Cum supravietuiesc fondurile UE foamei politice de posturi

de Ioana Morovan     HotNews.ro
Joi, 8 ianuarie 2009, 17:53 Economie | EuROfonduri

Ioana Morovan, editor
Foto: Bety Blagu / HotNews.ro
Atragerea fondurilor europene este, fara indoiala, un element omniprezent in declaratiile politicienilor, atat in campania electorala cat si in planurile post-electorale. Asa cum este, insa, de asteptat, prea multe schimbari politice pot dauna mecanismului de gestionare a fondurilor, care abia-abia a inceput sa isi miste rotitele in 2008. Comisia Europeana, prin purtatorul de cuvant pentru politici regionale, a transmis pentru HotNews.ro ca "incurajeaza autoritatile sa asigure continuitatea si sa mentina expertiza la locul ei".

Noul Guvern nu a anuntat, pana acum, situatia finala a schimbarilor pe linie politica, din ministere. Primii vizati sunt, asa cum se stie, secretarii si subsecretarii de stat, iar de la acestia pana la directorii generali este numai un pas.

Structura institutionala pe care se desfasoara procesul de gestionare a fondurilor europene face ca acest mecanism sa fie, si el, expus schimbarilor de context politic, lucru care poate incetini sau chiar afecta mersul si asa greoi al lucrurilor.

Cum?

Fondurile europene post-aderare vin in Romania prin sapte programe operationale, plus programele specifice agriculturii. Pentru fiecare dintre aceste programe exista o autoritate de management, constituita in cadrul unui minister, condusa de un director general. De asemenea, pentru fiecare program a fost constituit cate un Comitet de Monitorizare, cu un numar destul de mare de atributii semnificative pentru derularea programului. In toate structurile amintite, personajele cheie sunt secretarii de stat si directorii generali, a caror soarta pe aceste pozitii este, in aceasta perioada, extrem de nesigura.

Ce spune Comisia Europeana?

Pot fi schimbati directorii autoritatilor de management? Teoretic, numai cu un motiv bine intemeiat.

Practic, dupa cum stim, orice este posibil. Pana acum, de la infiintarea acestor autoritati, cu aproximativ 2 ani in urma, nu au existat sincope de ordin managerial. In vreo doua-trei randuri, directorii au fost numiti secretari de stat si au fost inlocuiti cu cei din subordine, dar nu am "prins" inca vreo demitere sau vreo controversa legata de competenta echipelor de conducere (exceptie facand fosta Agentie SAPARD, insa controversele au fost cauzate de probleme cu fondurile de pre-aderare).

Ramane de vazut cu ce "noutati" vor veni ministrii instalati in functie, in urma primelor impresii si verificarilor de prin institutii.

In orice caz, semnalele de la Bruxelles sunt favorabile "continuitatii".

Dennis Abbott, purtatorul de cuvant pentru politici regionale al Comisiei Europene a declarat pentru HotNews.ro ca "orice schimbari care afecteaza structura si procedurile din cadrul celor sapte autoritati de management, autoritatea de certificare (Ministerul Finantelor Publice) si Autoritatea de Audit (Curtea de Conturi) ar trebui decise in colaborare cu Comisia".

Executivul de la Bruxelles "incurajeaza autoritatile romane sa pastreze continuitatea si sa mentina expertiza la locul ei, in special in aceasta perioada de criza economica si financiara, pentru a asigura implementarea eficienta a instrumentelor structurale in Romania".

Cine va monitoriza derularea programelor?

Comitetele de Monitorizare, constituite la nivelul fiecarui program, au o serie de atributii legate de buna derulare a programelor. Spre exemplu:
  • Evalueaza periodic, pe baza documentelor elaborate de autoritatea de management, progresul inregistrat in atingerea obiectivelor specifice ale programului
  • Examineaza periodic atat rezultatele implementarii, in special realizarea obiectivelor stabilite pentru fiecare axa prioritara, cat si rezultatele evaluarilor legate de monitorizarea programului
  • Examineaza si aproba rapoartele anuale si raportul final de implementare intocmite de autoritatea de management (si altele).

(O parte dintre regulamente si decizii pot fi gasite aici).

Membrii acestor comitete sunt, in medie, 30 de persoane, dintre care majoritatea din ministere si autoritati de management. Intre acestia, se regasesc intre 3 si 6 secretari de stat si aproximativ zece directori/directori generali.

Unul dintre secretarii de stat recent demisi din functie, care a participat la mai multe comitete de monitorizare pana in prezent, a marturisit ca i-a luat mult timp sa se familiarizeze cu limbajul si subiectele discutate la aceste intruniri.

"La inceput, imi faceam glosar de termeni de specialitate, pentru a putea participa la discutii. Am invatat din mers, odata cu evolutia structurilor", a explicat secretarul de stat. Intrebarea fireasca este: oare cat timp le va lua noilor membri desemnati sa se puna la punct cu toate informatiile de specialitate?

Partea buna a situatiei este ca, potrivit oficialilor din ministere, urmatoarele reuniuni ale acestor comitete vor avea loc abia peste 3-4 luni, timp in care, teoretic, noii secretari de stat se pot initia in "tainele" fondurilor structurale.


















​MASA ROTUNDA Ce fac si ce ar putea sa faca bancile pentru economie si companii? Economistii sefi ai primelor 3 banci comerciale, in dialog cu cititorii  HotNews.ro, luni, de la ora 9:00

Am vazut saptamana trecuta ca Institutul de Statistica a anuntat o crestere economica record - insa analistii si economistii, ne anuntam ca de fapt lucrurile nu sunt chiar atat de roz. Este economia bine finantata in acest moment? Se fac investitii private? Dar publice? Cum pot ajuta bancile mai mult economia, statul si companiile private? La toate aceste intrebari vor raspune Horia Braun, economistul sef al BCR, alaturi de Florian Libocor (economistul sef al BRD-GSG) si de Andrei Radulescu (economist sef al BT) in cadrul mesei rotunde care va avea loc, luni, 20 noiembrie, incepand cu ora 9:00.

1017 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    cum sa zica ce nu au zis (Marţi, 20 ianuarie 2009, 16:52)

    Dedalus [anonim]

    "orice schimbari care afecteaza structura si procedurile"
    asta a zis abbot. nici pomeneala de schimbarea unor persoane din conducere. a vorbit despre structura si proceduri (scuze pt. majuscule, dar nu am biold la posturi...).

    daca in aceste autoritati sunt persoane cu functii de secetari de stat- evident acestia sunt numiti politic (cum sa fie un secretar de stat - "expert"???). si prin urmare sunt schimbati cu cschimbarea guvernelor.

    a, ca unii au vrut (si au reusit) sa puna secretari de stat in loc de directori generali in aceste autoritati, aia au facut ei pe barba lor si pe ideea de a controla fondurile.

    acum ne prostesc in fata ca au zis cei de la comisie sa nu-i schimbe...

    nu au zis asa ceva!

    au zis sa nu fie schimbate structurile si procedurile.

    comisia doreste pastrarea "expertizei", nicidecum a persoanelor cu rang si pozitie politica in acele comitete.

    ca noi facem si directorii generali sa fie numiti politic, desi sunt inalti functionari publici si ca punem secretari de stat unde ar trebui sa punem directori, aia e problema noastra- nu vad de ce sa dam pe comisia europeana ceea ce noi facem singuri si gresit.

    dar in republica lui pinocchio, astea sunt detalii..


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică