Romania a transmis Comisiei Europene o lista cu peste 200 de proiecte, in valoare totala de 62,5 miliarde de euro, care sa fie finantate cu ajutorul noului mecanism de finantare initiat de presedintele Comisiei Europene, Jean Claude Juncker, pentru perioada 2015-2017. Cel mai mare proiect propus depaseste 7 miliarde de euro si vizeaza constructia de austoastrazi, intre propuneri regasindu-se si o a 7-a magistrala de metrou - Voluntari-Bragadiru.

Proiecte propuse de Romania pentru mecanismul lui JunckerFoto: Hotnews

Comisia Europeana a primit circa 2.000 de propuneri de proiecte de la cele 28 de state membre UE, din care peste 200 sunt trimise de Guvernul Romaniei. Toate cele 2.000 de proiecte propuse de statele membre totalizeaza un necesar de investitii de circa 500 de miliarde de euro, din care 62,5 miliarde de euro sunt in dreptul proiectelor trimise de Romania.

De asemenea, din cele 62,5 miliarde de euro cat caloreaza in total proiectele propuse de Guvernul de la Bucuresti, circa 44 de miliarde de euro ar reprezenta investitiile in perioada 2015-2017, programata a fi acoperita de noul mecanism de investitii al Comisiei Europene si Bancii Europene de Investitii.

documente

Lista Romaniei

(9 Dec 2014) PDF, 3MB

Pentru lista completa a proiectelor propuse de Romania, puteti descarca documentul atasat, propunerile Bucurestiului fiind cuprinse intre paginile 80-112.

Cele mai mari proiecte propuse de Romania sunt:

  • Autostrada Iasi-Bors  - valoare totala 7,5 miliarde de euro, finantare propusa pentru a fi incadrata in totalitate in mecanismul CE-BEI. Din autostrada au fost executati doar 52 km, iar 37 km sunt in luccru. De asemenea, sunt pregatite studii de fezabilitate pentru 495 km, conform datelor Guvernului. Autostrada ar urma sa lege centre economico-sociale importante ale Romaniei : Oradea, Zalau, Cluj-Napoca, Targu Mures, Iasi. Guvernul propune sa contracteze experti in implementarea proiectului, prin licitatie publica, pentru a surmonta problema capacitatii administrative precare a beneficiarului (Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale). De asemenea, vrea sa imparta proiectul in tronsoane de 50-100 km.
  • Autostrada Constanta- Nadlac - valoare totala de 6,2 miliarde de euro. Sunt deja realizati 286 km, iar 74 km sunt in lucru. Studii de fezabilitate s-au facut pentru 310 km, iar pentru 539 km se pregatesc studii de fezabilitate. Guvernul propune si aici aceleasi masuri ca in cazul de mai sus.
  • Reabilitarea si modernizarea caii ferate Moldova-Transilvania - 4,3 miliarde de euro. Ruta feroviara cuprinde centrele economico-siciale Iasi, Suceava, Cluj-Napoca, Oradea. In prezent, este in pregatire un studiu de fezabilitate pentru 655 km de cale ferata. Si aici Guvernul vrea partajarea proiectului in tronsoane de 50-100 km si contractarea unor experti pentru implementare, care sa suplineasca slaba capacitate administrativa a CFR.
  • Calea ferata Viscani (judetul Suceava) - Giurgiu - valoarea totala, 2,8 miliarde de euro. Guvernul are in vedere aceleasi masuri ca in cazul de mai sus.
  • Linia de metrou 7 Bragadiru-Voluntari  - valoare toatala 3,1 miliarde de euro. Linia de metrou ar urma sa aiba o lungime de 25 km si sa cuprinda 30 de statii, ajungand inclusiv in cartierele bucurestene Ferentari, Rahova si Colentina. Beneficiarul proiectului: Metrorex / Ministerul Transporturilor. Separat, Guvernul propune si extinderea magistralei 2 de metrou, Pipera, cu inca doua statii - 1,6 km. Investitia este estimata la 168 de milioane de euro si este prevazuta pentru perioada 2015-2020. Reamintim ca in prezent, Metrorex a ajuns la a cincea magistrala de metrou, Drumul Taberei, aflata in stadiul de santier, pe care Executivul o include si in noua lista pentru mecanismul de investitii al lui Juncker. In plus, pe lista figureaza si partea a doua a magistralei 5, Universitate-Pantelimon, estimata la 1 miliard de euro investitie in perioada 2015-2020. 

Planul lui Juncker, prezentat, pe 26 noiembrie, in Parlamentul European, porneste de la un fond de 21 de miliarde de euro - 16 miliarde de de la Comisia Europeana si 5 miliarde de la Banca Europeana pentru Investitii (BEI) - care, insa, ar urma sa fie angrenat in scheme de garantii europene la creditare si combinat cu fondurile europene de investitii. Juncker sustine ca in acest mecanism fiecare euro public va aduce investitii de 15 euro, prin efectul de multiplicare, astfel incat totalul investitiilor generate sa ajunga la 315 miliarde de euro in UE, in urmatorii 3 ani.