Reabilitarea centrului istoric din Braila este un proiect care a fost selectat pentru finantare PHARE de 3 milioane de euro. O serie de neintelegeri "tehnice" intre edilii locali au facut ca lucrarile sa intarzie opt luni. Ministrul Lazlo Borbely a declarat ca va sista contractul cu unul din antreprenori, firma portugheza OPCA. Deocamdata nu s-a facut nici o plata din fonduri publice, asa ca nu se pune problema returnarii banilor.

Ideile pe scurt

  • Proiectul "Reabilitarea centrului istoric al municipiului Braila" a fost probat pentru finantare in cadrul programului PHARE 2003.
  • Antreprenorii castigatori ai licitatiei au fost compania portugheza OPCA si firma spaniola SEDESA.
  • Ce a blocat proiectul: neintelegere intre edilii locali daca pe una din strazi ar trebui sau nu sa circule autovehicule.
  • Alta problema: posibilitatea tehnica de a reabilita unul din corpurile muzeului.
  • Prefectul de Braila a incercat o conciliere, insa ministrul Borbely a declarat ca va rezilia contractul cu unul din antreprenori.

In data de 11 mai a.c. autoritatile locale au predat constructorilor amplasamentul si din acest moment incepe, efectiv, derularea proiectului. Probleme au aparut inca de la inceput, cand s-a pus in discutie reabilitarea principalei artere a Centrului Istoric- Strada Mihai Eminescu.

Primarul municipiului Braila, Constantin Cibu, a insistat ca aceasta strada sa fie deschisa circulatiei autoturismelor, desi nu a fost prevazut acest lucru in proiectul depus pentru finantare.

Acesta este marul discordiei intre autoritatile locale brailene, care tin pe loc de patru luni lucrarile in zona. In plus, exista controverse si in privinta solutiei tehnice pentru reabilitarea unor cladiri.

Razboi pe banii UE intre edilii locali

Primarul il acuza pe directorul Muzeului Brailei, Ionel Candea, care este si presedintele Unitatii de Implementare a Proiectului (UIP), ca respinge in mod nejustificat initiativa de a permite circulatia autoturismelor pe Strada Mihai Eminescu.

“In proiect s-a prevazut ca, pe aceasta strada, sa fie acces auto dinspre Bulevardul Cuza spre Centru, dar si o serie de parcari inclinate pe dreapta. Avem un conflict interminabil cu acest domn, care are o vedere unidirectionala si care ar dori sa transforme tot centrul orasului intr-un muzeu, fara sa tina seama de dorinta noastra: strada trebuie sa fie una cu vad comercial", spune primarul Cibu.

"Este o mare greseala sa privesti numai dintr-o directie dezvoltarea orasului. Nu putem transforma Centrul Brailei intr-un muzeu. Daca nu vom ajunge la o intelegere, voi lua masuri ca domnul Candea sa fie schimbat din functia de presedinte al UIP. Este dreptul beneficiarului si voi uza de acesta. Voi solicita schimbarea la Agentia pentru Dezvoltare Regionala”, adauga Cibu.

Acesta a mai precizat ca schimbarea din functie a directorului Muzeului este legala si nu este nevoie sa aiba acordul Consiliului Judetean. “Faptul ca nu s-a circulat, ani de zile, pe aceasta strada, a adus-o in starea in care este. E pacat, pentru ca societatea contractanta bate pasul pe loc si, la urmatoarea sedinta, sper sa se ajunga la o decizie”.

Care sunt, de fapt, problemele?

Directorul Agentiei pentru Dezvoltare Regionala Sud-Est, Luminita Mihailov, il contrazice pe primarul Cibu si precizeaza ca, de fapt, problema nu este schimbarea directorului UIP.

Mihailov sustine ca autoritatile locale nu vor sa accepte o anume solutie tehnica solicitata de constructor pentru una din componentele proiectului : Lotul I - reabilitarea Corpului B al Muzeului.

“Din punctul nostru de vedere, acesta este un proiect foarte important si nu inteleg de ce, intr-un an, nu s-a facut niciun progres. Totul depinde de constructor si beneficiar, care a avut probleme tehnice destul de mari la documentatie si, de aceea, constructorul a solicitat o expertiza independenta a unui profesor din Bucuresti, care i-a facut o noua solutie tehnica", spune Luminita Mihailov.

Directorul ADR precizeaza ca pana acum nu s-a facut nicio plata si, prin urmare, nu se pune problema returnarii unor fonduri. Totusi, "cineva va trebui sa raspunda de ce s-au contractat cele trei milioane euro si nu s-au cheltuit. Daca in acest stadiu se reziliaza contractul din cauza constructorului, acesta pierde garantia virata, in contul ministerului, de 300.000 euro".

Referitor la statutul strazii Eminescu, directorul ADR Sud-Est spune ca in proiect este prevazut ca, pe aceasta artera, autoturismele sa circule numai in situatii de urgenta.

Acuzatii in lant

Referitor la toate aceste acuze, directorul Muzeului Brailei, profesorul Ionel Candea, a declarat ca, initial, primarul Cibu a trimis, in data de 6 noiembrie, o adresa, in care preciza ca trebuie sa se faca anumite modificari, dar, in 15 noiembrie, a retrimis o noua hartie, prin care revenea la punctul de vedere initial si cerea reluarea lucrarilor pe strada Eminescu, conform proiectului tehnic si a detaliilor de executie.

“Dumnealui, sub semnatura si stampila, ne-a comunicat ca renunta la punctul sau de vedere initial. Proiectul are toate sansele de reusita, exista un termen de 18 luni in care acesta se deruleaza”.

In ceea ce priveste Lotul I - reabilitarea Corpului B al Muzeului, directorul Candea a precizat ca firma OPCA cere modificarea proiectului si sustine ca reabilitarea acestui corp se poate face numai daca el se demoleaza.

“Eu sunt impotriva demolarii acestui corp, pentru ca este parte componenta a monumentului istoric. Nicaieri, in lume, monumentele istorice nu se reabiliteaza prin demolare. Acest consortiu trebuie sa-si revina si sa isi dea seama ca, ceea ce se solicita, nu se poate realiza.”.

Ce spun antreprenorii

Louis Festes, managerul biroului din Romania al firmei care se ocupa de reabilitarea cladirilor, OPCA, ne-a declarat ca principala problema o constituie proiectul tehnic, deoarece nu este in concordanta cu regulile europene.

“Aici ma refer la problema cladirilor foarte vechi. Nu putem demara lucrarile pana cand nu vom avea un raport de specialitate, si abia atunci lucrarile vor putea demara. Normele europene nu prevad refacerea cladirilor din temelie, mai precis nu trebuie suportata aceasta operatie din fonduri europene. Este vorba doar de reabilitare, nu de refacerea completa a unor imobile, mai ales ca acesta sunt construite inainte de anul 1900”.

Festes a confirmat ca nu a avut, pana acum probleme cu autoritatile locale si ca in momentul in care va avea proiectul tehnic realizat de un specialist, in concordanta cu normele europene, vor demara lucrarile, fiind convins ca termenul de executare a lucrarilor va fi respectat si nu vor exista intarzieri.

Prefectul Brailei: Saptamana viitoare se apuca de treaba

Pentru a se stinge acest conflict cele doua parti au fost invitate la discutie de prefectul Brailei, Mihaela Marcu.

Reprezentantul Guvernului in teritoriu ne-a declarat ca a in urma discutiilor, concluzia este una singura: proiectul sta in loc si nu s-au putut incepe lucrarile “deoarece fiecare a avut alta optiune. Am vorbit si constructorul care a spus ca nu a primit de la SEDESA schitele avizate dar, acest lucru am stabilit sa se rezolve pana miercuri si sa se apuce de treaba. Proiectul prevede reabilitarea Strazii Republicii, cu respectarea anumitor reguli. Nu scrie nicaieri in proiect nici ca e circulabila nici ca nu. De aici au pornit discutiile. Voi urmari sa vad daca saptamana viitoare vor incepe lucrarile asa cum am stabilit”.

Borbely: Vom rezilia contractul cu firma portugheza

Prezent la Braila pentru a lansa Programul Operational Regional pe Regiunea de Sud – Est, ministrul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor, Laszlo Borbely a declarat ca Braila se poate “mandri” cu cateva proiecte “celebre” care au esuat.

Oficialul a spus ca toate problemele apar din cauza calitatii slabe a proiectelor dar si pentru ca vin, in urma licitatiilor, firme straine care, la inceput, par a fi in regula dar “nu sunt bune de nimic, ele fiind doar cu numele. Am discutat cu presedintele Consiliului Judetean Braila despre situatia proiectului Centru Istoric si am ajuns la concluzia ca va trebui sa reziliem contractul cu firma portugheza si, cu o cofinantare de la bugetul central si cel local, sa salvam proiectul”.

Ministrul a mai spus ca, in momentul de fata, “contractele pe Phare sunt mult mai severe decat pana acum in conditiile in care, inainte de a veni eu ministru, aceste contracte erau in avantajul constructorilor”.