​Comisia Europeana insista pentru ca Romania sa realizeze autostrada Pitesti-Sibiu, care este in prezent un segment lipsa a Coridorului pan-european Rin-Dunare, parte a retelei trans-europene de transport (TEN-T).

Traseul autostrazii Sibiu - PitestiFoto: Hotnews

"Inca de la inceputul negocierilor cu privire la programul de Infrastructura Mare, Autostrada Sibiu-Pitesti a fost identificata ca fiind elementul lipsa al coridorului TEN-T Rin-Dunare. Asadar aceasta autostrada reprezinta cea mai mare prioritate de investitii. Costul total estimat este de aproape 2 miliarde de euro, prevazut in Programul de Infrastructura Mare 2014-2020, iar contributia Uniunii Europene este estimata la 1,25 miliarde de euro" - a declarat, pentru HotNews, la Helsinki, comisarul european pentru politica regionala, Corina Cretu.

Ea a mai atras atentia ca Romania trebuie sa-si "revizuiasca modul in care isi finanteaza retelele de transport", precum si banii alocati pentru constructie si intretinere. "Este evident ca bugetul fondurilor structurale si de investitii europene si bugetul national pentru proiecte de transport 2013-2020 nu vor putea acoperi toate proiectele" prevazute in Master-Planul de Transport aprobat de Guvern, a mai spus Cretu.

In context, comisarul european a insistat ca Romania sa vina cu "proiecte mature" pentru a fi finantate din fondurile europene 2014-2020. Potrivit acesteia, un proiect matur este gata sau aproape gata pentru a fi pus in aplicare: beneficiaza de un studiu de fezabilitate, o analiza de costuri-beneficii, o evaluare a impactului de mediu, licitatia publica sa fie pregatitata de lansare sau sa fi fost deja lansata, iar autorizatiile de construire eliberate.

"Din ce in ce mai des, proiectele de transport au fost demarate fara ca aceste conditii sa fie indeplinite. Astfel, au intampinat interzieri sau au fost oprite in faza de implementare din cauza unor obstacole neprevazute, a procedurilor de expropriere a terenurilor sau din cauza unor firme de constructii care au contestat rezultatul licitatiilor", a aratat oficialul european.

In context, ea a mentionat ca autoriatile romane vor avea o inalnire tehnica cu functionarii CE la Bucuresti, privind o serie de proiecte pe care partea romana le considera mature. "Ma bucur sa aud ca Romania are disponibile proiecte mature. Incurajez autoritatile de la nivel national sa demareze discutiile cu serviciile mele si cu expertii nostri tehnici pentru a evalua si a progresa cu aceste proiecte".

Corina Cretu a trecut in revista si diferitele segmente ale proiectului Autostrazii Transilvania, aflate in diverse stadii.

"Desi unele portiuni sunt deja in stadii avansate iar constructiile au inceput pe teren, alte segmente sunt inca in faza de pregatire. Unele segmente vor primi fonduri UE, dar pentru altele sursele de finantare nu sunt cunoscute inca - fonduri nationale, fonduri UE post-2020 etc. Incurajez autoritatile romane sa accelereze pregatirea acestor proiecte, sa investeasca timp si resurse in pregatirea unor studii de fezabilitate si evaluari ale impactului asupra mediului solide, chiar daca lucrarile vor demara la o data ulterioara", a spus Cretu.

Ea a atras atentia asupra diferitelor stadii ale acestor segmente de autostrada:

  • Bucuresti-Ploiesti. "Aproape finalizata. Data anticipata pentru finalizare: noiembrie 2017".
  • Ploiesti-Brasov. "Etapa de planificare. Este impartita in 2 sectiuni: in Master-Plan, Comarnic-Brasov figureaza in lista extinsa pentru confinantari din fondurile structurale si de investitii europene 2014-2020 - singurele fonduri inca valabile -, iar Ploiesti-Comarnic va fi cel mai probabil finantata dupa 2020".
  • Brasov-Targu Mures. "Etapa de planificare. Master Planul mentioneaza finantarea unui drum expres Brasov-Sighisoara-Targu Mures in decursul 2021-2030".
  • Campia Turzii - Ogra. "Lotul I are un proiect tehnic incepand cu octombrie 2016, dar nu exista niciun progres. In ceea ce priveste loturile 2 si 3, evaluarea impactului asupra mediului ar trebui revizuita, insa nu exista niciun progres".
  • Ogra-Targu Mures. "Este realizata in proportie de 15%".
  • Campia Turzii - Bors. "Etapa de planificare. Master Planul mentioneaza ca segmentele Nadasel - Suplacu de Barcau si Suplacu de Barcau-Bors vor fi cofinantate de Fondul European de Dezvoltare Regionala (FEDER) in 2014-2020 daca vor mai fi disponibile fonduri europene - lista extinsa de proiecte. Segmentul Gilau - Cluj NE este planificat si va fi cofinantat de Fondul de Coeziue (FC) in 2014-2020".

Nota: Comisarul European Corina Cretu a participat, alaturi de vicepresedintele CE Jyrky Katainen, la conferinta Smart Regions, organizata de Comisia Europeana la Helsinki, pe 1-2 iunie. Reporterul HotNews a fost prezent la evenimentul din Finlanda in urma invitatiei si sponzorizarii oferite de Comisia Europeana.