Campanie HotNews.ro – EurActiv.ro

Cum scapam de "fanatismul birocratic" in accesarea fondurilor europene?

de Ioana Morovan     HotNews.ro
Marţi, 10 februarie 2009, 12:09 Economie | EuROfonduri

 documente
Decalarea termenelor de lansare a licitatiilor si de primire a proiectelor, modificari "din mers" ale documentatiei, neacceptarea semnaturii cu pix negru sau neconcordanta intre informatiile furnizate de birouri diferite, apartinand aceleiasi institutii sunt numai cateva dintre problemele sesizate, in 2008, de consultantii pe fonduri europene (vezi documentul atasat)

EurActiv.ro – HotNews.ro declanseaza o campanie pentru imbunatatirea procedurilor de accesare a finantarilor.

Transmiteti propunerile voastre!

Propunerile primite vor fi cuprinse intr-un document care va fi furnizat autoritatilor sub forma unei expertize voluntare pentru un mai bun acces la fondurile UE. Atasat, un draft al documentului cu problemele sesizate pana in prezent si propuneri pentru rezolvarea acestora. Documentul a fost realizat de catre HotNews.ro – EurActiv.ro impreuna cu consultantii colaboratori: Initial Advisory, ConsTrain, CRC Calitas, Expert Consulting, Radu Teslaru (Manager proiect autorizat)


Citeste mai multe despre   

















​MASA ROTUNDA Ce fac si ce ar putea sa faca bancile pentru economie si companii? Economistii sefi ai primelor 3 banci comerciale, in dialog cu cititorii  HotNews.ro, luni, de la ora 9:00

Am vazut saptamana trecuta ca Institutul de Statistica a anuntat o crestere economica record - insa analistii si economistii, ne anuntam ca de fapt lucrurile nu sunt chiar atat de roz. Este economia bine finantata in acest moment? Se fac investitii private? Dar publice? Cum pot ajuta bancile mai mult economia, statul si companiile private? La toate aceste intrebari vor raspune Horia Braun, economistul sef al BCR, alaturi de Florian Libocor (economistul sef al BRD-GSG) si de Andrei Radulescu (economist sef al BT) in cadrul mesei rotunde care va avea loc, luni, 20 noiembrie, incepand cu ora 9:00.

2107 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    diverse aspecte (Marţi, 10 februarie 2009, 13:11)

    Consultant finantari europene [anonim]

    AMPOS DRU

    Are contracte semnate si notificari de implementare dar nu are procedurile de implementare clare . A avut un Draft al Manualului beneficiarului pe care l-au supus consultarii publice . Au tinut programul de formare al beneficiarilor dupa acel Manual cu diverse modificari care se asteaptau a fi introduse in el insa au trecut de atunci 5 luni ... proiectele sunt in implementare de 3 luni iar Regulile nu sunt clare .
    Asta poate genera abateri la implementare fara voie ... dar cu efecte negative asupra absorbtiei fondurilor .

    IN GENERAL

    Prin contractele de finantare se solicita obligatoriu cont de Trezorerie pentru derularea proiectelor persoanelor juridice private in conditiile in care din Trezorerie nu pot fi derulate plati decat catre bugetul de stat .
  • 0 (0 voturi)    
    POS CCE - corelarea criteriilor de selectie (Marţi, 10 februarie 2009, 13:51)

    Interlagos [anonim]

    Pe acest program punctajul este acordat in conditii complet neverificabile si uneori si contradictorii. Se obtine la doua criterii punctaj maxim daca cresti cifra de afaceri cu 10% si nr. de angajati cu 20%. Oare cu cat creste productivitatea muncii? Asta da exemplu de crestere a competitivitatii economice. Alt criteriu de tot rasul este identificarea aspectelor de discriminare. De acum incolo toate angajatele vor fi apelate cu Dna/Dsoara si nu pasarica sau cum exact justificam acest criteriu. Altul este mentinerea locurilor de munca? Pai ce facem tata sechestram persoane pe langa faptul ca nici o societate privata nu isi propune cresterea numarului de angajati care este un element de cost ci cresterea cifrei de afaceri, cresterea rentabilitatii care intradevar pot fi atinse prin cresterea personalului dar mai sunt si alte modalitati.
    La celelalte criterii sunt date punctaje daca este explicat bine, suficient sau slab anumite aspecte tehnico-economice. Pai de curiozitate unde este definit bine, suficient sau slab cat timp nu exista nici un termen de raportare?
    Un alt lucru esential cred ca ar trebui sa fie asigurarea certa a surselor de cofinantare prin scrisoare de garantie bancara. Chiar daca vor fi mai putine proiecte depuse se elimina situatia in care oricine depune proiecte de milioane de euro si la implementare face memorii justificative ca nu ii da banca credit.
  • +1 (1 vot)    
    sa inlaturam intai ce incurca (Marţi, 10 februarie 2009, 13:54)

    Dedalus [anonim]

    1) Interziceti ADR-urilor si altor AI, la orice nivel, inclusiv AM din ministere sa mai aprobe ex-ante (inainte de publicarea in sEAP) documentatiile de atribuire (licitatiile). Nu au competenta, nu sunt prevazute in procedura de achizitie publica, dar se interpun in procesul de achizitie publica, cu urmatoarele efecte negative:
    a) impun conditii restrictive, favorabile numai anumite firme
    b) dau sfaturi ne-competente (nu sunt juristi deloc sau sunt ne-competenti in ce priveste achizitiile publice)
    c) aprobarea ADR nu este apelabila in contestatiile din procedura, nici in fata justitiei, deoarece nu face parte din dosarul achizitiei - ca atare lipsestre contestatrii de dreptul garantat de Constitutie de a se opune oricarui act administrativ
    d) necesita un timp suplimentar, inutil deoarece compeenta ADR nu este nici in zona procedurala (vezi mai sus) nici in zona tehnica
    e) aceste aprobari se substituie mecanismelor legale de verificre a legalitatii
    f0 reprezinta un bun prilej de a pune presiune asupra beneficarilor, sub pretextul ca "daca nu va aprobam noi contractul, nu vi se deconteaza cheltuiala respectiva)
    g) scoate procesul de achizitie publice de sub controlul public, deoarece aprobarile ADR nu sunt publice, iar functionarii acetrotra nu sunt functionari publici si nu reprezinta populatia de care beneficaiza proiectul; de-responsabilizeaza beneficiarul
    h) sunt inutile procedural, deoarece beenficarul nu poate sa apeleze la ADR daca sunt cererei d lcarificare sau contestatii, ADR nefiind nici parte in procedura si nici acetele sale nefacind parte din dosarul achizitiei ce se transmite la CNSC.
    i) Constituie un important factor de risc, deoarece din cauza ascendentului de finantator si "aprobator", atat al proeictelor cat si al rapoartelor, ADR-urile pot impune cu usurinta conditii favorabile unor firme;
    j) Dosarele de achizituie publica sunt citite de consultantii -firme angajate de ADR pentru suport tehnic, firme care au interese comerciale
  • +1 (1 vot)    
    sa speram ca se uita macar cineva ... (Marţi, 10 februarie 2009, 14:01)

    Dedalus [anonim]

    a) Eiminarea personalului din ADR si alte institutii care realizeaza monitorizarea din procesul de evaluare.

    b) Renuntarea la criteriul aberant "experienta in evaluare", care a creat o casta de "evaluatori de proiecte", deoarece este imposibil sa evaluezi fezabilitatea unui proiect daca nu ai realizat la randul tau astfel de documentatii si nu ai participat macar intr-o faza de implementare.

    c) Interzicerea explicita a "clauzei de succes" din contractele de consultanta, clauza ilegala, dar si periculoasa deoarece stimuleaza prezentarea eronata a realitatii pentru a castiga puncte si deci bani. Ilegalitatea clauzei deriva din inaceptabilitatea stipulatiei pentru terti in contracte comerciale (adicatelea, ca autoritate contractanta, este ilegal sa platesti pe cel care ti-a facut studiul "numai daca" ADR - adica un tert care nu e parte in contract "aproba proiectul").
  • 0 (0 voturi)    
    Accesare fonduri UE etc... rapid fara birocratie e (Marţi, 10 februarie 2009, 14:17)

    Florian [anonim]

    Scurt dac vreti ceva in acest sens trebuie URGENT infiintata o banca specializata cu capital 100% de stat. Aveti adresa mea de mail sunt de acord sa miscam acest "mecanism" impreuna. Va multumesc.
    • 0 (0 voturi)    
      accesare fonduri ue (Vineri, 20 martie 2009, 23:01)

      docuta viorel [anonim] i-a raspuns lui Florian

      da as vrea ceva informati sau ajutor sa vad ce pot face/obtine aceste fonduri pt o sc constructii
  • 0 (0 voturi)    
    Fonduri structurale (Marţi, 10 februarie 2009, 14:29)

    fonctionaru' [anonim]

    1)Trebuie eliminata presiunea politica. Hei rup-ul nu face decit sa permita strecurarae unor erori in proces.

    2) Consultantii mai bine pregatiti in asistare apotentialilor beneficiari. In majoritatae cazurilo acesti consultanti nu sint cointeresati decit de livrarea dosarului si nu de succesul acestuia. Au fost cazuri in care consultantula facut SF identice pentru benefciiari diferiti. Nunuami ca erau tell quell dar mai erau si scapari de numire a beneficiarului celalalt

    3) Ar trebui simplificat / redus nr. documente sprijin cerute in fazele incipiente

    4) Ar trebui facuta selectie evaluare in 2 etape. Prima pe o idee de proiect - concept paper cu mai putine detalii. Si a 2 pe o cerere completa (full application) detaliata si cu mai multa substanta
    • 0 (0 voturi)    
      ... realism (Marţi, 10 februarie 2009, 15:53)

      Dedalus [anonim] i-a raspuns lui fonctionaru'

      Nu confunda consultantul cu elaboratorul studiilor. In plus, Consultantul nu ar trebui sa substituie beneficiarul. Acesta este platit, dupa cum ii arata si numele, sa consulte beneficarul, nu sa il inlocuiasca. In unele cazuri, primarii sau chiar beneficarii privati dispar pur si simplu dupa semnarea cosntractului. Totusi, beneficarul trebuie sa transmita niste date pentru dosar, date care nu pot fi inventate de consultant.

      Cat priveste scaparile in dosare identice, sa-mi fie cu iertare, dar cine a impus acele volume imense de informatii, in situatii absolut la fel pentru toata lumea? Daca dosarele ar fi mai simple, nici nu ar mai fi cazul sa fie copiate dintr-un dosar in altul...

      Plus ca, sincer, in 75% din cazuri este fizic imposibil, pentru oricine, oricat de bine pregatit ca in timpul respectiv sa scrii (sa scrii doar, nu sa elaborezi) kilograme de propozitii.

      Eu unul nu cred in nici o masura care vorbeste despre "experti mai bine pregatiti" sau despre "mentalitate".

      Aici vorbim de proceduri, de contracte, de termene, de cauze reale.
  • 0 (0 voturi)    
    ... si in implementare... (Marţi, 10 februarie 2009, 15:45)

    Dedalus [anonim]

    Am vorbit pana acum de intarzierile si dificultatile ridicate in etapa de pregatire si de initiere a implementarii.

    Iata si cateva sugestii petnru accelerarea implmentarii:

    A) prevederea clara a posibilitatii de alegere a modalitatii de licitatre a lucrarilor de constructie de catre beneficari (cu proiectare facuta de beneficar sau cu proiectare facuta de constructor), dupa cum alege benefciarul, nicidecum ADR sau mai stiu eu ce OI (acum nu prea alege beneficiarul, cineva a venit cu ideea kreatza ca trebuie neaparat inclusa proiectarea in lucrarea de constructie, optiune care, in mainile unora a devenit, ilegal obligatie...).

    b) interzicerea utilizarii clauzelor restrictive 9aducera la zi a Ghidului ANRMAP privind Achizitiile publice, sau emiterea de ordin ANRMAP) cum ar fi:
    - conditia unei cifre de afaceri de trei ori mai mare decata valoarea estiamta a contractului (din necunoasterea a modului de functioanre a unei societati comerciale, circula nefundamentat ideeea ca o firma cu cifra de afaceri mare este si solvabila; orice student la economie va va spune ca intre cifra de afaceri si solvabilitatate nu e nici o legatura). Aceasta conditie a fost si este abuziv utilizata pentru a restringe competitia.
    c) similar b) interezicerea utilizarii certificarii ISO 9001 si ISO 14000 drept criterii de calificare in licitatie (sunt imposibil de legat de contract sau de capacitatea personala, nu garanteaza nici calitatea si nici respectarea standardelor de mediu - aici avem iarasi o necunoastere crasa si raspindita - confuzia intre standardele obligatorii de mediu si acest standard ISO 14001 (care este un standard voluntar).
    d) eliminarea asistentelor tehnice catre ADR si OI, AM samd., asistente tehncie care ajung sa decida in locul institutiilor respective; este chiar intilnita ideea "Consultantii internationali decid". Aceste asistente tehnice sunt platite , in contracte supraevaluate.
  • 0 (0 voturi)    
    Din ce vad eu ... (Marţi, 10 februarie 2009, 20:30)

    Eu [anonim]

    ... in pdf, e vorba strict de lenea si indolenta celor pusi sa gestioneze procesul, si de lipsa de vointa a celor pusi sa-i controleze. Nici o masura organizationala nu va corecta situatia asta.

    Nu cunosc eu prea bine procesul, dar cred ca masuri punitive de ordin administrativ ar ajuta. La banii europeni exista doua instante de validare a proiectelor, una romaneasca si una straina. Daca se prevede ca personalul care administreaza fondurile capata doar atat procent leafa cat procent din fondurile disponibile sunt absorbite, are si personalul asta interesul pe de-o parte sa treaca cat mai multe proiecte, pe de alta parte sa fie proiectele facute bine, ca altfel le refuza instanta de validare urmatoare. Si asa ajunge sa se implice personalul asta mai cu ravna si in consiliere si suport pt. cei care vin cu proiecte, nu sa se ocupe doar de refuzarea a cat mai multe proiecte pt. ca sa nu fie prea mult de lucru si nici raspunderea sa nu fie prea mare.
  • -1 (1 vot)    
    Stat minimal (Miercuri, 11 februarie 2009, 7:52)

    Sargon [utilizator]

    Solutia pentru eliminarea birocratiei este eliminarea a 99% din institutiile de stat. Referitor la accesarea fondurilor europene , Romania plateste 1,5 mld Euro si primeste 0,4 mld euro...mai mult, platesc toti cetatenii si primesc fondurile doar "cine trebuie". Cea mai buna solutie este renuntarea la "fondurile europene"!
  • 0 (0 voturi)    
    revizuirea formularisticii (Miercuri, 11 februarie 2009, 13:08)

    Dedalus [anonim]

    Formularistica a devenit o stiinta in sine in aceste fonduri. Sunt perfect de acord cu observatiile din .pdf in acest sens.

    Intelegerea coerenta si unitara este mult mai simpla daca avem numai indicarea documentelor, cu un minim de cuprins.

    Astfel, eu as renunta la gramezile de ghiduri si indicatii. Toate au condus numai la exacerbarea birocratiei, la lipsa de gandire, la kilograme de copy-paste de colo-colo si dintr-o documentatie in alta.

    As pleda pentru un set clar de documente si pentru renuntarea la jde mii de avize prealabile.

    Nu pot sa scriu in 2000 de caractere cum ar trebui simplificat, dar ar trebui.

    Ar trebui totusi insistat pe cuprinderea unor inforamtii de planificare financiara serioasa in documetnatii. Pana acum, in rare cazuri analizele financaire si cele cost-beneficiu erau serios analizate in evalaure. Principala cauza a acestei neglijente a fost imposibilitatea evaluatorilor de a intelege acele analize.

    Rezultatul a fost dezavuarea acestei comopnmente din documetnatie, a devenit formala. Totusi, cel mai important lucru in implementare s-a dovedit ezxact dificultatatea financaira, nicidecum parte tehnica (din experienta mea).

    Ciudat este ca exact persoanele cu pregatire de economist nu au reusit sa inteleaga in mod rational (dincolo de formalismul analizei) ce-i cu anallizele astea.

    De fapt, am ajuns in aceasta situatie de imposibilittate de a cheltui fondurile din 2 cauze perverse:
    a) acceptarea tuturor "recomandarilor" consultatnelor internationale, platite cu bani grei (ce s-ar face cu 2 romani si 10,000 de eur, s-a facut cu 30 de consultanti si 1,000,000Eur. Normal ca, pentru a-si justifica banii, aia au complicat treaba cat au putut si au tot muls contractele
    b) de-responsabilizarea beneficiarilor, prin centralizarea pregatirii documentatiilor si prin ghiduri si instructiuni uriase, mod de sustinere a unei birocratii inutile.
  • 0 (0 voturi)    
    coruptia vine prima... (Miercuri, 11 februarie 2009, 14:05)

    Dedalus [anonim]

    Din 11 posturi, 5 sunt ale mele.

    Asta, dupa mine, inseamna un singur lucru: s-a format deja o retea de "gulere albe", carora actuala stare de lucruri le convine.

    Toti castiga, in afara de beneficiar...

    Din acest motiv, cred ca primul pas ar trebui sa fie de-mantelarea "sistemului ticalosit".

    Ancheta asupra utilizarii fondurilor de mangement a programelor europene (asistenta tehnica, consultante internationale samd.) in ultmii 5 ani.

    Altfel, sunt convins ca tot ce facem noi aici este, artistic spus, latrat la Luna.
  • 0 (0 voturi)    
    mai intai sa scaotem prostiile (Luni, 16 februarie 2009, 14:48)

    Dedalus [anonim]

    Cauze mici, efecte mari.

    Mai jos doua circulare distrugatoare, despre care nimeni nu vorbeste, dar care au pus si vor pune pe butuci mai toate proeictele PHARE infrastructura (vorbim de proiecte de cate aproximativ 1 milion de EUR).

    Daca se va mentine sistemul si pe Fondurile Structurale, eu unul imi pun gatul ca toate proeictele vor dura dublu si rata caderilor in implementare va tinge 50%.

    Iata prostiile girate ministerial (de altfel sunt si "secrete", nimeni nu ti le da...):

    a) Cine a dat ADR-urilor indicatia sa oblige beneficiarii PHARE sa liciteze numai un contract pe fiecare linie de buget?

    Chestia asta blocheaza cu lunile toate achizitiile, pentru ca liniile de buget contin adesea produse si/sau servicii care nu pot fi (legal sau economic) licitate impreuna!

    O astfel de idee a licitarii liniiilor de buget este cel putin bizara, ca sa nu spun prosteasca.....

    b) Cine a semnat "circulara" catre toate ADR-urile si toti beneficarii cum ca "toate documentele de licitatie trebuie vazute inainte si dupa licitatie de catre ADR si minister, unde exista o firma de consultanta angajata pentru asta?"

    Stie domnul ministru care a semnat aceasta circulara:
    1) ca ea contravine legislatiei de achizitie publica din ROmania, care nu prevede existenta unei asemenea parti in procedura de achizitie?
    2) ca ea intarzie cu lunile licitatiile respective, fara a aduce nimic in plus actualului sistem de verificare a legalitatii achizitiilor publice?
    3) ca ea a dus la circulatia documentelor inca 1-2 luni, termene care nu aveau cum sa fie luate in considerare la planificare in cerere de finantare?
    4) ca nu are nici temei legal nici contractual?
    5) ca firma de consultanta respectiva nu o stie nimeni cine e si ce are de facut, ca sa nu mai spun ca ea are si interesele ei (normale) comerciale?
  • 0 (0 voturi)    
    vorbirea de discutii (Joi, 19 februarie 2009, 13:32)

    Dedalus [anonim]

    Cum spuneam, pierdere de vreme...

    Adevarul este ca vorba lui Arghezi, "una vorbim si alta fumam".

    Actualul sistem convine de minune grupurilor de "gulere albe" care au pus stapanire pe mecasnimele de finantare europene.

    Intr-o saptamana de la postare, in afara de ce am scris eu, a mai zis ceva CodrutaN (stie ce spune, mi-e clar) si inca una-doua idei.

    Nimeni nu le-a preluat, documetnul nu a fost actualizat. Nimeni nu raspunde.

    Pe cat punem pariu ca threadul asta asa moare si ca nimic nu va ajunge vreodata macar la registratura generala a vreunui minister?
  • 0 (0 voturi)    
    fonduri europene (Vineri, 6 martie 2009, 13:37)

    MARIAN NITULESCU [anonim]

    S-a lansat competitia POS CCE O2.1.1.Conf.instructiunilor din ghidul pe 2009,directorul de proiect este numai din partea intreprinderii,care ea incheie contractul de finantare cu Organismul Intermediar ptr.Cercetare( in numele si ptr.Aut.de Managment a POS CCE)Anexa la acest contract este Contractul de cercetare/Prestare servicii incheiat intre intreprindere si unit.de cercetare.Conf.Art.2 din decizia de aprobare a competitiei Nr.9624,"rambursarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului ,platite de beneficiar din surse proprii,se efectueaza din FEDR si de la bugetul de stat de catre Unitatea de plata a Am POS CCE a Min.Economiei." dar nu se precizeaza cand,cum.In conditiile actuale ,ce intreprindere isi permite sa plateasca integral o faza si apoi sa astepte sa i se returneze banii?? De ce unitatea de cercetare nu primeste banii -partea platita de FEDR +buget-direct lla acestia adaugandu-se partea de la intreprindere.S-ar degreva intreprinderea de povara platii integrale si apoi asteptarii rambursarii.Sunt curios daca ,deschizandu-se un site la care sa se poata inscrie intreprinderi care doresc sa gaseasca parteneri in aceste conditii,s-ar inscrie vreuna .O frana in calea accesarii fondurilor sunt tocmai procedura greoaie ,ghidurile stufoase si conditiile ineficiente ( ca cea de mai sus)


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi