Conferinta de deschidere a proiectului transnational "Combaterea Criminalitatii in domeniul Achizitiilor Publice. O abordare operationala", derulat de Freedom House Romania cu sprijinul financiar al Uniunii Europene - DG Home Affairs. Horia Georgescu, ANI: "In acest moment fenomenul este scapat de sub control, legislatia si-a atins limitele"./ Esther Blythe, Ambasada Marii Britanii: Guvernul (de la Londra, n.r.) estimeaza nivelul fraudelor in achizitii la 2,8 miliarde euro/an. George Calinescu, Ministerul Justitiei: Trebuie impuse criterii companiilor - clauze anticoruptie in contracte, mecanism de excludere a companiilor care au fost implicate in conflicte de interese. Nistor Calin, DNA: Sunt necesare noi incriminari penale specifice acestui tip de fraudare a achizitiilor publice.

HotNews.ro/EurActiv.ro au transmit LIVE TEXT prima parte a acestui eveniment.

Vor fi prezentate practicile nationale si politicile publice europene in achizitii publice, rolul institutiilor publice si mecanismele de combatere a fraudelor din domeniu.

In cadrul conferintei vor lua cuvantul reprezentanti ai Ministerului Justitiei, CSM, DNA, IGPR, experti europeni din Franta, Marea Britanie, precum si din cadrul Comisiei Europene - DG Market. Vezi agenda completa a evenimentului aici.

Ovidiu Putura, secretar de secretar de stat, Ministerul Justitiei:

  • Proiectul reia bunele practici din domeniul international
  • Strategia se completeaza pe zone si sectoare expuse coruptiei care necesita o atentie sporita
  • Strategia aduce o unitate de abordare la nivelul institutiilor publice, puterea judecatorteasca si cea executiva/ institutiile partenere au atgreat sa coopereze pentru a creste nivelul de specializare in combaterea fraudelor.
  • MJ sprijina institutiile implicate
  • Luna trecuta - noul Cod de Procedura Civila, in pregatiri - noul Cod Penal si Cod de Procedura Penala
  • Sper sa fie un proiect de succes si concluziile sa fie cele pe care le asteptam

Laura Stefan: acest proiect se integreaza intr-o structura mai ampla, eforturile pe care Romania le face pentru a combate coruptia

Oana Schmidt-Haineala, presedinte CSM:

  • Este important ca autoritatile romane sa aiba capacitatea necesara
  • Rolul CSM este unul major si deriva din atributiile sale in formarea magistratilor
  • Perfectionarea prin formare si schimb de experienta a autoritatilor este una din modalitatile de a transfera in termen scurt know-how in practicile de combatere a coruptiei
  • Tema acestui proiect atinge un spectru larg de institutii.
  • Vor fi organizate in cadrul INM o serie intreaga de activitati de formare

Ovidiu Putura, secretar de secretar de stat, Ministerul Justitiei: Proiectul reia bnele practici din domeniul international

  • Strategia se completeaza pe zone si sectoare expuse coruptiei care necesita o atentie sporita
  • Strategia aduce o unitate de abordare la nivelul institutiilor publice, puterea judecatorteasca si cea executiva/ institutiile partenere au atgreat sa coopereze pentru a creste nivelul de specializare in combaterea fraudelor.
  • MJ sprijina institutiile implicate
  • Luna trecuta - noul Cod de Procedura Civila, in pregatiri - noul Cod Penal si Cod de Procedura Penala
  • Sper sa fie un proiect de succes si concluziile sa fie cele pe care le asteptam

Esther Blythe, Ambasada Marii Britanii:

  • In UK, legislatia nationala este este bazata pe regulamentele europene dar a mers si mai departe, a crescut obligatiile de transparenta a achizitiilor publice
  • Toate documentele si contractele institutiilor publice trebuie publicate online
  • Anul trecut a fost introdusa o prevedere noua, trebuie luat in calcul mediul economic si social la deciziile de atribuire a contractelor 
  • Guvernul estimeaza nivelul fraudelor in achizitii la 2,8 miliarde euro/an 

Horia Georgescu, Agentia Nationala de Integritate

  • In acest moment fenomenul este scapat de sub control, legislatia si-a atins limitele
  • La nivelul Consiilor Locale si Judetene am identificat 78 de alesi locali care au incasat bani publici prin proceduri de achizitii viziate - prejudiciu estimat de 8 milioane euro
  • Este un fenoment de amploare care din pacate nu poate fi controlat avand in vedere ca legislatia si-a atins limitele
  • Cred ca in urmatoarea perioada ar trebui s fie luata o decizie si legislatia sa fie modificata dar cu ajutorul profesionistilor din sistem
  • A fost aprobat un Memorandum prin care ANI va verifica ex-ante procedurile de achizitii pe fonduri europene; necesitate fiindca liniile de finantare ale programelor cu fonduri UE sunt adeseori blocate
  • Toate persoanele implcate in procedurile de achizitii publice vor fi monitroizate in timp real si sistemul va emite avertismente.
  • Este un sistem preventiv 100%. Este foarte important de modificat sistemul de sanctionare in conflictele de interese.
  • Chiar daca avem cazuri care raman definitive, ulterior procesul devine anevoios. Recuperarea sumelor de bani nu se face in fapt. Trebuie modificari pentru a avea sanctiuni descurajante. 
  • Sunt foarte multe cazuri unde sefi de institutii directioneaza bani publici preferential si se prevaleaza de faptul ca nu sunt in comisia de licitatie; este o vulnerabilitate foarte mare si din punct de vedere penal.
  • Avem multe cazuri cand incompatibilitatea genereaza conflicte de interese si in mod direct prejudicii in utilizarea banilor publici.
  • ANI  a finalizat 164 de cazuri de conflicte de interese care sunt pe rolul instantelor sau al parchetelor.

George Calinescu, Ministerul Justitiei:

  • Prin Strategia Anticoruptie se actioneaza asupra reducerii cererii de mita, dar trebuie discutat si cu partenerul;
  • Trebuie impuse criterii companiilor - clauze anticoruptie in contracte, mecanism de excludere a companiilor care au fost implicate in conflicte de interese
  •  Anul trecut Romania a adoptat 2 legi extrem de importante . In ultimii 3 ani am ajuns de la prejudicii constatate la valori dem,ilioane de euro la jumatatate de miliard de euro 

Gabriela Scutea, adjunct al Procurorului General al Parchetului de pe langa ICCJ

  • Ordonanta 34 este acceptabila, modificarea prea frecventa trebuie sa ne puna pe ganduri
  • La nivelul multor institutii publice exista sistem informatic de contabilitate si gestiune, acestea pot fi pacalite dar nu pot fi ascunse in cazul unui control
  • Orice se intampla in sistemele financiar-contabile nu poate fi ascuns in cazul unei suspiciuni a organelor de control
  • Cateva experiente legate de Ministerul Public din care rezulta importanta controlului intern
  • La sfarsitul anul 2012 am constata ca avem 12 ordonatori de credite din 56 care au 2 aprecieri maxime din 4 aprecieri astfel incat am constatat ca am ajuns la bune practici, credem ca suntem pe un trend bun, aceasta inseamna control intern foarte outernic.

Nistor Calin, procuror sef DNA

  • domeniul combaterii fraudelor in achizitii publice este o preocupare constanta
  • conform studilor realizate autoritatile publice din UE cheltuiesc 18% din PIB pentru achizitionarea de produse&servicii 
  • cadrul legislativ din 2006 a suferit vreo 10 modificari, unele avand ca punct de plecare vulnerabilitati descoperite in practica de zi cu zi.
  • Romania a intensificat atentia acordata gstonarii eficiente a fondurilor bugetare
  • in cadrul proiectului DNA aduce expertiza sa. Potrivit specificului organizational al DNA procurorii sunt ajutati de ofiteri de politie judiciara, specialisti care isi aduc aportul.
  • aceste incriminari difera de la un stat la altul.
  • marile probleme cu care s-a confruntat DNA a fost ca in astfel de cauze de regula nu exista sesizari, exista dificultati in stabilirea prejudiciului, nu exista constituire de parte civila si nici macar ofertantii care au fost descalificati nu fac astfel de sesizari. Sunt necesare noi incriminari penale specifice acestui tip de fraudare a achizitiilor publice.
  • cooperam cui MJ pentru crearea unui cadru penal adecvat pentru incriminarea acestor fraude

Claudiu Scarlatache, director, Directia de Investigare a Fraudelor, IGPR

  • intr-un cadru in care o serie de institutii isi desfaoara activitatea politia de investigare a fraudelor este cel mai numeros reprezentata
  • prioritati: protectia bugetului general consolidat; zona de alimentare dar si zona in care bugetul este repartizat, este plasat in economie prin autoritatile contractante
  • vizam si concurentialitatea in mediul de afaceri, participantii la proceduri
  • asteptarile si interesul contribuabililor sunt mari intrucat fiecare dintre noi platim taxe si vrem sa stim ce se intampla cu aceste sume
  • de aceea, o viziune integrata asupra investigarii criminalitatii, pot crea premisele efectuarii unor anchete complete si recuperarii prejudiciilor constatate. Ma refer la faptul ca in aceasta zona serviciile de informatii pot asigura sprijin logistic; de asemenea - experti care produc rapoarte de contstatare, rapoarte de expertiza; hotaratare in anchet; partea economica - tranzactiile efectuate prin intermediul bancilor - pot fi foarte importante in desfasurarea anchetelor. 

George Calinescu: La nivelul anului 2012 sumele recuperate in legatura cu fraudele asupra fondurilor publice, in sensul ca exista condamnari definitive cu dispozitii de confiscare, a fost de circa 7 milioane euro

Gabriela Scutea: MFP a deschis un cont special pentru recuperarea pagubelor din evaziune fiscala

Nistor, DNA

  • Institutiile publice nu sesizeaza astfel de cazuri pt ca conducatorii de multe ori sunt implicati in fraude
    ar trebui ulterior sa se restituie intreaga finantare din fonduri UE si pt ca de multe ori au primit mita care nu poate fi dovedita dar pot fi trimisi in judecata cu  abuz de serviciu
  • Constituirea de parte civila nu o fac pentru ca atata timp cat conducatorul este implicat in fraudare ar insemna sa se constituie parte civila impotriva superiorului ierarhic