Comisarul European pentru Politica Regionala, social-democrata Corina Cretu, i-a transmis, joi, o scrisoare ministrului Transporturilor, Dan Marian Costescu, in care se declara "ingrijorata de ritmul lent in pregatirea proiectelor" europene ale Romaniei pentru infrastructura de transport, derulate de companiile din subordinea Ministerului Transporturilor.

Corina CretuFoto: Comisia Europeana

Corina Cretu (PSD) acuza intarzieri la proiectele de transport din perioada 2007-2013, precum si lipsa de noi proiecte pentru perioada 2014-2020.

Scrisoarea comisarului european (propus de PSD) vine pe fondul unei performante slabe a ministrului Costescu, acuzat de societatea civila pentru ritmul lent al proiectelor de investitii. Contextul e insa mai larg: ieri, mai multi ministri din guvernul Ciolos au atacat guvernul Ponta pentru performantele slabe din guvernarea 2012-2015.

"Sunt ingrijorata de ritmul lent in pregatirea proiectelor privind infrastructura de transport din cadrul Programului Operational pentru Infrastructura Mare pentru perioada 2014-2020, dar si de numarul mare de proiecte ce risca sa nu fie finalizate. Desi Comisia Europeana a aprobat fazarea a 30 din cele 123 de proiecte de transport pentru perioada 2007-2013, autoritatile nationale nu au reusit sa trimita la Bruxelles toate documentele necesare pentru acestea, asa incat exista riscul ca Romania sa nu poata folosi banii europeni alocati si va fi nevoita sa suporte din bugetul national cheltuielile necesare pentru finalizarea proiectelor", spune comisarul european Corina Cretu, in scrisoarea catre Costescu, potrivit unui comunicat transmis de cabinetul ei.

In privinta utilizarii Fondurilor structurale si de investitii europene in domeniul transporturilor in actuala perioada de programare (2014-2020), comisarul european Cretu a declarat:

"Exista intarzieri semnificative in pregatirea financiara si tehnica a unei rezerve de proiecte mature necesare pentru indeplinirea obiectivelor Programului Operational pentru Infrastructura Mare. Lipsa unor proiecte mature si cheltuielile insuficiente vor putea duce in cele din urma la dezangajarea fondurilor extrem de necesare pentru reteaua de transport a Romaniei".

Corina Cretu a adaugat ca este necesara adoptarea rapida a Master Planului General de Transport, in forma agreata in cadrul negocierilor din 2015 dintre Comisia Europeana si Guvernul Romaniei.

In finalul scrisorii adresata conducerii Ministerului Transporturilor, Comisarul European Corina Cretu asigura autoritatile romane atat de sprijinul ei personal, cat si de sustinerea pe care Comisia Europeana, precum si expertii Directiei Generale pentru Politica Regionala (DG REGIO), vor continua sa o acorde Romaniei pentru a putea valorifica la maximum Fondurile structurale si de investitii europene pentru proiectele de transport.

Pentru Programul Operational pentru Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020, Romania are alocate aproximativ 9,4 miliarde de euro atat prin Fondul european de dezvoltare regionala, cat si prin Fondul de coeziune.

Mai mult de jumatate din finantarea totala (inclusiv cofinantarea nationala) pentru POIM - 6,8 miliarde de euro - sunt prevazute pentru infrastructura de transport, 37% pentru dezvoltarea sectorului de mediu, iar 5% pentru sectorul energetic.

Scrisoarea Corinei Cretu apare dupa ce, cu o zi inainte, ministrul Fondurilor Europene, Cristian Ghinea, a lansat un atac dur asupra fostului premier PSD Victor Ponta, cu privire la absorbtia fondurilor UE.