Noile reguli ale achizitiilor publice, la limita legalitatii. UPDATE - ANRMAP: "Taxa procentuala se aplica in principal actiunilor introduse ulterior incheierii contractului"

de Ioana Morovan     HotNews.ro, EurActiv.ro
Vineri, 13 martie 2009, 13:21 Economie | EuROfonduri

 documente
(13 Mar 2009) PDF, 196KB
Ordonanta de modificare a legislatiei achizitiilor publice, cu care Guvernul se lauda de aproape o saptamana, contine o prevedere care poate intra in contradictie cu regulamentele europene si Constitutia Romaniei. Este vorba despre "taxarea" cu 2% din valoarea contractului a contestatiilor legate de procedura de achizitii.

"Cererile introduse, potrivit prevederilor prezentei Ordonante de Urgenta, la instantele judecatoresti, avand ca obiect contractele de achizitie publica, contractele de concesiune de lucrari publice si contractele de concesiune de servicii se taxeaza cu 2% din valoarea contractului. Cererile pentru repararea prejudiciului cauzat in cadrul procedurii de atribuire se taxeaza cu 2% din valoarea acestuia", spune Art.287 (17) din textul Ordonantei de Urgenta publicata in Monitorul Oficial de joi, 12 martie.

"... in cazul in care o licitatie este contestata in instanta, se instituie o taxa de timbru in cuantum de 2% din valoarea estimata a achizitiei publice, pentru persoana fizica sau juridica care depune contestatia. Aceste modificari vor avea drept rezultat reducerea numarului de contestatii cu care se confrunta in prezent autoritatile contractante", a explicat vice-premierul Dan Nica, sambata, 7 martie, anuntand adoptarea reglementarilor.

Directorul Grupului de Economie Aplicata, Liviu Voinea, a declarat pentru HotNews.ro- EurActiv.ro ca impunerea unei taxe pentru contestatii intra in contradictie cu regulamentele europene. "Dreptul la justitie este gratuit", a subliniat Liviu Voinea, "si incalcarea acestuia ar putea atrage o procedura de infringement din partea Comisiei Europene".

In plus, accesul gratuit la justitie este un drept constitutional.

UPDATE ANRMAP a transmis HotNews.ro ca sustine, de principiu, introducerea taxei de timbru. Introducerea taxei de timbru  a avut in vedere eliminarea contestatiilor formulate in mod abuziv.

"Este evident faptul ca taxa de timbru se aplica diferit in functie de natura actiunilor introduse, respectiv cele evaluate si cele neevaluabile in bani, fapt prevazut si de Legea 146/1997, privind taxele judiciare de timbru.

Prin urmare, taxa de timbru procentuala, prevazuta de Ordonanta de Urgenta 34/2006 cu modificarile ulterioare,  se aplica doar actiunilor evaluabile in bani si, cu precadere, actiunilor introduse ulterior  incheierii contractului de achizitie publica sau de concesiune de lucrari sau de servicii, doar in acest caz fiind posibila stabilirea in concret a cuantumului exact al taxei procentuale in functie de valoarea efectiva a contractului", explica ANRMAP.

Astfel, pe perioada desfasurarii procedurilor de atribuire, de principiu, actiunile formulate impotriva unor acte emise de autoritatile contractante se vor taxa cu 2.000 lei, fiind considerate acte nepatrimoniale - mai transmite institutia de resort. 

Intentia conteaza (?)

Consultantul Ciprian Nicolae a explicat ca ratiunea acestei taxe este aceea de a stopa escaladarea numarului contestatiilor si trecerea dintr-o contestatie intr-alta, numai ca "solutia aleasa ar putea sa nu fie cea mai potrivita deoarece va da nastere la situatii adverse, adica oamenii n-o sa mai conteste in situatii in care trebuie contestat: situatiile, in care in general, autoritatile contractante fac abuzuri si stabilesc criterii arbitrare contrare spiritului legii.

Spre exemplu, solicitarea de diplome si alte hartii pentru demonstrarea capacitatii operationale a operatorului economic".

"Nici inainte nu era in regula, se blocau anumite licitatii", a confirmat Liviu Voinea. Dar se poate gasi o solutie de compromis: spre exemplu, sa impui un numar limitat de contestatii pe an, a mai spus acesta.

Prelungirea procedurilor de achizitii din cauza contestatiilor a blocat numeroase proiecte, pana in prezent, mai ales pe cele de infrastructura, lucru care afecteaza in principal atragerea fondurilor europene.

Potrivit unui articol publicat recent de HotNews.ro-EurActiv.ro, primul proiect depus pentru finantare prin Programul Operational Regional, in octombrie 2007, nu a inceput efectiv nici dupa un an si jumatate. "De sase luni dureaza procedura de licitatie", a declarat pentru HotNews.ro Borboly Csaba, presedintele CJ Harghita. Potrivit acestuia, problema principala au reprezentat-o numeroasele contestatii depuse de firmele participante la licitatie. "Au fost 14 concurenti si au depus multe contestatii. Abia saptamana trecuta am reusit sa desemnam castigatorul si mai trebuie sa asteptam inca 10 zile pentru alte posibile contestatii", a explicat acesta.


Citeste mai multe despre   

















​MASA ROTUNDA Ce fac si ce ar putea sa faca bancile pentru economie si companii? Economistii sefi ai primelor 3 banci comerciale, in dialog cu cititorii  HotNews.ro, luni, de la ora 9:00

Am vazut saptamana trecuta ca Institutul de Statistica a anuntat o crestere economica record - insa analistii si economistii, ne anuntam ca de fapt lucrurile nu sunt chiar atat de roz. Este economia bine finantata in acest moment? Se fac investitii private? Dar publice? Cum pot ajuta bancile mai mult economia, statul si companiile private? La toate aceste intrebari vor raspune Horia Braun, economistul sef al BCR, alaturi de Florian Libocor (economistul sef al BRD-GSG) si de Andrei Radulescu (economist sef al BT) in cadrul mesei rotunde care va avea loc, luni, 20 noiembrie, incepand cu ora 9:00.

5286 vizualizari

  • +4 (4 voturi)    
    Corect! (Vineri, 13 martie 2009, 13:34)

    Constructoru' [anonim]

    Ca sa se reduca si mai mult timpul eu propun ca sa se mai dea o lege prin care sa se admita participarea doar a pretenarilor lui Base, ce sa o mai lungim cu tot felul de neica-nimeni care vor si ei un contract. Iar daca nu, ordonanta de mai sus mi se pare super-corecta ! Sa plateasca dracu' nenorocitii aia cica indignati ca Euroconstruct & prietenii castiga tot.
  • +4 (4 voturi)    
    joaca de-a conditiile... (Vineri, 13 martie 2009, 13:39)

    Dedalus [anonim]

    Orice jurist cu macar 2 ani de facultate, care se uita in sistemul de achizitii publice, se ia cu mainile de cap dupa 5 minute:
    a) se liciteaza servicii de milioane de euro, pentru care autoritatea contractanta nu are nici un ban, se gandeste doar sa ia bani din fondurile structurale...
    b) autoritati contractante constriesc pe terenul altor autoritati contrctante!
    c) Caietele de sarcini de 5 pagini costa 5 milioane !!!! (OG34 limitreaza costul acestora la costul multiplicarii, prin urmare astea costa de vreo 10,000 de ori mai mult decat permis!!!!)

    Dar CNSC nu este competent sa solutioneze o astfel de contestatie. Trebuie sa te duci in instanta ca sa ceri sa se reduca un astfel de cost de la 5 milioane la 20,000 lei ...

    e) Pentru un studiu care dureaza 3 sapatamani si il poate face orice loaza, se cer cifre de afaceri uriase

    samd- ca nu am timp aici sa inshir toate

    Principala cauza a intarzierilor si contestatiilor este incompetenta autoritatilor contractante, insotite de dorinta bolnava de a pune condtii de calificare potrivite pentru o firma internationala, cand ele au un cotetz de construit....

    Aia e problema, si ce zic eu e confirmat de faptul ca in 25% din cazuri firmele contestatare au primit verdict favorabil de la CNSC (sunt datele CNSC, nu ale mele...).

    Daca domnul Nica ar da cate 5 milioane pe un caiet de sarcini la 10 licitatii pe luna, din care ar afla ca de fapt autoritatea contractanta nu are banii sa plateasca si, prin urmare, nu are cum naiba sa liciteze si sa faca tot pe banii domniei sale, probabil ca si-ar mai schimba parerea.

    Dar se vede ca suntem condamnati sa fim condusi de tot felul de incompetenti orgoliosi.

    Pronosticul meu?

    10% din fonduri cheltuite pana in 2013, pentru proiecte care vor fi 50% imposibil de terminat si 50% absolut inutile.
  • -3 (3 voturi)    
    2% (Vineri, 13 martie 2009, 13:48)

    mazette [anonim]

    Ba e foarte bine.
    Sa vedeti un spital care nu poate instala un lift si aproape ca pierde banii pentru ca licitatorii se tot contesta. Sau nu vin medicamentele din acelasi motiv.
    • 0 (0 voturi)    
      ia mai gandeste-te (Sâmbătă, 14 martie 2009, 17:09)

      Dedalus [anonim] i-a raspuns lui mazette

      Daca vei face caietul de sarcini clar, daca nu vei pune conditii restrictive si interpretabile si daca vei respecta intocmai procedura, o sa ai si lift repparat.

      Dar fie vorba intre noi, OG 34 nu se aplica la valori mai mici, asa ca daca din exces de zel vrei sa licitezi repararea iftului, in loc sa cauti pe careva sa-l repare si gata, sau daca nu stii ce principiu activ are medicamentul de vrei sa-l cumperi si o dai cotita in anunt, nu vad de ce te plangi,
  • +3 (3 voturi)    
    cea mai buna decizie (Vineri, 13 martie 2009, 13:57)

    blatuitorul [anonim]

    normal, sintem la putere, aranjam tot, dar daca cineva incearca sa scoata ceva la lumina, macar de-un 2% sa-l "pirlim".

    jenanta decizie... nu era oare mai bine cum era inainte, daca contestatia nu are justificare sa se plateasca o amenda?

    care e idea? sa nu mai facem contestatii la mirsavii sau sa avem licitatii corecte?
  • 0 (0 voturi)    
    vai de capul tau (Vineri, 13 martie 2009, 14:50)

    Alias [anonim]

    daca din textul ordonantei asta e singurul lucru care ti-a sarit in ochi, e trist.
  • +3 (3 voturi)    
    Sunt niste magari (Vineri, 13 martie 2009, 15:01)

    Mircea [anonim]

    Va dau un exemplu: am contestat la CNSC prevederile unui caiet de sarcini care nu erau legale cf OG 34 si am primit raspuns ca mi se RESPINGE contestatia, dar obliga autoritatea contractanta (care pusese niste magarii in CS) sa refaca CS si sa modifice EXACT cu ceea ce ceream eu in contestatie.
    Deci CNSC imi respinge contestatia, imi ia taxa de timbru de 2% si apoi obliga totusi pe magarii de la autoritatea contractanta sa modifice asa cum am cerut.
    Cu prevederile astea, autoritatea contractanta va face CE VREA la licitatie deoarece NIMENI nu va mai indrazni sa conteste. Ca vor pati asa cum am patit eu (adica ai dreptate dar iti iau banii).
    Tara lui papura voda...
  • 0 (0 voturi)    
    .... (Vineri, 13 martie 2009, 15:21)

    bla [anonim]

    solutia cea mai logica ar fi urmatoare: contestatiile sa nu mai poata opri desfasurarea contractului, iar contestatarul sa nu mai primeasca decat daune si despagubiri, daca chiar ar fi avut o sansa de a primi contractul. daca e cineva sa plateasca, sa fie statul, nu contestarii.

    solutia propusa de guvern pare, intr-adevar, in contradictie cu legislatia europeana, deoarece face participarea la licitatii mai putin atractiva. din cate stiu eu, directiva europeana nu impune ca rezultatul contestatiei sa fie acordarea licitatiei, ci permite statului sa se rezume la acordarea de daune.
  • +2 (2 voturi)    
    Amenda e solutia (Vineri, 13 martie 2009, 16:09)

    keloo21 [anonim]

    Ma intreb de ce nu amendeaza CNSC operatorii economici care depun contestatii neintemeiate? Art 256 indice 1 stupuleaza ceva! Sanctionarea cu amneda intre 10.000 lei si 30.000 lei, la cererea autoritatii contractante, pentru contestatorii abuzivi (sau abuzati unii dintre ei) De fiecare data am solicitat sanctionarea op. economici "abuzati" si nici macar nu a mentionat in decizie CNSC punctul de vedere! Pai cum mama los sa nu aibe mii de contestatii pe an daca ei ii lasa? Taxa asta judiciara de 2% este pentru "pulimea" (citand pe domnul Nastase) care indrazneste sa conteste proceduri care trebui sa ajunga la X-ulescu. Ce tara de kkT!
    • 0 (0 voturi)    
      ce intelegi prin abuziv? (Sâmbătă, 14 martie 2009, 17:05)

      Dedalus [anonim] i-a raspuns lui keloo21

      Ia sa te vad pe domnia ta cum hotarasti ca o contestatie este "abuziva"? Cum faci asta, istetzule? Stii macar ce inseaman, din punct de vedere juridic un "abuz"?

      Sigur insa ca multi funcionari de pe la departamentele astea de achizitii publice care nu au citit niciodata OG 34/2006 - se vede asta din dezastrele de caiete de sarcini publicate - peste 90% au prevederi ilegale - s-ar simiti mult mai bine daca s-ar interzice pur si simplu cotnestatiile.

      Si asa am auzit raspunsuri absolut funambulesti: "eu fac ce vreau si pun ce condtii vreau, ca eu sunt suveran" Adicatelea, "asa vrea muschii mei, asha fac!"

      Sunt 25% dintre contestatii intemeiate (statistica CNSC, nu a mea!) si cate cazuri nu or mai fi fost cand ofertantii au lasta-o balta de greatza si oboseala...

      Dar sa vezi ce-o sa fie cand va intra in vigoare si directiva privind remedierea pagubelor cauzate ofertantilor de greseli in caietele de sarcini... e, atunci o sa se schimbe roata...
  • 0 (0 voturi)    
    licitatii (Vineri, 13 martie 2009, 17:34)

    elis [anonim]

    Este foarte buna masura privind contestatiile pentru ca erau multi care contestau de dragul contestatei si in felul acesta se diminueaza timpul de inchierea a contractelor.Dar mai este o problema si nu numai una.La o cotestatie unde se ia in calcul pretul cel mai mic poti sa ti faci o documentatie si se munceste foarte mult la un dosar de licitatie si vine o societate cu un pret foarte mic de care se bucura toti.Castiga si apoi in cardasie cu beneficiarul emit note de renuntare si comanda ca de...... nu se poate face o lucrare cu un pret mic.Asa ca nu contestatiile sunt problema ci pretul cel mai mic unde se pot aranja sa ajunga la un pret foarte mare.Nu mai spun de pretul unui caiet de sarcini care de fapt este reglementat prin legea achizitiilor publice dar nu tine nimeni cont si asa ajunge la mai multe milioane (vechi) de lei.
  • +1 (1 vot)    
    modificarea importanta este noul prag!! (Vineri, 13 martie 2009, 19:03)

    neexpertu [anonim]

    Stimati forumisti,
    Noi ne pierdem sincer vremea aici ca sa ne dam cu parerea daca e legala sau nu aceasta noua taxa. Nu zic ca nu se blocheaza multe proiecte pentru ca apar contestarii de meserie. Dar dupa mine nu pentru asta s-a facut marea modificare ci pentru noile praguri. Sa fim seriosi ce mai este 100.000 euro la servicii si 750.000 euro la lucrari! Si uite asa aranjam niste oferte, participam si castigam vreo 10 contracte de servicii si am facut primul milion de ieurooo (cum zicea un mare afacerist). Si cu 2-3 lucrari de carpit o scoala sau ridicat o camarutza langa spital isi reintregesc finantatorii partidelor banii. Si sa vezi absorbtie dupa aceea si din fondurile UE ca trebuie repede-repede absorbit pe drumuri judetene carpite si recarpite ca altceva in tara asta nu stim a face..
  • 0 (0 voturi)    
    incompetnta se acopera... (Sâmbătă, 14 martie 2009, 17:17)

    Dedalus [anonim]

    "Astfel, pe perioada desfasurarii procedurilor de atribuire, de principiu, actiunile formulate impotriva unor acte emise de autoritatile contractante se vor taxa cu 2.000 lei, fiind considerate acte nepatrimoniale".

    De ce cu 2000 si nu cu 1,000? Sau cu 500?

    De ce trebuie sa merg in instanta pentru a recupera 4,5 milioane lei vechi din cele 5 milioane de lei cu care autoritatea contractanta m-a obligat sa cumpar un caiet de sarcini de 5 pagini, a cartui multiplicare a costat nici 5 lei noi?

    Stie ANRMAP ca peste 50% din licitatiile actuale publicate in SEAP sunt facute de autoritatile contractante fara sa aiba banii respectivi? Sunt e fapt servicii si lucrari pe care se angajaeaza sa le plateasca numai daca proiectul iese si... numai din banii proiectului!

    Si vezi ca de fapt ar trebui sa pui de la tine, firma, cateva milioane de eur (!), ca dupa aia sa tile le dea (paote...) autoritatea contractanta ... din ce va primi!

    Afli aceasta imensa tampenie dupa ce bati cinci sute de km sa cumperi caietul de sarcini cu 2 milioane de lei (cateva pagini)- evident ca ramai cu banii dati, fara nici o posibilitate de a merge in vreo instanta - ca de fapt ce naiba sa contesti,,,

    Bine ca punem taxe, dar de nebunia generala care e in SEAP nu se ocupa nimeni!

    Vrea unu" sa cumpere cateva sute de cutii de lemen, pune acolo la conditii si pe mama si pe tata (cifra de afaceri, echipa nu stiu de care jde mii de conditii de tampesti, plus caiet de sarcini de milioane)...

    "Contestatarii de profesie" nu exista decat in imaginatia bolnava a unor incompetenti de pe la achizitiile publice, care s-au suparat ca au fost contestati repetat din simplul motiv ca habar nu au sa faca un caiet de sarcini, din simplul motiv ca pun conditii de calificare abracadabrante, de nici drq nu le stie....

    Isi acopera propria lor incompetenta... aia fac.

    Tare as fi curios sa vad rezultatele unui control ANRAMAP asupra legalitatii actelor de procedura, asa prin sondaj....
  • 0 (0 voturi)    
    transparenta licitatiilor la CNIPMMR lasa de dorit (Luni, 23 martie 2009, 17:19)

    angela popa [anonim]

    A se verifica de exemplu licitatia lansata de CNIPMMR
    "Cercetarea situatiei actuale a urmatoarelor sectoare de activitate :constructii, turism si consultanta din regiunea N-E; N-V; Bucuresti-Ilfov", un studiu deosebit de complex care implica sondaje in 3 regiuni economice pe 3 sectoare de activitate, analiza diagnostic, formulare de recomadari, studiu care se doreste a fi concretizat intr-un raport de minim 900 pagini.

    Pentru aceasta cercetare complexa in caietul de sarcini termenul de realizare a serviciilor de consultanta si de predare a studiilor este de 15 zile calendaristice (12 zile lucratoare). Este evident ca o astfel de solicitare este complet nerealista si probabil studiul care face obiectul licitatiei, a fost realizat in prealabil iar acum aceasta licitatie se organizeaza doar formal cu destinatar pre-stabilit. Cred ca organele competente ar trebui sa se sesizeze. Cum ar fi ca OLAF sa fie informat punctual despre aceasta licitatie si despre corectitudinea acestei Autoritati (CNIPMMR) care gestioneaza fonduri structurale din RO?
  • 0 (0 voturi)    
    ordonata (Miercuri, 25 martie 2009, 17:07)

    geta baciu [anonim]

    dar ordonata de cand intra in vigoare ?????????


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă