Podul peste Dunare in zona Braila a trecut de mult pragul unui subiect electoral. Pentru unii, pare un obiectiv care nu se va realiza niciodata, mai ales ca se blocheaza periodic in diferite chestiuni administrative. Dupa ani de zile de planuri si dezbateri fara concretizare, in 2007 au fost semnate mai multe acte normative pentru a permite demararea lucrarilor. A fost nevoie de semnarea unui protocol intre cele doua consilii judetene implicate, Braila si Tulcea, si Ministerul Transporturilor.

Intelegerea a ramas, deocamdata, numai pe hartie. Daca in cazul CJ Braila au fost demarate procedurile de aprobare a cumpararii terenurilor necesare pentru constructie, la Consiliul Judetean Tulcea situatia este mai complicata. Reprezentantii acestuia nu vor sa faca niciun demers pentru inceperea lucrarilor la pod pana cand Ministerul transporturilor nu clasifica obiectivul, printr-o Ordonanta de Urgenta, ca fiind “de importanta nationala”.

“Podul peste Dunare este un complex de amenajari, suprainaltari, viaducte de 20 km, deci nu putem spune ca este un obiectiv local, mai ales ca uneste doua drumuri nationale. Ministerul ne cam amana cu aceasta ordonanta. Trebuie sa clarificam acest lucru si apoi facem o sedinta de indata. Aici va fi licitatie internationala, parteneriat public-privat.

Podul este vital pentru judetul nostru. Mai sunt si problemele de expropriere deoarece la noi sunt 300 de pozitiii. Am identificat persoanele si le vom oferi despagubiri dar cine plateste? Noi sau guvernul? Insa, asta nu inseamna ca nu vrem. Daca facem ceva gresit, noi suportam consecintele”, a explicat Gheorghe Bunduc , presedintele CJ Tulcea.

Documentatia care trebuie aprobata de Consiliul judetean este “acordul comun pentru contractul de concesiune” in vederea demararii licitatiei de lucrari. Presedintele CJ Braila, Gheorghe Bunea Stancu spune ca in acest judet documentatia a fost aprobata inca din luna noiembrie. In acest judet, insa, este nevoie de numai 30 de contracte de expropriere.

Ludovic Orban: “Nu inteleg logica presedintelui de la Tulcea”

Cu privire la aceste neintelegeri, ministrul Transporturilor, Ludovic Orban a declarat ca nu intelege solicitarea CJ Tulcea si ca nu e nevoie de clasificarea ca obiectiv de interes national. “Nu stiu de unde a scos treaba asta presedintele de la Tulcea. Daca nu vor introduce proiectul pe ordinea de zi, nu vor avea pod. Investitia e in cele doua judete si nu se poate face fara acordul ambelor parti. Totul se deruleaza in baza unui protocol pentru care Ministerul si-a dat acordul. Noi am cedat studiile de fezabilitate celor doua Consilii Judetene. Nu inteleg cu ce ajuta clasificarea podului ca obiectiv de interes national. Noi nu am primit nicio solicitare de la Tulcea de clasificare a acestui obiectiv dar cu siguranta vom sprijini proiectul”, a spus Orban.

Detalii tehnice:

  • Construirea unui pod peste Dunare la Braila ar dezvolta traficul rutier pe drumurile “expres”, Târgu Secuiesc – Focsani - Braila - Tulcea; Braila - Slobozia – Calarasi; Braila – Galati.
  • Guvernul României  a identificat, cu aproape 7 ani in urma, prioritatea modernizarii infrastructurii rutiere si necesitatea finantarii internationale a proiectului pod peste Dunare in zona Braila - Galati – Tulcea. Imediat, CJ Braila a solicitat Institutului Japonez de Consultanta, elaborarea unui “Studiu de fezabilitate pentru construirea noului pod peste Dunare la Braila” care l-a terminat in martie 2001.
  • Din cele cinci variante de amplasament a podului analizate in studiul de prefezabilitate a fost insusita de catre Consiliile Judetene Braila, Galati si Tulcea, varianta E, care inseamna: punct de plecare : extremitatea nordica a soselei  de centura DN 2 B la Braila. Traversarea se face in aval de municipiul Braila printr-o portiune ingustata a Dunarii iar traseul continua pe un teren agricol, punctul terminus fiind extremitatea nordica a localitatii Jijila pe DN 22.
  • Valoarea totala a constructiei = 300 mil.$
  • Termenul realizarii: maxim 6 ani.
  • Lungimea totala a podului: 2.540 metri