Autoritatea de Audit este singura institutie care controleaza cum se distribuie fondurile europene in Romania. L-am vizitat pe presedintele institutiei, fostul deputat Aron Popa, ca sa aflam ce au descoperit auditorii si ce masuri se vor lua. Ne-a furnizat "cu lingurita" detalii si date concrete legate de activitatea institutiei. Putin, despre modul de verificare a cheltuielilor din proiecte si cate ceva despre programul ISPA: vor fi corectii financiare pentru 15% din valoarea celor 7 proiecte incheiate pana acum. Pe fondurile structurale, constatarile recente, adica pentru semestrul 1 2009, vor fi publicate abia odata cu raportul anual al Curtii de Conturi din anul 2010. Acestea sunt regulile. Aron Popa, extrem de precaut in declaratii, s-a explicat: "Probabil, sunt primul presedinte al Autoritatii de Audit care da niste informatii".

Cum priveste Autoritatea de Audit situatia derularii fondurilor europene in prezent? Nu am obtinut un raspuns clar, deoarece constatarile din anul 2009 vor fi publicate abia in 2010. Asa este procedura. Presedintele Autoritatii ne-a explicat ca auditorii fac in fiecare an controale la fiecare institutie din sistem, dar perioada de referinta nu este echivalenta cu un an calendaristic, pentru ca asa sunt procedurile europene.

Spre exemplu, la Bruxelles sunt raportate in 2009 informatii aferente perioadei iunie 2008-iulie 2009. In plus, aceste date se includ in raportul anual al Curtii de Conturi din Romania, si se fac publice numai odata cu acest raport, adica la sfarsitul anului sau inceputul anului viitor.

Asadar, o sa aflam rezultatele controalelor din iunie 2008-iulie 2009, la finalul acestui an, in raportul Curtii de Conturi? Nu. In raportul din 2010, ne-a lamurit presedintele Autoritatii de Audit.

Am incercat sa mai aflam diferite informatii despre cum se efectueaza controalele auditorilor. Iata cum a decurs interviul:

Rep: Explicati-ne putin ce fel de controale face Autoritatea de Audit.

Aron Popa: Exista audit de conformitate, de sistem, auditul operatiunilor si de inchidere a programului.

Rep: Sa le luam pe rand. Ce inseamna aceasta conformitate, mai exact? Ce anume trebuie sa fie conform si cu ce? Concret.

Aron Popa: Inseamna modul in care functioneaza autoritatea de management, structura organizatorica, daca nu sunt suprapuneri in atributiile pe care le desfasoara fiecare angajat al AM-ului, se certifica faptul ca acele organisme functioneaza corect si in baza legii.

Rep: Am inteles ca trebuie sa functioneze corect. Am dori niste exemple de aspecte care se verifica, exact ce presupune conformitatea, fiindca este un termen foarte tehnic si trebuie sa explicam putin, pentru cititori. Pe langa atributiile personalului, ce alte aspecte?

Aron Popa: Responsabilitatile pe care le are unitatea in gestionarea fondurilor, daca exista temei legal in functionarea autoritatii de management.

Rep: Chestiuni administrative. Dar verificarea de sistem? Pare sa fie cam acelasi lucru

Aron Popa: Verificarea de sistem este o verificare daca sistemul de management si control functioneaza eficient si nu sunt perturbari.

Rep: Si cum anume se verifica acest lucru?

Aron Popa: Se reia controlul pe temele care au fost abordate in cadrul auditului de conformitate si se verifica efectiv daca functionarea este eficienta si nu exista perturbatii la modul in care sunt gestionate sau administrate fondurile europene.

Rep: Adica, de exemplu, daca sunt intr-un birou 3 angajati si lucreaza de la 8 la 7, sau ...?

Aron Popa: Nu intram in chestiuni de genul acesta, ci in chestiuni de functionare generala a autoritatii respective. Ma refer la modul in care este organizata conducerea, daca nu sunt situatii de incompatibilitate, daca exista un circuit al documentelor foarte precis, acestea sunt elemente de functionare a sistemului, pentru ca nu poate fi gestionat un fond intr-un mod eficient cu o autoritate care nu are propriile reguli de functionare conform regulamentelor Comisiei Europene.

Rep: Autoritatea, asadar, trebuie sa detina aceste reguli, dar urmariti si modul in care le aplica?

Aron Popa: Auditorii isi planifica auditul, si, in functie de rezultate...

Rep: Reformulez: Cum procedeaza auditorii? Urmaresc activitatea personalului sau se uita numai la ce este pe hartie?

Aron Popa: Toate probele de audit trebuie sustinute cu documente.

Rep: Ma refer la faptul ca pe hartie totul poate sa arate foarte in regula, dar aplicarea efectiva a regulilor sa lase de dorit.

Aron Popa: Auditorul verifica nu numai modul de aplicare, ci si modul in care s-au transpus efectiv in practica. Probele pe care le prezinta auditorul intotdeauna sunt sustinute de documente. La randul lor aceste probe stau la baza emiterii unei opinii de audit.

Rep: Spre exemplu, legat de circuitul documentelor, sa spunem la evaluarea proiectelor. Se prevede ca dosarul trebuie sa treaca pe la un evaluator, la alt evaluator, la un expert si asa mai departe. Dar poate nu se intampla chiar asa. Se verifica acest lucru?

Aron Popa: Acesta e rolul auditorilor de sistem. Verifica procedurile aprobate si confirmate in auditul de conformitate.

Rep: Dar cat stau auditorii la aceste autoritati?

Aron Popa: Aceste misiuni de audit se planifica, se informeaza entitatea care va fi supusa auditului, si in baza unui program isi desfasoara activitatea la nivelul entitatii.

Rep: Si cam cat dureaza misiunea?

Aron Popa: Pai in functie de complexitatea fondului si de gradul de implementare, poate sa dureze o saptamana, o luna...

Rep: Sa trecem la auditul operatiunilor.

Aron Popa: Acesta este facut pe baza cheltuielilor declarate de catre beneficiari. Daca sunt cheltuieli eligibile. Varificarile se fac pe un esantion de minimum 15% din proiectele din anul pe care il verificam. Anul acesta am verificat chiar pana la 50% din proiecte. La raportul anual pe care il depunem trebuie incluse obligatoriu auditul de sistem si auditul de operatiuni.

Rep: Aceste verificari se fac inainte sau dupa rambursare?

Aron Popa: Dupa ce documentele sunt transmise la Comisia Europeana, adica dupa ce cheltuielile sunt decontate din bugetul de stat.

Rep: Sa trecem la ultima componenta, auditul de inchidere. Este vorba de inchiderea programelor, adica acest audit se face in 2013?

Aron Popa: Pe fonduri structurale, da. Insa in prezent avem controale pe fostul program ISPA, unde proiectele se incheie.

Rep: Si care este situatia acolo?

Aron Popa: Sunt situatii in care sumele au fost supuse unor corectii financiare.

Rep: Cam in ce proportie, din ce ati verificat? Sau despre ce suma este vorba?

Aron Popa: Undeva la 15% sunt corectii financiare, din verificarile facute. S-au incheiat numai 7 proiecte, le-am verificat pe toate.

Rep: Si nu puteti spune la care din ele s-au facut aceste corectii?

Aron Popa: Nu, nu. Sunt informatii care sunt transmise Comisiei.

Rep: Pe auditul de conformitate, pentru acreditarea autoritatilor de management. Doua dintre ele au primit acreditarea abia anul acesta. Spuneti-ne care au fost problemele care au condus la respingerea, initial, a acreditarii de catre Comisia Europeana.

Aron Popa: La Programul de Transport, au fost probleme legate de separarea atributiilor personalului. Au fost rezolvate. Nu pot sa va spun cate persoane si ce fel de atributii erau suprapuse.

Rep: Si la Programul de Resurse Umane?

Aron Popa: Probleme legate de organizare, de schema de personal.

Rep: Rezultatele rapoartelor ulterioare celui de conformitate, cele de sistem, unde le gasesc?

Aron Popa: Raportul de sistem urmeaza sa il prezentam Comisiei Europene pana la sfarsitul acestui an. Raportul anual transmis de noi cuprinde perioada iunie 2008-iulie 2009.

Rep: Si pentru perioada iunie 2007 - iulie 2008, au fost publicate?

Aron Popa: Curtea de Conturi le include in raportul anual pe 2008, care va fi publicat la sfarsitul anului acesta sau inceputul anului viitor.

Rep: Nu ne puteti da niste date din 2008?

Aron Popa: Toate datele le includem in raportul anual.