​​Doua Camere de Comert si Industrie din tara au transmis, la solicitarea uelive.ro, comentarii si sugestii pe marginea documentul de lucru – draft al Acordului de Parteneriat, publicat la inceputul lunii iunie de Ministerul Fondurilor Europene. “Lipseste ca obiectiv clar legatura intre sistemul de educatie- cercetarea- mediul economic si prin aceasta deja va fi creata o disfunctiune desi, la pag 56 a draftului Acordului de parteneriat este amintit faptul ca suportul financiar va fi alocat catre cele mai bune unitati de educatie si cercetare” (Camera de Comert si Industrie Bistrita-Nasaud).

Camera de Comert, Industrie si Agricultura Vrancea a transmis un punct de vedere pe documentul amintit - mesajul integral poate fi citit aici.

CCI Bistrita-Nasaud a transmis o analiza, cu observatii si propuneri, pe obiectivele tematice abordate in document.

Exemplu:

"Obiectivul tematic 1 - Consolidarea cercetarii, dezvoltarii tehnologice si inovarii (pagina 54)

- Asigurarea de 1% din PIB pentru cheltuielile publice pentru CDI, împreuna cu un aport privat de 1% din PIB;

- A ajunge la media europeana în ceea ce priveste resursele umane în cercetare &sectorul de dezvoltare;

- Deschiderea accesului la infrastructurile competitive;

- Concentrarea formarii cercetator în jurul domeniile prioritare;

- Deschiderea pietei muncii de cercetare la nivel international.

Conform documentului Pozitia serviciilor Comisiei cu privire la dezvoltarea unui Acord de Parteneriat si a unor programe in Romania in perioada 2014-2020 – “sprijinul pentru cercetare ti dezvoltare este în mare masura ineficient, cu un sistem de cercetare si inovare fragmentat, prioritati insuficient bazate pe cerere, conexiuni internationale slabe, resurse publice limitate distribuite unui numar mare de executanti de cercetare cu performante inegale si absenta unei mase critice în ceea ce priveste calitatea rezultatelor cercetarii, care nu se transforma în cercetare aplicata si în aplicatii inovatoare. Sectorul este neatractiv pentru tinerii cercetatori, iar România sufera de un mare „exod de creiere” în rândul cercetatorilor calificati si cu experienta. Nivelul alarmant de scazut al cheltuielilor private reflecta conditiile-cadru nefavorabile pentru activitati de cercetare si inovare si legaturile slabe între educatie, cercetare si mediul de afaceri, investitorii private fiind, în acelasi timp, descurajati de dispozitiile legislative inadecvate privind proprietatea intelectuala practic prin aceste obiective nu se stopeaza fragmentarea.

Observatie: Desi obiectivele propuse prin Acordul de parteneriat par a raspunde elementelor negative identificate in documentul mai sus mentionat totusi sistemul va ramane fragmentat deorece:

- lipseste ca obiectiv clar legatura intre sistemul de educatie- cercetarea- mediul economic si prin aceasta deja va fi creata o disfunctiune desi, la pag 56 a draftului Acordului de parteneriat este amintit faptul ca suportul financiar va fi alocat catre cele mai bune unitati de educatie si cercetare. Problema majora este legata de modalitatea in care vor fi ajutate sa creasca si alte astfel de entitati pentru a asigura o dezvoltare locala consolidata. Mai mult sistemele de educatie/formare trebuie orientate in mod adecvat spre inovare.

- nu este clar cum se va ajunge la un aport bugetar de 1% din PIB din surse private pentru cercetare/ dezvoltare care alaturi de 1% din sursele publice sa atinga, pana in anul 2020, prevederea PND de alocare a 2% din PIB activitatii de C&D. Chiar daca in implementarea acestor proiecte aportul public si privat va fi egal, 50% totusi sunt o serie de cheltuieli care nu sunt eligibile dar pe care beneficiarii ar trebui sa le realizeze astfel incat, cu siguranta, efortul unui beneficiar care abordeaza acest tip de finantare va fi foarte mare deci neatractiv. Prin urmare tinta creare a unor infrastructuri competitive va fi greu de atins in conditiile in care nu se vor gasi solutii alternative de sprijin ( ca de exemplu masuri fiscale)

- nu se face nici un fel de referire (obiectiv) la adecvarea legislatiei privind proprietatea intelectuala ca premisa a dezvoltarii si protejarii rezultatelor cercetarii."

Articolul integral poate fi citit aici

Context: Putine comentarii /propuneri de la mediul privat, pana acum, pe aceste documente

Pana in prezent, legat de draftul Acordului de Parteneriat, numai organizatiile de mediu au transmis oficial un punct de vedere, care poate fi vazut aici.

Cu aproximativ o luna in urma, Ministerul Fondurilor Europene a anuntat public ca sintetizeaza propunerile primite de la partenerii de dialog referitoare la utilizarea fondurilor europene în perioada 2014-2020 .

In acelasi timp, Ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici, a declarat in cadrul unui interviu acordat uelive.ro ca "toti cei care au facut comentarii in ultimele zile si in ultimele saptamani de zile nu si-au adus niciun fel de aport la acest document. Desi, toata lumea a fost invitata, a fost rugamintea mea personala si a noastra a tuturor sa fim cu totii o echipa, sa aratam ca pentru ca pentru Romania este un obiectiv strategic, acest Acord de Parteneriat, este un obiectiv comun".

uelive.roinvita pe toti cei interesati sa contribuie cu propuneri/observatii concrete privind prioritatile de finantare 2014-2020, asa cum sunt ele descrise in primul draft publicat de Ministerul Fondurilor Europene, sprijinind astfel demersul de participare si implicare a mediului privat in elaborarea documentelor programatice.