Societatea Academica din Romania: Masuri birocratice inutile si disproportionate, impuse participantilor la achizitiile publice 

de Ioana Morovan     HotNews.ro, EurActiv.ro
Luni, 26 octombrie 2009, 18:41 Economie | EuROfonduri

Studiul SAR asupra cheltuirii fondurilor europene si nationale, din perspectiva achizitiilor publice, scoate in evidenta exemple de rele practici, "adica documente cerute in mod inutil in cadrul procedurilor de atribuire sau cerinte disproportionate impuse operatorilor economici". Obstacolele birocratice sunt fie simptome de insecuritate profesionala, fie instrumente de manipulare a licitatiilor - arata studiul SAR.

Iata cateva exemple de rele practici, precum cerinte disproportionate sau documente inutile, detaliate in raportul "Banul public si interesul privat" publicat de SAR:
  • se solicita indeplinirea unor indicatori financiari pentru contracte in care lipsa de lichiditati nu ar reprezenta un impediment major in buna indeplinire a contractului
  • se solicita ca ofertantul sa fi inregistrat profit pe ultimii 3 ani de activitate (nejustificata in aproape toate cazurile imaginabile intrucat pentru demonstrarea situatiei economice/financiare sunt relevante cu totul alte cerinte, ca de exemplu lipsa datoriilor restante la bugete sau cifra de afaceri)
  • se solicita certificatul ISO de orice fel ofertantului care are numai calitatea de comerciant intr-un contract de furnizare de produse, o cerinta absolut inutila in conditiile in care oricum plata se face numai dupa receptia produselor
  • se solicita demonstrarea faptului ca ofertantul are un numar minim de angajati, desi foarte multe IMM-uri utilizeaza un sistem de angajare prin contracte pe o perioada determinata, in functie de contractele pe care reusesc sa le obtina fie pe piata privata, fie in zona publica.
"Imaginatia sau lipsa de discernamant a autoritatilor sunt nemarginite in impunerea de cerinte inutile de calificare", concluzioneaza autorii studiului.

Legat de Autoritatile de Management pentru Programele finantate cu fonduri europene, studiul arata ca acestea apeleaza la "supra-acoperirea cu hartii de teama de a nu gresi".

"Se impun sarcini birocratice disproportionate si, finalmente, inutile unor IMM-uri in special de catre AM POR si POS Competitivitate, sarcini care nu sunt cerute nici de legislatia nationala nici de procedurile UE", explica SAR. Dintre cele mai "oneroase" prevederi detaliate in raport amintim:
  • cele care interzic membrilor consiliului de administratie al firmei si familiilor acestora sa participe in comisia de licitatie la o achizitie, ceea ce pentru multe firme mici exclude de fapt pe toata lumea. Se extinde astfel in mod absurd asupra unei achizitii private, unde nu poate exista conflict de interese si unde operatorul in mod natural urmareste profitul, regula achizitie publice, unde masurile impotriva conflictelor de interese ar fi de inteles.
  • cele care obliga firma beneficiara de grant UE sa ceara foarte multe informatii de la producatorul bunurilor pe care le cumpara, prin extrapolarea cerintelor pe care trebuie sa le indeplineasca beneficiarul de grant asupra furnizorului acestuia. Practic, daca vrei sa cumperi un televizor sau niste pixuri esti obligat sa demonstrezi ca producatorul acestuia nu are datorii, ca are sistem de management, de protectia mediului si de securitatea muncii. Intr-o vreme, aceste reguli, strict aplicate, ar fi interzis achizitia de autoturisme Dacia de orice fel, deoarece producatorul avea datorii la stat.
  • Aceste masuri hiper-protective nu fac proiectele UE mai impermeabile la fraude, ci doar incarca beneficiarii onesti cu documentatie in pus.
Detalii despre rezultatele studiului pot fi gasite aici.

In ceea ce priveste reglementarea domeniului, studiul citat arata ca, in ciuda instabilitatii legislative, adica modificarea cadrului legal de 7 ori in mai putin de 3 ani, legislatia este moderna si reformata conform cerintelor CE si nu exista, prin comparatie cu multe alte tari europene, nicio procedura de infringement deschisa de Comisie impotriva Romaniei pe acest domeniu.
















Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

907 vizualizari

  • -6 (6 voturi)    
    S-au imputinat banii lui Soros... (Luni, 26 octombrie 2009, 19:10)

    MIHAI 2 [anonim]

    Prin urmare
    alinutele pentru diverse chestii curate
    viseaza sa dea iama si in ”grant” urile europene.

    SAR devine din ce in ce mai prezenta ,
    unde cu gandul nu gandesti.

    Mucegaiul celor 5 ani e gros, gros ...
  • +2 (4 voturi)    
    cu dedicatie si comisioane. (Luni, 26 octombrie 2009, 19:40)

    corina [anonim]

    Sunt constructor, lucrez intr-o firma mica, fara simpatii sau obligatii la partid. In ultima vreme facem lucrari de reparatii capitale , lucrari nu usoare, daca te gandesti ca toate proiectele sunt varza, trebui sa le gasesti logica tehnologica, sa faci pe atasamentistul si sa te milogesti de contractantul lucrarii sa cheme proiectantul. Daca va spun ca este vorba de reparatii de scoli, in care sunt implicate fonduri europene, primariile si antreprenori generali-, care nu sa ocupa decat de termopane si de procurarea materialelor cu pret absurd de ridicat si daca va spun ca lucram pe 30 procente din valoarea devizului,restul sunt comisioane, veti intelege de ce cred ca licitatiile au dedicatie. Preturile antreprenorilor castigator depasesc limita bunului simt, constructori chiar priceputi nu sunt eligibili in mod premeditat. Nu conteaza ce oferi in mod real ci cat de mare este comisionul, tu faci lucrarea si castigi mai nimic. Sunt bani publici, deci cui ii pasa?
  • 0 (0 voturi)    
    comentarii si sugestii (Luni, 26 octombrie 2009, 21:11)

    Anna [anonim]

    Raportul poate fi comentat si la:
    http://www.sar.org.ro/blog/?page_id=445

    unde puteti scrie si problemele pe care le-ati intalnit in practica Dvs., puteti face recomandari de politici publice pentru imbunatatirea practicilor din sistemul romanesc de achizitii publice
  • 0 (0 voturi)    
    apropo de spaga (Marţi, 27 octombrie 2009, 9:11)

    mikey [anonim]

    Sunt administratoru unei firme de retele. Am castigat de curand un proiect la care am profit net de 8000RON si spaga neta de 10000RON.
    Total deviz 30000RON.
    Sunt speachless. Nimeni nu poate sa faca ceva.
    partid politic = cosa nostra de romania.
    • 0 (0 voturi)    
      pai (Vineri, 30 octombrie 2009, 17:10)

      cosmo [anonim] i-a raspuns lui mikey

      mestere, ce te plangi, ai iesit f bine! profit net de 8 mii la un deviz de 30 mii inseama 26%..
      daca pui si spaga 8 mii din 40 mii tot ai profit 20%.
      ia lucreaza in vest sa vezi cu ai rata de 5% !
  • 0 (0 voturi)    
    sunt muuult mai multe si mai grave! (Marţi, 27 octombrie 2009, 16:19)

    Dedalus [anonim]

    Nu sunt "acoperiri inutile"!!! Sunt "dedicatii" si "orientari"!!!

    Se adauga prostie pura (incompetenta).

    Eu am vazut zeci de astfel de cazuri.

    Plus unele la care am ajuns sa citesc niste caiete de sarcini din pura intimplare.

    Ia de colea exemplu de incompetenta in achizitii publice si necunoastere a gramaticii limbii romane la ... Academia Romana!

    http://www.e-licitatie.ro/Public/RFQ/RFQInvitation/Clarification/RFQInvitationClarification.aspx

    Ce-or fi patit participantii la licitatie, numai ei stiu...
  • 0 (0 voturi)    
    coruptia consolidata (Miercuri, 28 octombrie 2009, 10:45)

    Dedalus [anonim]

    Dupa cum vedeti, nimeni nu comenteaza. Motivul e simplu: toti stiu ca nu mai e nimic de facut. Ori esti in gashka si accepti "dedicatziile" ori pur si simplu nu mai participi la licitatiile de achizitii publice.

    La fel, ADR-urile s-au invatat sa impuna conditiile pe cale avizului la dosarul de achizitii, aviz ex-ante neprevazut in contractul de grant sau in legislatia romaneasca si pe care nu vor recunoaste niciodata ca il dau. Toata lumea stie, toti accepta ilegalitatea.

    Si cu raportul SAR se vor sterge toti la k.. din simplul motiv ca nu exista nici o ancheta serioasa.

    Dupa povestea cu Ridzi si Udrea, sa o reamintesc aici si pe cea a lui Nemirschi (la care s-a pus batista pe tzambal si, pe undeva si normal pentru ca pe documente nu era semnatura lui, iar raspunderea penala e personala), ar fi fost de asteptat sa se revizuiasca legisaltia de achizitii publice.

    Nu s-a intimplat asta, si nici nu o sa se intimple, pentrui ca sistemul "dedicatziilor din conditzii" convine tuturor. Mai putin calitatii lucrarilor si bugetului. Dar cum nici un nicia alta nu are a face cu banii din buzunare, nici nadejde nu-i sa-si bata capul cineva.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi