc, niciodata...
    De fapt nici acum, mare lucru nu vor rezolva, cel ce va veni o va lua de la cap, timp pierdut, iar rezultatul este acelasi: Romania pierde timp si mai ales pierde BANII.....
    Ramane incompetenta si ineficienta la nivel inalt....
  • -1 (1 vot)    
    hmm... (Luni, 29 august 2011, 18:28)

    antismenul [anonim]

    Poate ne explica "smen" de ce Rusia si Ucraina nu sunt suspendate de la tranzactionare.
  • 0 (2 voturi)    
    Nereguli constatate (Luni, 29 august 2011, 20:01)

    celalalt [anonim]

    adica mai pe romaneste:
    1. Adica au subevaluat emisiile de CO2 la anumite categorii cheie pentru calcularea emisiilor de GES. (inselatorie)
    2.Unele categorii de utilaje care emiteau CO2 nici nu au fost mentionate. (lasa ca ajunge, ala nu mai scrie...)
    3.Facem cu vrem noi, chiar daca avem pe harie un "ghidurile de bune practici"
    4. Justificarea insuficienta -- adica au cumparat pentru sume imense de la srl-uri cu pile, si in inventar au caca-maca.
    5.Asta ar fi concluzia.
    • +3 (3 voturi)    
      Da' de unde !!!! (Luni, 29 august 2011, 20:20)

      lili [anonim] i-a raspuns lui celalalt

      Nu e inselatorie, e ceva mai grav se pare, e incompetenta!!
      Pur si simplu NU AU STIUT si nici NU STIU cei de la Mediu CE si CUM trebuie sa faca!!
      Cititi pe Mediafax!!!

      "Problema în care am ajuns acum este extrem de delicată", a declarat, joi, pentru MEDIAFAX, o sursă din echipa de experţi în Protocolul de la Kyoto a unei instituţii de mediu din Bucureşti.
      Cauza iminentei suspendări a României o constituie "neîncrederea în capacitatea autorităţilor publice române de a gestiona problematica estimării emisiilor de gaze cu efect de seră la nivel naţional".
      "Mai precis, Bucureştiul nu a fost în stare să raporteze corect cantitatea emisiilor de gaze cu efect de seră la nivel naţional, să facă un aşa-numit inventar al acestora", a explicat specialistul.
      Inventarul Naţional al Emisiilor de Gaze cu Efect de Seră pentru 2011 trebuia întocmit de Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului (ANPM).

      http://www.mediafax.ro/politic/boc-vreau-pe-masa-capul-sefului-agentiei-de-protectie-a-mediului-daca-tranzactionarea-certificatelor-verzi-se-suspenda-8658249
  • +1 (1 vot)    
    Danila Prepeleac si Blana Ursului (Marţi, 30 august 2011, 7:21)

    Fisherman [utilizator]

    Sa rezumam: deoarece nu prea mai are industrii poluatoare Romania este premiata in bani care pot fi incasati numai dupa completarea unor documente dar documentele nu au fost realizate pt. ca niste indivizi din ministere nu au reusit sa se inteleaga cum sa imparta niste bani pe care inca nu-i aveau.
    Suna atat de ridicol incat ma tem ca de fapt este rezultatul unui sabotaj.
  • +2 (2 voturi)    
    A fost suspendata din (Marţi, 30 august 2011, 8:02)

    Audit [utilizator]

    incompetenta, imobilism, nepasare.
    Veti vedea ca urmeaza acea Directiva 31 privind performanta energetica. Cei responsabili nici nu au auzit de ea. Esalonul doi din toate structurile e lovit de incompetenta totala iar cei ce sunt in esalonul unu se intreaba de ce nu merg lucrurile! Simplu. Pentru ca cei numiti politic de ei (sefii din esalonul doi) sunt vai mama lor!
  • +1 (1 vot)    
    Prostia,nenorocește România! (Marţi, 30 august 2011, 14:15)

    Gândesc. [anonim]

    Țin minte că tot răul spre bine ,ni se spunea,când amărâta de industrie se privatiza,mai mult la fier vechi,dar vom rămâne de vândut bioxidul de carbon și mai compensăm pierderile.Și acum intervine prostia rămânească,în final rămânând cu hârtiile nevândute bune de pus la toaletele ecologice.Asta-i prostie.Acum la prostia lor vor să facă extragere de aur?Păi cărbunele ,petrolul,gazele nu au fost bune?Sunt foarte periculoși tipi ăștia!
  • 0 (0 voturi)    
    Atentie! NU este vorba de Prostie ci de un act d (Joi, 13 octombrie 2011, 22:12)

    Herskovitz Morrel [anonim]

    Pierderea dreptului de a valorifica certificatele de emisii de gaze cu efect de sera din vina Agentiei de Mediu este un caz de autosesizare din partea DNA si chiar partea Procurorului general al Romaniei.
    In cazul mai sus detaliat in articolul publicat, in cel mai indulgent caz este vorba de o infractiune comisa din culpa, respectiv" Neglijenta in serviciu", dar poate fi incadarata fara nicio rezerva si la infractiuni contra statului, respctiv, acesta-i un caz tipic de subminare a economiei nationale ci efecte deosebit de grave. Autorii ar trebui arestati imediat iar averile lor confiscate.Justitia trebuie sa se pronunte in acest caz de sabotaj economic nemaiintalnit in ultimii 20 de ani. A mai fost un caz, prin anii 1992- 1995 cand un ministru adjunct de la UDMR, parca Kiraly Stefan il chema a dezvaluit strainilor, Harta secreta cu rezervele naturale ale subsolului Romaniei. Asta urmaresc ei, sa ne aduca la sapa de lemn, ca apoi sa poata vocifera
    ca nu pot trai intr- o tara in degringolada, cu un nivel de trai si de c ivilizatie la pamant.Deci solutia optima: in cel mai bun caz autonomia teritoriala a
    TRANSILVANIEI. Pentru cat timp, nu se stie, dar scopul final,alipirea Ardealului la Ungaria. Toate demersurile actualei puteri converg in acest sens.
    Voit sau din prostie, nu stiu,Vom vedea. Numai sa nu fie prea tarziu.
  • 0 (0 voturi)    
    Procurorul General al Romaniei trebuie sa se auto (Joi, 13 octombrie 2011, 22:22)

    Herskovitz Morrel [anonim]

    Cazul privind suspendarea dreptului de valorificare a certificatelor de emisii de gaze de sera, privit cu maxima indulgenta si condescendenta, este o infractiune din culpa de Neglijenta in serviciu, cu toate urmarile ce decurg din ac \easta. Justitia trebuie sa intre pe rol. Paguba trebuie recuperata,iar autorii( infractorii) trebuie exemplar pedepsiti.Parerea mea! Deci nu a fost vorba de prostie si/sau de incompetenta. De prostie si incompetenta dau dovada, acum, institutiile abilitate ale statului, care tac, tac si se fac ca ploua.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi