Noi modificari la legislatia achizitiilor publice. Cei care fac contestatie se vor adresa numai CNSC, nu si instantelor de judecata

de Ioana Morovan     HotNews.ro
Luni, 3 ianuarie 2011, 15:14 Economie | EuROfonduri

Cei care vor sa depuna contestatii in procedurile de achizitii publice nu mai pot opta intre Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor si instanta de judecata, ci doar CNSC va primi contestatii, potrivit Legii de aprobare a OUG 76/2010 publicata in Monitorul Oficial din 31 decembrie 2010. Astfel, contractele vor fi incheiate dupa pronuntarea deciziei de catre CNSC iar contestatarii se pot adresa justitiei pentru a ataca decizia CNSC. Prin aceste modificari autoritatile au dorit sa combata fenomenul prelungirii cu luni de zile a unei decizii referitoare la o contestatie, cu efecte negative asupra incheierii contractelor si derularii acestora, potrivit unor surse guvernamentale consultate de HotNews.ro.

Birocratia legislativa in domeniul achizitiilor publice in general si, in particular, procesul greoi al analizarii contestatiilor au fost acuzate, in ultimii ani, de numerosi beneficiari ai fondurilor europene ca fiind principalele vinovate de incheierea tarzie a contractelor ceea ce conduce implicit la derularea cu intarziere a lucrarilor/activitatilor si efectuarea cu intarziere a platilor.

Pe scurt, toate acestea duc la atragerea cu intarziere a fondurilor europene si explica, intr-o anumita masura, decalajul dintre proiectele aprobate - contractele incheiate - platile efectuate. Problemele au fost resimtite mai ales in cazul unor mari proiecte de infrastructura de transport si mediu, procedurile achizitiilor publice, inclusiv cele de solutionare a contestatiilor, fiind vorba despre sume mari in cadrul unor contracte care au stat in stand-by mai multe luni, asteptand hotararile din justitie.
Vezi detalii despre proiecte intarziate din cauza contestatiilor, aici.

In plus, problema "abuzului de contestatii" a atras si atentia Consiliului Concurentei, care a decis ca va "intra pe fir" la verificarea procedurilor de achizitii publice. Vezi detalii aici.

Astfel, la jumatatea anului 2010, au intrat in vigoare modificari la legislatia achizitiilor publice (OUG 76/2010), prin care au fost detaliate, intre altele, noile conditii pentru incheierea contractelor in urma contestatiilor, si anume - fara a mai astepta decizia Curtii de Apel. Vezi mai multe detalii aici.

Intre timp, potrivit unor surse guvernamentale si unor beneficiari de fonduri europene, de la intrarea in vigoare a OUG 76/2010 autoritatile de resort au constatat ca eliminarea Curtii de Apel din procesul premergator incheierii contractelor nu a fost suficienta, principala problema fiind termenele foarte lungi pe care le dau primele instante in cazul unor procese legate de contestatii.

Pentru a exemplifica frecventa si situatia contestatiilor depuse in perioada 2008-2009 poate fi relevanta situatia publicata cu aproximativ o luna in urma de catre Autoritatea Nationala de Reglementare si Monitorizare a Achizitiilor Publice: lista cu principalele firme care depun contestatii. "Topul primelor 100 de firme contestatoare a vizat contestatiile depuse in anii 2008 si 2009. Din analiza Directiei de Monitorizare si Analiza a A.N.R.M.A.P. a rezultat un numar de 562 de operatori economici care au depus fiecare minimum 5 contestatii in intervalul 2008-2009. Dintre acestia, primii 100 de operatori economici au depus un numar de 2.955 contestatii, dintre care 955 au fost declarate admise de catre C.N.S.C. si un numar de 2.000 au fost respinse", arata comunicatul ANRMAP. Comunicatul si lista celor mai "activi" contestatari pot fi consultate aici.

Astfel, odata cu dezbaterea in Parlament a Legii privind aprobarea OUG 76/2010 deputatii din comisiile Juridica si cea de Industrii au adus si o serie de modificari la textul Ordonantei. In principal, este vorba despre eliminarea "primei instante" din schema depunerii contestatiilor. Noua Lege, care include aceste modificari, a fost publicata vineri, 31 decembrie, in Monitorul Oficial nr.898/2010.

Daca in cea mai recenta varianta consolidata a Ordonantei de Urgenta 34/2006 la capitolul "Solutionarea contestatiilor" articolul Art 255 (1) prevedea:

(1) Orice persoana care se considera vatamata intr-un drept ori intr-un interes legitim printr-un act al autoritatii contractante, prin incalcarea dispozitiilor legale in materia achizitiilor publice, poate solicita anularea actului, obligarea autoritatii contractante de a emite un act, recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim pe cale administrativ-jurisdictionala sau in justitie, in conditiile prezentei ordonante de urgenta,

- din text a fost eliminata sintagma "sau in justitie", iar in acest mod contestatiile vor fi solutionate de acum incolo numai de catre Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor - organism administrativ-jurisdictional.

Vezi varianta consolidata a Legislatiei achizitiilor publice (anterior datei de 31 decembrie 2010) aici.

Nou text al Art 255 (1) este: "Orice persoana care se considera vatamata intr-un drept ori intr-un interes legitim printr-un act al autoritatii contractante, prin incalcarea dispozitiilor legale in materia achizitiilor publice, poate solicita, prin contestatie, anularea actului, obligarea autoritatii contractante de a emite un act, recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim pe cale administrativ-jurisdictionala, in conditiile prezentei ordonante de urgenta.

In continuare, prin Legea publicata vineri in Monitorul Oficial se mai aduc o serie de modificari ca urmare a eliminarii instantei de judecata din "schema" contestatiilor.

Astfel, la Articolul 256 (3), in cea mai recenta varianta consolidata a legislatiei se prevedea: "(3) In cazul primirii unei contestatii de catre Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor sau de catre prima instanta de judecata, pentru care nu s-a luat act de renuntare conform prevederilor alin. (2), autoritatea contractanta are dreptul de a incheia contractul numai dupa pronuntarea deciziei Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor sau dupa pronuntarea hotararii in prima instanta, dar nu inainte de expirarea termenelor de asteptare, inclusiv cand aceste termene privesc cazurile prevazute la art. 28712 alin. (1) si la art. 28713 lit. a). Daca decizia Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor a fost atacata cu plangere, dispozitiile art. 2877 si 2878 se aplica in mod corespunzator."

Din acest articol au fost eliminate sintagmele referitoare la "prima instanta de judecata".

In textul noii legi mai apar o serie de modificari legate de structura Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor, organism care primeste "greutate" odata cu prevederile mentionate.

Potrivit actului normativ, CNSC este "organism independent cu activitate administrativ-jurisdictionala" si "presedintele Consiliului trebuie sa fie licentiat in drept".

Ce spun expertii independenti: deblocarea contractelor, cu riscul cresterii numarului de despagubiri

Ciprian Nicolae, consultant in domeniul achizitiilor publice a explicat pentru EurActiv.ro/HotNews.ro ca "Legiuitorul a luat o decizie cu efecte pe termen scurt: incheierea contractului sa se poata face fara a mai astepta decizia unei instante judecatoresti. Efectul principal este deblocarea contractelor, mai ales a celor care sunt finantate din fonduri europene; ceea ce este bine. Pe termen lung insa, ofertantii care se considera prejudiciati de decizia autoritatii contractante si a CNSC pot obtine in justitie despagubiri … pe care le va plati tot contribuabilul", a spus Ciprian Nicolae.

In opinia acestuia, ar mai fi o problema: "unii ofertanti ajunsesera sa evite CNSC si sa se adreseze direct instantei considerand ca CNSC da aceeasi decizie nefavorabila pentru ei. Acum vor avea un drum mai lung de parcurs in justitie si vor trebui sa demonstreze un prejudiciu pentru a avea castig de cauza".

"Este o solutie de compromis", a concluzionat consultantul citat, "si poate o solutie mai buna ar fi solutionarea cauzelor cu celeritate de catre justitie".


















11331 vizualizari

  • 0 (4 voturi)    
    halal consultant (Luni, 3 ianuarie 2011, 15:29)

    qwerty [anonim]

    Mr. Nicolae ar fi facut mai bine sa povesteasca despre art 21 (4) din Constitutie, potrivit caruia jurisdictiile administrative sunt gratuite, si pe care modificarea asta care elimina instantele in prima faza il incalca in mod flagrant. "Solutie de compromis"... de unde ii gasiti???
  • +4 (6 voturi)    
    Manager proiect (Luni, 3 ianuarie 2011, 15:30)

    cir [anonim]

    Masura buna, proiectele trebuie sa se deruleze. indiferent cine le executa. Mariti si exigenta la controlul calitatii in executie si e ok !
  • -2 (10 voturi)    
    Asa da tata (Luni, 3 ianuarie 2011, 15:33)

    Titi [anonim]

    Isi trag baietii contracte linistiti de acum si nimeni nu mai poate sa-i bage in instanta. Traiasca Traian!
    • +2 (8 voturi)    
      _ (Luni, 3 ianuarie 2011, 16:04)

      v [anonim] i-a raspuns lui Titi

      Asa e destepule. Ai uitat sa precizezi ca si viscolul care se anunta tot de Base e adus. Si cutremurul din Chile si tot el a dat foc la avionul din Rusia.

      Am avut treaba cu licitatiile publice si stiu ce piedica e si contestatia asta. Se cerea demult asa o lege. Mai trebe lucrat la detalii, dar mai bine asa decat sa stea lucrarile pe loc.
  • 0 (4 voturi)    
    curat neconstitutional, coane fanica (Luni, 3 ianuarie 2011, 15:47)

    micsunica [anonim]

    art. 21 alin. 4 din Constitutie
    "Jurisdicţiile speciale administrative sunt FACULTATIVE şi gratuite".
  • +5 (7 voturi)    
    Si ce fac reclamagii de profesie? (Luni, 3 ianuarie 2011, 16:02)

    mircea [anonim]

    Masura deranjeaza pe cei care nu vor sa se faca ceva.Daca verificati ,veti observa ca sunt unii care participa la licitatie,doar pentru a contesta.Nu au dotare,nu au capacitate tehnica si financiara de a executa lucrari,dar ei participa pe pricipiul:daca noi nu,nici altii.
  • 0 (6 voturi)    
    justitie paralela (Luni, 3 ianuarie 2011, 16:02)

    karol [anonim]

    bravos, sa achizitionati bine!
  • +1 (3 voturi)    
    contestatii (Luni, 3 ianuarie 2011, 16:06)

    monica [anonim]

    Ref. citatul asta "unii ofertanti ajunsesera sa evite CNSC si sa se adreseze direct instantei considerand ca CNSC da aceeasi decizie nefavorabila pentru ei. Acum vor avea un drum mai lung de parcurs in justitie si vor trebui sa demonstreze un prejudiciu pentru a avea castig de cauza" - unde e problema? Multe licitatii se contesta de dragul contestatiei, sau, mai rau, ca sa se poata face intelegeri dupa. Contestatia este instrument de santaj. Asa, poate se gandesc de mai multe ori inainte sa conteste.
  • +1 (5 voturi)    
    explodeaza averile (Luni, 3 ianuarie 2011, 16:17)

    misu [anonim]

    Sa vedeti cum explodeaza averile astora din consiliu. Plange nastase ca n-a avut ideea asta.
  • +4 (6 voturi)    
    un sut in fund e un pas innainte (Luni, 3 ianuarie 2011, 16:17)

    dex [anonim]

    e posibil sa avem pana la urma drumuri calumea si nu numai....

    ca pana acu la licitatie se prezentau 5 firme cate una de la PSD, PDL, PNL, UDMR, PC si apoi:
    - daca era PSD la putere castiga firma PSD - celelalte 4 depuneau contestatii - si statea un instanta asteptand schimbarea puterii => nu se facea nimic
    - daca era PDL la putere - castiga firma PDL - celelalte depuneau contestatii - etc => nu se facea nimic
    de aceea pana acum nu s-a facut nimic... iar ceilalti contestau numai de dragul de a contesta - de a-i incurca pe ceilalti (concurenti de altfel) si de a astepta sa se schimbe puterea sa ia iei poate licitatia

    acu - dupa noul sistem - cine castiga se si apuca de lucru - iar ceilalti trebuie sa se lupte in justitie in paralel - deci:
    1. in sfarsit vom avea si noi chestii terminate, drumuri etc.
    2. se mai micsoreaza numarul de contestatii
    3. chiar daca castiga daune ulterior - avem deja lucrul facut.

    asta era una din problemele noastre - nici macar nu aveam numic inceput sau facut - de acu macar sa vad eu drumul facut si apoi mai vedem ce bani mai avem de dat si cui...
  • -2 (6 voturi)    
    raport (Luni, 3 ianuarie 2011, 16:49)

    Codruta N [utilizator]

    955 contestatii ADMISE, la 2000 respinse - asta nu inseamna NIMIC? Inseamna ca 955 licitatii au fost TRUCATE!!! Helaaauuuuu!!!! Nimeni nu se sesizeaza?
    Oricum, m-am laumrit cu dl. "profesor de drept constitutional" - pai, prin CONSTITUTIE poate oricine sa se adreseze instantei de judecata, daca este prejudiciat intr-un interes legitim - si atunci, CUM i se va contesta cuiva acest drept?
    Legea asta e numa' buna ca sa faca rost de spagi pentru Partid, de la fraieri - ceilalti, poa' sa se stearga la c*r cu ea, ca nu face doua parale!
    • +2 (4 voturi)    
      Dragi ti's legile stambe! (Luni, 3 ianuarie 2011, 18:59)

      mircea [anonim] i-a raspuns lui Codruta N

      Ce te incanta haosul!Probabil o stare de bine,de normalitate te-ar incurca.Nu ai mai avea idei de comentariu.De obicei se face o recalificare.ti-o recomand cu caldura.Lumea se schimba si e pacat sa ramai pe dinafara.Contributia ta si a altora este utila la vremurile care vin.Nu cauta sa stai deoparte.Singura nu vei reusi.
      • +2 (2 voturi)    
        nu mai raspunde (Marţi, 4 ianuarie 2011, 0:06)

        baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui mircea

        postacilor notorii, cum e corduta asta.
    • +4 (4 voturi)    
      yaeh, right (Luni, 3 ianuarie 2011, 20:27)

      Dee Dee [anonim] i-a raspuns lui Codruta N

      O contestatie admisa nu inseamna decat ca a fost bine formulata. Tocmai ce am trecut printr-o astfel de experienta, in care firma contestatara nici macar nu a participat la licitatie (dar era scoasa la inaintare de unul dintre competitori, in scopul ajungerii la o "intelegere", fara a-si pierde fatza).

      Ceea ce scapa multi din vedere este ca prin acest fel de santaj cu contestatia creste risipa (mai precis fie scade calitatea, fie se mai "pierde" cate ceva pe drum etc), astfel incat malaiul sa ajunga si pe maselele "contestatarilor". In cazul de mai sus, pretul lucrarii a fost cu 100% mai mare decat in cazul in care clientul ar fi fost o firma privata. 33% la suta a ajuns la contestatar, fara ca acesta sa faca NIMIC. 33% a fost spaga. Fara "contestatar" s-ar fi facut mai multe de aceiasi bani.
  • +1 (3 voturi)    
    raul cel mai mic (Luni, 3 ianuarie 2011, 17:36)

    om al muncii [anonim]

    eu am mai multa incredere in cei de la cnsc, decat in cei de la instante. am vazut atatea hotarari judecatoresti catastrofale incat prefer sa nu mai aud de instante.
    in plus, cei de la cnsc reactioneaza incredibil de repede, comparativ cu instantele. se pare ca cele din urma n-au auzit de expresia "justice delayed is justice denied", atat de des uzitata de CEDO.
    • +2 (2 voturi)    
      Curtea de Apel (Marţi, 4 ianuarie 2011, 11:24)

      laura andresan [anonim] i-a raspuns lui om al muncii

      Oameni buni, solutia CNSC se cenzureaza de catre Curtea de Apel, nu e irevocabila - iar Curtea de Apel se misca repede, in doua termene in general e gata - ce va agitati asa?
  • -3 (3 voturi)    
    nimic important (Luni, 3 ianuarie 2011, 17:50)

    Lexus [anonim]

    Deciziile CNSC se vor ataca in instante ca si înainte cu plângere la Secțiile CAF de la Curțile de Apel. A fost eliminata doar o procedura preliminara la tribunale la care aproape nimeni nu mai apela . Deci nimic important. Nu va mai agitați atât,
  • +1 (1 vot)    
    Decontari din bugetul comunal (Luni, 3 ianuarie 2011, 18:24)

    x [anonim]

    http://www.comunarastolita.ro/download/hot_2010/Hotararea%20nr.%2020.PDF
  • -2 (4 voturi)    
    prostie (Luni, 3 ianuarie 2011, 18:44)

    ad [anonim]

    In loc sa ingradeasca dreptul la justitie, mai bine ar analiza ce anume contesta acele firme, poate ar gasi imperfectiunile din legea licitatiilor publice si ar corecta-o pe aceasta. O treime din contestatii sunt admise - e este o rata foarte mare si asta ar trebui sa atraga atentia (dar nu in sensul de a le opri).
    In general nu se depun contestatii doar ca "sa moara si capra vecinului" (ar fi un efort si cheltuiala cam mare pentru un scop asa cretin), ci pentru a atrage atentia asupra neregulilor din cadrul acelor licitatii si a obtine castig de cauza in justitie. parerea mea ...
  • -1 (3 voturi)    
    nici o vorba despre achizitii directe (Luni, 3 ianuarie 2011, 20:15)

    florin [anonim]

    ordonanta 34 "da dreptul" la achizitie directa fara nici un fel de competitie licitativa pentru achizitii mai mici de 40000 euro(8 dacia logan). asa ca baietii sunt bine marci la adapost. a facut aceasta ordonanta inteligentul tariceanu dar de profitat profita toti de ea! asta cu contestatiile e praf in ochii fraierilor.
    la cumparari directe nu se pot face contestatii pentru ca se anunta dupa initiere si fara caiet de sarcini
    • +3 (3 voturi)    
      . (Luni, 3 ianuarie 2011, 20:35)

      asdfg [anonim] i-a raspuns lui florin

      sunt 15.000, nu 40.000
      • -2 (2 voturi)    
        plafon (Marţi, 4 ianuarie 2011, 8:52)

        adi [anonim] i-a raspuns lui asdfg

        plafonul pt achizitii publice fara licitatie s-a marit la 4,8 milioane euro !!!!
  • -2 (2 voturi)    
    plafonul (Marţi, 4 ianuarie 2011, 12:06)

    ionelcoroiu2010 [utilizator]

    daca plafonul acesta de 4,8 milioane Euro pentru achizitii publice fara licitatie este real,atunci lucrurile vor incepe sa se miste si la noi in tara .Contestatiile se vor reduce cu cca.75%.In rest succesuri in 2011 !


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri