Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor, unul din actorii principali ai sistemului de achizitii publice, a transmis HotNews.ro o serie de modificari in legislatie pe care le-a propus Guvernului. Intre acestea - posibilitatea incheierii contractelor dupa ce Consiliul se pronunta asupra unei contestatii, indiferent daca decizia este atacata sau nu in justitie. Motivul: solutionarea contestatiilor in justitie poate dura luni intregi astfel incat proiectele cu fonduri europene, spre exemplu, sunt blocate pe termen lung, asa cum declara beneficiarii de finantare si cum reiese dintr-un articol publicat recent de HotNews.ro. Vezi integral propunerile CNSC in documentul atasat.

Principala modificare propusa CNSC se refera la "posibilitatea autoritatii contractante de a incheia contractul indiferent daca decizia CNSC este atacata sau nu cu plangere. Se reduce astfel perioada necesara incheierii contractului de achizitie publica", arata documentul transmis de CNSC HotNews.ro

Aceasta modificare apare la articolul 277 alin. (3) din OUG 34/2006: In cazul primirii unei contestatii de catre Consiliu si de catre autoritatea contractanta... autoritatea contractanta nu are dreptul de a incheia contractul pana la data expirarii termenului prevazut la art. 281 alin. (1), daca partea interesata nu a introdus plangere la instanta judecatoreasca competenta", la care CNSC propune eliminarea sintagmei „daca partea interesata nu a introdus plangere la instanta judecatoreasca competenta”.

Practic, autoritatile contractante (care, in cazul proiectelor cu fonduri europene sunt toti beneficiarii publici sau privati care incheie contracte de achizitii cu valori peste pragurile prevazute de legislatie) ar putea astfel sa incheie contractele inainte de a astepta decizia Curtii de Apel asupra unei contestatii depuse in procesul de achizitii publice.

Potrivit unor surse din institutiile de resort, aceasta varianta ar fi agreata de Comisia Europeana. Recent, Operatorii regionali de apa si canalizare care deruleaza proiecte de mediu de pana la 100 milioane de euro s-au plans, in cadrul unui seminar, ca actiunile in justitie blocheaza proiectele luni intregi, uneori chiar un an.

O alta modificare propusa de CNSC se refera la abrogarea art. 256 – (2) din OUG 34/2006. Acest alineat din articol prevede in prezent ca "litigiile privind procedurile de atribuire de servicii si/sau lucrari aferente infrastructurii de transport de interes national, asa cum este definita de legislatia in vigoare, sunt de competenta exclusiva a Curtii de Apel Bucuresti". CNSC motiveaza abrogarea alineatului: "Comisia Europeana a pus in discutie exceptarea domeniului transporturilor de la sistemul general de contestatii".

Propunerile integrale ale CNSC - in documentul atasat.

Reprezentantii CNSC precizeaza ca propunerile au fost transmise Secretariatului General al Guvernului si Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice. Saptamana trecuta, reprezentantii acestei Autoritati au declarat pentru HotNews.ro ca pregatesc un proiect legislativ cu modificari ale legislatiei de achizitii publice.

CNSC a mai transmis HotNews.ro puncte de vedere asupra unui alt proiect de lege in domeniul achizitiilor publice, initiat in 2007, aflat la Camera Deputatilor. Ultima informatie despre stadiul acestui proiect de lege dateaza din 05.03.2009.

CNSC a explicat pentru HotNews.ro ca nu sustine, din documentul amintit, initiativele precum prelungirea mandatului presedintelui Consiliului sau eliminarea sporului de 75% la salariu pentru angajatii Consiliului (mai multe informatii in documentul atasat - Puncte de vedere Proiect de Lege 821/2007)