Consortiul de consultanti care a elaborat Planul de actiuni pentru mediul de afaceri, document realizat in cadrul unui proiect al Ministerului Economiei - cu finantare UE, a sintetizat o serie de idei si propuneri venind din mediul privat din care au rezultat cateva masuri cheie care trebuie concretizate. Intre acestea, reforma institutiilor de resort in urma careia vor rezulta doua agentii cu competente clare: una, pentru IMM si antreprenoriat si cealalta, pentru internationalizare si comert exterior.

Dragos PislaruFoto: HotNews.ro

Dragos Pislaru, manager al GEA Strategy&Consulting, una din companiile de consultanta care au elaborat Planul de actiuni, a raspuns cititorilor HotNews.ro despre ce ar mai trebui facut pentru imbunatatirea "abordarii" mediului de afaceri.

Infiintarea celor doua agentii va avea costuri bugetare minime, dat fiind ca este vorba de reorganizarea unor institutii si departamente, a explicat pentru EurActiv.ro/HotNews.ro Dragos Pislaru, reprezentant al consortiului de consultanti.

Planul de actiuni a fost elaborat in cadrul proiectului "Intarirea capacitatii institutionale de management a reformei privind imbunatatirea mediului de afaceri din Romania" derulat de catre Ministerul Economiei (Directia Mediu de Afaceri) cu finantare din Fondul Social European. Acest document va fi supus dezbaterii publice la inceputul anului viitor urmand apoi sa fie adoptat de catre Guvern.

Dragos Pislaru a explicat ca Planul de actiuni 2011-2012 contine o combinatie a bunelor practici internationale, rezultate ale studiilor din cadrul acestui proiect sau din alte proiecte similare si masuri solicitate de mediul de afaceri. "Documentul a sintetizat toate acestea astfel incat sa existe o abordare coerenta in ceea ce priveste mediul de afaceri", a spus Pislaru.

Mai concret, legat de reforma institutionala, se propune infiintarea unui Consiliu de competitivitate format din reprezentanti ai Guvernului, societatii civile, mediului de afaceri. Din randul acestora ar urma sa fie selectat un grup de experti high level care sa elaboreze Strategia de competitivitate, un document care sa contina reperele principale necesare mediului de afaceri. Dupa elaborarea strategiei, rolul Consiliului va fi acela de a urmari respectarea acesteia.

Planul de actiune mai contine infiintarea unui "Single contact point" care sa reprezinte principalul punct de informare pentru IMM-uri. In "spatele" acestuia ar urma sa functioneze Agentia pentru IMM si antreprenoriat. Aceasta agentie ar urma sa centralizeze toate politicile si programele destinate IMM-urilor care, in prezent, sunt impartite intre mai multe autoritati.

In aceeasi idee, a strangerii tuturor politicilor si actiunilor relevante pe un domeniu sub aceeasi umbrela, ar urma sa fie infiintata o agentie pentru internationalizare si comert exterior.

Studii

In cadrul proiectului mentionat, al Ministerului Economiei, au fost elaborate o serie de studii, care au sprijinit buna desfasurare a procesului de reforma si au servit la fundamentarea unor propuneri legislative menite sa sprijine dezvoltarea mediului de afaceri in perioada 2011-2012 .

  • Studiul 1: Identificarea si recomandarea unor noi metode de imbunatatire a mediului de afaceri (transparenta administrativa, codurile de bune practici, incurajarea si sprijinirea initiativei antreprenoriale, dezvoltarea parteneriatelor public - privat  etc.).
  • Studiul 2: Elaborarea unui proiect pilot de evaluare ex-ante a impactului unor propuneri legislative asupra mediului de afaceri.
  • Studiul 3: Evaluarea modului de implementare a reformelor anterior adoptate cum ar fi folosirea declaratiei pe propria raspundere si a procedurii aprobarii tacite.
  • Studiul 4: Evaluarea impactului asupra mediului de afaceri al aplicarii reglementarilor privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea si prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum si altor documente, in vederea adoptarii/aprobarii.
  • Studiul 5: Evaluarea stadiului de asigurare a conditiilor institutionale si tehnice pentru transmiterea prin posta electronica (e-registration) a documentelor necesare inregistrarii firmelor.
  • Studiul 6: Evaluarea impactului modificarii regimului fiscal existent pentru micro intreprinderi (impozit pe venit).
  • Studiul 7: Identificarea alternativelor de incurajare fiscala a microintreprinderilor si a IMM-urilor prin analiza facilitatilor financiar-fiscale acordate acestora in statele comunitare precum si formularea unor propuneri de preluare in legislatia romaneasca.
  • Studiul 8: Evaluarea cadrului de reglementare - OUG nr. 44/2008 - privind desfasurarea activitatilor economice de catre PFA, intreprinderile individuale si familiale in Romania in vederea sprijinirii dezvoltarii acestora in conformitate cu cerintele comunitare.

Aceste studii vor fi facute publice in perioada urmatoare.

Proiectul a fost finantat prin Programul Operational "Dezvoltarea Capacitatii Administrative" de catre Fondul Social European, in baza contractului de finantare incheiat intre Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri, in calitate de beneficiar si Ministerul Administratiei si Internelor, in calitate de Autoritate de Management pentru Programul Operational "Dezvoltarea Capacitatii Administrative".

Proiectul a fost gestionat de catre Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri in parteneriat cu Secretariatul General al Guvernului, pe o perioada de 12 luni si are o valoare totala eligibila de 4.504.592,00 lei, dintre care:

  • finantare nerambursabila prin Programul Operational Dezvoltarea Capacitatii Administrative: 3.828.903,20 lei
  • contributia Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri: 675.688,80 lei

Componenta de asistenta tehnica a Proiectului a fost implementata de un consortiu de consultanti format din GEA Strategy&Consulting, Centrul Roman de Politici Economice si Deloitte Consultanta Romania.