UPDATE: Comisia Europeana a sistat platile pe programul SAPARD pe 2008 si a cerut un plan de masuri autoritatilor de la Bucuresti. Expertii agentiei de plati fac verificari pe teren si in documente

de Anne-Marie Blajan     HotNews.ro
Miercuri, 20 august 2008, 13:55 Economie | EuROfonduri

 documente
(20 Aug 2008) DOC, 70KB
(20 Aug 2008) DOC, 153KB
(20 Aug 2008) PDF, 133KB
Comisia Europeana a trimis autoritatilor romane o scrisoare, in 9 iulie 2008, in care anunta sistarea platilor pentru programul SAPARD pe anul 2008, aproximativ 200 de milioane de euro, din cauza unor deficiente ale sistemului de management si control, arata o scrisoare a executivului european intrata in posesia HotNews.ro. Comisia a cerut un plan de masuri pentru remedierea acestora, pana la 31 august.

Scrisoarea, semnata de directorul general Jean Luc Demarty si adresata lui Alice Batu, ofiter de autorizare din Ministerul Finantelor, anunta sistarea platilor pentru 2008 pe programul SAPARD, in urma unor deficiente semnalate de misiunea de audit care s-a aflat in Romania in perioada 3-10 iunie.

Scrisoarea Comisiei indica un dialog intensificat in ultimele luni intre Directia Generala Agricultura si autoritatile de la Bucuresti. Inca din 5 martie 2008, printr-o scrisoare similara, Comisia recomanda o conformare stricta a Agentiei SAPARD la criteriile de acreditare si protejarea intereselor financiare ale UE in implementarea a doua masuri din program: Masura 1.2. Imbunatatirea structurilor in vederea realizarii controlului de calitate, veterinar si fitosanitar, pentru calitatea produselor alimentare si pentru protectia consumatorilor si Masura 3.3. Masuri de agromediu.

La doua luni distanta, in 5 mai 2008, Comisia anunta sistarea platilor pentru cele doua masuri din program, in suma de peste un milion de euro (mai exact 1.010.093,44 de euro) pentru Masura 1.2 si alte 136.000 de euro (mai exact 136.656,42 de euro) pentru Masura 3.3. Mai mult, autoritatile europene au cerut explicatii privind implementarea celor doua masuri si au solicitat Bucurestiului sa nu mai ceara rambursarea sumelor aferente cheltuielilor facute in cadrul celor doua masuri vizate.

Scrisoarea din iunie adresata autoritatilor romane le anunta ca in urma auditului desfasurat de DG AGRI in Romania in perioada 3-10 iunie 2008, Bucurestiul trebuie sa prezinte un plan de actiune care sa remedieze deficientele descoperite in managementul si sistemul de control al Agentiei SAPARD si anunta sistarea fondurilor pentru 2008, aici fiind inclusa si decontarea a 28,3 milioane de euro, cheltuielile aferente primului trimestru al anului 2008, pentru care Romania a facut aplicatie pentru decontare.

Comisia Europeana a precizat pentru HotNews.ro ca au fost suspendata decontarea platilor pe primul trimestru al acestui an - 28,3 milioane de euro -, dar daca deficientele din sistem sunt rezolvate, platile catre beneficiarii finali sunt posibile, adica plata a 276,3 milioane de euro care mai ramasesera de platit la 12 iunie 2008. Aceasta suma trebuie platita pana la finele anului 2008.

Daca in Bulgaria este vorba despre coruptie, in Romania, remarca CE, intr-un document pus la dispozitia HotNews.ro, este vorba despre o slabiciune a sistemului de management si control. In 9 iulie Comisia a cerut autoritatilor romane sa intocmeasca un plan de actiune pentru a remedia deficientele, iar Bucurestiul trebuie sa trimita documentul la Bruxelles pana la 31 august. Potrivit unui ofiter de presa din cadrul DG Agri, Romania a trimis Comisiei acest plan de masuri in 31 iulie 2008, insa Bruxelles-ul a cerut imbunatatiri ale documentului.

Lista cu deficientele care trebuie rezolvate prin planul de actiune este destul de lunga, indica Bruxelles-ul, care enumera doar doua dintre ele:
  • deficientele in managementul masurilor finantate prin programul SAPARD, care au fost detaliate pentru partea romana, astfel ca ele sa poata fi repede remediate, iar astfel de masuri ar fi prevenirea efectuarii platilor de doua ori, organizarea de controale sau separarea atributiilor
  • Comisia mai recomanda ca anumite proiecte sa fie reevaluate

De fapt, in scrisoarea adresata autoritatilor romane, acestora li se recomanda sa nu mai solicite decontarea cheltuielilor facute prin programul SAPARD, iar o eventuala reluare a platilor va fi luata in considerare numai dupa ce Bucurestiul demonstreaza ca planul de actiune este implementat adecvat, iar o autoritate de audit independenta confirma acest lucru.

Mai mult, Bruxelles-ul spune ca nu exista garantia ca platile catre beneficiarii finali care au aplicat in cadrul masurilor 1.2. si 3.3 din programul SAPARD sunt facute corect, prin urmare platile catre acestia ar putea fi reluate doar dupa implementarea planului de actiune.

In final, directorul din Comisia Europeana indeamna autoritatile romane sa ia toate masurile necesare pentru a se asigura ca astfel de deficiente de management si control nu se vor regasi si in PNDR, planul national de dezvoltare rurala, adica in administrarea fondurilor europene post-aderare.

Suma totala alocata Romaniei prin acest program, pe perioada 2000-2006, este de 1,160 miliarde de euro, dintre care 769 de milioane de euro au fost reja rambursati.


UPDATE: Expertii APDRP fac verificari suplimentare pe teren si la nivel de documente privind cererile de plata, se arata intr-un comunicat al agentiei de plati remis HotNews.ro.
potrivit documentului, Agentia de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit (APDRP) se afla in faza avansata in implementarea masurilor cuprinse in planul de actiune trimis Comisiei la data de 31 iulie. Comisia a precizat insa pentru HotNews.ro ca a cerut Bucurestiului ca acel plan sa fie imbunatatit.

Potrivit  APDRP, misiunea de audit  "face parte din procedura de monitorizare pe care serviciile CE o efectueaza anual".

Misiunea a avut rolul de a face recomandari privind imbunatatirea sistemului de implementare a Programului SAPARD., iar recomandarile Comisiei Europene vizeaza in primul rand intarirea sistemului de control legat de autorizarea platilor catre beneficiarii finali ai fondurilor SAPARD.

APDRP arata ca in urma acestei misiuni, la solicitarea Comisiei Europene, autoritatile romane au elaborat un plan de actiuni precis care prevede si completarea procedurile legate de autorizarea platilor cu noi elemente de control menite sa reduca posibilitatea aparitiei riscului de a efectua plati incorecte.

Expertii agentiei au facut, in ultimele saptamani, verificari pe teren si in documente.
  • Verificarile pe teren urmaresc o mai buna evidentiere a lucrarilor efectuate de beneficiari, pentru fiecare tip de investitii in fiecare stadiu de executie, cat si in fiecare stadiu de plata. 
  • In privinta verificarii documentelor, in baza recomandarilor expertilor auditori, APDRP a decis ca la nivelul primirii cererilor de plata sa nu fie acceptate dosare incomplete care impiedica evaluarea corespunzatoare a cererilor de plata. In prezent toate cererile de plata incomplete sunt respinse.
  • In plus, Directia de Control si Antifrauda din cadrul APDRP verifica toate proiectele finalizate, nu doar cele prevazute prin esantioanele obisnuite de control. 
  • In acest moment expertii APDRP lucreaza la reverificarea tuturor cererilor de plata din sistem pentru a putea certifica si aproba aceste cereri.

APDRP se afla intr-o faza avansata de implementare a masurilor cuprinse in Planul de actiune transmis catre CE la data de 31 iulie 2008, arata comunicatul agentiei, insa un ofiter de presa al Comisiei europene a declarat pentru Hotnews.ro ca autoritatilor romane li s-a comunicat primirea documentului, dar li s-a transmis ca el are nevoie de imbunatatiri.

Reluarea platilor catre beneficiari se va realiza imediat ce actiunile mai sus prezentate vor fi finalizate, a mai comunicat APDRP. O idee reluata si de un comunicat al Ministerului Economiei si Finantelor.

MEF arata la randul sau ca institutia europeana a suspendat temporar procesarea cererii de plata transmise anterior in valoare de 28,3 milioane euro. Acestea sunt insa, potrivit scrisoarii CE, platile aferente primului trimestru al anului 2008.

Reprezentanta Comisiei Europene la Bucuresti confirma, printr-un comunicat, informatiile HotNews.ro si in special faptul ca Bruxelles-ul a transmis Romaniei ca este nevoie de o imbunatatire a planului de masuri, deja pus in practica la Bucuresti.


















4932 vizualizari

  • +1 (3 voturi)    
    Ii doare in pix pe politicieni (Miercuri, 20 august 2008, 14:51)

    je [anonim]

    Daca nu le iese nimic din aceste fonduri, nu conteaza pt politicul din rromania, ca nu se absorb ,sau sunt sistate.

    Uitati-va la majoritatea primariilor din tara. Au luat credite bancare pt reabilitari si investitii, dar nici un ban de la UE. De ce?
    Pai la UE tre sa justifici cheltuielile. La imprumut? Pai acolo furi cat poti si platesc fraierii.
  • +1 (3 voturi)    
    sa nu fim rai (Miercuri, 20 august 2008, 15:24)

    Reshape [utilizator]

    Autoritatile romane ori sint in concediu, ori la inundatii, ori la pasajul Baneasa.
    Si la urma urmei, e adevarat ca Tariceanu a zis ca economia duduie, dar se referea numai la importuri si consum.
    • +1 (1 vot)    
      !!!! (Joi, 21 august 2008, 8:33)

      doru [anonim] i-a raspuns lui Reshape

      Ba frate,
      consumul este elementul cheie pentru cresterea economica. Nu te mai gandi dupa sabloane ale asa zisilor analisti economici, niste mercenari gata sa spuna orice pentru interesul mafiotilor!!!! Remarca si tu putin ce se intampla in SUA cand consumul scade...scade si economia!!! Daca nu consumi, nu ai pentru ce produce, baiatule e foarte simplu!!!!! Iar vis a vis de importuri, da cresc, dar e prima oara in ultimii 20 ani cand rata de crestere a exporturilor este mai mare decat rata cresterii importurilor!!!! Si studiaza nitel si structura importurilor, poate o sa-ti dai seama de realitati!
      • -1 (1 vot)    
        dorule, ai numai partial dreptate.... (Joi, 21 august 2008, 9:32)

        judex [anonim] i-a raspuns lui doru

        In SUA, cand creste consumul creste si productia, pe cand in Romania, cand creste consumul, cresc importurile si nu productia. Asta este adevarul si colapsul este, din pacate, foarte aproape. Politica economica nesabuita si amatoare aplicata de guvernul Tariceanu si presiunile populiste facute de PSD asupra acestui guvern nevolnic, vor avea efecte foarte rele in viitorul apropiat si pe termen mediu. Sunt deja doua semnale foarte grave: cresterea deficitului de cont curent si agravarea inflatiei.
      • 0 (0 voturi)    
        ...americanii consuma exagerat de mult (Joi, 21 august 2008, 10:32)

        unu mic [anonim] i-a raspuns lui doru

        http://www.storyofstuff.com/
  • +2 (2 voturi)    
    Bulgarele a luat-o la vale! (Miercuri, 20 august 2008, 15:41)

    MTG [anonim]

    Este doar inceputul! Pregatiti-va ca toate fondurile E sa aiba probleme. De ce? Pentru ca acolo sunt numiti numai cei care servesc interese de partid, de grup si nu nationale. Ceea ce se intampla acum pe SAPARD sunt roadele muncii lui Flutur, Apetrei, Cornelia Mihai, Viviana Vasile, securistului Dan Gherghelas, arhinecunoscutului director doar cu semnatura László Attila KLÁRIK . Sa vedem in capul cui se va sparge.
  • 0 (4 voturi)    
    Foarte bine (Miercuri, 20 august 2008, 16:24)

    Florin [anonim]

    Sa dea Dzeu sa taie toate fondurile romaniei, tara asta blestemata nu merita nimic! Sa nu se aleaga cu nimic cei de la putere, care sunt de fapt la fel cu oamenii de rand - mincinosi, hoti, incompetenti. Sa se activeze si clauza de salvgardare pe justitie. Sa se aleaga praful de tara asta nenorocita si de oamenii ei - animale numite romani.
    • +2 (4 voturi)    
      Florinele tata, (Miercuri, 20 august 2008, 16:56)

      adik [anonim] i-a raspuns lui Florin

      esti, poate, un pic prea aspru cu noi romanii.
      Cred ca esti suparat rau.

      M-a intristat profund faptul ca, pentru tine, eu si familia mea suntem niste animale, hoti, incompetenti, mincinosi etc.

      Tin sa te anunt ca mi-au trecut prin minte, la adresa ta, toate injuraturile pe care le stiu, legate de tine si de toti cei dragi tie.

      Am gresit. Iarta-ma te rog.

      Dar, uite, nu numai ca nu te mai injur.
      Chiar te admir.
      Consider ca tu trebuie sa fi aratat in toate "gazetele" (in sensul bun) si sa fi numit membru de onoare al Academiei Romane.

      Toata lumea trebuie sa te admire si sa te aplaude, pentru ca esti, in lumea asta, singurul porc fara creier care stie sa scrie.

      Toate cele bune!
      • 0 (2 voturi)    
        @adik (Miercuri, 20 august 2008, 18:24)

        zmx [anonim] i-a raspuns lui adik

        Florin poate a sarit total masura, dar sunt total de acord cu el ca si mesaj ce se poate citi printre randuri.
        Din 2 motive: 1. Romania ca si tara nu are deloc o coloana vertebrala stabila si asta se vede cu ochiu liber de unde vrei sa te uiti. 2. Arata-mi 1 om care a primit pe bune acest ajutor fara alte interventii.
        Daca acest "popor" permite atatea, si in plus mai si voteaza aceiasi oameni care il duc in situatia in care sunt acum, atunci cu deosebita stima si mandrie isi merita soarta. Iar faptul ca fac asta dovedeste una din doua: imposibilitatea de a discerne intre optiuni (cu atat mai mult ca le-ai si trait inainte) = incompetenta sau un masochism incredibil.
        Hotia, de ce sa ne ascundem dupa degete ... sa ne uitam in jur. Fiecare se "descurca" sau s-a "descurcat". In afara tarii, la fel.
        Mincinosi, pai iarasi sa ne uitam in gradina proprie = Romania si sa observam. Numai o singura zi si o sa vezi cat de mult se minte.
        Partea cu animalele e cat se poate de aberanta.
        Acum sa analizam ceea ce ai raspuns tu la comentariul de mai sus.
        Aspru cu romanii ... cred ca a fost cat se poate de lejer si franc. Cu injuraturile, canii latra caruta trece si ... ai ramas tot cu ochii in soare.
        De tratat in gazete ... doar ironic puteai sa scrii asta, si te trimit la propozitia anterioara. Iar tu ... faptul ca raspunzi la fel, te face la fel.
        • +1 (1 vot)    
          Ai dreptate (Joi, 21 august 2008, 13:06)

          adik [anonim] i-a raspuns lui zmx

          si eu am sarit calul si imi pare rau.

          Dar, mai omule,
          - hai sa spunem ca tu si florin aveti dreptate si noi, ca natie, suntem puturosi, fara coloana vertebrala, umblam "dupa invarteli" etc.

          - poate ai dreptate si poti caracteriza un popor tinand cont de actiunile majoritatii si de deciziile si comportamenul "conducatorilor"

          Dar, mi se pare prea mult sa spui:
          "Sa se aleaga praful de tara asta nenorocita si de oamenii ei - animale numite romani. "

          Mi se pare prea mult. Animale?
          E mult.
          Nu ai ce sa citesti printre randuri in acea afirmatie. Este un blestem si o injuratura. Pur si simplu.
          E mult prea multa ura. Prea multa violenta in limbaj.

          Ca tu esti de acord cu el, ok. Treaba ta.

          Si apoi, vreau nu vreau, sunt roman. Inseamna ca sunt un animal? Trebuie sa se aleaga praful de mine?
          Cine are dreptul sa spuna lucrurile astea despre mine?
          Tu? Florin?
          De ce aveti voi acest drept? Cine vi l-a dat?

          Nici nu mai are sens sa dicutam continutul mesajelor voastre. Forma in care intelegeti sa va exprimati gandurile spune totul.
          • 0 (0 voturi)    
            @adik (Joi, 21 august 2008, 14:42)

            zmx [anonim] i-a raspuns lui adik

            Oriunde te intorci in lumea asta si vorbesti de romani in general ai numai raspunsuri de genul: la ei se cumpara permise, se cumpara bacu si altele la care nu mai fac referintza pentru ca limbajul ar deveni dur. Daca citesti presa din afara ai sa vezi la ce ma refer, iara daca citesi presa noastra o sa vezi cealalta fata a monedei. Se scrie mult pe toate temele posibile, mai ales politice, si cu toate astea partidele care au dus aceasta tara unde este acum, sunt inca in 30%, 15% in procente si poate si mai mult. IAR asta este de speriat!
            Cat despre continut, sa il facem putin mai clar. NU a fost scris nicaieri ca cineva te-a facut pe tine personal "animal". Dintr-o colectie de oameni unii sunt pe buna dreptate .. cum sunt. Iar aici se poate cumva modera din partea site-lui unele posturi.
            Dar sa revenim la motivul principal, din partea UE sunt multe proiecte de dezvoltare care sunt finantate. Dar CINE LE IA ??? si cine sufera pe urma ??? si mai ales unde se duc banii???
            Cat despre tine dovedesti ca esti o persoana integra, caruia eu ii doresc din tot sufletul sa ia decizii bune pe viitor care sa nu mai produca posturi de genul.
            Eu am fost de accord NUMAI cu partea in care cineva din acea colectie de oameni TREBUIE sa plateasca! Atat! Dar acest lucru nu se va intampla prea repede pentru ca o mana se spala pe alta si impreuna devin curate!
            Acum sper sa ma fi facut inteles.
    • +1 (3 voturi)    
      tu... (Miercuri, 20 august 2008, 17:21)

      adi [anonim] i-a raspuns lui Florin

      fiind un german pur-sange.
  • 0 (0 voturi)    
    putin profesionalism (Miercuri, 20 august 2008, 18:08)

    pasteur [anonim]

    http://www.catavencu.ro/la_zi/din_editia_print/ue_ne_a_taiat_finantari_sapard_de_200_de_milioane_de_euro.html

    asta era pe site-ul catavencu inca de ieri
  • +1 (1 vot)    
    nu sintem corupti, doar deficitari (Miercuri, 20 august 2008, 18:10)

    monica L [anonim]

    Aaaa, in Romania nu e pe baza de coruptie...ci management defectuos... si firmele de consultanta care cer aplicantului 40% din suma solicitata de la UE (spaga inclusive!!!) ce motivatii au?.. nu cumva lanturile spagarilor din birouri, incepind cu autoritatile locale, de la ADR-uri, de la O(ri)ficiul de Contractare si Plati Phare si mai sus la Ministerul Finantelor?
  • +1 (1 vot)    
    Tot nu va potoliti? (Miercuri, 20 august 2008, 18:19)

    Goe [anonim]

    U.E. raspunde la marlania porcilor de parlamentari romani. Din punctul lor de vedere toate au o limita. Chiar si aroganta!
    Sunt plati SAPARD pentru dosare aprobate in perioada 2000-2006. C.E. reproseaza incompetenta datorata numirilor politice- deficiente de management si control-.
  • +1 (1 vot)    
    Demisii de onoare (Miercuri, 20 august 2008, 18:29)

    SMC [anonim]

    Sa vedem cine isi da demisia in urma acestei chestii. Cine nu si-a facut treaba?
    • +2 (2 voturi)    
      hehe (Joi, 21 august 2008, 1:05)

      Reshape [utilizator] i-a raspuns lui SMC

      Pai stii cine o sa-si dea demisia? Baiatul ala tinar de la agricultura, Dacian sau cum il cheama, desi el n-are mare vina, saracu'! El a zis, cind a luat postul in primire, ca incearca tot ce se poate sa evite o situatie naspa, dar ca nu promite nimic.
      E, lui o sa-i taie capu' Tariceanu, cel mai prost prim ministru roman al tuturor timpurilor.
      • +1 (1 vot)    
        draga sadwank,... (Joi, 21 august 2008, 9:39)

        judex [anonim] i-a raspuns lui Reshape

        un repetent si un om de afaceri imbogatit cu ingineriile financiare ale "prietenilor" nu va putea fi niciodata un bun prim ministru. PSD-ul il tine ca sa-si faca jocurile iar, cand si le termina, se vor debarasa de Tariceanu fara nici o remuscare. Pacat ca va avea de suferit liberalismul adevarat din Romania din cauza unor fripturisti de ultima speta. Uite ca PNTCD-ul a inceput sa se tezeasca; se pregateste benefica debarcare de la conducere a oamenilor lui Iliescu, Pavelescu si Milut. Dobitocul de Pavelescu a facut de curand o afirmatie care arata ca intr-adevar are cap mare si gol: cica PDL este continuatorul FSN, nu PSD-ul bolsevic si comunist. Bravo, PNTCD autentic, te asteptam sa revii!
  • 0 (0 voturi)    
    Realitatea (Miercuri, 20 august 2008, 19:49)

    dana [anonim]

    Unii au luat bani mai multi pe suprafete mai mici dar le-au declarat mai mari si au dat SPAGA. Altii care au avut si pamanturi asigurate au luat plati mai mici de la specialistii lui peste APIA. Vina este ca nu au data SPAGA. O sa fie si judecati cu APIA. Asta este realitatea.
  • 0 (0 voturi)    
    ce "slabiciune"??? (Joi, 21 august 2008, 12:07)

    Codruta N [utilizator]

    Ce "slabiciune a sistemului de management si control"? "Slabiciunea" e dirijata, concertata samd.!!!

    Au noroc astia ca mi-e mila de cei (putinii) care au apelat la SAPARD pentru proiecte "cinstite" (ca isi pierd si aceia banii - si s-au indatorat oricum destul la banci) - ca le-as scrie vreo 2 vorbulite la cei din CE numai cu ce am vazut EU in teren!!!

    Dar de ce nu se termina o data "cadastrul" ala (electronic), cred astia ca nimeni nu stie? si ca suntem chiar TOTI o adunatura de fraieri???
  • +1 (1 vot)    
    bun asa... (Joi, 21 august 2008, 13:04)

    liviu [anonim]

    eu astept cu nerabrade momentul in care bulgaria o sa ne depaseasca si alte tari gen albania, moldova etc o sa intre in UE si o sa ne depaseasca si ele ...

    oricum cred ca cu blocarea fondurilor astora de abia s-au incalzit pentru ceea ce o sa urmeze...

    ca doar e vacanta parlamentara (una din alea 11 luni pe an) si nu pot sa-si strice sejurul in hawai (sau unde dracu se duc) pe bani publici pentru asa ceva


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version