16 sisteme de fraudare a fondurilor europene, prezentate de catre Ministerul de Finante

de Ioana Morovan     HotNews.ro
Miercuri, 24 august 2011, 21:11 Economie | EuROfonduri


 documente
(24 Aug 2011) DOC, 149KB
​​Pentru a identifica posibilele fraude, autoritatile competente in domeniul controlului utilizarii fondurilor UE vor avea in vedere o serie de sisteme si indicatori de frauda, potrivit unui proiect legislativ publicat de Ministerul Finantelor Publice. Astfel, Ministerul prezinta cele 16 sisteme de fraudare a fondurilor europene intr-o anexa la Normele Metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene. (vezi documentul atasat - lista celor 16 sisteme de fraudare).

"Există trei elemente care stau la baza comiterii fraudelor, care pot fi rezumate sub forma unui „triunghi al fraudei”:
– oportunitate
– justificare
– presiune financiară",
se arata in cadrul Anexei 1 la proiectul de act normativ amintit.

Iata un exemplu detaliat dintre cele 16 sisteme de fraudare a fondurilor UE, incluse in aceasta Anexa:

"Corupţie – mită şi comisioanele ilegale
Descrierea sistemului: Mita şi comisioanele ilegale semnifică darea sau primirea de „obiecte de valoare” în vederea influenţării unui act oficial sau a unei decizii de natură comercială.


Oferirea de mită
„Obiectele de valoare” nu trebuie să fie şi, adesea, nu sunt bani (ambiguitatea se menţine, ceea ce permite autorului să invoce diferite scuze, dacă este necesar). Orice beneficiu tangibil oferit sau primit în vederea coruperii primitorului poate constitui mită.
„Obiecte de valoare” specifice care au fost date sau primite ca mită includ, între altele: cadouri a căror valoare depăşeşte pragurile stabilite de către organizaţii/societăţi, „împrumuturi” (indiferent dacă au fost sau nu rambursate), utilizarea unor carduri de credit, plata în exces a achiziţiilor (de exemplu, o plată de 500 000 EUR pentru un apartament în valoare de 200 000 EUR), utilizarea gratuită sau în schimbul unei chirii preferenţiale a unui apartament, utilizarea gratuită a unui autoturism închiriat, plăţile în numerar, plata prin cecuri sau transfer bancar a unor „taxe sau onorarii” fictive, reprezentând adesea un procent stabilit în prealabil din contractul obţinut, şi plătite printr-un intermediar sau societate-paravan *5) înfiinţată de către destinatar, precum şi deţinerea de participaţii secrete în cadrul societăţii contractante sau vânzătoare corupte).

De obicei, obiectele de valoare sunt acordate în ordinea prezentată mai sus. Această ierarhie apare deoarece, iniţial, părţile îşi studiază reciproc intenţiile şi este posibil ca platitorul mitei să nu poată oferi plăţi mai substanţiale decât după atribuirea contractului.

După atribuirea unui contract, darea de mită are loc în special sub forma acordării de comisioane ilegale, ceea ce înseamnă că, după ce primeşte o plată, contractantul plăteşte sau returnează un procent stabilit în prealabil din fiecare sumă încasată.
Indiferent de maniera de plată a mitei, preţurile sunt de obicei majorate artificial sau calitatea mărfurilor şi serviciilor este redusă, în vederea recuperării sumelor plătite.
Darea de mită facilitează mai multe alte tipuri de fraudă, cum ar fi falsificarea de facturi, înregistrarea de cheltuieli fictive sau neîndeplinirea specificaţiilor contractuale.


Indicatori de fraudă:
Cel mai frecvent indicator al oferirii de mită şi comisioane ilegale este tratamentul favorabil nejustificat acordat unui contractant de către un responsabil pentru contractare într-o perioadă de timp.

Alte semnale de avertizare:

- legături strânse între un responsabil pentru contractare şi un furnizor de produse sau servicii;
- creşterea inexplicabilă sau bruscă a averii responsabilului pentru contractare;
- responsabilul pentru contractare efectuează o activitate economică nedeclarată;
- contractantul este cunoscut în domeniul său de activitate pentru acordarea de comisioane ilegale;
- modificări nedocumentate sau frecvente ale contractelor, care conduc la majorarea valorii acestora;
- responsabilul pentru contractare refuză predarea responsabilitatilor legate de contractul în cauză şi preluarea altor atribuţii similare (acceptarea/refuzul unor sarcini care nu au legatură cu experienţa nu este relevantă)
- responsabilul pentru contractare nu depune sau nu completează declaraţia privind conflictele de interese."


Proiectul de act normativ citat, publicat pe site-ul MFP, contine Norme Metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene.

OUG 66/2011 a fost publicata in Monitorul Oficial 461/30.06.2011 si contine prevederi referitoare la conflictul de interese in evaluarea si controlul proiectelor cu fonduri europene, functionarea si competentele autoritatilor de control. O componenta importanta o reprezinta stabilirea corectiilor financiare in cazul constatarii de nereguli/fraude in cazul contractelor de achizitii publice realizate in cadrul proiectelor cu fonduri UE sub forma de procente din valoarea contractelor.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.














6311 vizualizari

  • -1 (3 voturi)    
    Fondurile, încrederea și hoția.... (Miercuri, 24 august 2011, 22:16)

    Adrian [anonim]

    Fondurile europene sunt o idee bună dar se pierd din cauza incompetenței, hoției și lipsei de încredere în cei care chiar știu ce să facă cu banii. Cea mai mare dramă în tot procesul acesta de cheltuire a banilor europeni sunt, paradoxal, licitațiile. Cele mai multe sunt trucate pentru că se cumpără lucruri proaste la prețuri mai mici decât lucrurile bune dar diferența dintre prețul real al lucrurilor proaste și banii europeni cheltuiți pe aceste lucruri de proastă calitate este foarte mare. 95% din proiectele finințate din bani europeni sunt niște eșecuri la final. Aș da măcare 10% din acești bani unor tineri pentru idei (orice fel de idei) fără să-i întreb cum i-au cheltuit ci doar la final să prezinte ce s-a întâmplat cu ideile lor, sunt convins că mai bine de jumătate din acești bani ar genera o plusvaloare mai mare decât toate proiectele finanțate până acum dar pe care trebuie să le faci după niște reguli stupide pe care le încalcă cei mai mulți. Fac și eu parte dintr-un proiect și nu sunt foarte fericit pentru că restricțiile îmi fac viața un coșmar. În loc să cresc businessul pe zona corporate trebuie să am grijă să respect reguli stupide. Am nevoie de încredere din partea autorităților. Am nevoie să mă lase să-l fac cum știu eu mai bine. Evident că vreau să fiu plătit cel puțin la voaloare pe care aș fi câștigat-o eu dacă mi-aș fi văzut de business fără să pun la socoteală ce ar însemna pentru businessul meu 2 ani de dezvoltare pentru că, într-adevăr, avantajul banilor europeni îl reprezintă faptul că sunt aproape siguri pe perioada proiectului pe când un business poate să dea faliment la fel de ușor cum poate să crească foarte mult (e nevoie de câteva decizii neinspirate și s-a terminat). Așadar, flexibilitate, incredere acordată celor care accesează aceste fonduri, verificare riguroasă după implementare și sancționarea abuzurilor dar fără bețe în roate în timpul implementării.
    • +2 (2 voturi)    
      cam nehotarat (Joi, 25 august 2011, 8:27)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui Adrian

      deci 95% sunt esecuri pentru ca se fura, dar pentru proiectul tau te plangi ca regulile sunt prea stricte?
  • 0 (2 voturi)    
    Ridicol (Miercuri, 24 august 2011, 22:37)

    aura [anonim]

    Cele 16 metode de fraudare au fost secretizate pina acum?
  • 0 (2 voturi)    
    Autoritatile dorm (Miercuri, 24 august 2011, 22:44)

    Indignat [anonim]

    Acelasi lucru se poate observa si la licitatiile pentru experti contabili si auditori financiari unde la preturi foarte mici : 20-25% din estimat, te alegi cu nestiutori de carte. Justificare: pretul cel mai scazut!
    Mai rau este ca acestia poarta toata responsabilitatea si in cativa ani, noi ceilalti, ne vom trezi ca trebuie sa restituim banii la UE.
    Calitatea are totusi un pret!
  • -6 (8 voturi)    
    Isi invata PDL-istii metodele de fraudare :) (Joi, 25 august 2011, 0:23)

    Catalin [anonim]

    Dupa ce au vazut ei ca fondurile europene nu prea pot fi deturnate din cauza ca PDL-ul e in principiu plin de prosti si analfabeti ii pacalesc numai pe romani, ceilalti nefiind atat de naivi, Ministerul de Finante s-a gandit sa faca un ghid in care sa fie detaliate foarte bine metodele de deturnare, astfel incat PDL-istilor sa le fie mai usor sa fure din fondurile europene.
    • +4 (8 voturi)    
      ... (Joi, 25 august 2011, 0:37)

      Aph [anonim] i-a raspuns lui Catalin

      Mai dar tare destept esti tu, mai Cataline! Cum vezi numai tu lucrurile si cat de repede te prinzi de conspiratiile din spatele lor, cat de sigur poti fi pe tine! Dar ia spune drept, este ca te uiti mult la televizor? Sa nu te superi de intrebare, incerc numai sa ma cobor si eu la acelasi nivel...
  • 0 (4 voturi)    
    vai si amar (Joi, 25 august 2011, 1:11)

    controlorul [anonim]

    E un act normativ de toata jena...
    Asa ceva nu are ce sa caute la nivel de act normativ!!!
  • +2 (4 voturi)    
    Laser frate! (Joi, 25 august 2011, 8:22)

    eugen [anonim]

    Moaaa, ce docoment important!
    Cad fraudacii ca mustele numai cand il vad!
  • -1 (1 vot)    
    Stupiditate (Joi, 25 august 2011, 12:33)

    ivanG [anonim]

    Am un exemplu despre cat de stupid pot fi aplicate normele de finantare ale proiectelor UE.
    O companie a castigat 5 proiecte, toate facand parte din aceeasi componenta de finantare dar adresandu-se unor zone diferite din tara. Finantarea cuprindea si achizitia de laptop-uri pentru consultantii care lucrau la proiect. Deoarece echipa de consultanti pentru cele 5 proiecte era aceeasi s-a propus sa se cumpere doar 5 laptopuri si restul banilor sa fie folosit pentru alte chestii in cadrul proiectelor. Raspunsul a fost ferm - nu ne permit normele de finantare - drept pentru care fiecare consultant a fost dotat cu 5 laptopuri, avand obligatia ca fiecare proiect sa fie lucrat pe un laptop separat. Ca asa fusese aprobat proiectul...
  • 0 (0 voturi)    
    sistemele 17, 18 si 19 (Joi, 25 august 2011, 14:45)

    toteu [anonim]

    le-ati pastrat pt voi astia mai destepti... :)

    dam pe piata 16... pe astea mai banale si mai pastram cateva pentru noi.
  • 0 (0 voturi)    
    hoti aparati de stat (Joi, 25 august 2011, 15:17)

    tepes [anonim]

    Cunosc un grup de ofiteri de proiecte care au depistat depunerea de documnete false in cererile de fonduri europene. Acestia au anunta organele de stat iar acestea in loc sa ii lege pe vinovati i-au luat la intrebari pe ofiteri de proiecte. Asa ca mai lasati-o moale cu gargara. Oameni au fost luati la intrebari de parchet cum au descoperit frauda? Unde in procedura lor spunea ca trebuie sa descopere frauda? Deci masurile acestea sunt gargara
  • 0 (0 voturi)    
    ... (Joi, 27 octombrie 2011, 16:25)

    impostorul buturuga [anonim]

    asta e doar varful iceberg-ului, sa vedeti cate cazuri de frauda vor aparea. ca stimabilul domn iulian marius buturuga, de exemplu, director la buturuga si asociatii, firma care cica are proiecte de 9 milioane de euro finantate prin pos dru. s-a angajat sa faca tot felul de cursuri, dar pana in prezent nu a facut nimic, si cum i-au intrat ceva bani europeni in cont a si mutat banii intr-un offshore. plus salariile si contributiile neplatite si contracte de munca neinregistrate la itm! pe el nu-l verifica nimeni? uite unde se duc banii europeni!


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by