"Exista deja masuri bune pentru IMM-uri – schema garantiilor de stat, Prima Casa, iar Guvernul a analizat si faptul ca exista si nevoia de sprijin pentru gospodariile cu venituri mici si mediu", a declarat intr-un interviu pentru HotNews.ro Andrea Schaechter, sefa misiunii FMI. Referitor la schema de ajutor pentru datornicii cu venituri mici, Andrea Schaechter a spus ca bancile ar putea intra in acest program daca au exces de lichiditati sau daca vor sa-si curete bilanturile de credite neperformante, dar arata ca "este foarte greu de estimat impactul exact pe care il va avea asupra economiei deoarece depinde de mai multi factori". Cit despre scaderea contributiilor sociale pentru angajatori, sefa misiunii FMI arata ca trebuie gasite masuri compensatorii si vorbeste despre plata contributiilor pentru toate veniturile.

Andrea Schaechter FMIFoto: AGERPRES

Rep: Ne puteti explica mecanismul schemei de ajutor pentru imprumutatii cu venituri mici?

Andrea Schaechter: Aceasta este o propunere a Guvernului, deci Guvernul va va explica detaliile. Eu va pot oferi doar principiile generale. Ideea este ca cei care au un venit pana la un anumit prag si care, in acelasi timp, au o datorie la banca, acestia au optiunea de a alege sa plateasca doar jumatate din aceasta, pentru doi ani (intre timp ei continua sa ramburseze imprumutul, cu un serviciu al datoriei mai scazut).

Rep: Si cine plateste cealalta jumatate?

Andrea Schaechter: Cealalta jumatate va fi platita de catre datornic, la un moment ulterior.

Stimulentul pentru datornic este ca atunci cand trebuie sa faci plata mai mare in viitor, guvernul iti va oferi un credit fiscal, vei plati un impozit pe venit mai mic si vei avea mai multi bani disponibili pentru rambursarea imprumutului. Atat datornicul, cat si banca trebuie sa ia o decizie: “este ceva ce ii ajuta in situatia lor?” Cred ca imprumutatul va trebui sa decida daca este constrans financiar si daca are nevoie de bani acum, daca este posibil sa nu mai poata primi alt imprumut pentru ca deja are unul. Deci, acest lucru ar putea sa imi ofere resursele de care am nevoie, dar trebuie sa fiu constient ca asta ma ajuta timp de doi ani, dar dupa doi ani va trebui sa continui sa imi platesc imprumutul. Dar, in acest context, primesc putina sustinere pentru ca voi primi un credit fiscal in viitor.

Rep: Cum va functiona acest credit fiscal acordat de Guvern?

Andrea Schaechter: Din nou, cred ca detaliile operationale inca trebuie sa fie decise, dar cel mai probabil inseamna ca vei avea o reducere a impozitului pe venit, vei plati taxe mai mici in acesti doi ani. Dar, fiecare individ trebuie sa decida. Ar putea exista banci care au multe lichiditati si asta ar putea fi, intr-un fel, un mod de a canaliza lichiditatile. Dar, din nou, aceasta este o decizie pe care fiecare banca si fiecare individ trebuie sa o ia. Acest lucru ajuta imprumutatul pe termen scurt.

Rep: De ce o banca ar dori sa intre in acest program? De ce as vrea, eu ca banca, sa vad platile taiate in jumatate timp de 2 ani?

Andrea Schaechter: Detaliile vor trebui sa fie stabilite. Ar putea exista mai multe stimulente. In primul rand, daca banca are multe lichiditati.

Daca banca se teme ca povara datoriei este atat de mare incat la un punct se va “prabusi”, ar putea fi si in avantajul bancii sa spuna “ofer aceasta posibilitate de usurare a sarcinii financiare pe moment si datornicul va plati in continuare, chiar daca plata va fi mai mica”.

Dar nu este o scutire de plata, este o aminare.

Rep: Pentru ca banca sa isi vada, la sfarsitul anului, bilanturile mai curate?

Andrea Schaechter: Exact. Pentru ca si imprumuturile neperformante sunt un semnal pentru bancile-mama si investitori. Si daca iti e teama ca imprumuturile neperformante cresc pentru ca indivizii sunt suprasolicitati, acesta ar putea fi un stimulent pentru banci sa zica “sunt de acord”.

Rep: Care credeti ca sunt beneficiile acestei masuri pentru economie? Dar pericolele?

Andrea Schaechter: Cred ca este foarte greu de estimat impactul exact pe care il va avea asupra economiei deoarece depinde de mai multi factori. Dupa cum ati spus, depinde de numarul de oameni pentru care acest program este solutia potrivita, cati oameni vor participa in program si de ce participa si ce o sa faca cu banii pe care ii vor avea in plus? Probabil daca intra in program, intentioneaza sa ii cheltuie. Deci, vor fi unele inputuri in consumul intern.

Daca ati mentionat riscurile, banca, imprumutatii si guvernul trebuie sa comunice si sa spuna “trebuie sa faceti o alegere, primiti banii acum, dar trebuie sa rambursati in viitor”. Cred ca ar trebui sa existe o comunicare clara, care sa spuna ca nu este vorba de o iertare de datorie, ci de o facilitate care ofera o “punte de lichiditati”.

Rep: Practic este o intarziere a platii pentru debitori...

Andrea Schaechter: Da, dar si un ajutor pentru debitori pentru ca vor primi scutiri de impozit. O parte din cost va fi acoperita de stat.

Rep: Stiti acum cit vor fi aceste reduceri de impozit pe venit?

Andrea Schaechter: Acest lucru urmeaza sa fie decis. Am discutat ca impactul bugetar ar trebui sa fie limitat.

Rep: Guvernul a mentionat 4 miliarde de lei...

Andrea Schaechter: Cred ca asta este o intrebare buna pentru a clarifica, cred ca aceste cifre au fost mentionate in contextul impactului asupra economiei. Acesta nu este impactul asupra bugetului.

Ca sa fie clar, in 2014 si 2015 nu va exista niciun impact asupra bugetului, cel putin nu un impact negativ. Ar putea avea un impact pozitiv, dar momentan este greu de evaluat.

Dar in 2016 si 2017, dat fiind stimulentul fiscal, Guvernul va colecta mai putine taxe, dar nu putem sti cat de putin, pentru ca acest lucru depinde de numarul de persoane care vor participa la acest program.

Rep: De cat de mare este reducerea taxelor...

Andrea Schaechter: Exact. Si acesti parametri sunt in proces de finalizare.

Rep: Guvernul nu v-a oferit acesti parametri?

Andrea Schaechter: Am discutat mai multe optiuni. Parametrii ar trebui stabiliti in asa maniera incat impactul bugetar viitor sa fie limitat.

Am discutat principiile, am discutat parametrii si am cazut de acord ca daca acest program nu are un impact major asupra bugetului in 2016 si 2017, este la latitudinea Guvernului sa discute cu bancile, cu protectia consumatorului pentru a stabili cei mai buni parametri. Am facut anumite calcule cu ei, am discutat cu ei, dar, in cele din urma, este decizia Guvernului.

Rep: Dar daca veti vedea ca aceasta masura ar putea avea un impact bugetar mare in 2016 si 2017, ce veti face?

Andrea Schaechter: Cred ca este speculativ pentru ca discutia noastra a pornit de la premisa ca acest lucru nu se va intampla. Asumam ca nu va avea un impact major.

Rep: Cand va fi implementata aceasta masura?

Andrea Schaechter: Pe 1 aprilie. Cred ca acum devine si o problema operationala deoarece trebuie sa fie pregatita, trebuie sa schiteze niste note metodologice, sa discute cu bancile... Deci, cred ca mingea este in terenul lor. Daca vor sa o faca, trebuie sa se pregateasca.

Rep: Cum de ati acceptat aceasta masura pe care multi analisti o vad ca fiind una populista, avand in vedere ca este an electoral?

Andrea Schaechter: Intelegem obiectivul de a oferi un fel de ajutor pentru gospodariile cu venituri mici. Consumul intern a fost slab, dar sint semne ca e in crestere.

Exista deja masuri bune pentru IMM-uri – schema garantiilor de stat, Prima Casa este un program care functioneaza.

Guvernul a analizat si faptul ca exista si nevoia de sprijin pentru gospodariile cu venituri mici si mediu. Exista multe modalitati cu ajutorul carora se poate face acest lucru. Si noi am spus ca atat timp cat exista garantii pentru ca impactul asupra bugetului sa fie foarte limitat, este o decizie a Guvernului.

Noi putem intelege obiectivul. Exista mai multe modalitati de a face asta? Da.

Rep: Dar sectorul privat, care asteapta sprijin prin scaderea contributiilor sociale pentru angajatori? Exista spatiu in buget pentru aceasta scadere, incepand cu 1 iulie?

Andrea Schaechter: Din nou, sustinem acest obiectiv si credem ca poate fi facut ceva in acest sens. Dar trebuie ca aceasta reducere sa fie facuta astfel incit sa nu afecteze deficitele. Trebuie sa gasim masuri compensatorii, de preferat masuri in interiorul sistemului de contributii de asigurari sociale. Asa ca daca scade nivelul contributiilor, trebuie sa vedem daca toate veniturile sint impozitate.

Cred ca acesta este un set de măsuri compensatorii. Am inceput discutiile si cred ca Guvernul analizeaza. Clar, este fezabil, dar fara acest pachet de masuri compensatorii, ar putea fi dificil.

Rep: Pietele emergente au probleme serioase in aceste zile. Va temeti ca Romania ar putea fi lovita de aceleasi probleme?

Andrea Schaechter: Este foarte important sa vedem ca Romania are fundamente macroeconomice puternice si aceste date macroeconomice au ajutat Romania. In luna mai anul trecut, Romania a demonstrat ca este una dintre tarile foarte putin afectate si aceste conditii puternice au pus-o si intr-o pozitie foarte buna in acest moment. Chiar acum, impactul asupra unor indicatori - spreadurile, bursa - sunt foarte limitate, sunt mai reduse decat in multe dintre tarile vecine. Deci, cred ca Romania este intr-o pozitie buna pentru a rezista in fata volatilitatii din piete.

Rep: Ati vorbit in conferinta de presa despre arierate, care au crescut in ultima parte a anului trecut. Cum explicati aceasta crestere?

Andrea Schaechter: Cand am fost aici, in martie 2013, Guvernul a expus un plan, am discutat un plan referitor la reducerea arieratelor. Acest lucru a inclus o serie de masuri. Arieratele au coborat de la un nivel mai inalt, de la 4% la un nivel mult mai scazut in momentul de fata. Sunt mai scazute decat erau la inceputul programului, doar ca progresul nu a fost atat de rapid in termeni de reducere.

Rep: Va temeti ca problema arieratelor s-a putea prelungi si in acest an? Este un an electoral, cu doua alegeri.

Andrea Schaechter: In discutiile noastre cu autoritatile avem un angajament puternic ca Guvernul vrea sa reduca arieratele si din acest motiv am cerut si prior action in cadrul acordului pentru a vedea ca acest angajament este exprimat in actiuni concrete. Dar in mod evident, exista intirziei in program, la consolidarea companiilor de stat, sa le facem mai eficiente si arieratele sunt, intr-un fel, un indicator care iti semnaleaza unde exista probleme. Deci, avem acest angajament acum si monitorizam indeaproape pentru a vedea daca acest angajament este, intr-adevar, respectat.

Guvernul a identificat lista de masuri si noi vrem sa vedem aceste masuri implementate.

Rep: Puteti dezvalui care sint aceste masuri?

Andrea Schaechter: Nu in aceasta etapa. Va va informa Guvernul. Eu pot sa va spun ca sunt o serie de masuri, care include transferuri bugetare, bani de la buget pentru rambursarea unor arierate. Sunt companii care au vrut sa faca platile, dar nu au putut pentru ca nu si-au primit banii mai devreme de la Guvern. De asemenea, vor fi si masuri de restructurare.