Solutii pentru atragerea fondurilor UE: functionari angajati pe gratis, evaluatori pro-bono sau proiecte gata evaluate

de Ioana Morovan     HotNews.ro, EurActiv.ro
Marţi, 23 iunie 2009, 16:38 Economie | EuROfonduri

Proiecte aflate in evaluare de 9-10 luni - in cazul a trei programe cu fonduri europene. De cate ori ii auziti pe Guvernanti spunand ca fondurile europene sunt prioritatea numarul 1 a Romaniei si ca situatia cheltuirii acestora este dezastruoasa? Chiar acum cateva minute premierul a amintit din nou acest subiect. Astazi mi s-a confirmat ca una din problemele principale, de care sunt responsabili, culmea, tocmai Guvernantii, este legata de angajatii institutiilor de resort. Sunt putini si depasiti de situatie. Si, din cauza restrictiilor bugetare din acest an, nu se mai fac angajari iar angajatii - putini, care au ramas -inca nu stiu daca vor primi controversatul spor de 75%.

Este un cerc vicios. Toata lumea il stie, nimeni nu are nicio solutie. Nimeni nu vrea sa se planga oficial de aceasta problema. Este o problema de sistem, dar nimeni nu-si bate capul s-o rezolve. Functionarii din institutiile responsabile cu gestionarea fondurilor UE sunt depasiti de numarul de proiecte primite. In urma restrictiilor bugetare impuse de Guvern, personalul trebuie sa se descurce cum poate.

Astazi, 23 iunie, am aflat ca nici pana la acest moment nu au fost semnate toate contractele pe componenta 4.3. - Dezvoltarea microintreprinderilor - a Programului Operational Regional. Proiectele au fost depuse cu mai bine de un an in urma. In regiunea Bucuresti-Ilfov, mai sunt 5 contracte de semnat si cel mai probabil mai sunt cateva zeci la nivelul intregii tari. Explicatia reprezentantilor autoritatilor de resort este simpla: "la minister este o singura persoana care se ocupa de semnarea contractelor si de elaborarea Ghidurilor pentru lansarea liniei de finantare din acest an".

Problema a fost mentionata si de reprezentanti ai Organismului Intermediar pentru POS Cresterea Competitivitatii Economice, unde, si mai grav, nu s-au publicat inca rezultatele evaluarii pentru una din componentele de finantare (investitii mari ale IMM). Informatiile, din mai multe surse, arata ca este vorba de circa 15 persoane care se ocupa, in prezent, de evaluari. Din aceleasi surse, HotNews.ro - EurActiv.ro a aflat ca Guvernul anterior aprobase o suplimentare de personal cu 30 de posturi, insa totul a fost anulat odata cu aplicarea politicii de reducere a cheltuielilior a Guvernului Boc.

De aceeasi problema (ca "(au fost multe proiecte") s-a plans chiar ieri, 22 iunie, secretarul de stat in Ministerul muncii Petre Fratean si, recent functionarii din Autoritatea de Management pentru Programul de resurse umane. La acest Program, de asemenea, sunt proiecte in evaluare din luna septembrie 2008.

Daca cheltuielile bugetare nu pot creste in 2009, din cauza ca deficitul trebuie tinut sub control, in mod evident trebuie cautate alte solutii. Unii consultanti au propus, in cadrul unei intalniri online gazduita de HotNews.ro, modificarea criteriilor de depunere a proiectelor sau a sistemului de depunere a proiectelor.

In mod cert, trebuie gasita o solutie la nivel de sistem, si prin "sistem" intelegem Guvern impreuna cu Autoritatea de Coordonare a Instrumentelor Structurale. Aceasta fiindca, este evident, functionari care sa lucreze pe gratis, evaluatori pro-bono sau proiecte gata evaluate nu exista.

Guvernantii se mandresc de fiecare data cu masurile de simplificare a procedurilor de accesare a acestor fonduri. Beneficiarii vor fi multumiti ca pot sa depuna proiecte in conditii mai clare si mai rezonabile.
De asemenea, este de asteptat ca beneficiarii ce au semnat deja contractele sa simta o inlesnire in procedurile de implementare a proiectelor.

Veriga lipsa intre acestea doua este perioada interminabila in care proiectele stau in birourile autoritatilor. Este o prapastie care, pe multi, ii face se renunte iar pe altii, sa faca eforturi aproape imposibile pentru a-si pastra planul initial de activitati si investitii.


Citeste mai multe despre   


















Material sustinut de Superbrands

Recomandari de vara de la librarii Humanitas

Librariile Humanitas au aparut ca entitate juridica in anul 1993, insa primele doua librarii au fost deschise sub egida Editurii Humanitas inca din 1991. Cu peste 25 de ani in piata de distributie si vanzare de carte din Romania, compania isi propune sa ramana in continuare lantul de librarii cu cea mai mare pondere de carte din Romania, acordand editurilor nationale si locale, dar si autorilor romani, sansa de a ajunge la public.

2605 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    sa ne aducem aminte si de fabule (Marţi, 23 iunie 2009, 18:27)

    mimi [anonim]

    Un om avea doi cai: unul batran, bolnav si fara un ochi si unul tanar, vrednic si putin naravas. I-a inhamat pe amandoi la caruta gandind ca asa poate sa care mai mult si mai repede decat cu unul. Doar ca nici n-a apucat saracul om sa iasa pe poarta ca si-a dat sema ca n-o sa mearga nici mai repede pentru ca oricat ar trage calul tanar ala batran nu se poate misca mai cu avant si nici n-o sa care mai mult pentru ca de naravas si energic ce e calul tanar trage caruta intr-o parte, cat pe ce sa o rastoarne. Si s-a scarpinat omu' nostru' in cap si a chemat guvernul Boc sa rezolve problema. Dupa lungi dezbateri si calcule matematice, dl Pogea a venit cu o solutie: au rupt un picior calului tanar. Acum caruta omului, cu doi cai bolnavi se misca si mai incet ca inainte dar macar e sigur ca n-o sa mai sara intr-o parte.
  • 0 (0 voturi)    
    fonduri europene (Marţi, 23 iunie 2009, 18:30)

    nelu [anonim]

    Dragul meu, in cea mai mare parte esti dezinformat.

    Nu sunt prea multe proiecte, ci doar foarte proaste, care nu merita o para chioara.

    Nu sunt prea putini functionari ci doar incompetenti si nepregatiti, probabil numiti politic.

    Totul este politic in aceasta speta.

    In rest ai dreptate este o brambureala greu de descris (ce bine ca nu stie contribuabilul neamt, ca ar declansa un nou razboi mondial)

    PS cand mai scrii din astea informeaza-te mai temeinic.

    In rest
    • +1 (1 vot)    
      sigur? (Marţi, 23 iunie 2009, 23:34)

      zuzu [anonim] i-a raspuns lui nelu

      Nu cred ca este dezinformat pentru ca eu personal sunt foarte informat si ii dau dreptate lui mimi.
      In sistem este in principiu haos, si nu din cauza functionarilor, ci bineinteles ca pestele de la cap...stiti voi ce face.
      Volumul este mare, pentru unii chiar foarte mare, banii sunt foarte putini, cu o mica exceptie, stiu ei care. Dar probabil ca daca lucrezi la stat, trebuie sa o faci din dragoste de patrie.. si cam atat. Functionarii nu sunt numiti politic, dar fac parte totusi dintr-un sistem politic.. si intr-un final depinde de functionar.. ce decide. Majoritatea sunt bine pregatiti, dar dat fiind nr mic de personal si haosul care exista in paralel, fiecare face si lucruri pe care nu ar trebui sa le faca el si normal ca nu ai cum sa faci foarte bine ce trebuia sa faci.
      Adevarul este ca ar trebuie neaparat cineva sa faca ceva, dar din cate am vazut, trebuie sa mai asteptam pana peste 3 ani si ceva sa se intample vreo miscare. Sau poate doar cateva luni.. cine stie.. Sa vedem ce zic licuricii..
    • +2 (2 voturi)    
      Nu mai vorbi fara tine copil fara minte...... (Marţi, 23 iunie 2009, 23:45)

      Andrei [anonim] i-a raspuns lui nelu

      Nu mai cataloga si pune etichete...incompetenti, proiecte proaste, numiti politic. Pentru ca nu ai dreptate. Or fi intre ei si neaveniti, insa sunt majoritatea oameni care stiu ce trebuie sa faca si cum sa faca. Dar nu sunt lasati. Si nici platiti. Stii cit iti tremura chilotii cind semnezi un contract de zeci de milioane de euro? Sau cind avizezi la Control Financiar Preventiv un ordin de plata de 75 de milioane de euro? Si esti platit cu 400 de euro pe luna? Ai grija cum vorbesti si nu mai jigni. Tu crezi ca fondurile astea care au venit, as aputine au venit ca a fost cineva acolo care a dat un telefon la guvernul di Bruxeles, ma mai trimiteti si voi niste bani? INformeaza-te inainte si dupa aia vorbeste. O se ara buna si ......multa intelepciune!
    • +1 (1 vot)    
      TAMPENII (Marţi, 23 iunie 2009, 23:55)

      FP [anonim] i-a raspuns lui nelu

      Din pacate vb in necunostinta de cauza.
      Proiecte sunt multe si unele dintre ele, pe anumite programe sunt temeinic realizate si acopera necesitati corect identificate, insa probleme intervin de cele mai multe ori fie in evaluare (intarzieri - vezi POSDRU, POR etc ), fie ca urmare a unor pb de natura tehnica (POSCCE) si la toate acestea se adauga fluctuatia de personal f mare din administratie si faptul ca posturile au fost blocate.

      Gandeste te ca un evaluator de la POSDRU are norma de 20 de proiecte la 5 zile, in situtia in care un proiect este evaluat corect de la A la Z in 4-5 ore.

      Si terminati cu intoxicarile de tipul : Functionari nepregatiti. Poate ca sunt prin primarii sau prefecturi, dar nu cei din ministerele de linie care gestioneaza fonduri sunt mai bine pregatiti decat multi din cei din privat si presteaza pe salarii mult mai mici.

      Nu presteaza ca la privat pe salariu minim si apoi primeste 2000 de euro la negru.....

      Terminati cu intoxicarile ...si vedeti va lungul nasului!!!!
  • 0 (0 voturi)    
    Fonduri (Miercuri, 24 iunie 2009, 7:58)

    codrea [anonim]

    Nu functionarii sunt problema. Majoritatea sunt bine pregatiti si chiar isi fac treaba. Adevarata problema este legislatia stufoasa si incoerenta din ghidurile masurilor respective. Iar haosul deriva din numarul mare de hartii pe care tb sa-l depuna un beneficiar, hartii care ridica foarte mult costurile ascunse ale proiectului.
    Acum, in perioada de criza, a mai aparut o problema: cofinantarea.
    Eu cred ca ghidurile de aplicare pot fi periate in sensul simplificarii procedurilor, atata timp cat la majoritatea proiectelor decontarea se face la punerea in functiune a investitiei, iar cofinantarea e asigurata de banci asa ca autoritatea contractanta nu-si asuma mari riscuri
  • 0 (0 voturi)    
    Fonduri europene (Miercuri, 24 iunie 2009, 8:41)

    Protonic [anonim]

    La fonduri europene se pricep toti politicienii si ziaristii. De aceea merge asa bine treaba. Toti isi dau cu parerea dar nu am vazut la emisiuni functionari sau specialisti in domeniu care sa vorbeasca la obiect.
    Pentru pregatirea unui functionar in domeniu trebuie insa intre 6 luni si cativa ani, in functie de domeniu, experienta anterioara si ce va face concret. Aceasta pregatire este foarte costisitoare deoarece specialistii in domeniu din UE sunt foarte bine platiti, la fel si ai nostri.
    Specialistii adevarati sunt relativ putini si fara sporul de 75 % vor migra catre sectoare mai bine platite, ONG-uri sau firme particulare. Si asa peste 33% au plecat in 3 ani. Cat despre documente mai putine pentru aplicatii, asta inseamna probleme mai mari la implementare sau monitorizare fiindca sunt cerinte UE care trebuie indeplinite pentru cheltuirea fondurilor si eligibilitatea proiectelor si a actiunilor. In plus greselile in domeniu, chiar si cele facute de altii pot deveni dosare penale asa ca raspunderea este foarte mare. Este vorba pe unele programe de miliarde de euro! Iar proiectele mari pot fi si peste 100 milioane euro. Deci foarte complexe, cu cate 20 contracte de lucrari. Ce poate face un administrator de proiect in aceste cazuri de o complexitate foarte mare si care necesita zeci de profesii diferite pentru realizare. De aceea el trebuie foarte bine pregatit iar la mplementare bine justificata fiecare cheltuiala. In caz contrar se platesc penalitati si Romania si/sau beneficiarii trebuie sa returneze banii inapoi.
  • 0 (0 voturi)    
    confuzie (Miercuri, 24 iunie 2009, 10:21)

    ALADIN [anonim]

    toata lumea vorbeste de fonduri structurale ca vezi Doamne stau sacii de bani la granita si puturosii de functionari nu-i aduc in tara. Eronat. Deciziile la nivelul cel mai inalt al celor de la ministere si organisme intermediare in negocierile cu UE au dus la un dezastru in ceea ce priveste banii pe diferite axe. Un ex. BANI PUTINI LA INFRASTRUCTURA DE DRUMURI, banii pe Axa 2 POR s-au terminat in mare parte, toti, pe cei 7 ani, a fost batatie pe aceste proiecte pentru ca aceasta e cea mai mare nevoie a Romaniei, de ce nu s-au alocat Axei 2 POR mai multi bani? de ce s-au alocat o groaza de bani pentru societatea informationala si cerecetare inovare de care noi suntem la o distanta de 50 de ani ca sa nu putem cheltui niciodata acesti bani ? de ce atatia bani in mediul rural unde nu exista nicio expertiza, nu exista consultanti seriosi? ce investitii poti face in rural cand drumurile sunt de pamant si nu ai apa, gaze, canalizare? Eu cred ca s-a lucrat fara prea multa competenta la nivelul celor 1000 de institutii care fac tot felul de recomandari, intalniri, discutii si care habar n-au de practica, acestea au conceput niste ghiduri de finantare stufoase si complicate care solicita alte 1000 de documente care costa si alea bani si daca trece proiectul in urma unui lobby consistent, intri in panica cu cofinantarea, cu cheltuielile neneligibile si cele "conexe"....adica fondurile astea sunt tot pentru cei cu bani
  • 0 (0 voturi)    
    Fonduri europene si 75% (Miercuri, 24 iunie 2009, 13:45)

    Mr_Hyde [anonim]

    pai cam asa este... cand avizezi o plata de 13 mil euro si ai salariu masurabil in cateva sute de euro si mai ai si o gramada de munca alandala (scrisori, adrese fara sens) nu prea poti face treaba.... apoi nimeni nu isi asuma nimic, totul se face pe hartie, regulile sunt multe si stufoase si de cele mai multe ori se schimba in timpul jocului ca asa cere comisia europeana (sic) sau ministerul finantelor (ca sa isi acopere spatele cu tot felul de hartii)... ideea e ca sistemul e pe duca...si apoi munca patriotica s-a mai facut ca orele suplimentare nu se platesc dar dupa ani de munca patriotica cand vezi ca nu iti da drepturile salariale, nici 75% iti cam ajunge si te gandesti la plecare......
  • 0 (0 voturi)    
    chix (Miercuri, 24 iunie 2009, 14:25)

    Marcu [anonim]

    din toata palavrageala asta a guvernantilor singurii responsabili vor ramane beneficiarii fondurilor, functionarii institutiilor,ei sunt de vina ca sunt neclare ghidurile, ei sunt de vina ca s-au platit contractele grase politice date pe ochii frumosi ai oug34, atentie domnilor manageri de proiecte, va baga la inaintare pe voi, politicii pleaca si peste 5 ani sunteti buni de plata pentru toti banii ue
  • 0 (0 voturi)    
    penibil (Miercuri, 24 iunie 2009, 14:34)

    SickT [anonim]

    La cele spuse de colegii mei de suferinta, as adauga ca un debutant ajunge sa munceasca pe vreo 5 milioane, si da si el cu batul pe contracte din alea la care iti tataie stiti voi ce iar norma de proiecte e aceeasi cu a celor care au 400 euro. Pe cei care se trezesc carcotind, i-as invita sa faca acelasi lucru si mai vb dupa. Ceea ce nu inseamna ca toti functionarii sunt competenti, sau ca nu li se da in cap unora precum in "fabula" lui mimi dar hai sa vedem altii care se ofera sa intre in balamucul asta...
  • 0 (0 voturi)    
    sucita si invartita (Miercuri, 24 iunie 2009, 17:17)

    Dedalus [anonim]

    In primul rand, nu pot decat sa ma bucur ca nu se finanteaza nimic. Ceea ce s-a aprobat pana acu, ma sperie pur si simplu: proeicte imposibile, nefezabile, inutile.

    Iar ceeea ce se intimpla in implementare - alt dezastru: tot felul de minti tembele (in special de pe la ADR-uri) nmascocesc tot felul de reguli tampite, acoperindu-se ca "asa zice UE"!

    Zice pe naiba!

    Dupa cum o minciuna sfruntata este si faptul ca "UE ne impune pe ce sa dam banii".

    Aiurea! Noi hotaram pe ce si cum, e adevarat in iste reguli. Dar cine ne obliga sa facem grilele alea de evaluare prostesti? Cine ne obliga sa punem oamenii as faca cereri de finantare intr-o pasaerasca moderna cu zeci de capitole undfe trebuie sa invartesti limba in gura????

    Solutia e mult mai simpla:
    a) Simplificarea radicala a formularisticii si reducerea documentnelor la ceea ce este necesar.
    b) Renuntarea, acolo unde se poate, la sistemukl competitiv (vorbesc de primarii); simplu:toate investitiile trebui finantate, la rand (ce minet bolnava paote spune ca e mai util sa faci reteaua de apa in Cocarlati, decat sa colectezi guoiele din Pocraca?!

    Am pierdut bunul simt, de-aia nu iese nimic. Si nici o mie de Consultanti si 5 miliarde de EUR nu il pot inlocui...
  • 0 (0 voturi)    
    penibil (Miercuri, 24 iunie 2009, 21:24)

    laura [anonim]

    Cei de la AM lucreaza pe salarii de nimic, in aceste conditii cum poti avea pretentii...?!
    • 0 (0 voturi)    
      logica (Joi, 25 iunie 2009, 13:59)

      Dedalus [anonim] i-a raspuns lui laura

      Salariul mediu in administratie este mai mare cu 75% fata de cel mediu din sectorul privat.

      Asta din statistica. Din experienta si din cele vazute, incarcarea pe om este de 3-4 ori mai mica in sectorul de stat fata de cel privat, la acelasi salariu.

      Mai mult, sporul de 75% pentru "functioanrii europeni" este absolut nedrept, pentru ca daca functionarii acestia lucreaza mai mult si mai bine decat cei "nationali", atinci de ce sa nu incarcam mai mult si pe acestia din urma, sa le marim salariul, dar sa dam afara pe cei astfel eliberati?

      Adica, eu nu cred ca exista vreun angajat pe undeva (stat sau privat) care sa fie multumit de salariul luat.

      Iar daca esti atat de nemultumit de salariu, nu ai dect sa pleci unde esti mai bine platit, de ce sa stai si sa et vaiti ca esti prost platit, in loc sa pleci unde esti mai bine platit?
      • 0 (0 voturi)    
        logica (Miercuri, 1 iulie 2009, 22:56)

        Icarus [anonim] i-a raspuns lui Dedalus

        cat de relevanta poate fi diferenta de 75% - depinde daca statistica are la baza media aritmetica sau media ponderata - nu stiu, dar nu contrazic. dar fiecare om si fiecare post este unic in felul lui, indiferent de standardizarea prin fisele de post, workload, benchmark sau alte asemenea instrumente.
        daca este drept sau nu sporul de 75%, la fel nu stiu si nu contrazic. dar a fost acordat de Guvern, dupa promovarea unei legi in Parlament, in urma recomandarilor CE (probabil cu o nuanta mai evidenta decat aceea de recomandare). presupun ca au avut motive serioase cei de la CE sa spuna asta, astfel incat Guvernul sa o aplice.
        Oricum, acesti functionari "europeni" nu trebuie invidiati, cam din luna mai nu mai primesc acest 75%. Si este numai bine pentru ei, foarte motivant, mai ales ca de la jumatatea anului incepe "audit season" pe fonduri.
        pe de alta parte, eu am avut norocul sa intalnesc oameni si la stat, si la privat, multumiti de salariu. o fi o chestie de multumire personala a fiecaruia , o fi vorba de abilitatile managementului, bravo lor.
  • 0 (0 voturi)    
    fonduri gestionate prost (Marţi, 1 septembrie 2009, 23:42)

    anne [anonim]

    Citesc si ma minunez, in special de citatul de mai jos:

    "Stii cit iti tremura chilotii cind semnezi un contract de zeci de milioane de euro? Sau cind avizezi la Control Financiar Preventiv un ordin de plata de 75 de milioane de euro? Si esti platit cu 400 de euro pe luna? Ai grija cum vorbesti si nu mai jigni."

    Cum poate influenta semnarea unui contract de finantare sau semnarea unui ordin de plata de 75 milioane de catre un functionar public faptul ca are salariul 500 ron sau 400 euro sau 1.000 euro? care este legatura intre aceste doua aspecte? ar semna mai usor daca ar castiga mai bine? cat? poate direct proportional cu cat semneaza - 75 milioane??? Cred ca nu realizeaza care este rolul lor in aceasta organizare.

    Daca functionarii publici nu sunt multumuiti de salariu sau cred ca raspunderea este prea mare in comparatie cu beneficiile e simplu: sa plece in alt mediu unde primesc cat considera ca li se cuvine. Este o tara libera. Nu au dreptul sa puna acest lucru pe tapet ca o scuza a incompetentei, neputintei si necunoasterii meseriei pe care o practica. Ce conteaza ca e 75 de milioane sau 2 milioane? datoria lor sa cunoasca legea, sa verifice documentele, sa puna semnatura si stampila si sa dea drumul la fonduri. Si REPEDE, ca suntem in septembrie 2009 si absorbtia e aproape inexistenta.

    O astfel de atitudine este platita cu 0 lei in mediul privat.

    Din pacate asta e atitudinea functionarilor publici din Romania care gestioneaza fondurile europene. Se considera pazitorii de drept a unei comori iar inamicii sunt beneficiarii.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri