Ministerul Transporturilor: In 2010 vom porni licitatii pentru toate tronsoanele de autostrada incluse in Programul Operational Transport, finantat de UE / "Contestatiile sunt sport national in Romania"

de Ioana Morovan     HotNews.ro, EurActiv.ro
Joi, 28 ianuarie 2010, 14:32 Economie | EuROfonduri

Constantin Dascalu
Foto: AGERPRES
 documente
(28 Ian 2010) PDF, 273KB
Constantin Dascalu, secretar de stat la Ministerul Transporturilor, a declarat pentru HotNews.ro ca in cursul acestui an vor fi demarate licitatii pentru contractarea antreprenorilor pe toate autostrazile incluse in Programul Operational de Transport - finantat cu 4,5 miliarde de euro de catre Comisia Europeana. Este vorba despre alte 4 tronsoane pe langa cele demarate deja, Cernavoda-Constanta si Arad-Timisoara. Totusi, numai autostrada Cernavoda-Constanta a fost aprobat pentru finantare nerambursabila de catre Comisia Europeana.

De la demararea licitatiilor si pana la inceperea propriu-zisa a lucrarilor poate curge chiar si un an de zile. "O licitatie poate dura 3 luni sau un an. Desi au fost reduse termenele in procedura de achizitii, in Romania exista un sport national - contestatiile", a declarat Constantin Dascalu.

Constructie de autostrazi - lista prevazuta in POS Transport
  • 1. Autostrada Nadlac - Arad 147,44 milioane euro; 125,32 milioane euro fonduri europene
  • 2. Autostrada Cernavoda - Constanta
  • 3. Autostrada Arad - Timisoara
  • 4. Autostrada Orastie - Sibiu 669 milioane euro, 568,65 milioane euro fonduri europene
  • 5. Un tronson din autostrada Sibiu – Pitesti 590 milioane euro, 501,5 milioane euro fonduri europene
  • 6. Autostrada Lugoj - Deva

Din aceasta lista, singurul proiect in care procedurile sunt avansate este tronsonul Cernavoda-Constanta. In ceea ce priveste tronsonul Arad-Timisoara, secretarul de stat a spus ca si aici "deja se lucreaza".

Acesta a explicat ca autoritatile trebuie sa mearga "in paralel", cu procedurile pentru obtinerea finantarii de la Comisia Europeana si cu licitatiile pentru contractarea antreprenorilor.

Proces alambicat al elaborarii si aprobarii proiectelor

Pana ajunge sa fie depus la Autoritatea de Management, un proiect trebuie sa aiba studii de fezabilitate sau prefezabilitate, iar realizarea acestora poate dura 2-3 ani din momentul in care a fost incheiata procedura de achizitii, a explicat Dascalu. Aceasta deoarece pe langa elaborarea propriu-zisa este nevoie de obtinerea unor avize de mediu. Urmeaza alte cateva luni pentru intocmirea proiectului tehnic, la care este nevoie din nou de o serie de avize, mai ales cele de mediu, care se obtin foarte greu - a mai explicat secretarul de stat.
Aceasta deoarece cerintele Comisiei Europene in privinta protectiei mediului sunt foarte stricte, mai ales in zonele unde se gasesc arii protejate. Spre exemplu, a declarat oficialul, proiectul pentru centura Constanta a avut dificultati in a obtine acordul de mediu

Dupa depunerea la Minister a proiectului, Autoritatea de Management a POS Transport impreuna cu echipa de asistenta tehnica finantata prin programul UE, JASPERS, verifica documentatia si, daca este nevoie, solicita completari.

"Se verifica din trei puncte de vedere importante: analiza tehnica, partea de mediu, analiza cost-beneficiu. Cea din urma este un procedeu complex, proiectul trebuie sa demonstreze Comisiei Europene ca finantarea creaza plusvaloare", a spus Constantin Dascalu.

Planul proiectelor de autostrazi pentru care trebuie fonduri nerambursabile, in 2010

Ministerul Transporturilor a mai intocmit o lista care contine necesarul de finantare din fonduri nerambursabile in anul 2010 pentru aceste tronsoane de autostrada si stadiul la care se afla lucrarile in prezent.

  • 1. Nadlac-Arad: licitatie de lucrari si contractare, in 2010. Km: 38,882. Necesar fonduri: 70,5 milioane lei
  • 2. Cernavoda-Constanta. Cernavoda-Medgidia - in executie; km: 19,25. in trimestrul I al anului 2010 vor demara lucrarile de executie pe sectoarele de capat ale tronsonulu. in trimestrul II urmand a demara lucrarile Km 155+480/ kn 161+700. In trimestrul I 2010 se estimeaza demararea procedurilor de expropriere. Medgidia-Constanta - in executie. Km: 31,5; In trimestrul I 2010 se estimeaza demararea procedurilor de expropriere. In trimestrul II vor demara lucrarile de executie pe toata lungimea tronsonului.
  • 3. Arad - Timisoara: in executie, km: 32,2; in 2009 - s-au executat lucrari de terasamente pe o lungime totala de 27 km. In 2010 se vor executa lucrari pe toata lungimea autostrazii.
  • 4. Orastie-Sibiu, inclusiv centura Sebes: km 82,07. Licitatie lucrari si contractare 2010. Necesar fonduri: 147,23 milioane lei
  • 5. Sibiu-Pitesti: km 116,64. Stadiu: Studiu de fezabilitate, pregatire procedura de achizitie a contractului de consultanta pentru sistenta tehnica in vederea atribuirii contractului de concesiune. Necesar fonduri: 14,28 milioane lei (bugetul de stat).
  • 6. Timisoara-Lugoj: km35,625. Licitatie lucrari si contractare in 2010. Necesar fonduri: 95,95 milioane lei; Lugoj-Deva: Licitatie lucrari si contractare in 2010. Necesar fonduri: 158,3 milioane lei; Deva-Orastie: Licitatie lucrari si contractare 2010. necesar fonduri: 108,25 milioane lei
Pana in prezent, numai tronsonul Cernavoda-Constanta a fost aprobat pentru finantare nerambursabila de catre Comisia Europeana, pentru care a fost semnat si contractul de finantare, de 297 milioane de lei. Pe langa acesta, mai sunt alte 16 proiecte contractate, din care unul singr de valoare semnificativa - dar nu este autostrada, ci este centura ocolitoare Constanta - cu o finantare UE de 221,5 milioane lei. (vezi lista proiectelor din POS Transport - in documentul atasat).

Pe langa cele 17 proiecte cu contracte de finantare UE, prin Programul Operational de Transportmai sunt alte 3 proiecte aprobate de Comisia Europeana, in valoare de circa 400 milioane euro, pentru care vor fi semnate "in curand" contractele. Nu este vorba insa de autostrazi, ci de reabilitarea unor drumuri nationale si "prelungirea digului portului Constanta". Detalii aici.
Pentru cel din urma, potrivit lui Constantin Dascalu, va fi semnat contractul de achizitie in zilele urmatoare.

Aceasta este situatia proiectelor aprobate si contractate - pe langa acestea insa au mai fost depuse la Ministerul Transporturilor alte 21 de proiecte (HotNews.ro va reveni cu lista acestora).

Daca la "proiecte depuse" Programul Operational Transport nu arata tocmai rau, valoarea acestora insumand 3,6 miliarde de euro, la capitolul plati catre beneficiari Ministerul se lauda cu numai 31,4 milioane de euro.

"In 2010 platile vor creste semnificativ, vor ajunge la cateva sute de milioane de euro", a spus secretarul de stat, argumentand ca proiectele mentionate vor intra in faza de executie.


Citeste mai multe despre   

















4658 vizualizari

  • +2 (2 voturi)    
    spre Moldova... (Joi, 28 ianuarie 2010, 14:56)

    lmc [utilizator]

    ...nici o autostrada, nu?
    • 0 (2 voturi)    
      nope (Joi, 28 ianuarie 2010, 15:45)

      cornel [anonim] i-a raspuns lui lmc

      moldova nu este in romania
    • +1 (1 vot)    
      2050 (Joi, 28 ianuarie 2010, 16:19)

      marius [anonim] i-a raspuns lui lmc

      si tu acuma, Moldova? nici un guvern nu a facut ceva ca lumea pt Moldova, au vrut doar voturi?!! cind prostimea de aici se va dumiri, poate atunci se va face ceva.
    • 0 (0 voturi)    
      nunu (Vineri, 29 ianuarie 2010, 15:35)

      cosmin [anonim] i-a raspuns lui lmc

      nu-i rentabil. pe autostrada ar invada mai repede restul tarii.
  • +1 (1 vot)    
    atentie mare! (Joi, 28 ianuarie 2010, 15:04)

    meticulos [anonim]

    Pentru toti cei ce citesc articolul: UE ramburseaza cheltuielile ELIGIBILE. Proiectarea, asanarea, si mai ales EXPROPRIERILE nu sunt platite de UE. Asa ca, functie de traseu, pe acelasi kilometraj, costurile totale pot fi foarte diferite, chiar daca ofertele constructorilor sunt egale. Constructorul nu plateste niciodata exproprierile (partenariat PP sau nu). Exemplu meschin: in Pipera, primaria Capitalei, face o sosea unde exproprierea este de 1160 E/mp. Acceasi sosea intre Husi si Roman costa de 5 ori mai putin.
    • 0 (0 voturi)    
      huh? (Joi, 28 ianuarie 2010, 16:49)

      adi [anonim] i-a raspuns lui meticulos

      deci oprescu ar trebui sa asfalteze pe la vaslui in loc de pipera???
      ca sa nu mai zicem ca Oprescu ZICE de 3 ani ca face, de fapt nu face nik. asa ca exemplul nu e meschin, ci utopic, SF, haios si poate obraznic
    • 0 (0 voturi)    
      hai mai... (Vineri, 29 ianuarie 2010, 15:02)

      cristina [anonim] i-a raspuns lui meticulos

      dar nu vrei sa plateasca ue si motorina??
  • +1 (1 vot)    
    alte costuri (Joi, 28 ianuarie 2010, 15:08)

    aritmos [anonim]

    Costurile adiacente si care nu sunt rambursabile de UE pot ajunge si la 80% din costul constructiei, mai ales daca sunt si exproprieri scumpe (vezi Comarnic-Brasov versiunea 2004). In 2004, pe traseul propus atunci costul constructiei era cu 20% mai mic, iar cu exproprieri cu totul cu 60% mai mare. De aia vor senatorii PSD sa-l ancheteze pe Berceanu: ei cumparasera terenuri pe traseul autostrazii.
  • +1 (1 vot)    
    Ploiesti - Comarnic (Joi, 28 ianuarie 2010, 15:16)

    BobbyR- [anonim]

    Dar licitatia pentru tronsonul Ploiesti - Comarnic cand se organizeaza? O sa fie gata (la un moment dat) autostrada Bucuresti - Brasov cu tronson mai sus amintit lipsa! Dureaza cel putin 2 ani daca nu mai mult pregatirea actelor urmand inca cel putin 3 ani pana la finalizarea tronsonului. In ritmul asta se termina mandatul dl Berceanu si tot nu e gata Autostrada Zapezii. Iar dupa ce se termina mandatul se schimba axele de interes.
  • 0 (0 voturi)    
    Mai e o problema.... (Joi, 28 ianuarie 2010, 15:19)

    Gigi [anonim]

    ...pe langa sportul national "contestatiile" ... si anume exproprierile. In legatura cu Comarnic-Brasov m-a "distrat" faptul ca dupa castigarea licitatiei constructorii au propus un traseu alternativ care pe langa ca era mai scurt decat propunerea MT trecea mai mult prin proprietati publice...pentru a evita problema exproprierilor...ceea ce ma face sa cred ca "se poate" dar fie nu se vrea fie sunt prea prosti (nu cei din firme ci astia ai nostri din minister/ CNADNR) fie nu sunt bani. Ce nu inteleg insa e de ce nu fac mai multe concesiuni / PPP. Bancile de abia asteapta sa finanteze constructorii pentru asemenea lucrari. Bine si ar mai fi ceva....daca tot vor fi facute cu taxa la intrare...poate renuntam la rovignieta ... ceea ce ma duce cu gandul la un subiect politic general care a fost abordat de un anume candidat/partid...statul minimalist. Daca statul nu e in stare din banii de rovigneta sa faca / intretina autostrazi atunci sa nu ii mai ia si sa le faca in alt mod. Cu ocazia asta pot sa dea si afara din sleahta de functionarasi ineficienti din MT si structurile subordonate..
    • 0 (0 voturi)    
      despre PPP (Joi, 28 ianuarie 2010, 16:07)

      oiyu [anonim] i-a raspuns lui Gigi

      Ce zici tu de PPP ca ar trebui mai multe e ok, insa doar in teorie, pentru ca PPP inseamna ca cel ce construieste isi ia banii din taxe pe autostrada pentru ca o concesioneaza, ori stiind lucrul asta se uita cam ce potential trafic va avea autostrada sa stie daca isi scoate banii pe durata concesiunii.
      Ei, atunci constructorul are in vedere in principiu 2 aspecte, sa fie oo zona cu trafic intens si cu putine rute alternative care sa fie variante in cazul celui care nu vrea sa plateasca, iar aici sunt incluse traversarile de munti Comarnic-BV, Pitesti-Sibiu, eventual catre Moldova din Transivania si eventual drumul catre mare, in rest nu prea cred ca risca.
      Dar eu unul,sofer fiind nu inteleg de ce naiba nu se taxeaza pe A1 si A2, se scot bani cred super de acolo si ii investesti mai departe, chiar daca n-ai bani de instalatiile cu bariera, pui intai la capete, cine intra din laterale aia e nu plateste, dupa vreo 2 luni strangand bani, mai pui si la cate o intrare, si cred ca intr-un an se rezolva
      • 0 (0 voturi)    
        Cunosc problema... (Joi, 28 ianuarie 2010, 18:09)

        Gigi [anonim] i-a raspuns lui oiyu

        ....potentialului trafic redus. Statul poate agrea sa plateasca diferenta dintre traficul asteptat (sau cel necesar pentru amortizarea investitiei) si cel efectiv. Solutii sunt ... numai sa vrea desteptii din minister. Dar nu cred ca vor ...
        • 0 (0 voturi)    
          calcul (Vineri, 29 ianuarie 2010, 8:36)

          andy [anonim] i-a raspuns lui Gigi

          exemplu Brasov Comarnic
          Gvn trebuie sa plateasca diferenta dintre taxa de trecere si 180,000,000 euro. consortiu vinci/aktor oricum primeste suma de mai devreme!
          acum 180 mil impartit la 365 zile da vreo 450,000/zi;
          impartit la 2 euro taxa rezulta 225,000 masini pe zi;
          impartin la 2 sensuri da 112,000 masini pe sens

          cind in vecii vecilor va exista acest trafic. acum in zilele de sarbatori de iarna sunt maxim 50,000 de masini!
          rezulta ca nu merita de facut autostrada, cel putin la banii acestia!
  • +1 (1 vot)    
    Si cine sunt "antrenorii"??? (Joi, 28 ianuarie 2010, 15:22)

    dan [anonim]

    Ma gindesc la faptul ca, daca cei care organizeaza licitatiile ar fi capabili si nu ar avea ceva "interese" pentru care sa lase o "portita deschisa", atunci licitatiile ar fi organizate "ca la carte" si nu ar fi motive de contestatie. Concluzia mea (logica), e ca fie organizatorii sunt incompetenti, fie sunt corupti. Sunteti de acord, domnule Dascalu?
    • +2 (2 voturi)    
      Ei, ai naibii contestatari... (Joi, 28 ianuarie 2010, 15:34)

      Radovick [utilizator] i-a raspuns lui dan

      Pai ma domnule... Nu aveti decat sa organizati licitatii foarte transparente (ceea ce nu se intampla acum) si sa modificati legea privitoare la organizarea licitatiilor. Cu prevederi care sa solicite depunerea unor sume de bani pentru contestatari, care sa fie folosite pentru despagubiri, in cazul in care contestatiile sunt complet nefondate.
    • +2 (2 voturi)    
      Nu e chiar asa... (Joi, 28 ianuarie 2010, 15:35)

      Gigi [anonim] i-a raspuns lui dan

      ...uneori contestatiile sunt nejustificate. Chiar daca au pierdut sunt indivizi / firme care nu accepta in ruptul capului. Adu-ti aminte de principiul de contestare al lucrarilor la BAC...daca nu e diferenta mai mare de 1 pct. fata de nota initiala nu se revizuieste nota. Am avut colegi care aveau note peste 9 si tot voiau sa depuna contestatie, pentru ca se putea. Ma intreb cat voiau ... 10,40?
      • 0 (0 voturi)    
        pai sa dea o lege sa dea cui vor... (Luni, 1 februarie 2010, 14:18)

        Dedalus [anonim] i-a raspuns lui Gigi

        Contestatiile sunt de fapt ultima reduta in fata abuzurilor autoritatilor contractante. In materie de servicii, unde cunosc sitautia, peste 90% sunt aranjate grobian, prin factori de evaluare tehnici subiectivi combinati cu criterii de eligibilitate absolut "dedicate".

        Minunea asta fucntioneaza asa:
        1) Punem conditii sa le indeplineasca numai cine stim noi
        2) Facem un caiet de sarcini imbatligat, sa avem motiv sa ii socatem pe aia caer trev dtotusi de prima "strategie", penru "neconformiate"
        3) Daca nici 1) nici 2) nu tin, putem apela la factorii tehnici subiectivi de valaure (cum ar fi "metodologia") si obtinem
        a) il facem castigatyor pe cine vrem
        b) putem forta pretul cat mai mare, ca si spaga e mai mare dintr-un contract mai mare...

        Daca si la constructii o fi la fel....
  • +1 (1 vot)    
    Totusi virgule (Joi, 28 ianuarie 2010, 15:24)

    Bogdan [anonim]

    Ortografic in limba romana se scrie virgula inainte de zecimale, nu punct. A se vedea sumele in milioane de euro, de la care era sa fac infarct pentru ca n-am citit bine.
    • 0 (0 voturi)    
      Încă nu se face (Joi, 28 ianuarie 2010, 15:27)

      Hapxiu [utilizator] i-a raspuns lui Bogdan

      Ploieşti - Comarnic nu se va face în deceniul ăsta, pe ideea că se poate merge f bine pe DN1. Ceea ce este adevărat.
  • 0 (0 voturi)    
    autostrada sudului (Joi, 28 ianuarie 2010, 15:37)

    wqwer [anonim]

    despre autostrada sudului nici o vorba...cele 11mil.de euroi s-au cheltuit pe proiectul de fezabilitate cv.-pitesti , lui breceanu nu-i place drum expres , zice el" las ca face autostada direct bucutesti" c and?
  • 0 (0 voturi)    
    ! (Joi, 28 ianuarie 2010, 16:19)

    chiuaua [utilizator]

    Hai sa fim seriosi, shpaga este sportul national in Romania, nu contestatiile. Acestea din urma deranjeaza sportivii.
  • 0 (0 voturi)    
    Buuun.... (Joi, 28 ianuarie 2010, 16:32)

    lynx [anonim]

    Exceptand Sibiu-Pitesti(116km), vad ca toate programele includ distante fenomenale de autostrada...toate in 2 cifre, ca lungime. Cat sa turezi putin motorul si apoi sa o lasi la relanti....si gata, ca ai si iesit de pe autostrada. Economie de carburant... Urmeaza marile tronsoane care vor lega satul x cu satul y...de peste deal...
    • 0 (0 voturi)    
      Atentie! (Joi, 28 ianuarie 2010, 20:08)

      razvan [anonim] i-a raspuns lui lynx

      Daca te uiti cu mai mare atentie, sunt tronsoane ale aceluiasi coridor si se leaga unul de altul: nadlac-arad, arad-tm, tm-lugoj, lugoj-deva, deva-orastie, orastie-sibiu, sibiu-pitesti, respectiv cernavoda-ct - cu tot cu A1 siA2 deja construite, se asigura legatura pe autostrada intre constanta si nadlac.
  • +1 (1 vot)    
    propunere proiect (Joi, 28 ianuarie 2010, 16:48)

    projectfollower [anonim]

    multa vorba pe "proiectele" de autostrazi.
    putine realizari. foarte putine.
    si nu ma raportez la trecut cind nu s-a facut mai nimic.
    ma raportez cu cei care fac autostrazi "care respectul mediul".
    iata 5 mari companii franceze au un proiect de peste 1 miliard de euro sa reamenajeze portiunile de autostrazi care traverseaza zone protejate. (sursa www.metrofrance.com)

    si o propunere de exercitiu simplu pentru don berceanu valceanu:
    sa ia harta retelei cailor ferate. sa caste ochii bine.
    si sa isi imagine o calatorie dus-intors RmVilcea-Bucuresti! daca nu se prinde ii dau un hint: lipsesc circa 55 km cindva inceputi de regimul comunist intre statia Ramnciului si Pitesti.
    pe cand rezolvarea exercitiului?
  • 0 (0 voturi)    
    contestatiile (Vineri, 29 ianuarie 2010, 11:58)

    Ion I [anonim]

    se tot vorbeste ca se fac smecherii cu aceste contestatii, ca unele nu sunt veridice etc... dar cum e si cu strigatul "lupul la oi" de prea multe ori, la un moment dat o contestatie toto sa fie buna si va fi benefic sa fie luata in seama.. de ce nu se publica aceste contestatii si nu li se acorda mai multe atentie - pe langa vorbele astea goale precum "sport national"?


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri