Sorin Oprescu despre fondurile europene: Mi se spune - "nu aveti voie sa contactati direct evaluatorul". Formidabil, dar cine este evaluatorul asta dom'le, cine-i tristul asta?

de Ioana Morovan     HotNews.ro
Marţi, 7 decembrie 2010, 11:42 Economie | EuROfonduri

​"De trei ani ma chinui sa depun proiect pentru Arcul de Triumf", a spus Sorin Oprescu, Primarul general al Capitalei, cu ocazia unei conferinte aniversare a Programului Operational Regional in Regiunea Bucuresti-Ilfov, prin care se distribuie fonduri UE pentru dezvoltare regionala. Acesta afirma ca proiectul nu a ajuns la final fiindca s-a lovit de tot felul de cerinte aberante din partea autoritatilor precum demonstrarea proprietatii asupra Arcului de Triumf dar nu numai atat. Evaluatorii proiectului "mi-au cerut care este cantitatea de beton care se toarna in Arcul de Triumf", a mai spus Oprescu, revoltat ca nu este permisa contactarea directa a evaluatorilor.

"Demonstrarea proprietatii sau a dreptului de administrare inca din prima etapa de evaluare a creat situatii dificile, aproape imposibile. Cauta Oprescule actul de proprietate al Arcului de Triumf... aceeasi situatia va fi pentru Palatul Voievodal Curtea Veche", a spus Oprescu, mentionand ca dupa ani intregi in care s-au cheltuit o multime de bani pe studii de fezabilitate acesta "inca arata ca un garaj".

Reprezentantii ADR Bucuresti-Ilfov au confirmat ca demonstrarea dreptului de proprietate in faza de depunere a proiectului  este una din cauzele ritmului lent de depunere si evaluare a proiectelor in aceasta regiune.


Oprescu a prezentat o lista cu probleme identificate in accessarea fondurilor structurale, in cadrul conferintei "Regio - de la plan la realizari - Bilant la trei ani in Regiunea Bucuresti-Ilfov". In principal, Primarul general a acuzat birocratia nejustificata, modul de lucru al evaluatorilor impusi de Ministerul Dezvoltarii, profesionalismul expertilor.

Legat de birocratia nejustificata Oprescu a spus ca "toti avem o doza de paranoia in noi ... dar trebuie s-o controlam. Nu luam niciun sfert din fondurile europene daca nu se schimba lucrurile astea".  

Niciun reprezentant al Ministerului Dezvoltarii, care coordoneaza acest program, nu a fost prezent la eveniment pentru a raspunde problemelor identificate.

Iata o parte din problemele prezentate:

  • "Inca din start Bucurestiul a fost incadrat gresit in categoria Centre urbane. Noi consideram ca este anormal sa nu fie inclus la categoria Poli nationali de dezvoltare. N-am nimic impotriva, si Arad, si Iasi, si Constanta sunt importante; dar prin incadrarea la centru urban Bucurestiul este tratat ca oricare alt oras cu 10.000 de locuitori
  • "In toate Ghidurile solicitantului este indicat ca beneficiar eligibil administratia publica locala. Cu toate acestea, in Bucuresti exista 40 institutii subordonate Consiliului General al Municipiului Bucuresti sau cosiliilor locale de sector: Administratia Strazilor, Administratia Spitalelor, Dorectiile de asistenta sociala, care desi au in administrare bunuri care fac obiectul finantarii POR, nu pot depune proiecte pentru ca nu sunt beneficiari eligibili. Si acestea sunt tot administratie locala! Trebuie sa lasam institutiile astea sa performeze pe aceste credite". Reprezentantii ADR au mentionat ca solutia gasita, deocamdata, a fost incheierea de protocoale intre Primaria Bucuresti si aceste institutii prin care vor fi implementate proiectele.
  • Furnizarea cu intarziere a evaluatorilor independenti de catre Ministerul Dezvoltarii. "Astia ne furnizeaza niste tristi care fac si nu prea fac treaba ... si nici nu sunt de specialitate. Imi pare rau ca vorbesc in lipsa lor", a spus Oprescu. Spre exemplu, proiectele au fost depuse de Municipiul Bucuresti in decembrie 2009 pentru finantarea monumentelor istorice mentionate mai devreme, in ianuarie am primit notificare ca proiectele intra in evaluare tehnico-financiara si "abia in aprilie 2010 am primit prima solicitare de clarificari deoarece nu au fost angajati evaluatorii de Ministerul Dezvoltarii. Etapa de evaluae tehnico-financiara a fost finalizata in octombrie".
  • Procedura birocratica de transmitere a cererii de finantare si documentatiei tehnico-economice - un original si 4 exemplare in copie, stampilate si semnat de reprezentantul beneficiarului pe fiecare pagina. "...toti avem o doza de paranoia in noi ... dar trebuie s-o controlam. Nu luam niciun sfert din fondurile europene daca nu se schimba lucrurile astea", a spus Oprescu.
  • O piedica in calea procesului de evaluare este faptul ca ADR nu are dreptul sa contracteze direct evaluatori independenti asteptand repartitiile de la Ministerul Dezvoltarii.
  • Proiectantii contractati pentru realizarea proiectelor ne-au sesizat si alt tip de probleme care ingreuneaza procesul de depunere a cererilor de finantare:
    - neintelegerea specificului lucrarilor de restaurare-conservare de catre expertii evaluatori si de expertii Agentiei de Dezvoltare Regionala
    - neadaptarea grilei de evaluare la metodologia de lucru in domeniul restaurarii si conservarii, in special referitor la componentele artistice
    - neacceptarea de catre expertii ADR a cerintelor impuse de situatiile speciale din restaurare/conservare si anume, deoarece nu exista Norme standardizate pentru antemasuratori si devize ce privesc lucrari speciale si de componente artistice, proiectantii sunt nevoiti sa lucreze cu norme locale.
    - neacceptarea de catre expertii ADR a faptului ca ceea ce avizeaza Comisia Monumentelor Istorice reprezinta conceptul de restaurare iar solutiile de restaurare/conservare se finalizeaza dupa inceperea oficiala a lucrarilor. Coeficientul de lucrari neprevazute se poate mari ca urmare a modificarii solutiilor de interventie hotarate pe santier dupa reanalizarea situatiei gasite la fata locului.  
Propuneri pentru urmatoarea perioada programatica:

  • Includerea Municipiului Bucuresti la categoria "Pol national de dezvoltare"
  • Demonstrarea dreptului de proprietate cu documente cadastrale sa fie facuta in etapa precontractuala pentru bunuri care fac parte din domeniul public (prin lege)
  • Completarea beneficiarilor eligibili ai finantarii astfel incat sa includa si institutii publice care au rol de administrator al infrastructurii dintr-un anumit domeniu fie ca e vorba de spitale sau de monumente istori
  • Programul sa fie descentralizat pe regiuni, cu evaluarea realizata la nivelul Regiunii si evaluatori independenti contractati de ADRBI
  • posibilitatea transmiterii in format electronic a cererii de finantare.
Oprescu a mai subliniat, referitor la destinatia finantarilor din Regio si procedurile pe care le impune programul  ca este "foarte bine ca am reusit sa facem strazile din Ilfov, dar nu traim numai cu astea, fratilor. Mai usor mi-a fost sa obtin de la Comisia Europeana 350 milioane euro pentru faza a doua de la Glina; demonstrand cum si in ce fel, stand pe capul lor, intrand pe geam, demonstrand ca avem nevoie. Cred ca daca nu ne indreptam lucrurile astfel incat sa facem front comun si lucrurile sa mearga ... pierdem vremea".


Citeste mai multe despre   



















Material sustinut de Superbrands

Help Net, 19 ani de excelenta pe piata farma

Help Net Farma opereaza una dintre cele mai importante retele de farmacii din Romania si face parte alaturi de Green Net - importatorul si distribuitorul de suplimenti nutritivi si dezvoltatorul lantului exclusivist Beautik Haute Perfumerie, din grupul Farmexim, primul importator si distribuitor de produse farmaceutice din Romania.

4357 vizualizari

  • -7 (11 voturi)    
    ete na (Marţi, 7 decembrie 2010, 11:50)

    Dl. Gica [utilizator]

    "prin incadrarea la centru urban Bucurestiul este tratat ca oricare alt oras cu 10.000 de locuitori"

    Tough luck, Doc. :P
  • +8 (16 voturi)    
    Incompentanta primarului (Marţi, 7 decembrie 2010, 11:56)

    Bibicu [anonim]

    In toata lumea evaluatorii sunt secreti altfel s-ar putea influenta procesul de acordare al finantarii.
    Nici macar evaluatorii intre ei nu se cunosc in general.

    Lucru pe care domnul primar nu il stie.
    Sau cu alte cuvinte toate proiectele aprobate par sa fi fost evaluate de "prieteni".
    • +1 (5 voturi)    
      Oprescu incepe sa semene cu Mazare (Marţi, 7 decembrie 2010, 14:17)

      Costi [anonim] i-a raspuns lui Bibicu

      Altul care se agita si face conferinte de presa ca sa ascunda ca nu face nimic din propia incompetenta.Sunt buni numai la a cheltuii taxele si impozitele care le colecteaza de la populatie.Acolo sunt buni sa inventeze pretexte de cheltuire:ceasuri de aur si tichii de margaritar pentru chelii.
    • +2 (2 voturi)    
      :))) (Miercuri, 8 decembrie 2010, 10:38)

      cosmin [anonim] i-a raspuns lui Bibicu

      oprescu asta e sonat cu acte-n regula. habar n-are pe ce planeta traieste :)))
  • +7 (17 voturi)    
    Nebunul si incompetenta (Marţi, 7 decembrie 2010, 11:59)

    bucurestean [anonim]

    O fi Oprescu nebun si se face ca nu intelege niste chestiuni tehnice elementare care tin de eligibilitatea proiectelor (act de proprietate, cantitati de lucrari), dar are mare dreptate pe fond: birocratie imensa, evaluatori incompetenti si corupti, cereri de clarificari total aberante. Pentru a iesi din situatia asta sunt 2 solutii care trebuie sa se aplice in acelasi timp: Oprescu sa isi angajeze niste consultanti capabili, iar cei din ADR-MDRT sa o lase mai moale cu birocratia excesiva care conduce la abuzuri!
    • +5 (13 voturi)    
      Pai Oprescu ori e prost..ori se face. (Marţi, 7 decembrie 2010, 12:30)

      bgd [utilizator] i-a raspuns lui bucurestean

      Cine e domle la dezvoltare? Udrea, nu? Udrea care vrea fotoliul de primar...deci, ai probleme cu evaluatorii? guess why...

      In alta ordine de idei... adica tu vrei sa demarezi un proiect pt Arcul de Triumf si te deranjeaza ca-ti este cerut actul de proprietate? Pai esti inconstient stimabile... Cum ai vrea sa primesti acei bani? Pe ochi frumosi...?
      Ia si discuta cu orice tanar care se ocupa cu astfel de treburi si iti va explica ca sunt niste pasi de urmat si niste documente de pus la dosar...nu exista flexibilitate in acest caz. Ori faci tot cum trebuie, ori la revedere.

      Cat despre incadrarea Bucurestiului....nici n-am cuvinte. Domnule draga...intre Bucuresti si celelalte orase este o mare prapastie in ceea ce priveste PIB-ul pe cap de locuitor. Ideea acestui sistem de distribuire a fondurilor e apropierea oraselor mari din tara de Bucuresti. Doar asa tara se poate dezvolta uniform. Daca toate fondurile s-ar duce catre Capitala....ne mutam cu totii acolo si gata. Suna bine?
      Omul asta e cam limitat...
    • +1 (5 voturi)    
      evaluare proiecte (Marţi, 7 decembrie 2010, 12:37)

      cunoscator [anonim] i-a raspuns lui bucurestean

      Oprescu are dreptate! Cei care au depus proiecte stiu cat de mare e birocratia si spaga in Romanica. E f greu sa obtii o finantare, mai bine renunti......trist, dat adevarat!
      • +4 (6 voturi)    
        raspuns (Marţi, 7 decembrie 2010, 14:57)

        bucurestean [anonim] i-a raspuns lui cunoscator

        Oprescu trebuie sa inteleaga ca nu are cum sa acceseze fonduri atata timp cat nu are act de proprietate (adica Arcul sa apara in lista Inventarului Public - se face simplu: dai HCGMB, trimiti hotararea la Prefect care o trimite la Guvern spre aprobare prin HG de modificare a IBP). Pentru asta iti trebuie 1 jurist in Primarie. Apoi, nu ai cum accesa fonduri fara un studiu de fezabilitate/proiect tehnic/DALI din care sa reiasa lista de cantitati, tocmai pentru a fundamenta un deviz general pertinent. Pentru asta iti trebuie 1 proiectant/arhitect profesionist.
        Apoi iti trebuie 1 consultant cu minima experienta si bun simt care sa puna cap la cap documentele si sa le depuna dracului la ADRBI.
        Daca facea toate aceste chestiuni, depunea proiectul de 7 ori in cei 3 ani, acum bugetul pe Axa 5 s-a epuizat, deci o sa reconstruiasca Arcul din fonduri proprii!

        Pe langa aceste aspecte tehnice exista si problema birocratiei si coruptiei. Evaluatorii secreti din MDRT sunt auditori financiari din Ernst&Young, nu au nicio experienta in ceea ce priveste santierele, dar au destule grile in baza carora evalueaza un proiect.
        Si in final, normal ca Oprescu nu o sa vada 1 leu de la D-na Udrea, indiferent de cat de bun o sa fie proiectul.
        • -3 (3 voturi)    
          mai cunoscatorule (Marţi, 7 decembrie 2010, 15:33)

          elena [anonim] i-a raspuns lui bucurestean

          se pare ca nu le prea cunosti. Ernst &Young are si divizie de consultanta, nu doar de audit, iar evaluatorii sunt freelanceri angajati special pentru proiectul de evaluare, sunt ingineri cu experienta grea in proiectare si constructii, nu ii duci asa usor cu vorba.
          • +1 (1 vot)    
            mari evaluatori (Miercuri, 8 decembrie 2010, 8:18)

            bucurestean [anonim] i-a raspuns lui elena

            toate firmele mari au divizie de consultanta, numai ca nu au nicio treaba cu ea, sunt amatori. mari freelanceri ce-au angajat ei, nu au nicio treaba
            • +1 (1 vot)    
              Mici frustrari, ceva? (Miercuri, 8 decembrie 2010, 13:32)

              elena [anonim] i-a raspuns lui bucurestean

              Parca spuneai ca au pus auditori financiari sa faca evaluarea proiectelor? Te-ai razgindit?

              Inteleg si ca tu cunosti pe vreo citiva evaluatori si ca te consideri mai destept decit ei. Ceva frustrari, proiecte respinse...? Inteleg ca este greu cind incerci sa duci cu vorba persoane cu experienta, nu merge doar sa dai copy-paste din lucrarile facute de altii. Este mai usor si sa ii spui clientului ca nu tu esti de vina, ci evaluatorii (fir-ar ei sa fie) pentru ca, pentru banii platiti pe consultanta si proiectare nu s-a primit finantare.
        • +1 (1 vot)    
          Grile ha? (Marţi, 7 decembrie 2010, 17:43)

          Gog [anonim] i-a raspuns lui bucurestean

          Adica incompetenti cu grila? Dupa grila face evaluare si Grivei.
    • +4 (4 voturi)    
      Incompetent (Marţi, 7 decembrie 2010, 14:12)

      Dr.Love [anonim] i-a raspuns lui bucurestean

      Oprescu are atitudine si discurs de nenea de la centrala termica .Atata stie atata face .Daca te duci la primarul din Berlin aia au certificatul de propietate al Porti Brandemburg .Oprescu nu intelege ca el s-a descurcat cu bani fara control in stil dambovitean.Cand se confrunta cu rigoarea europeanu nu ii place .Daca vine cineva si demonstreaza cu acte ca Arcul de Triumf este al lui sau ca are o pretentie bazata pe un contract neonorat sau alte chchite avocatesti ? Ce face atunci oprescul? Da din gura iarasi.Isi pune halatul de chirurg si iesi la tv co ocazia unei operati a unui coleg si se face ca lucreaza
  • -4 (10 voturi)    
    ... (Marţi, 7 decembrie 2010, 12:02)

    Bogdan [anonim]

    Oprescu?... cine-i tristul asta?
  • 0 (12 voturi)    
    oprescu e mai degraba un 'trist' (Marţi, 7 decembrie 2010, 12:02)

    bogodan [anonim]

    din ce vorbeste berbecutul se vede ca n-are nico treaba cu managementul public. pentru doctoras nu exista proceduri. merge si asa..
  • +6 (14 voturi)    
    autostrada suspendata unde e ??? (Marţi, 7 decembrie 2010, 12:05)

    OBS [anonim]

    Pai bine mai nea' Oprescule, dar de ce nu semnalezi lucrurile care nu merg pe site-ul primarariei sa vada tot citizen-ul ???

    Ai intilnit o aberatie, o pui pe site si asa arati ca ai identificat-o din timp, nu vii acum la final de mandat sa spui ca nu ai putut sa dezvolti orasul, dar in schimb ai plantat panselute si ai cumparat ceasuri de 50.000 de euro bucata.
  • +2 (6 voturi)    
    proiecte, proiecte (Marţi, 7 decembrie 2010, 12:27)

    td [anonim]

    Ce sa stie dom profesor universitar cum se face un proiect? Asta e documentatia necesara, birocratia pentru toata lumea. Daca ar fi fost vreodata implicat in vreun proiect de cercetare cum ii pretinde titulatura, nu s-ar mai mira atat. Dar de ...
    • -1 (1 vot)    
      Hai sa vorbim (Marţi, 7 decembrie 2010, 17:44)

      Gog [anonim] i-a raspuns lui td

      sa ne-auzim. Ce titulatura a lui pretinde ca ar fi fost implicat in proiecte de acest gen? Da-ti place sa te dai filozof...
  • +4 (4 voturi)    
    Soseaua Suspendata si Arcul de Triumf... (Marţi, 7 decembrie 2010, 12:50)

    Primarele "care are" [anonim]

    ​"De trei ani ma chinui sa depun proiect pentru Arcul de Triumf" - Ce bine ca n-ai reusit sa-l depui, Sorinele! Altfel, cine stie, poate vedeam Soseaua Suspendata deasupra Arcului de Triumf! :(
  • +1 (3 voturi)    
    ai dreptate nea Oprescule (Marţi, 7 decembrie 2010, 13:49)

    scarbitul [anonim]

    macar de s-ar lua o masura....
    am avut ocazia sa cunosc acesti evaluatori secreti...sunt niste tristi de 24-27 de ani...abia iesiti din facultate si care cu siguranta nu au vazut in viata lor un santier...
    Mi-au picat un proiect de turism pe motiv ca..."ei cred ca nu sunt atatia turisti in zona asa cum am scris eu acolo"...dar cine sunt ei si ce pregatire au ca sa poata trage atfel de concluzii????....asta in conditiile in care la proiect atasasem extrase din Buletinul Statistic in care erau trecuti nr de turisti anual pe acea zona....
    Papagalii astia au pe mana...sute de milioane de euro pe care le distirbuie cum le tuna prin cap...nu au nicio treaba cu ideea de dezvoltare regionala ...cu indicatorii...etc....ca sa nu mai zic...ca listele de proiecte trecute...vin direct pe filiera de partid/minister/interese....
    • +1 (1 vot)    
      evaluatori (Marţi, 7 decembrie 2010, 15:56)

      Bibicu [anonim] i-a raspuns lui scarbitul

      Daca acesti evaluatori ai 24-27 de ani cine e de vine domnule. Tot noi cu politica damboviteana.
      Dar nici unu de 50 de ani care a stat in birou totata viata nu e mai breaz.
      Cel mai bine are fi ca la proiecte peste o anumita suma sa aduca numa evaluatori straini sa elimine chestia cu favoritismul. Costul nu ar fi exagerat.
      • 0 (0 voturi)    
        ai dreptate (Marţi, 7 decembrie 2010, 19:28)

        vasile [anonim] i-a raspuns lui Bibicu

        nici nu ar costa prea mult un evaluator strain: doar traducerea intregii documentatii intr-o limba straina (cerere de finantare, studiu de fezabilitate, studii topo, geo si alte studii, acte de proprietate, statute, etc.). Tu ai vazut cam cum arata dosarul unei cereri de finantare pentru un proiect de investitii?
        • 0 (0 voturi)    
          raspuns (Miercuri, 8 decembrie 2010, 10:58)

          Bibicu [anonim] i-a raspuns lui vasile

          A propo de hartogaraie, de aia exista traducatori autorizati si notari. Presupun ca la un volum mare de traduceri se poate obtine o reducere substantiala. Si presupun ca primaria si-ar putea permite sa angajeze un traducator autorizat COMPETENT.
          La proiecte de zeci sau sute de milioane de euro costul prepararii documentatiei este insignifiant.
          • 0 (0 voturi)    
            Chiar asa, (Miercuri, 8 decembrie 2010, 13:25)

            vasile [anonim] i-a raspuns lui Bibicu

            Daca ai putea trece de la presupuneri la ceva mai concret, niste calcule, ceva, poate ar fi mai bine. Altfel, vorbim ca sa nu adormim.
  • +4 (4 voturi)    
    misiune imposibila (Marţi, 7 decembrie 2010, 13:56)

    Margarethe [anonim]

    Aha...au inceput unii sa aiba revelatii!
    Prapastia dintre exigenta finantarii europene si brambureala cronica din administratie face accesarea banilor alocati de UE Romaniei o misiune (aproape) imposibila. Din pacate, numai cei direct implicati realizeaza asta. Ceilalti...isi dau cu parerea...unii mai uluiti ca altii: "ce pazesc bugetarii aia de nu acceseaza, nu fac, nu dreg". Uite, Oprescu a furnizat o parte din raspuns.
  • -1 (1 vot)    
    vrea sa mute si Arcul? (Marţi, 7 decembrie 2010, 15:44)

    bedexe [utilizator]

    sa mai faca un pasaj pentru masini? parca am fi oras de masini, nu de oameni
  • +1 (1 vot)    
    Mi se pare normal... (Marţi, 7 decembrie 2010, 18:25)

    Bucur [anonim]

    ...devreme ce Bucurestiul este un oras (Pol national? ha!) bantuit de haite de dulai agresivi care terorizeaza populatia!

    Mai scoboara-te din norii suspendati, d-le doctor!
  • 0 (0 voturi)    
    Nu se poate zice (Miercuri, 8 decembrie 2010, 11:09)

    HESS [anonim]

    Ca nu exista un dram de coruptie si aici.Dar accesarea fonduriilor implica realizarea unui proiect ASTA INSEAMNA MUNCA(lucru rusinos si greu pt clasa politica romaneasca).Apoi comisioanele scad sau nu exista (lucru de neimaginat pt haita romaneasca politica) Si apoi cei care iti dau malaiul te mai si verifica sa vada daca faci ceeace ai in proiect,iar daca nu iti cere malaiul inapoi.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă