Autoritatile de la Bucuresti trebuie fie sa se grabeasca sa remedieze deficientele din managementul POSDRU fie sa gaseasca finantare nationala pentru decontarile catre beneficiari astfel incat acestia sa nu fie afectati, in conditiile intreruperii temporare a platilor pe Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (POSDRU) au explicat, pentru Hotnews, experti ai Comisiei Europene.

Comisia Europeana, prin Directoratul General pentru Ocuparea Fortei de Munca si Afaceri Sociale din cadrul Comisiei Europene (DG Employment) a luat oficial, la inceputul acestei saptamani, decizia de intrerupere temporara a platilor pe POSDRU, un program prin care Romania beneficiaza de o finantare de 3,47 de miliarde de euro de la UE din cauza unor deficiente in sistemul de management si control.

"Intreruperea poate avea o durata de maxim sase luni, dar poate fi ridicata de indata ce Autoritatea romana de audit confirma ca neregulile au fost remediate. Intreruperea platilor nu afecteaza implementarea proiectelor decat in masura in care Autoritatea de Management continua sa faca plati", au precizat expertii DG Employment.

"Este in interesul autoritatilor romane sa remedieze cat mai repede deficientele. Platile nu se fac in acest moment deci beneficiarii nu vor fi afectati decat in masura in care fondurile sunt decontate din surse proprii, nationale. Aceasta ar putea fi o solutie, dar platile sunt oprite", au precizat experti CE.

Beneficiarii depind de timpul in care se remediaza deficientele de management

Guvernul Romaniei a dat in decembrie anul trecut o ordonanta de urgenta prin care a fixat ca termenul in care autoritatea de management trebuie sa efectueze rambursarea cheltuielilor pentru implementarea proiectelor finantate din fonduri structurale sa fie de maxim 45 de zile lucratoare. In cazul intreruperii acest termen poate fi respectat doar daca exista resurse financiare suplimentare din bugetul national.

In plus, autoritatile de la Bucuresti supun beneficiarii POSDRU unor verificari suplimentare (echipe ale organismelor intermediare fac verificari pe teren, beneficiarii trebuie sa trimita raportari cu platile primite pentru reconcilerea contabila, trebuie sa dea declaratii pe proprie raspundere, raportarile la nivelul managementului programului trebuie facute regulat si transparent, etc), proceduri care vor insemna si ele timp pretios.

Rata de absorbtie, la care Romania are cea mai slaba performanta din UE, va fi afectata

Unul din indicatorii la care Romania si asa inregistreaza cea mai slaba performanta din UE, rata de absorbtie, va fi afectata de intreruperile de plati. POSDRU are o rata de absorbtie neta (decontari catre CE) de 5,4%, aproape de media nationala care ajunge la 5,5%, potrivit datelor oficiale de la sfarsitul lunii ianuarie 2012. Daca remedierea defectiunilor nu se produce in termenul de sase luni, termenul prevazut de regulamentul CE pentru intreruperile temporare de plati pe fonduri europene, exista un pericol si mai mare, cel al corectiilor financiare ceea ce inseamna pierderi nete de finantari.

Unde s-au oprit platile si unde sunt defectiunile pe POSDRU

Autoritatile de la Bucuresti au explicat ca, pentru moment, beneficiarii proiectelor in cadrul POSDRU nu vor fi afectati, dar, urmare a acestei masuri rata de absorbtie pe acest program, aflata la nivelul de 5,4% la sfarsitul lunii ianuarie 2012, nu va creste.

“Beneficiarii nu vor fi afectati. Vor fi intrerupte cererile de rambursare de la Autoritatea de Certificare de Plati catre Comisia Europeana", a precizat ministrul pentru Afaceri Europene, Leonard Orban, citat de Agerpres. El a fost insa de acord ca, daca intreruperea va fi de cateva luni se poate pune inclusiv problema unor “dezangajari de fonduri".

Ce face Autoritatea de Certificare?

Statele membre au responsabilitatea principala pentru controlul cheltuielilor programelor, in timp ce Comisia Europeana supravegheaza sistemele nationale. in statele membre, exista trei niveluri de control: Autoritatea de Management, Autoritatea de Certificare si Autoritatea de Audit.

Autoritatea de Certificare nu ar trebui sa prezinte Comisiei Europene nici o cerere de plata decat in momentul in care este multumita de rezultatele tuturor controalelor efectuate pana atunci, se arata in regulamentul privind controlul Politicii de coeziune pe actuala perioada de programare 2007-2013. Autoritatea de Certificare analizeaza si evalueaza toate informatiile pe care le-a primit de la Autoritatea de Management despre beneficiari. Tot Autoritatea de Certificare ia in considerare rapoartele de audit si poate inclusiv sa initieze controale suplimentare sau sa le ceara altora sa le faca.

Greseala Romaniei: in cazul POSDRU platile sunt intrerupte pentru ca Autoritatea de Management a programului nu a implementat recomandari ale Autoritatii Romane de Audit, legate de evaluarea proiectelor si de controlul proiectelor in prima faza, potrivit ministrului Afacerilor Europene, Leonard Orban. Evaluatorii independenti trebuie sa indeplineasca criterii clare, iar controlul proiectelor trebuie sa acopere intreaga tara, nu doar o mica parte ca pana acum.

Daca statul membru depisteaza neregulile, nu pierde banii

Incalcarea normelor si conditiilor impuse de finantarea prin fonduri UE duce la “descalificarea unor cheltuieli". Beneficiarul poate fi pus in acest caz in situatia de a rambursa o parte sau toata subventia primita, in functie de natura si gravitatea neregulilor constatate.

Astfel de nereguli sunt corectate prin eliminarea cheltuielilor nejustificate din cererile de plata depuse la Comisie, anularea si recuperarea de finantare de la beneficiar. Autoritatile statelor membre sunt responsabile in prima instanta pentru a face corectii si recuperari. Comisia intervine numai atunci cand se constata ca cheltuielile neregulamentare nu au fost corectate sau ca sistemul de control pentru un program nu functioneaza si nu poate astfel detecta “neregulile".

Daca autoritatile nationale descopera si corecteaza o neregula, atunci pot reutiliza fondurile UE pentru alte proiecte. Acesta este un stimulent pentru statele membre sa puna in functiune sisteme eficiente. In cazul in care Comisia trebuie sa faca o corectie, consecinta va fi o reducere neta a finantarii UE a programului.

Neregulile tipice sunt lipsa de documente justificative (de exemplu, pontajul celor angajati in proiecte, deconturi prea mari) sau mai grave, incalcari ale procedurilor de licitatie.

Ce a facut Romania: a semnalat neregulile Comisiei Europene si si-a asumat faptul ca va remedia defectiunile pana in luna martie. In acest caz, platile catre beneficiar ar putea sa nu fie afectate, potrivit purtatorului de cuvant al Guvernului, Dan Suciu.

Diferenta dintre “intreruperea platilor" si "suspendarea" platilor

O intrerupere a platilor pentru o perioada de pana la sase luni poate fi dispusa de catre sefii Directoratelor Generale pentru Politica Regionala sau Ocuparea Fortei de Munca, Afaceri Sociale aere si Egalitatii de sanse, de indata ce exista dovezi care sa sugereze slabiciuni in sistem. Platile sunt reluate odata ce statul membru a luat masurile necesare de remediere.

O suspendare a platilor necesita o decizie formala a Comisiei Europene si poate fi luata pentru o perioada nedefinita. O masura de suspendare a angajamentelor financiare a fost luata in cazul Ungariei careia i se aplica o sanctiune de 495 de milioane de euro din fondurile structurale pe 2013 din cauza nerespectarii tintei de deficit bugetar pe acest an.

Ce se intampla atunci cand Comisia depisteaza nereguli in sistemul de management

In cazul in care Comisia are dovezi cu privire la deficiente semnificative in functionarea unui sistem de control si management al unui stat membru ori nereguli in ceea ce priveste cererile de plata si pe care autoritatile din tara respectiva nu le-au putut preveni, detecta sau corecta, atunci poate intrerupe sau suspenda oficial platile la programul in cauza sau, si mai mult, poate deschide o procedura de corectie financiara.

Cand se pot pierde definitiv banii din cauza neregulilor

Potrivit regulamentului CE, daca statul membru nu reuseste sa corecteze neregulile sau sa remedieze deficientele sistemului, Comisia poate aplica o corectie financiara. Astfel de decizii implica intotdeauna o reducere neta a finantarii UE a programului ceea ce inseamna ca statul membru respectiv nu poate reutiliza fondurile anulate UE pentru alte proiecte. Comisia poate aplica corectii financiare pentru erori sistemice sau pentru nereguli al caror impact financiar este dificil de cuantificat, cum ar fi de exemplu, in domeniul achizitiilor publice.