Comisia Europeana critica dur Romania: Studiile pentru infrastructura sunt de proasta calitate, iar prioritatile strategice sunt afectate de factori politici

de CZ     HotNews.ro
Miercuri, 9 martie 2016, 17:16 Economie | EuROfonduri

Tunel pe autostrada
Romania are una dintre cele mai slabe infrastructuri de trasport din Europa, din cauza influentei politice in stabilirea prioritatilor strategice in domeniu si a pregatirii proaste a lucrarilor, sustine Comisia Europeana in raportul de tara prezentat, miercuri, la Bucuresti.

"Pregatirea proiectelor este in general insuficienta si adeseori influentata de factori externi. Faza de pregatire tehnica, care cuprinde studiile de prefezabilitate si de fezabilitate, precum si studiile tehnice si economice, este de obicei coordonata cu calendarul politic sau cu alte prioritati pe termen scurt care nu au legatura cu chestiunile tehnice. Din aceasta cauza, studiile sunt de proasta calitate si nu respecta standardele pentru initierea etapei de implementare. In plus, lipsa unor proiecte mature, a unor studii de fezabilitate solide si a pregatirii tehnice pentru investitii majore impiedica instituirea unor scheme de finantare" - spune Comisia.

De asemenea, proiectele care pot fi finantate din fonduri europene sunt afectate de factori politici.

"Prioritatile strategice sunt adesea afectate de ciclul politic, de modificarile conducerii politice in cadrul ministerelor de resort si de alti factori de natura politica. Lipsa de planificare pe termen mediu si lung are un impact direct asupra calitatii propunerilor de investitii, precum si a angajamentului de a implementa proiectele in curs" - mai arata oficialii de la Bruxelles.

Alte critici ale Comisiei Europene pentru Romania:

• "In ciuda diverselor eforturi, capacitatea Romaniei de a absorbi fondurile structurale ale UE ramane limitata. Romania a absorbit mai putin de doua treimi din totalul fondurilor (FSC si FEADR) alocate in cadrul perioadei de programare 2007-2013 (69 % in decembrie 2015). In 2015, Comisia Europeana a creat un grup operativ avand sarcina de a remedia dificultatile de punere in aplicare in statele membre, a reduce riscul de dezangajare a fondurilor si a maximiza capacitatea de absorbtie. Aceasta a permis implementarea unor proiecte majore aflate in prezent in pericol, in principal prin etapizarea proiectelor. Prin urmare, o serie de proiecte incepute, insa nefinalizate in perioada de programare 2007-2013 sunt finantate in perioada de programare 2014-2020".
  • "Romania nu dispune de o planificare strategica pe termen mediu si lung pentru dezvoltarea infrastructurii. In ciuda numeroaselor posibilitati de investitii si a necesitatii de a-si dezvolta infrastructura, Romania nu are in pregatire proiecte noi suficient de mature pentru a impulsiona absorbtia fondurilor din perioada de programare care a inceput in 2014"
  • "Mecanismele de selectie a proiectelor si de stabilire a prioritatilor sunt fragmentate si nu sunt standardizate. Selectia proiectelor pentru investitii publice, inclusiv investitii cofinantate din fonduri acordate de UE si de institutiile financiare internationale, se realizeaza de obicei la nivelul ministerelor de resort, al autoritatilor locale sau al altor institutii publice, cum ar fi Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR)".
  • "Proiectele finantate din bugetul de stat cu o valoare de peste 30 de milioane RON trebuie sa fie aprobate de guvern. Insa guvernele tind sa aiba dificultati in a arbitra intre numerosi actori (adesea ministerele de resort) care au politici si agende politice diferite. In urma acestui proces de selectie rezulta o lunga lista de proiecte aprobate, pentru care nu s-au alocat fonduri, fapt care da nastere unor incertitudini in ceea ce priveste finantarea si implementarea lor. In plus, sistemul de achizitii publice este lipsit de transparenta si eficienta".
  • "Dificultatile in stabilirea prioritatilor sunt deosebit de acute la nivel local. Proiectele de investitii publice locale sunt realizate in cadrul Programului national de dezvoltare locala, care este gestionat de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice. Programul nu are criterii stricte de selectie, iar deciziile de finantare nu sunt clar fundamentate. De asemenea, programul nu este aliniat strategiilor sectoriale. In prezent, programul cuprinde peste 3 500 de proiecte cu nevoi de finantare in valoare totala de aproape 16 miliarde RON, pentru care nu s-au prevazut integral alocari in planificarea bugetara pe termen mediu, fapt care duce la nereguli in materie de finantare".
  • "Activitatile de cercetare si inovare sunt ingreunate de nivelul insuficient de finantare, de colaborarea redusa intre sectorul public si sectorul privat si de cadrul institutional fragmentat".
  • Oportunitatile de finantare din surse atat nationale, cat si internationale sunt insuficient utilizate. Investitiile finantate exclusiv din resurse nationale reprezinta 9 % din cheltuielile publice totale sau 2,6 % din PIB. Cheltuielile de capital sunt adesea insuficient executate in raport cu sumele inscrise in buget si o parte substantiala a acestora tinde sa fie cheltuita catre sfarsitul anului.
  • Reteaua de sosele si autostrazi a Romaniei este redusa in comparatie cu cea a tarilor cu caracteristici similare si cu dimensiunea tarii.

7646 vizualizari
  • +19 (19 voturi)
    Pai, ce sa facem, (Miercuri, 9 martie 2016, 17:50)

midufi [utilizator]

bine ca pune macar cineva punctul pe i, daca noi nu suntem in stare...
    Inca un motiv sa fim mandri de conducatorii nostri mult iubiti, in special cele doua camere, arhipline cu pungasi.
    • +3 (3 voturi)
      Eureka !! (Miercuri, 9 martie 2016, 20:26)

Miky113 [utilizator] i-a raspuns lui midufi

In sfarsit am vazut o poza cu tunele !!!
      O fi pentru rusi ?!!!!

Daca admiri A10 zici ca e un mamba cafeniu: sigur nu vor adormi soferii dupa atatea curbe . Directia se va uza uniform. Nu va mai fi nevoie de radare., si nici de alte SFuri. Sigur o temina mai repede decit ciotul Jilau- borshi.
  • +9 (9 voturi)
    Dezastrul Romaniei numit USL (Miercuri, 9 martie 2016, 19:35)

ty [utilizator]

Au ajuns la putere in urma mari minciuni: tot ce au facut cei ce au guvernat inainte este rau. Cat timp au guvernat sub sigla USL nu au reusit sa promoveze nici o lege importanta pentru Romania. Dupa ce sau despartit psd a promovat Codul Fiscal cu bunele si relele lui. Dupa Colectiv nici unul dintre "marile partide" nu a mai avut curajul sa asume guvernarea.
    Incet apar marile nerealizari ale celor care ne-au guvernat in acea perioada.
    Evident multe le traim deja.
    • +2 (4 voturi)
      LoL (Joi, 10 martie 2016, 9:05)

Qwertz [utilizator] i-a raspuns lui ty

Ce infantil esti... Dezastrul Romaniei e numit Votantii! Daca votati legati la ochi ce vrei mai mult?
      • 0 (2 voturi)
        Poate iti amintesti. Marturisesc ca eu nu-mi (Joi, 10 martie 2016, 16:47)

ty [utilizator] i-a raspuns lui Qwertz

amintesc. Care a fost viziunea USL privind dezvoltarea Romanieia in urmatorii 10, 20 de ani?
        Marturisesc ca nu vad nici azi la "marile partide" vreo minima intentie in acest sens.
        Asa ca mintirea electoratului cu televizorul va continua. Este cea mai ieftina metoda de a determina electoratul sa-i voteze.
  • +6 (6 voturi)
    DEPOLITIZARE....URGENTA...... (Miercuri, 9 martie 2016, 20:09)

TRABI [utilizator]

Da , au dreptate , studii de proasta calitate......
    Atat timp cat politicienii , primari , prefecti , autoritati nationale , parlament , se vor ocupa de aceste lucruri de o finete profesionala deosebita si la care nu au voie sa-si dea nici cu parerea macar , ne vom duce tot mai jos ca natie ............
    Cunosc practicile spagarilor politici la nivel de primarie in asemenea cazuri --> tot in ce s-a implicat politicul nu a fost bun ca executie si nu au fost definitivate conform legilor si standardelor
    Stiti cum fac ? Stau si impart cu executantii beneficiile ce rezulta in urma utilizarii celor mai proaste tehnologii si materiale , stabilesc termene si asa intarziate , termene de punere in functiune surprizator de scurte ca durata , pun inginerii si tehnicienii profesionisti in situatii imposibile de a receptiona lucrarea conform standardelor si legilor investitiilor , niste prosti semneaza pana la urma ca deeee...asa a zis primaru' si faci pe ea de investitie ca nu functioneaza cum trebuie - apar defectele imediate . Apoi se platesc sume exorbitante pe contracte de mentenanta eventual cu strainatatea - mai fura bani si de aici --> si cei care trebuie sa beneficieze de rezultatele investitiei se aleg numai cu rele care le afecteaza profund viata ....
    Asa ca....din nou ...Dle . Iohannis , Dle. Ciolos-> drepolitizarea domeniilor tehnice -daca vrem rezultate..... URGENT afara cu politicienii din domeniul tehnico-profesionist ...
  • +6 (6 voturi)
    acesti tradatori de tara "alesi" democratic (Miercuri, 9 martie 2016, 20:38)

yellowdog [utilizator]

prin dezinformare

ei ucid incet dar sigur Romania...

mai dau cate o alocatie, mai o pensie speciala...
    Pai...... (Miercuri, 9 martie 2016, 21:29)

polonyca [utilizator]

noi stiam ca ......"it's about economy"......nu ????? Am fost asigurati de asta...:)
  • +4 (4 voturi)
    cum zicea dracnea... (Miercuri, 9 martie 2016, 22:41)

rov [utilizator]

imi asum cu ponta!
    Politicianul roman, plaga Romaniei (Joi, 10 martie 2016, 16:58)

bigbrother [utilizator]

Daca nici acest raport nu va fi inteles, atunci chiar ne meritam soarta cu varf si indesat. Ni se spune negru pe alb ca politicienii nostri sunt niste nenorociti care decid in functie de interesele lor, ca problema infrastructurii - si pornind de aici, a zecilor de alte probleme si lipsuri- este data de gusterii politici care submineaza aceasta tara prin decizii privilegiate si blocaje cand vine vorba de actiuni care nu se potrivesc intereselor lor.

Dar problema este mult mai mare: NOI. Niciun politician nu ajunge la putere fara sa fie sustinut, fara sa fie ajutat si fara ca zeci de alti oameni sa ii cante in struna, sperand ca vor primi si ei ceva de la masa stapanului. Asa apar excesele, demagogii, mafiile si Parlamentul Romaniei, aceasta incununare a coruptiei dusa la extrem, punctul terminus unde moare orice speranta.

Vin alegerile locale, ni se va promite marea cu sarea. Macar acum sa le dam peste mana, macar acum sa le scoatem ochii, sa ii luam la intrebari, sa le cerem sa isi faca treaba in loc sa-si voteze privilegii.