Ce propuneri de simplificare a achizitiilor publice trimite Guvernul la Bruxelles

de Ioana Morovan     HotNews.ro
Vineri, 16 ianuarie 2009, 18:21 Economie | EuROfonduri

Presedintele Traian Basescu a declarat, vineri, ca Guvernul va transmite, luni, Comisiei Europene, o forma simplificata a legii achizitiilor publice. Marius Gogescu, presedintele autoritatii de resort, a declarat pentru HotNews.ro ca institutia a transmis Guvernului niste propuneri legate de reducerea unor instrumente birocratice, insa nu este vorba despre modificari de fond, deoarece legislatia nationala este deja in concordanta cu reglementarile europene.

Basescu : "legea trebuie profund debirocratizata"

Traian Basescu a mentionat initiativa de simplificare a legislatiei in contextul imbunatatirii accesului la fondurile europene.

Legea trebuie "sa respecte standardele, criteriile europene, pe de alta parte, sa fie profund debirocratizata. De ce aceasta necesitate: legea achizitiilor publice, in forma in care ea este acum, a fost discutata cu Comisia Europeana, era o conditie inainte de intrarea in Uniunea Europeana si are un nivel de birocratie draconic aproape, pentru ca Romania inca nu era suficient de credibila ca va utiliza, fara incercari de fraudare, fondurile europene.

In acest moment exista deschiderea Uniunii Europene sa renunte la foarte multe conditii fortate din legea care a fost convenita pentru Romania sa se vina pe o lege simpla", a declarat Presedintele vineri, in cadrul unei intalniri cu mediul de afaceri, organizata de Alianta Confederatiilor Patronale din Romania.

Acesta a mai spus ca Departamentul de Afaceri Europene coordoneaza proiectul de simplificare a legislatiei amintite iar forma finala va fi transmisa, luni, Comisiei Europene.

"Prevederile nationale sunt in acord cu reglementarile europene"

"Fondurile europene au o problema cu organizarea in interiorul Autoritatilor de Management, este vorba mai ales de componenta de evaluare a unor proiecte, care tine de organizarea acestor institutii", a declarat pentru HotNews.ro Marius Gogescu, presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare si Monitorizare a Achizitiilor Publice.

Legat de propunerile concrete ale institutiei de resort, Gogescu a spus ca ANRMAP a transmis niste propuneri inca de anul trecut, care nu au fost luate in seama de Guvernul Tariceanu. Potrivit acestuia, este vorba despre niste instrumente birocratice care intarzie procedurile si nu despre prevederile de fond ale legislatiei achizitiilor, fiindca acestea din urma sunt in concordanta cu legislatia europeana.

Practic, este vorba despre o Hotarare de Guvern ale carei prevederi trebuie modificate. Spre exemplu, ANRMAP propune eliminarea existentei obligatorii a Programului Anual al Achizitiilor Publice, din cauza caruia se intarzie, la inceput de an, demararea achizitiilor. Tot ANRMAP propune eliminarea prevederii care solicita autoritatilor "verificarea surselor de finantare" inainte de demararea procedurilor, deoarece, spune Gogescu, "procedura in sine nu presupune o cheltuiala bugetara".

Alta propunere este legata de rolul Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC) in procedurile care se refera la proiectele mari de infrastructura. "Am solicitat clarificarea situatiei: daca se doreste ca, in cazul acestor proiecte, contestatiile sa mearga direct la Curtea de Apel, si nu la CNSC, sa fie stabilite chestiunile procedurale necesare", a explicat Gogescu.

Alte propuneri ?

Departamentul de Afaceri Europene a centralizat, pana acum, de la mai multe instituii, propuneri pentru documentul care urmeaza a fi transmis la Bruxelles.

UPDATE Vasile Puscas, seful DAE, a declarat pentru HotNews.ro ca este vorba despre reducerea sarcinilor administrative, "atat privind  simplificarea procedurala cat si scurtarea timpilor de procedura. Pentru aceasta, trebuie sa facem modificari in legislatie. Este vorba, spre exemplu, de reducere a termenelor prevazute pentru procedurile de achizitie de la 80 de zile la circa 30 de zile", mai ales pentru procedurile care se refera la proiecte majore.

"Vor urma revizuiri in ce priveste procedurile din ghidurile solicitantilor, adica legislatia secundara la mnivelul Autoritatilor de Management. Aceste institutii au transpus intr-o forma birocratica unele prevederi europene", a explicat Puscas.


















VIDEO Economistii-sefi ai primelor 3 banci comerciale, despre evolutia economiei romanesti. Ce proiecte mari de investitii finanteaza bancile la ora actuala?

Economistii sefi ai primelor 3 banci comerciale, Horia Braun (BCR), Florian Libocor (BRD-GSG) si Andrei Radulescu (BT) au discutat luni dimineata, in cadrul unei mesei rotunde organizate de HotNews.ro si Startup Cafe, despre investitiile bancilor in economie romaneasca si starea actuala a economiei, precum si despre fluctuatiile care au tinut prima pagina in ultima perioada.
  • A. Radulescu: Daca statul nu investeste, atunci de ce sa isi asume sectorul privat riscuri?
  • F. Libocor: Banii se duc acolo unde exista certitudini, predictibilitate, stabilitate. Lipsa acestor caracteristici loveste in mai multe zone, cu precadere in investitii.
  • H. Braun: Speram la o dinamica pozitiva, insa trebuie sa puna umarulul statul,bancile, si managementul companiilor.

2025 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    Intrebare (Vineri, 16 ianuarie 2009, 19:01)

    Alex [anonim]

    Marius Gogescu este cumva din acelasi oras cu Radu Berceanu ?
  • 0 (0 voturi)    
    inlocuim prostiile cu alte prostii... (Luni, 19 ianuarie 2009, 21:22)

    Dedalus [anonim]

    fugi, domle cu aberatiile...

    Legea achizitiilor publice e practic un copy paste din directive, ce traba are cu fraudela si mai stiu eu ce...

    Cum naiba domnu" Puscas, ati reusit in 3 zile sa consultati toate partile interesate, inclusiv ofertantii care au trecut prin mii de probleme din cauza aberatiilor din Ghidul Achizitiilor Publice si din cauza "recomandarilor" unor consultanti "internationali" care de-abia stiau cum ii chema, dar obligau autoreitatile locale sa faca dosarele de achizitie numai in anumite conditii (evident favorabile unor firme anume)?

    Unde au fost puse in discutie acele propunri de modificare?

    Felul aiuritor in care ADR-urile aproba documentatiile de achizitie, desi legea nu le da acest drept va este cunoscut? Va sunt cunoscute critriile prostesti de genul "cifra de afaceri de trei ori
    valoarea contractului"?

    Stiti macar ce este cifra de afaceri si la ce este ea utila in contractele publice? Stiti?

    Sigur ca era urgent sa simplificam procedurtile de fapt pentru a facilita numai firmelor straine accesul la achiziitii publice, ca doar ele au facut lobby pentru toata povestea asta... Si doar lor le sunt utile, nicidecum beneficarilor.

    Cum e domnu Basescu cu "aveti grija de constructorii romani!"? Sau una e politica de la TV si alta cea din contracte?

    Pana cand oare se va putea intinde aceasta coarda...
  • 0 (0 voturi)    
    asa-zise detalii... (Marţi, 20 ianuarie 2009, 14:18)

    Dedalus [anonim]

    Pun pariu ca de fapt nimeni nu i-a transmis principalele probleme reale ale achizitiilor publice:

    1) ADR-urile APROBA procedurie de achizitie din proeictele europene (PHARE) desi nu exista in nici o lege si in nici un contract o asemenea prevedere. In plus, ADR-urile nu au nici competenta umana (in unele locuri nici nu exista juristi in ADR...). Interferenta lor este grava, deoarece le conditioneaza beneficarilor finantarea de respectarea "recomandarilor" lor...

    2) Ghidul de achizitii publice (elaborat de ANRMAP) are prevederi confuze, nereusind sa explice suficient de clar ca daca o autoritate contractanta doreste sa puna conditie de calificare -cifra de afaceri minima, aceasta conditie trebuie justitificata, motivata... dar cele mai multe ADR-uri se prefac ca nu stiu, pentru ca sunt probabil in legatura cu firme mari, pentru care aceasta conditie vine manusa... Pun conditia asta, vine o firma mare (care nu are concurenta, evident...) castiga licitatia si sub-contracteaza pe sfer de pret tot pe unii mici romani...

    3) Tot deshteptzii de la ADR confunda ISO14001 cu standardele de mediu obligatorii si ISO9001, cu conditiile de calitate ale produselor si serviciilor... confuzia e voita, pentru ca asa nu se mai zbate nimeni sa puna conditii de mediu si de calitate in legatura cu proiectul, ci cer doar certificatele alea ISO, evident fara nici o legatura cum spuneam, cu contractul in sine...

    Si exemplele ar putea continua...

    Spre exemplu, in loc sa puna pe site documentatiile, le dau contra cost numai pe hartie.

    Asa mai pun un obstacol celor care nu sunt doriti si mai fac si autoritatile contractante un ban, care este extrabugetar si-l pot da cui vor...(10 hartii fotocopate costa 2 milioane lei???- o sa ziceti ca de ce nu se fac contestatii la CNSC pe tema asta? Simplu, pentru ca dupa lege, competenta e.... Curtea de Apel! Adica, sa ma duc la ceaq mai inalta instanta a tarii sa cer 2 milion despagubire...

    In rest, vorbiti voi cate in Luna...
  • 0 (0 voturi)    
    sugestii de pe front... (Marţi, 20 ianuarie 2009, 15:53)

    Dedalus [anonim]

    Iaca si propunerile mele (sa nu ziceti ca sunt carcotas si numai critic...):

    1) Interziceti prin circulara ADR-urilor procedua de APROBARE ex-ante a documentelor de licitatie
    2) Abrogati Ghidul Achizitiilor publice - mai mult incurca (CNSC zice ca are si parti normative si parti nenormative... hai sa fim seriosi....);
    3) Dati competenta, prin Ordonanta de Urgenta CNSC-ului sa dispuna despagubirea ofertantilor pentru supra-taxarea caietelor de sarcini si dispuneti postarea pe interenet a intregii documentatii pentru toate autoritatile locale cu o populatie mai mare de 10,000 personae si pentru toate autortatile centrale
    4) Aduceti prin ordin al ANRMAP precizari tehnice in ce priveste utilizarea si folosirea standardelor ISO, in linie cu practica europeana si - mai ales- in linie cu justificarea lor
    5) Aduceti precizari si interpretari asupra cifrei de afaceri (ANRMAP), dispunind clar ca o astfel de conditie sa apara numai in cazul in care cifra de afaceri este solicitata pentru credite de executie
    6) Refaceti Ghidul ANRAMAP cu asistenta tehnica pe suma sub 10,000 EUR, altfel va veti trezi cu niste incompetenti atrasi de sume mari; la sume asa mici vine numai cine se pricepe...
    7) Elaborati un document de orientare privind notele de justificare- ce trebuie sa contina si cum - postati-l pe internet; NU dati pe el mai mult de 1000 de EUR, ca iar vin toti impostorii...

    In orice caz, NU cereti asistenta tehnica europeana pentru refacerea documentelor de achizitie publica, ca iar se alege praful, vin iar tembeli de "consultanti internationali", care vor scrie cuvinte frumoase pe hartie pe sute de mii/ milioane de eur... si-i vor tampi pe toti.

    Acesta este un sfat foarte ferm: nu depasiti cu totul 10,000 de EUR plus tva, daca vreti sa aveti ceva bun si in timp. Cred ca si cu 5,000 de EUR se paote face.

    Dar cu 1 milion de EUR NU se va putea face in veci...


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri